

Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ranex
25-06-2014 om 15:06
Kindermarketing aan banden graag
Was de petitie van Foodwatch al langs geweest op het Forum? Zo ja, dan excuses voor dubbel posten. Zo nee, dan het volgende:
Hier vind je de petitie
https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/algemeen/burgerinitiatief/index_nl.html
en voor een toelichting zie deze tekst:
Overgenomen van de website van Foodwatch:
"Kindermarketing is alles wat producenten inzetten om (jonge) kinderen te verleiden tot de aankoop van een product, of daar om te zeuren bij volwassenen. De voedselindustrie maakt hier op grote schaal gebruik van. Openlijk, via reclame op tv en in de winkel. Maar ook verborgen, via online spelletjes of de sponsoring van evenementen als het Nationaal Schoolontbijt.
Kinderen zijn in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een hele belangrijke doelgroep voor voedselfabrikanten. Hoe jonger zij consumenten aan hun merk weten te binden, hoe groter de kans dat zij als volwassenen nog steeds voor dat product kiezen. Daarom volgen speciale kindermarketeers kinderen online, scannen hun gedrag, schakelen psychologen in en stellen zo gedetailleerd mogelijke, persoonlijke kindprofielen samen.
Kindermarketing is er meestal níet op gericht om ouders en kinderen te stimuleren tot gezond eten. Van de kinderproducten in supermarkten is 85% te vet, te zoet of te zout. Logisch, want op deze producten zijn de grootste winstmarges te behalen: ze bestaan uit goedkope grondstoffen, bewerkt met vet, zout, suiker en aroma's. Dit ongezonde aanbod, in combinatie met geraffineerde kindermarketing, speelt een sleutelrol in de huidige overgewichtsepidemie. Ook Nederland kampt daarmee: een op de zeven kinderen is te zwaar."
Ik vind het een goede zaak dat er eens aandacht wordt gegeven aan dit ongezonde fenomeen.

Ad Hombre
02-07-2014 om 07:07
Wat niet wegneemt
Dat ik er wel voor zou zijn om reclame in het algemeen rond kinder TV programma's te verbieden. Zo'n beetje analoog aan het hondenverbod in de speeltuin.
Mijn kinderen kijken nagenoeg nooit naar kinderzenders of programma's als Zappelin, maar als we ze dan eens zien word ik wel misselijk van die reclames. Dat leidt dan ook vast tot minder kinderzenders en betere (want met publiek geld gefinancierde) programma's. Zo anti-kapitalistisch ben ik dan ook wel weer. (En ik *haat* Spongebob)

Limi
02-07-2014 om 07:07
geen last van
Ik heb geen moeite met Dorakoekjes en dergelijke. Ik kan ze namelijk gewoon niet kopen, of wel kopen en beperkt uitreiken. (In een speelgoedwinkel gaan we ook niet helemaal los tenslotte.)
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand alleen maar 'kinderproducten' voor zijn of haar kinderen koopt. Bestaan die?

Ranex
02-07-2014 om 10:07
zijn overal
Bibi,
De producenten moeten ook leven. Iedereen moet zijn bedrijf, wat voor troep het ook produceert, draaiende kunnen houden. Dussehh er moeten wel mensen overblijven die troep kopen, hoe kunnen de voedselbedrijven anders hun zaak draaiende houden? Dan vind jij het natuurlijk ook een goede zaak dat de voedselproducenten opduiken op kinderdagverblijven en scholen. Ik heb even wat in gekopieerd:
"Unilever verspreidde zeven jaar lang Blue Bandreclame in de vorm van 'smeerdiploma's' op kinderdagverblijven. Alleen al in 2013 ontvingen 3.100 kinderdagverblijven en 3.700 peuterspeelzalen in Nederland ongevraagd een smeerdiplomapakket. 'Reclame voor Blue Band', oordeelt ruim 70 procent van de 1.000 Nederlanders die deelnamen aan een foodwatch-enquête over reclame in kinderdagverblijven. En geen 'voorlichting' dus – het mom waaronder Unilever haar smeerdiploma's aanprees. Ruim 90 procent van de ondervraagden vindt dat voorlichting over voedsel helemaal geen taak is van voedselproducenten."
En dan het nationaal schoolontbijt: "Het Nationaal Schoolontbijt is een podium geworden voor grote voedselbedrijven die jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken. Merken als Venz, ERU, Blue Band en Appelsientje sieren opzichtig de schoolontbijttafels: zij sponsoren het Nationaal Schoolontbijt graag. De blije sfeer tijdens het landelijke mediaspektakel draagt immers bij aan een positief imago van hun product."
Openzetten die ramen en deuren. Kom op. Inbrekers moeten ook leven.

Kaaskopje
03-07-2014 om 01:07
Ranex
Ben jij dan zo weinig weerbaar dat je niet in staat bent om pal na het schoolontbijt gewoon weer je eigen merkeloze producten op tafel te zetten? Echt, ik neem die merken bij leukigheden als ontbijtjes voor kennisgeving aan en ga erna weer over tot de orde van ónze gewoontes. Soms vroegen mijn kinderen wel eens ergens om en bij hoge uitzondering kwam er dan wel eens iets in huis 'uit de reclame'. Prima vind ik. Als je kinderen weten dat het geen vaste gewoonte gaat worden om hagelslag met figuurtjes te eten, dan blijven ze kinderlijk blij als je toch eens toegeeft.
Ik heb in het verleden wel eens ansichtkaarten thuisgestuurd gekregen van voetschilders. Of ik er maar voor wilde betalen... Helaas, dat wilde ik niet. Ik had er helemaal niet om gevraagd.
Kinderdagverblijven die ongevraagd smeerdiplomapakketten krijgen toegestuurd van Blue Band, zijn niet verplicht die uit te reiken aan de kinderen van dat kdv.
Maar je gaat niet in op mijn voorbeeld van oma met haar diabetes. Is de producent verantwoordelijk voor de gezondheid van oma, of ben jij dat samen met oma op zo'n moment? Mogen mensen met een verstandelijke beperking eigenlijk reclame van zoetigheid zien? Of moeten fabrikanten ook daar rekening mee houden?

Limi
03-07-2014 om 07:07
precies Kaaskopje
" Als je kinderen weten dat het geen vaste gewoonte gaat worden om hagelslag met figuurtjes te eten, dan blijven ze kinderlijk blij als je toch eens toegeeft. "
Aan een keertje een pak hagelslag met figuurtjes houden ze niets over. Dat is dan een paar dagen 1 boterham met hagelslag en dan zijn ze er al weer overheen. Iedere dag figuurtjes zoeken blijft maar een paar dagen leuk, en dan komt er weer ander beleg op die ene boterham, zoals er ook al op de andere boterham(men) zat.
Ik hoef daar weinig in te sturen of te verbieden. Alleen: maar 1 boterham ermee, en ik koop geen nieuw pak voor alle hagelslag op is (want die figuurtjes zijn eerder op).
Het schoolontbijt heeft al helemaal nergens iets mee te maken. In zo'n klas kun je niet met 1 pot af, maar die werd overgeschept in plastic bakjes. Dus kinderen zagen helemaal geen merken - wat ze ook al niet zouden doen als er wel merkpotten op tafel stonden. Bovendien waren er helemaal geen speciale kinderproducten bij, wel basisbeleg dat veel kinderen wel eten (logisch) maar dat is wat anders. Ik zie de link met kinderproducten dus niet.

Ranex
03-07-2014 om 16:07
Kaaskopje
Wat is jouw BMI? Mensen die zeggen dat ze ongevoelig zijn voor voedselreclame zijn meestal te zwaar. En ja, fabrikanten die allerlei trucs inzetten om oma koekjes te laten eten handelen verwerpelijk. Ik mag dat fout vinden van die fabrikanten. Ook dat is vrijheid.

Hanne.
03-07-2014 om 16:07
reclame werkt
We kunnen natuurlijk allemaal heel hard gaan roepen dat we niet gevoelig zijn voor reclame, maar reclame werkt gewoon. De dames en heren reclamemakers weten allang dat als ze een product op een bepaalde manier onder de aandacht brengen dat goed is voor de verkoop.
Soms zal dat heel direct zijn (koop dit product want het is goed) soms minder direct (wij leveren gratis spullen voor het schoolontbijt). Maar ondertussen hebben vele mensen het merk 'Venz' gezien en heeft dat weer een effect op het imago van Venz.
En de kinderen die de hagelslag in een bakje hebben gekregen hebben gemerkt dat hagelslag lekker is. En dus is de kans groot dat er hagelslag gekocht wordt (mama ik wil liever hagelslag dan pindakaas). En dus is dat goed voor de fabrikanten van de hagelslag. En aangezien dat er geen 100 verschillende zijn is dat goed voor de verkoop van Venz.
Had er notenpasta, kokosbrood of zuivelspread in het bakje gezeten had dat voor Venz niets opgeleverd.

AnneJ
03-07-2014 om 17:07
niet gevoelig
Natuurlijk wil ik mezelf ook niet overschatten maar wij eten en drinken hier tamelijk constant gezond, dwz. hypoallergeen en gevarieerd.
En we hebben geen overgewicht. Dat lijkt me een fabeltje dat mensen die menen ongevoelig te zijn voor reclame last hebben van overgewicht.
De buitenwereld komt hier eerder binnen doordat de kinderen elders eten. Vaak veel vetter, zoeter, zouter, gebakken en gefrituurd en minder vers.
Gaan ze 'mijn' eten helaas wat 'saai' vinden.:-)
Als ik niet oplet ben ik tegenwoordig degene die een 'afwijkend' menu van aardappel/groente/vlees of vis eet terwijl de rest aan de pannekoeken, de pizza, de gebakken aardappelen en de 'wraps' is. Maar dat levert dan wel weer wat nuttige gezondheidsdiscussie op, dat wel.:-)

Ranex
03-07-2014 om 18:07
In dat geval Anne J.
Ben jij gevoelig voor de reclame van de natuurvoeding winkel, voor de hype rond allergenen enz. Fascinerend om te zien dat veel mensen op de vraag om een petitie te tekenen, reageren met borstklopperij. "Ik zet wel gezond eten op tafel". "Ik kies zelf" "ik trek me niks aan van het schoolontbijt". Hanne blijft wel on topic. Dat topic ging over kindermarketing en wat je daarop tegen zou kunnen hebben.

Ranex
03-07-2014 om 18:07
Wat ook leuk is
De kinderen af en toe wel hagelslag-met-figuurtjes geven zodat ze "kinderlijk blij" blijven als ze het een keer wel krijgen. Bingo voor Unilever. In hun volwassen leven hebben deze kinderen nog de herinnering aan loze Kcal en veel te zoet spul als fijne, bijzondere traktatie.

AnneJ
03-07-2014 om 19:07
Ranex
Ik ben al allergisch vanaf mijn geboorte, zo'n 50+ jaar geleden in een academisch ziekenhuis vastgesteld. Geen hype.
Of net zo'n hype als het algemene publiek dat vind dat kinderen zich maar moeten aanpassen op school. Niets etiketje. Psychiatrie bij kinderen bestaat niet of komt door de ouders. Allemaal ongelovigen van de koude grond.
Natuurvoeding is vaak niet erg hypoallergeen, drop is beter.:-)

Temet
03-07-2014 om 19:07
in het Parool
In het Parool ook een stukje over dit onderwerp:
Groeten,
Temet

Ranex
03-07-2014 om 21:07
On topic en Temet
Anne J. Ik probeer je te vertellen dat het topic van deze draad kindermarketing is. Niet jouw voor jouzelf ongetwijfeld interessante allergie, niet de zorgenkinderen die je er weer in weet te smokkelen en ook niet jouw fantastische inzichten in de voedingsleer. Open daar alsjeblieft een eigen draad voor. Het topic gaat over de strategieën van fabrikanten. Het Paroolstuk van Temet gaat over het sponsoren van sporten door o.a. MacDonalds. Zodat de suggestie beklijft dat je hun spullen kan eten en toch niet dik hoeft te worden. Zo zien ze het graag bij MacDonalds. Dank Temet, voor de link!

AnneJ
03-07-2014 om 21:07
Ranex
Het ging om je opmerking naar Kaaskopje die me niet terecht leek. Je kunt best minder gevoelig voor marketing zijn zonder overgewicht te hebben. Dat is een punt.
Ook voeg ik toe dat ik meer last heb van andere mensen met andere gewoonten waar mijn kinderen mee in aanraking komen dan met marketing. Niets mis mee.

bibi63
03-07-2014 om 21:07
Ranex
Ranex richting Kaaskopje: "Wat is jouw BMI? Mensen die zeggen dat ze ongevoelig zijn voor voedselreclame zijn meestal te zwaar. En ja, fabrikanten die allerlei trucs inzetten om oma koekjes te laten eten handelen verwerpelijk. Ik mag dat fout vinden van die fabrikanten. Ook dat is vrijheid."
Bah, wat een rare reactie. Of de BMI van Kaaskopje oke is of niet is totaal niet relevant. En weet jij niets van.
En dat de koekjesfabriek z'n koekjes aan de man wil brengen lijkt mij vrij logisch. Altijd al geweest.
Je kan ook, net als Kaaskopje, omgaan met aanbod/reclame op een normale manier en ook richting je kinderen. Of aten we vroeger, voor de Dora/Spongebob tijd nooit een taartje, aangeprezen door de plaatselijke bakker? Volgens mij ben je er zelf bij. 1x per week een taartje of 1x per jaar, of misschien wel nooit. Venz wil graag dat je hagelslag koopt, logisch. Aan jou óf en hoe vaak je dat doet. Je kan over Kaaskopje denken dat ze een te hoge BMI heeft omdat ze zich niet laat opnaaien door reclame, zo kan ik denken dat jij gebrek aan overwicht hebt, standvastigheid, verstandig reageren op je kinderen, omdat je je blijkbaar wél laat opnaaien door reclame.
En voor de duidelijkheid: élke ouder heeft 'last' van kinderen die zeuren om iets. Dat deed ik ook 40 jaar geleden toen er nog geen Disney koekjes o.i.d. waren. Lekkere chips, de snackbar, het rolletje drop, dat leuke ding in de speelgoed winkel. Genoeg om over te zeuren toen. Ik zie het verschil niet. En aan mijn moeder toen of ze daar wel (vaak, af en toe, nooit) aan toe gaf.
Bibi

Ranex
03-07-2014 om 22:07
Gewoonten
Van andere kinderen worden worden voor minstens een deel veroorzaakt door marketing. 2. Van kaaskopje zelf hoor ik ineens niets meer, wedden dat ze te zwaar is? Of ze is bezig met de hyperglycaemie van oma natuurlijk, dat zou ook kunnen of ze bakt koekjes 3. Bibi: fabrikanten van landmijnen willen hun mijnen graag aan de man brengen. Logisch toch? En toch mag ik dat afkeuren, al ga jij op je kop staan, mensen hebben het recht om producten en de reclame ervoor onplezierig te vinden. En er zelfs petities tegen te tekenen. Waar moet dat heen? Enfin, lees de link van Temet, maar ik wed tevens dat je dat niet hebt gedaan.Nee, ik koop geen Venz en snoep. Mijn kinderen zijn namelijk bijna volwassen. Bibi, meid, 20.000 mensen hebben inmiddels die petitie getekend. In jouw visie allemaal zwakke opvoeders natuurlijk, maar toch...........

AnneJ
03-07-2014 om 23:07
indammen
Moeilijk, moeilijk. Het is natuurlijk wel goed om al dat voedsel en de reclame daarvoor in te dammen. Het heeft ongetwijfeld invloed op onze omvang. Maar het is ook genuanceerd.
http://www.nu.nl/gezondheid/3766528/beschikbaarheid-supermarkt-speelt-rol-in-aanpak-obesitas.html
Hier wordt een vergelijking gemaakt. Als je een supermarkt in de buurt hebt zijn mensen gezonder dan als je er geen in de buurt hebt.
In buurten waar geen supermarkt is, is vaak wel een snackbar en daar wordt dan meer aangeschaft, ongezonder.
Ik ben er beslist voor dat in schoolkantines gezonde producten te krijgen zijn, maar dat kost wel meer mankracht. Gelukkig kon zoon in de kantine een broodje gezond krijgen. Op zijn tijd niets mis mee.
Het wordt nu pas moeilijker omdat hij veel bij vrienden is die studeren en dat gaat er niet altijd gezond aan toe. Maar misschien heeft dat even tijd nodig.

bibi63
04-07-2014 om 00:07
Tjonge ranex
Doe fff normaal aub. Je gaat een beetje te ver. En vooral heel ongenuanceerd.
Hagelslag bestaat al heeeeel lang en niet alleen Venz.... En ook niet alleen hagelslag. Wat dacht je van jam?Beter? Je bepaalt zelf of je het wel of niet koopt, welk merk, en hoe vaak of zelden dat door je kids gegeten mag worden. Doe niet zo naief.
Bibi

bibi63
04-07-2014 om 00:07
En annej
Geweldig dat jij een broodje gezond zo oke vindt. Erg naief........
Dat het er bij studenten wbt eten niet al te gezond aan toe gaat is een understatement. Wordt wakker.
Bibi

Kaaskopje
04-07-2014 om 01:07
Ranex
Rare redenatie hoor, dat mensen die zeggen ongevoelig te zijn voor reclame meestal te zwaar zijn. Waar mijn gewicht door beïnvloed wordt is door mijn gebrek aan discipline. Als mijn baas weer eens een goede reden heeft gevonden om taart aan te rukken, neem ik een stuk taart. Ik vind het gewoon te lekker om nee te zeggen. Dát is mijn valkuil en niet de reclame op tv.
Ik pik uit reclame op wat mij aanspreekt en wat mij aanspreekt wordt ook nog eens langs de prijslat gelegd. Wanneer is het mij de prijs waard? Dat kán zijn als ik weet dat ik mijn kinderen er een plezier mee doe. Hagelslag met figuurtjes erin, was toen ze jonger waren zo'n voorbeeld. En wat kan het mij dan schelen of het van Venz is en zij eraan verdienen? Zodra de bijzondere hagelslag met figuurtjes uit de belangstelling was, na 1 pak dus, kwam er weer gewoon hagelslag of vlokken van een eigen merk.
Het zal misschien aan mijn leeftijd liggen, maar ik heb inmiddels zoveel informatie voorbij zien komen over het vernuft van reclamemakers, dat ik mij nog over weinig verbaas. Ik weet in grote lijnen hoe het werkt. En in grote lijnen accepteer ik dat ik daarin meedraai. Ik accepteer dus de figuurtjes in het pak hagelslag, de speeltjes van MacDonalds en de koekjes in de vorm van een tekenfilmpoppetje.

Kaaskopje
04-07-2014 om 01:07
Ranex
Ik lees vaak per reactie en zie nu nog andere reacties van jou. Misschien een raar idee voor jou, maar ik lig niet apathisch af te wachten tot Ranex mij iets vraagt of te melden heeft. Ik reageer weer als ik klaar ben met wat ik verder wil of moet doen.
Ik weet niet wat jou precies dwarszit waardoor je zulke ongezellige reacties in elkaar zet, maar ik ervaar het als dat je ongegrond van je af aan het slaan bent en bewust wilt kwetsen. Ik zou niets meer zeggen omdat ik te dik ben... Waar haal je het vandaan?
Ik vind dat jij alle recht hebt om reclames onplezierig te vinden, je mag je energie ook in petities steken, dat doe ik af en toe ook. Maar als ik érgens niet over wakker lig, zijn dat door 'merken' gesponsorde evenementen. Sommige combinaties als sport en fastfood zijn een beetje krom, dat ben ik met je eens en het is natuurlijk vervelend dat minder slimme mensen niet begrijpen dat fastfood niet gezonder wordt ook al doe je leuk mee met een door hen gefinancierd voetbaltoernooitje. Misschien ligt daar nog meer een taak voor scholen. Niet de schoolontbijtjes verbannen,want die kunnen echt niet zoveel kwaad, maar wel informatie geven over wat er gebeurt als je té voor eten zet. Te zoet, te zout, te vet, wat doet dat met je lichaam?

Ranex
04-07-2014 om 07:07
Nou kaaskopje
Bij jou helpt die voorlichting over te vet, te veel, te zoet en te zout alvast niet. Misschien toch maar die petitie tekenen? :D

Hanne.
04-07-2014 om 07:07
ranex
Ranex ik vond het erg jammer dat je in post 43 zo op de man speelt. Dat is nergens voor nodig en voegt niets toe aan de discussie, maar dat je dat in post 49 nogmaals doet vind ik ronduit ongepast. Ondanks de smiley

bibi63
04-07-2014 om 10:07
eens met hanne
Kaaskopje weet dondersgoed dat te vaak gebak niet best is. Daar zal ze oud en wijs genoeg voor zijn. Kinderen moet je dat nog leren: wat goed, minder goed of slecht is en waarom. Geniet, maar met mate.....
In jouw opinie zou ook de bakker geen taartjes meer in de vitrine mogen zetten.
Bibi
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.