Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

marcella
16-08-2009 om 18:08
Hoeveel alcohol is "normaal"?
Mijn man houdt van een bierts 's avonds. Hij drinkt meestal elke dag en dan zo'n 2 blikjes. Ik zag laatst (ik let er eigenlijk nooit op) dat 1 blikje van hem wel een halve liter is. Dat betekent dat hij elke dag zo'n liter bier drinkt en in het weekend meestal meer.
Op mijn aandringen stopt hij weleens 1 of 2 dagen doordeweeks maar na de derde dag gaat hij meestal weer aan het bier. Volgens hem drinken veel mensen en is hij niet verslaafd. Hij is ook nooit dronken maar wel dat ik het aan het merk als hij gedronken heeft. Hij praat dan wel wat vager en onduidelijk.
Maargoed, ik ben eigenlijk benieuwd of jullie vinden dat dit te veel is? En wanneer praat je van een alcohol probleem? wat is de grens?
Alvast bedankt!
Marcella

Maddi
18-08-2009 om 18:08
Wat is veel?
Wat verantwoord alcoholgebruik is is al voor je beantwoord in dit draadje. Volgens die maatstaven drinkt hij teveel. Volgens zijn eigen maatstaven niet. Wat zijn jouw maatstaven? Heb jij er last van? Wat voor zorgen maak je je? Wat zijn de consequenties voor je van jouw zorgen? En wat zijn de consequenties van zijn drinken? Zomaar wat vragen. Vragen waarmee ik probeer aan te geven dat het vooral ook om jou gaat.
Als hij inderdaad 1 liter bier per dag drinkt (en regelmatig meer) dan verwacht ik, dat het niet makkelijk zal zijn voor hem om daarin verandering aan te brengen. Belangrijkste voorwaarde is namelijk dat hij dat ook zelf wil en zo klink je niet over hem(?). Begin bij jezelf. Je kunt maar weinig invloed uitoefenen op het alcoholgebruik van een ander als diegene daar niet voor open staat.
Maddi.

buzz
19-08-2009 om 08:08
Ik heb
ooit gelezen dat iemand die elke dag alcohol drinkt en als hij of zij eens niet drinkt en daar hinder van ervaart (niet functioneren, niet kan slapen)
Dat daar de maatstaf alcholist ligt.
Hij zou zijn uiterste best moeten doen wat mij betrefd omdat hij jou je zorgen laat maken, omdat jij graag met een gezonde man door het leven wil gaan en hem nog graag lang gezond bij je wil hebben.
Misschien kan je afspreken inderdaad 2 dagen per week niet drinken en kleinere blikjes kopen, en dan niet meer blikjes gaan drinken.
Misschien helpt het als je een site laat lezen waar alcohol maatstaven en acohol problemen op staan.
Het is hoe dan ook heel erg moeilijk voor je man om met het ontkennen te stoppen en om het anders te gaan doen.
Zelfs gewoontes die niet verslavend zijn zijn moeilijk om mee te stoppen.
Ik hoop dat het je lukt er met hem over te praten met resultaat.
(sorry voor taalfouten ik ben heel erg woordblind)

erde
20-08-2009 om 12:08
Ervaring
Dat hij teveel drinkt zal hij zeker altijd blijven ontkennen, wel zal hij merken dat het stoppen hem niet lukt, hoe hij ook z'n best doet, hij zal in zichzelf wel ervaren dat hij faalt in het langduriger stoppen, maar dit toegeven is een ander...
stel je vraag eventueel eens op het forum van stoppen.be