Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2012 om 12:12

Herseninfarct in spraakgebied, ervaring?

Zijn er ervarings'deskundigen' op het gebied van herstel na een herseninfarct en dan vooral met herstel van de spraak, omzetten van gedachten in spraak, tekst en begrijpend lezen? Daarnaast toch ook met het overzicht kwijtraken en niet meer weten wat te doen?
Vooral over dat laatste hebben we al bedacht dat we lijstjes moeten ophangen waaruit Roefel structuur kan putten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

23-12-2012 om 02:12

Albana

Ik heb inderdaad al gemerkt dat hij de draad kwijtraakt als ik een zin te ingewikkeld formuleer.
Bij het onderzoek in het ziekenhuis zag je ook dat hij zonder nadenken 'klok' kon zeggen toen die werd aangewezen, maar als je gevraagd had wat je met die klok moest doen, had hij het er moeilijk mee gekregen. Heel apart om te zien.
Ik maak alleen zijn zinnen af als hij daarom vraagt. Als het even kan wacht ik netjes tot hij de woorden gevonden heeft.
We waren gister even op het werk. Dat wilde Roefel graag en toen een collega hem gevraagd had hoe het ging en Roefel daar niet vlot op kon antwoorden zei ze 'geeft niks hoor, maakt niet uit.' Vervolgens wenste ze hem veel sterkte en beterschap en ging weer weg. Het was goed bedoeld, maar het ergerde mij. Ze bedoelde het goed, maar zoiets betekent wel dat hij voor jan doedel zijn best op een antwoord heeft staan doen.

Wat hanna zegt

Van eerst 'rust' nemen klopt....zijn trauma moet eerst 'genezen'.....Je hoeft nu nog niks. Dat komt wel, het is zelfs beter om de boel nu even tot rust te laten komen.....Laat 'm, houd je bezig met 'zorgen voor' en dat praten komt wel...over een week of 2. Als je eerste afspraak bij de logopedist is. Dat is frustrerend, voor zowel roefel als jouw denk ik ook. Maar als jullie elkaar kunnen begrijpen en kunnen uiten wat je wil zeggen is het al heel wat. Pas als het traject met de logopedist start kan je écht wat doen. Hij moet oefenen w.s. zodat zijn denken en zeggen wat beter gaat verlopen. Zijn hersenen zullen andere wegen zoeken om dat te doen...maar daarvoor moet eerst de vorige weg genezen zijn. Dat oefenen gaat het beste dus in ontspannen situaties. Zijn zoeken nu naar woorden verloopt w.s. nog via de oude (opgebroken) weg....Je zult vanzelf met tips van de logopedie aan de slag kunnen. Irriteer je niet aan anderen, die weten gewoon zelf niet welke houding ze moeten aannemen en wat ze moeten doen. Laat 'm lekker een beetje ziek zijn...verwen hem een beetje, ik denk dat je dat al wel doet....T.v. aan...beetje film kijken. Misschien Ned. gesproken films bij voorkeur. Hoe gaat zijn lezen? Gaat dat wel? Beetje wandelen...lekker samen onder de plu in de regenbui....of zoiets. Niet teveel 'weg' op familiebezoek ofzo. W.s. zijn groepsgesprekken nogal vermoeiend voor hem, vraag hem dat....of dat zo is.
Beetje winkels kijken ofzoiets...lekker even niets. Dat is soms ook erg goed voor een mens.
Veel sterkte toegewenst. En ik weet zeker ook hier komen jullie doorheen...en dan nu 7 jaar alleen maar geluk!
groeten albana

Anne Krochten

Anne Krochten

23-12-2012 om 13:12

Drukte

Wat voor mij werkt is koptelefoon opzetten, ogen dicht en lekker muziekje aan. Dan sluit ik alle prikkels buiten en dat geeft rust. Als ik moe ben zijn mijn klachten veel erger.

Zonder die basisrust, hebben je hersenen niet de mogelijkheid om te herstellen.

Ik heb trouwens geen last van taalbegrip. Dus een film in het Engels, moeilijke woorden ed maken weinig of geen verschil. Wat me bijvoorbeeld wel veel moeite kost is om een moeilijk woord, om te zetten naar normaal taalgebruik. Daar kom ik niet uit. Mijn kinderen dachten in het begin dat ik door de woordkeuze wilde bewijzen dat moeilijk woorden nog begreep, maar het tegengestelde is waar, ik kan de normale woorden niet meer vinden en er dan een logische zin van maken.

Het is als je het niet meegemaakt hebt, niet te begrijpen hoe raar dit is.

Anne Krochten

Anne Krochten

23-12-2012 om 13:12

Vorige reactie was van hanna

gt

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 01:12

Albana

Dank je wel voor je advies. Je legt het heel duidelijk uit.
Er zit geen echte lijn in hoe het met Roefel gaat. Gister ging het heel goed. Weinig momenten waarop hij er niet uitkwam. Vandaag toch weer meer. Lezen gaat niet zo soepel. Hij is naar de bibliotheek geweest en heeft in plaats van het maximum aantal boeken 3 boeken meegenomen. Ik maakte een grapje dat het dan waarschijnlijk plaatjesboeken waren en inderdaad, hij had wel voor meer plaatjes gekozen. Niet lekker kunnen lezen is heel vervelend, weet ik uit ervaring.
We gaan volgende week naar de logopedist. Ik wil die eerste afspraak mee en dan moeten we maar kijken of dat vaker nodig is.
Die 7 jaren geluk zijn heel erg welkom, of laat ik het zo stellen: 7 jaren geen zorgen. Met ons geluk zit het wel goed:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 01:12

Hanna

Dankzij je vergissing, zie ik wel dat je een oude bekende bent op OO:-)
Dinsdag komt de vader van Roefel met zijn vrouw. Ik hoop van harte dat dat een beetje zal gaan. Schoonmoeder is zo doof als wat, dus dan moet Roefel herhalen wat hij gezegd heeft en dat is denk ik een probleem. Dat in combinatie met het feit dat zo'n visite toch meer drukte geeft. Een koptelefoon om schoonmoeder even een halfuurtje uit te kunnen schakelen, zou een uitkomst zijn, maar dat doen we maar niet:-) (Schoon-)vader en zoon hebben elkaar nog niet gezien sinds het gebeurd is. Zijn vader klonk bezorgd door de telefoon, dus is het wel fijn om elkaar even in levende lijve te kunnen zien. We bijten ons er maar doorheen.
Ik begin aardig te begrijpen wat jij meemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.