Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Cicade
03-06-2012 om 22:06
Hoeveel slaap heeft mijn puber nodig?
Misschien past dit beter in de rubriek puberteit, maar ja, ik weet het niet zo precies.
Op dit moment (half elf 's avonds!) zit ik in de keuken te typen met een vervelende puberdochter van 12 die weigert naar haar kamer, laat staan naar bed te gaan.
Even ter info, zij is heftig aan het puberen sinds een jaar ongeveer en heeft duidelijk (of eigenlijk haar directe omgeving) last van hyperactiviteit.
Bedtijd is al lang een issue, ze klaagt dat ze niet in slaap valt.
In principe gaan zij en haar zus van 14, om 20.45 naar boven en moet het om 21.00 u stil zijn. Dat ze soms als ze niet in slaap vallen nog even hun ipod of tv aanzetten vind ik op zich niet zo'n probleem, mits het niet te lang duurt en ze zachtjes doen.
Net om 22.00 u ging ik even boven checken en daar liep ze rond op haar kamer nog in haar kleren, muziek aan, lamp aan, kortom duidelijk nog niet van plan om naar bed te gaan.
Nu zit ze dus in de woonkamer en weigert naar boven te gaan en ik kan het echt niet opbrengen om de zoveelste hooglopende scene te starten. Kan haar vader helaas niet bereiken voor (morele) steun, maar jullie wel!!
Ik ben op zoek naar tips die ik uit kan proberen om ervoor te zorgen dat het hier rond 21.30 rustig wordt. Dat lijkt mij een vrij redelijke tijd (vindt dochter uiteraard veel te vroeg).
Please, wie heeft de gouden tip of adviezen? Melatoline ook geprobeerd. Maar het lijkt me niet zo goed om dat spul op vaste basis in te laten nemen en bovendien betwijfel ik of het echt helpt bij haar (bij mij wel trouwens).

Temet
04-06-2012 om 21:06
Tihama (mantra)
Dat mantra klinkt bij ons in de familie ook wel als "slaap je niet dan rust moeder toch"
Groeten,
Temet

Tihama
05-06-2012 om 09:06
Opvoeddoel
Haha, Temet. Ja, daarom vond ik dat onderscheid tussen opvoeddoelen en persoonlijke doelen zo mooi. Er is niets mis mee om je kinderen dingen op te leggen voor jezelf, maar zorg wel dat je dit dan helder hebt voor jezelf en je kind.
Zo moet ik nog steeds denken aan een verhaal van Dr. Sears. Hij beschrijft zijn 4e kind dat een high-need baby was. Uitermate herkenbaar voor ons, waar het 1e kind dat was;-)
Hij vertelde daarin dat alle aandacht die naar het kind uitging invloed had op zijn relatie. Hij kwam toen tot de conclusie dat het slecht voor zijn huwelijk was om zoveel aandacht aan hun kind te geven. Een slecht huwelijk heeft uiteindelijk echter een negatiever effect op een kind dan wat minder aandacht geven. Dus hij en zijn vrouw zijn toen bewust meer tijd aan elkaar gaan geven (en ja, de dochter huilde dan vaker).
Hetzelfde werken persoonlijke doelen. Je kunt geen goede, evenwichtige ouder voor je kind zijn als je niet meer toekomt aan rust voor jezelf.
Tihama

albana
06-06-2012 om 08:06
Ook mantra
Hier een 14 jarige die ook erg laat in slaap valt en ook nog 's weinig slaap nodig heeft. Haar leven lang al...Over het algemeen slaapt ze net zo laat en lang als 4 jaar oudere zus En ze slaapt ook nog 's erg onrustig,word wakker, moet plassen, heeft dorst, loopt rond op onmogelijke tijden, slaapwandeld, kan niet slapen, droomt enge dromen....Pfff vermoeiend, maar vooral voor ons,zij is fris en fruitig.
In slaap vallen duurt bij haar zeker 1,5 uur...En ook hier het mantra: slaap je niet, dan rust je toch uit.
Dat zit er ondertussen wel ingebakken, meestal blijft ze toch wel op haar kamer in bed. Nu gaat ze 21.30 naar boven...kleed zich uit, pakt tas voor school in,poetst tanden (22.00 uur ondertussen) etc.etc. rond 22.15 ligt ze erin...wel met muziekje in de oren (zachtjes) of boek of t.v. met erg zacht geluid. Ik weet wel dat die t.v. niet bevordelijk is, maar ik heb qua inslaaptijd nog geen verschil kunnen ontdekken en 'officieel' mag dat niet, maar ik weet dat ze het toch soms doet, als ze leest slaapt ze net zo laat...Ze noét van ons in bed en dus liggen en moét van ons haar nachtlampje aan (klein lampje, dus enizins schemer). Die 2 laatsten vind ik het belangrijkste...En daar houd ze zich aan.
Meestal slaapt ze rond 23.00 uur....soms iets later, soms iets eerder. Dat vind ik laat haar zus slaapt meestal eerder en die is al 18 ! Die 'bedtijd' van 21.30 daar houden we ons strak aan, alleen in het weekend mag het later. Ook al slaapt ze niet, dat is geen reden om dan dus maar later te gaan. En ze weet het zelf ook...zij moet eerst láng in bed liggen voor ze inslaapt....Later naar bed, dan slaapt ze nóg later, want die inslaaptijd houd ze toch wel...Of ze nu om 22.00 uur erin ligt of om 24.00 uur...Minstens 1,5 uur duurt dat.
groeten albana

Guinevere
06-06-2012 om 10:06
Haha, "slaap je niet, dan rust je moeder toch uit", ik vind 'm geweldig!
Hier een lastige inslaper (9, bijna 10). Hij moet om 21.00 naar boven, en dan kom ik er nog even bij. Daarna mag hij zo lang lezen als hij wil, zolang hij maar rustig op zijn bed blijft en stil is. Sinds hij pas om 21.00 naar boven gaat, lees ik hem overigens nauwelijks meer voor, omdat ik toch het idee heb dat mijn "vrije" avond pas begint als alle kinderen boven zijn. Lang voorlezen gaat van die tijd die ik even rust heb af. Daar moet ik nog even een weg in vinden, want als ie 14 is zit hij ongetwijfeld tot half 11 beneden. Maar ik heb hem wel uitgelegd dat wij als ouders die kind-vrije tijd elke avond nódig hebben, omdat we niet de hele dag aandacht kunnen geven. Dus boven=boven en dan ben je stil, want pa en ma hebben dan even kind-vrije tijd.

eni65
06-06-2012 om 11:06
Meer mis
Als ik dit zo lees, is er wel meer mis. Een kind van 12 dat weigert naar bed te gaan om half 11? En de tv mag niet uit want dan komt er een scene? Ik zal wel uit de vorige eeuw zijn, maar als mijn kind zich zich niet los kan rukken van de tv die in de huiskamer staat en zeker niet in zijn slaapkamer, dan trek ik gewoon de kabel eruit in de meterkast. Blauwe tv is een stuk minder interessant. Men wil tegenwoordig teveel vriendjes zijn, maar je bent toch ouder? Als je nooit ergens wat van zegt of corrigeert, want dan wordt mijn kind boos, dan weet je toch wat je zaait. Als je eerder scenes had geschopt had je ze nu niet.
Mijn kind is 12 en gaat echt tussen 8 en half 9 bedderen. En nee die van mij slaapt niet om half 9, maar ligt lekker te dromen of even te lezen al dan niet met een zacht muziekje aan, ja dat heeft ie wel en om 9 uur is echt alles uit en valt ie heus wel in slaap. Zo niet jammer dan. Als je daar geen drama van maakt is dat het ook niet.

mijk
06-06-2012 om 13:06
Als de geleide meditatie werkt
Zou ik hem gewoon opnemen terwijl jij hem voorleest. kan ze hem zelf afluisteren!
Mijk

Cicade
06-06-2012 om 14:06
Eni65 + alle anderen
Eni, jij gaat wel erg kort door de bocht. Geweldig dat jij zo'n braaf, goed luisterend kind heb. Ik heb er ook zo een gelukkig, maar ik heb er ook eentje die simpelweg minder geneigd is te luisteren naar ouderlijke adviezen, laat staan naar bevelen.
Ik zou willen dat jij mijn dochter een weekje in huis kon hebben, ik denk dat je dan wel iets genuanceerder zou reageren.
Ik ben het overigens wel met je eens dat de zachte aanpak, die velen tegenwoordig hanteren, soms onnodig zacht is en best wat steviger zou kunnen.
Aan alle andere dames; heel erg bedankt voor jullie ervaringen en adviezen, Eni jij ook bedankt, ik vond jouw reactie weliswaar ongenuanceerd, maar je zet tegelijkertijd ook een standpunt neer waar ik het grotendeels mee eens ben.
Mede dankzij jullie reacties denk ik dat het vanaf nu beter zal gaan. Ik kan het iig wat beter 'loslaten' en ik heb iom mijn man de volgende dingen afgesproken:
Naar de kamers om 21.30. Vanaf dan zelf weten wat ze doen, maar wel rustig en zo min mogelijk tv/beeldscherm. Vanaf uiterlijk 22.30 in bed en proberen in slaap te vallen.
Dochter was het er helemaal mee eens (logisch ).
Ik heb het verhaaltje van de hormonen en aanmaak melatonine (dank Timaha!) uitgelegd en dat leek ze prima te begrijpen.
Dus de afgelopen 2 avonden zijn vredig verlopen!
Ahum, 1 klein dingetje; toen ik gisteravond rond middernacht naar bed ging lag ze weliswaar te slapen, maar stond de tv aan en waren er van die sex-reclames bezig.... :-0
Ik kon er gewoon om grinniken, en heb vandaag nog maar eens gezegd dat ze wat minder tv moet kijken na half tien. Ik ga dat de komende tijd gewoon regelmatig even checken, ik denk dat het wel los zal lopen.