Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Gerdienke Fennema

Gerdienke Fennema

09-11-2009 om 16:11

Inenten mexicaanse griep

Ik heb net gehoord dat het advies wsl. wordt dat kinderen tot 4 jaar inge-ent kunnen gaan worden voor de Mexicaanse griep. Ik twijfel wat we moeten doen. Wat doen jullie?

groetjes, Gerdienke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

15-11-2009 om 17:11

Lisselot

Alle doden van de griep worden momenteel in de wekelijkse updates van het RIVM genoemd. De H1N1 doden maar ook de eventuele andere griepdoden. Echter, tot nu toe zijn er nog geen seizoensgriep-doden geweest.
En verder, "al die kinderen die in het verkeer om komen", dat zijn er al stukken minder sinds het gebruik van reflectoren, verlichting, bellen, fietshelmpjes, dodehoekspegels van vrachtwagens etc.
De vaccinatie is gewoon een fietshelmpje.Als het bandje te strak zit heb je een schaafwond onder je kin, maar als je tegen de grond klettert heb je tenminsete geen schedelbasisfractuur....
Jakiro

Nogmaals...

Het gaat mij (en met mij meerdere mensen) NIET op de doden. Allemaal heel naar dat er doden zijn gevallen, maar die vallen ook in het verkeer of met de 'gewone' griep.

Het probleem zijn de complicaties (beademing) en de mogelijkheid dat er te weinig plekken zijn om iedereen aan de beademing te leggen als de pandemie inderdaad uitbreekt. En nog een verschil: de gewone griep is geen pandemie, deze grijpt dus niet zo snel om zich heen.

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2009 om 21:11

Grappig maryb

Mij ergert het juist zo dat er voortdurend wordt geroepen bij al het nieuws (door nos en rivm - lees die updates daar maar, het wordt telkens genoemd bij het aantal doden of ze al een ziekte hadden of niet) 'maar er was onderliggend lijden'.
Als dat over iemand met bijvoorbeeld astma gaat zoals de risico-kinderen hier op OO (en in mijn omgeving) vind ik dat helemaal geen nuancering. Zonder die griep is de kans van deze mensen om jong te overlijden echt heel erg laag terwijl de nadruk erop in het nieuws mij in de oren klinkt als 'waren toch al op sterven na dood'. Evengoed is het terecht dat ze het melden, daar niet van, want het is belangrijke informatie, maar het ergert me tegelijkertijd ook.
Overigens doet rivm nu alweer enige tijd aan wekelijkse updates, dus het is niet zo dat elk nieuw eventueel geval eerst wordt gemeld en dan pas uitgezocht.

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2009 om 22:11

Maryb

Volgens mij begrijp ik je nu niet helemaal. Je bedoelt dat die nuancering over 'onderliggend lijden' nodig is? En ja, daar ben ik het dus mee eens ook al ergert het me. Maar dat laatste schreef ik vooral omdat het me juist zo opvalt dat ze dat steeds WEL melden terwijl jij schreef van niet.
Wat dat geval van dat ene 14-jarige meisje betreft, lijkt me ook dat dat beter anders was gegaan maar dat is dus ook alweer een paar weken terug, nu doen ze het dus anders. Ik vind die wekelijkse updates juist heel bescheiden, helemaal geen bangmakerij, maar misschien kijk ik niet genoeg tv.
Ik heb overigens ook helemaal niet het idee dat mensen nou zo heel erg bang zijn, volgens mij ziet grote paniek er heel anders uit... en als je helemaal niet bang bent voor het vaccin (zoals ik) dan hoef je ook niet bang te zijn om te beslissen dat je het gaat halen, dan doe je dat gewoon. Net zoals je je veiligheidsgordel omdoet zonder dat je dan meteen doodsbang bent dat je een ongeluk krijgt.

Biene M.

Biene M.

16-11-2009 om 08:11

Welk onderliggend lijden

Maryb, het RIVM geeft heldere informatie over de aard van het onderliggend lijden in dit document: http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1overzicht_tcm92-61018.pdf

Onderliggend lijden bij ziekenhuisopname van de laboratoriumbevestigde gevallen met Nieuwe Influenza A (H1N1)t/m 11 november 2009 voor de leeftijdsgroep t/m 14 jaar:

Ziekte aantal opgenomen kinderen
Astma 44
COPD of andere Longziekte 18
Hartziekte 7
Diabetes 4
Afweerstoornis / HIV 2
Kanker 1
Nierziekte 4
Spier- of zenuwaandoening 7
Obesitas 1
Verstandelijk en/of geestelijk beperkt 14
Epilepsie 15
Overig 37
Geen onderliggend lijden 190

Er zijn kinderen die meerdere ziektes (bijv Down en hartziekte is een veel voorkomende combi) hebben, die zijn dan in beide categorieën geteld.

Nu wel eng (week hoesten - nu waterpokken en koorts)

Nou ik ben er eerlijk in: ik ben niet bang voor vaccinatiebijwerkingen maar wel voor mijn kind van 2 op de IC. Ook al is die kans vast klein, ik ben er toch bang voor, ik heb de IC teveel van binnen gezien.
Nu is mijn kleintje na een week hoesten-zonder-koorts, ineens zaterdagavond aan de waterpokken begonnen, mét koorts. Hoort zéér waarschijnlijk "gewoon" bij de waterpokken (als het griep was zou hij afgelopen week waarschijnlijk ook al koorts gehad moeten hebben), maar de HAP zegt ook: theoretisch kán het de griep zijn. Let op dat hij niet benauwd wordt en dat hij alert blijft.
Nou ik ben nooit van de angstepidemieën hoor, maar ik vind het nu wel eng, ja.

Biene M.

Biene M.

16-11-2009 om 09:11

Maryb

Ik bekijk die wekelijkse pdf'jes al een paar weken en het staat er steeds in.

Hoe dan ook begrijp ik het "paniekzaai"-aspect niet waar je het over hebt. Zo'n 5% van de Nederlandse kinderen heeft astma. Verder gaan er kinderen dood van wie tot dan toe werd aangenomen dat ze gezond waren, maar omdat ze doodgaan aan Mexicaanse griep worden ze postmortem binnenstebuitengekeerd en goh, dan blijken ze een lekkend hartklepje te hebben. Hoppakee, onderliggend lijden. Wie garandeert ons dat onze schijnbaar gezonde kinderen dat niet hebben? Het is gewoon een rotgriep waar kinderen enorm kwetsbaar voor zijn, punt.

Jakiro

Jakiro

Nuanceringen

Het RIVM brengt al een hele poos, hele duidelijke wekelijkse updates uit. Zonder angstmakerij etc.
Die tussendoor meldingen komen allemaal via de GGD's, ziekenhuizen, gemeentes etc.
Luister daar gewoon niet naar. Als je geruststellende en eerlijke informatie wil ga je op vrijdag rond het middaguur naar de site van de RIVM en daar bekijk je de PDF-file.
Jakiro

Yaron

Yaron

Geerke

Om je een beetje gerust te stellen, mijn zoontjes toen 3 en 1 jaar hebben met de waterpokken twee dagen koorts gehad, tussen 39,8 C en 40,5, het hoeft dus niet de griep te zijn. Ze zijn er zeker vijf dagen behoorlijk ziek van geweest.

Advies kinderarts

Vanmiddag moest ik met ons mannetje (over drie maanden vijf jaar) naar de kinderarts.

Mannetje heeft chronische bovenste luchtweginfecties en bijna om de week pseudokroep die dan een dag of drie aanhoudt. Hij gebruikt nu niet standaard 'pufjes' (heeft dat wel gehad). Nu nog incidenteel ventolin. Heeft een onderhoudsdosering antibiotica (bactrimel), gebruikt lomusol neusspray, antibiotica oordruppels, een sterke antibioticakuur ivm een zeer hardnekkige parasiet (hiervoor al twee kuren voor gehad).

In de herfstvakantie is ons mannetje heel erg ziek geweest. Hij had de symptomen die bij de Mexicaanse griep horen. Of hij dat ook daadwerkelijk had is natuurlijk de vraag.

Ik heb vanmiddag daarom de vraag aan de kinderarts voorgelegd. Wat te doen; wel of niet inenten. Zelf denk ik namelijk dat hij het al wel heeft gehad. Om dan te enten lijkt me een beetje overbodig. Daarbij verwacht ik ook dat het bij hem enigzins traumatisch zal zijn; twee keer prikken. (Hij krijgt binnenkort ook al een uitgebreid bloedonderzoek, dus eigenlijk in zijn ogen drie prikken). Mijn gevoel zegt daarom enerzijds; niet enten.

Aan de andere kant; ik ben heel erg bang dat mijn kind nog zieker wordt dan hij in de herfstvakantie al was en dan zal hij moeten worden opgenomen (was nu al randje).

De kinderarts gaf me het antwoord: "Ik weet het niet". Hij vond het allemaal verschrikkelijk overtrokken allemaal en ziet het nut er niet zo van in. In het geval van ons zoontje dan. Hij ziet hem niet als een risicokind. En dat dus met zijn medische geschiedenis en vatbaarheid van nu èn het feit dat hij nog geen vijf is. Op mijn vraag waarom nu dan al die kinderen wel ingeent moeten worden had hij geen antwoord.

Ik had gehoopt dat ik een duidelijk 'ja' zou krijgen. Dan zou dat mijn twijfel wegnemen. Nu word ik nog meer aan twijfelen gebracht... Bah, bah, bah...

heli

Lieve heli

Ik ken de situatie niet van binnenuit maar als ik je zo hoor, zou ik wel inenten. 2 of 3 prikken, dat is goed balen en misschien krijgt hij ook wel last van, maar als je zijn medische status beschrijft lijkt hij me echt op en top een risicokind, met die luchtwegen en zo! Ik snap dat je in twijfel bebracht bent door wat je arts zegt, dat hij hem geen risicokind vindt.... pfff moeilijk hoor.
Tja, ik zou wel inenten, dan maar wat prikken, met wat afleiding en een cadeautje op het eind of een ander fijn vooruitzicht, misschien scheelt dat (misschien ook niet hoor, mijn oudste wilde in de zomer geen vaccinaties voor de vakantie "waarom moeten jullie dan ook naar zo'n rotland!!" het vooruitzicht van de vakantie hielp bij hem op dat moment echt niet).
Maar het prikmoment gaat voorbij! En dan is hij in elk geval goed beschermd. Beter overbodig dan helemaal niet (met zoveel medische risico's dat hij al op het randje van opnemen lag).
Sterkte met de afweging, het is lastig dat begrijp ik best!

Oproepen voor de kids zijn binnen

Bij jullie ook? 23e krijgen ze de 1e prik.

Ik ben zo benieuwd hoe het gaat! 3 gemeenten moeten op 1 locatie op 1 dag.... HEt is bij ons in het congrescentrum.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat, fijn om in een rij te moeten staan waarbij de meeste huilend na hun prikje de rij verlaten....

liefs lisa

Het kan nooit lang wachten zijn volgens mij

Want na een kwartier is de volgende groep achternamen alweer aan de beurt...

Tink

Tink

18-11-2009 om 00:11

Hier ook

Oproep binnen voor onze jongste, ze moet de 23e. In een grote sporthal, daar wordt dit soort dingen altijd gedaan (ook bv. de massa-inenting tegen baarmoederhalskanker een tijdje terug). Officieel moet ze tussen 17:00 en 17:30 komen, maar dat vind ik zo'n mega-onhandige tijd dat ik dat aan mijn laars lap! Ik ga mooi even onder schooltijd, dan hoef ik ook geen hele sleep kinderen mee te nemen.

Mariska

Mariska

18-11-2009 om 09:11

Hier ook oproep

voor volgende week woensdag voor onze 2ling... Hoewel ik er achter sta vind ik het niet leuk... Had gewild dat het nodig had hoeven zijn. Maarja...

Hier ook

hier ook de 25ste mijn oudste moet om half negen dus mag de jongste dan ook meteen.
vriendijn van me kijkt er enorm tegenop maar staat wel achter de keus dus ik ga ook even met haar mee als haar zoontje moet.
toen die oproepen binnen kwamen moest ik ook even slikken.
de theorie gaan we omzetten in praktijk,,,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.