Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anneque
16-03-2020 om 10:03
Ik ben ziek - thuisisolatie - wil iemand meedenken?
Sinds vannacht ben ik ziek (temp 38,6, overal pijn beetje hoesten). Ik heb me opgesloten op een kamer in huis waar mijn gezin niet meer komt. Zij zetten eten en drinken voor mijn deur. Als ik naar de wc moet, maak ik alles wat ik aangeraakt heb schoon met desinfecteermiddel. Ik kom er pas weer uit als ik 24 uur klachtenvrij ben. Weggaan heb ik overwogen, maar lijkt niet te doen. Kan niet rijden nu en kan natuurlijk ook niet bij iemand in de auto. Bovendien wil ik hier zijn mochten de kinderen ziek worden.
Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd? Kan ik meer doen om hen te beschermen? Twee hebben astma, wel goed ingesteld op medicatie. Hulplijn Rode Kruis overbelast, kan ik niet bereiken.

Jo Hanna
19-03-2020 om 09:03
Temp en hartslag
Temperatuur en hartslag zeggen al veel. Als die niet of alleen licht verhoogd zijn, is er op dit moment geen reden tot grote ongerustheid. Per graad koorts zou ook je hartslag zo’n 10-12 slagen verhogen volgens de dokter. Ik draag een activity tracker dus ik zie dat er niks gebeurt met mijn hartslag. Ik temperatuur ook twee keer per dag. Ik heb namelijk iedere avond last van wat keelpijn en een licht verstopte neus maar ik hoest niet. Ik wil dus weten waar het naartoe gaat.
Beterschap Niki!
Groet,
Jo Hanna

Niki73
19-03-2020 om 10:03
Hartslag
Tja, dan moet je wel je hartslag in (gezonde) rust kennen. Ik ben een loper, dus ik neem aan dat mijn hartslag wat lager is dan gemiddeld. Maar hoe laag, geen idee.

Jo Hanna
19-03-2020 om 14:03
Ik heb een activity tracker om mijn pols
Ik heb twee jaar statistieken tot mijn beschikking!
Mijn rusthartslag is met wat ups en downs rond de 65. Ik ben één keer licht ziek geweest in die twee jaar en toen zag ik het duidelijk aankomen door de stijging van mijn hartslag. Die was toen beperkt, rond de 72 geloof ik. Maar heel duidelijk waarneembaar. Nu gebeurt er afgezien van het ene puntje omhoog ene puntje omlaag helemaal niks. Dat is geruststellend.
Hoe hoog/laag is je hartslag nú, Niki, weet je dat?
Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna
19-03-2020 om 15:03
Correctie: hartslag nú moet zijn rusthartslag
Ik heb wel gemerkt dat rusthartslag niet altijd hetzelfde is als hartslag als ik wat zit te doen, zelfs al is dat rustig. Nu toevallig wel (63). Maar voor hetzelfde geld is hij een stuk hoger. Om de rusthartslag te weten, moet je dus wel eerst even een paar keer op een dag bewust een paar minuten ontspannen en meten. Liefst ook direct bij het opstaan. Een saturatiemeter en bloeddrukmeter meten overigens ook de hartslag.
Als je rusthartslag op dit moment gemiddeld is, zegt het niet zoveel: de gemiddelde rusthartslag van vrouwen is 76 geloof ik. Als je rond die waarde zit, kun je er dus niks over zeggen. Zo'n hartslag zou mij alarmeren! Maar hoeveel lager je hartslag is dan dat, hoe meer je de voorzichtige conclusie kunt trekken dat het op dit moment nog redelijk rustig is in je lichaam.
Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna
19-03-2020 om 15:03
Nee, nogal niet!
Dat lijkt me inderdaad (voor nu) érg geruststellend. Dat geeft een mooie basis om het een beetje in de gaten te houden.
Je rusthartslag kan trouwens gemiddeld wel wat hoger (of lager) liggen nog. Dat wisselt in de loop van de dag nogal. Ik weet niet precies hoe die activity tracker dat gemiddelde berekent. Maar deze waarde geeft geen enkele aanleiding om je (nu) zorgen te maken.
Groet,
Jo Hanna

Anneque
19-03-2020 om 16:03
Emmawee
Denk dat vandaag een omslag bereikt heb. Koorts is de hele dag al laag, eigenlijk verhoging ipv koorts. Hoesten ook niet zo veel, dus ik heb goede hoop. Nu moet nog blijken of de isolatie nut heeft gehad (als het al corona was, maar ook griep draag ik liever niet over).

Pennestreek
Alles is relatief ;-)
mijn rusthartslag is 43, dus bij 58 zou ik me ernstig zorgen maken . Maar inderdaad Niki, dat klinkt niet erg ziek. Het is dus wel handig om je eigen rusthartslag te weten. Leuk projectje voor als je straks weer helemaal hersteld bent!

Chrono
Anneque
Dat klinkt al beter inderdaad. Pas wel op, ik heb verhalen gelezen van mensen die dáchten dat ze beter waren en juist op dat moment die longontsteking ontwikkelden.
Nu Niki73 nog.

AlisonH
19-03-2020 om 17:03
Chrono
Wat voegt een dergelijke opmerking nou weer toe? Het enige dat je hiermee bereikt is dat iemand zich daar weer zorgen over gaat maken, en ze kan er niks aan doen. Wat heb je dan aan die informatie?

rode krullenbol
"Wat heb je dan aan die informatie?"
Bij dit virus is het van belang gebleken echt goed uit te zieken. Dat wil zeggen: geruime tijd. Wie dat niet doet, riskeert een (dubbele) longontsteking. Het houdt waarschijnlijk verband met het feit dat het een nieuw virus betreft, waardoor ieder voor zich er voldoende weerstand tegen dient op te bouwen.
Rode krullenbol

Anneque
Ik wist dit wel hoor
No worries, ik ken de verhalen van mensen die zich beter achtten en opeens een longontsteking ontwikkelden. Maar dat is incidenteel denk ik? Niet exemplarisch voor het beloop? Ik was niet van plan om overmorgen te gaan hardlopen, maar als ik deze kamer uit mag, wilde ik wel heel graag weer wat gaan doen. Rustig aan, maar toch. Wat werken, stukje fietsen. Zou dat onverstandig zijn?

Ad Hombre
Anneque
Niet alle zieken ontwikkelen dat. Maar bij de mensen die ernstig ziek worden verloopt het blijkbaar wel zo volgens de Belgische noodarts:
https://www.youtube.com/watch?v=Zy0tKwYVBRU&feature=youtu.be (vanaf 2:00)
Chrono
Heu Alison
Het lijkt mij een zinvolle waarschuwing, daar ik meerdere berichten heb gelezen van mensen die dachten hersteld te zijn, weer actief werden en tóen nogmaals zwaar ziek werden. Is dat angstzaaien dan? 🤔
Ik heb zeer graag dat Anneque goed herstelt.

Rosie
Ik vind het knap verwarrend.
Een paar jaar geleden was ik ook wat grieperig in februari. Paar dagen koorts, rustig aan doen, koorts en vervolgens verhoging verdwenen weer. Ik bleef nog wel een tijdje hoesterig en snotterig. En toen, ergens half maart, opeens van de ene op de andere dag: longontsteking, hartstikke ziek, maanden aan het kwakkelen en een lange herstelweg.
Anno 2020 zou men zeggen: je hebt Corona!
Maar een paar jaar geleden was het gewoon een uit de hand gelopen griepje.
Dit jaar ben ik ook weer aan het kwakkelen sinds begin februari. Eerst wat koorts, dat zakte af, nog weken lang hoesten en snotteren. Nu is het gelukkig weg. Was dat de milde uiting van Corona of gewoon een koutje?
Heel verwarrend en ik merk dat het me ook onzeker maakt.

Ginny Twijfelvuur
19-03-2020 om 18:03
Is bekende instinker idd.
Ook bij een gewone griep kun je eerst beter zijn en daarna een longontsteking ontwikkelen.
Maar dan is ie bacterieel en mag je aan de antibiotica? Of geldt dat bij Corona niet?

Phryne Fisher
20-03-2020 om 11:03
Vorige maand
Ik ben vorige maand ziek geweest. Zodanig dat ik op mijn werk onderuit ben gegaan, ze met een AED kwamen aanrennen en een ambulance belden. Het was echter een simpele flauwte, veroorzaakt door een ‘griepje’ dat pas de volgende dag de kop opstak. Geen ongewoon ziekteverloop voor mij. Als het een week later was gebeurd, hadden ze waarschijnlijk niet met tien BHV’ers om me heen gestaan maar hadden ze de GGD in witte pakken laten komen.
Ik zou ook wel willen weten of ik immuun ben. En dat je dan een button krijgt zodat mensen met immuniteit wel gewoon weer overal heen mogen.

Temet
20-03-2020 om 13:03
Ginny
Vziw geldt dat inderdaad bij corona niet. Las ik ergens in de krant laatst.
Groeten,
Temet

AlisonH
20-03-2020 om 15:03
Ginny
Ook de longontsteking bij griep begint met een virus. Alleen zijn longen in die situatie zo kwetsbaar voor bacteriën en is het verschil tussen bacteriële en virale longontstekingen zo klein dat ze standaard antibiotica geven. Dat weet ik van een gezinslid, die heeft pas geleden (twee weken voor corona in Nederland opdook) een longontsteking gehad na griep en die kreeg een kuurtje antibiotica en herstelde binnen een dag of drie, terwijl hij hard ziek was. De arts zei toen: we geven standaard antibiotica bij longontsteking. Ik geloof dat dat nu bij corona-patiënten met longontsteking ook zo is maar dat weet ik niet zeker, dus het kan dat het niet klopt.

Tihama
uitleg
In dit filmpje wordt uitgelegd hoe het komt dat de ziekte in 1 persoon in 3 fasen verloopt.

Kaaskopje
Niki bezorgen
In onze stad is een app waar je bij restaurants en winkels kunt bestellen. Sommige alleen in deze periode. Een manier om alles draaiende te houden en thuis te kunnen blijven. Misschien ook bij jou zo'n app?

Tine Winkel
20-03-2020 om 17:03
Tihama
Dit filmpje zegt dat de longontsteking bacteriële is. Dan zou je dat toch kunnen behandelen met antibiotica? Maar dat schijnt bij corona niet te kunnen, toch? Ad, kun jij dat uitleggen? Of iemand anders, ook goed...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.