Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Poezie
07-01-2011 om 08:01
Help ons kind is te dik
Hebben jullie dat programma gisterenavond gezien? Jee, wat vond ik dát verdrietig zeg! Twee hardstikke leuke jongens die werden overvoert met slechte voeding. Nou ben ik zelf ook geen heilige en geef mijn kids ook wel eens slechte dingen te eten, maar ik wéét wel wat ik ze geef. (Frisdrank heb ik bijvoorbeeld zelden in huis, en frietjes eten we hooguit 1x per week) De ontwetendheid van vooral die ene moeder (van die snackbar) begrijp ik niet. Gezond eten is vooral de laatste jaren veel in het nieuws dus ik snap niet dat je dat gemist kunt hebben.
Gr. Poezie.

M Lavell
10-01-2011 om 10:01
Het probleem
Pelle:"Het probleem is natuurlijk dat deze mensen zichzelf hebben opgegeven. Waarom doen ze dat?"
Het werkelijke probleem is dat deze mensen op geen enkele manier invloed lijken te hebben. Ze zijn zo manipuleerbaar als boter. Niet alleen door hun kind, maar ook door de producent die een leuk stukje tv wil maken.
Ze geven zich op in het volste vertrouwen dat dat zal helpen en zonder enige bedenkingen.
Deze mensen staan bepaald niet sterk in de schoenen.
De in scene gezette scene die werkelijk geen fluit toevoegt, behalve sensatie, laat zien dat dit programma vooral niet van plan is deze mensen te helpen stevig in hun schoenen te staan.
Ik weet niet of het mogelijk is om over zwaarlijvigheid een programma te maken waar niet in deze valkuil getrapt wordt door de deelnemers. Ik weet ook niet of er überhaupt wel een afvalcoach bestaat die succes kan hebben. Vergis je niet, deelnemers verwachten een tovenaar zoals de tuinruimer of the Nanny (dat ook gemanipuleerd is).
Een ding weten we zeker: Voor afvallen bestaan dat soort toverformules niet.
Het zou al heel wat zijn als het doel verschoven wordt naar niet meer aankomen.
Groet,
Miriam Lavell

Temet
10-01-2011 om 10:01
Een ander programma
Heb niet dit hele draadje gelezen, maar er was laatst daadwerkelijk een ander programma over overgewicht, alleen weet ik de naam niet meer noch de naam van de deelnemer. Het ging dus om een acteur en/of komiek (ik kijk de verkeerde tv dus ik weet niet meer wie) die dus te dik is. En dan de vraag: hoe komt dat nou. Dat werd aan alle kanten uitgebreid uitgeplozen, inclusief onderzoek met dubbelgelabeld water en ademanalyse in een afgeloten ruimte, DNA-onderzoek en weet ik wat.
Conclusie, wat ik me ervan herinner: die man is genetisch geprogrammeerd om dik te worden. Enerzijds omdat hij geprogrammeerd is om te veel te eten (sommige mensen zijn sneller verzadigd dan anderen, hij zat in de verkeerde groep) en hij was dan ook nog eens geprogrammeerd om minder te verbranden. Eerlijk waar. Kortom: in de gewichtloterij uitsluitend nieten getrokken.
Er zijn dus wel andere programma's te bedenken. En ze worden nog gemaakt ook. Maar niet op SBS6, natuurlijk...
Groeten,
Temet

Arike
10-01-2011 om 11:01
Albana: ribben tellen (duidelijk o.t.)
Kan hier bij de kids standaard alle ribben zien. Kleuterdochter wordt nu ook al zo mager. En er gaat bijna een brood per dag doorheen, plus avondmaaltijd met toetje en veel limonade. Dunne kids, eigenschuldikke-moeder.
Overigens werden juist mijn kids vorig jaar op een strand nogal bekeken tussen alle dikke (chocoladebroodjes etende) andere kinderen. Maar dat is een andere discussie
Wbt het programma, iets van gezien, ik vind het vooral vreselijk zielig voor die kinderen dat ze zooo dik zijn, ik hoop dat ik op dat gebied een betere ouder ben. Leg kids ook altijd dat dat dikke kinderen daar niets aan kunnen doen omdat ze het verkeerd leren.

amk
En ook
bij volwassenen.
Bij mij kun je ook mijn ribben tellen en toch zit ik met mijn bmi van 20 keurig in het gezonde gebied.
Het gezonde gewicht is objectief bepaald, hoe het gezond gewicht eruit ziet volgens idereen is de laatste jaren veranderd: het is dan al aan de hoge bmi kant.
De norm is ahw verschoven.

Vic
Dat is gek
Mijn bmi ligt rond de 19, maar ik kan echt mijn ribben niet zien. Ook niet toen ik nog twee kilo lichter was trouwens. 'Vroeger' kon je trouwens bij de meeste kinderen hun ribben zien. Net als dat armen en benen stokjes waren, met alleen een verdikking bij de knieën en ellebogen. Dat soort kinderen zie ik niet veel meer.

Temet
10-01-2011 om 15:01
Het bewuste programma ('waarom ben ik zo dik')
Kijk nou eens, dat programma waar ik het eerder over had is nog gewoon te zien op uitzending gemist (de bewuste acteur stond toevallig voor iets anders in de krant, toen kon ik googlen):
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1015379-edo-brunner-waarom-ben-ik-zo-dik
Groeten,
Temet

annemir
10-01-2011 om 18:01
Tuurlijk
tuurlijk gaat het ook om de kijkcijfers. wie betaalt anders alle kosten?
denk je nou echt dat er een programma gemaakt wordt alleen maar om mensen te helpen?
nee dus.
het is dubbel. mensen worden geholpen en het moet er een beetje gelikt uitzien voor de mensen thuis.
Ik zie het probleem niet. ouders weten niet meer hoe ze de situatie moeten veranderen waar ze zichzelf in gebracht hebben en vragen hulp.
Ik kijk het programma wel en met interesse.

Guinevere
10-01-2011 om 21:01
Vic, dan mag je hier komen kijken naar mijn stokjes-kinderen. Kekke knokige knietjes! Ribben ook. Vroeger was het m.i. de normale stand van zaken dat je de ribben kon tellen. Maar de normen verschuiven.

Vic
10-01-2011 om 22:01
Guinevere
Ik heb vandaag eens opgelet tijdens de zwemles van jongste. Van de circa 20 kinderen waren er maar 3 waarvan je de ribben kon tellen. Mijn eigen stevige (niet dikke) dametje zit in de bmi voor kinderen ruim links van het midden in het groene gedeelte. Verschuivende normen inderdaad.

albana
11-01-2011 om 20:01
Randje 'gezond'
Nou, soms was ze té mager en moest ze echt op gewicht gebracht worden. Té mager brengt ook andere vervelende dingen met zich mee (geen fut, vaak snel moe, erg snel koud) die ook weer niet altijd leuk zijn. Zij balanceert (net als d'r vader) op het randje,altijd al. 't is nog net niet verontrustend en omdat ze wel groeit...en verder gezond is. Ook leuk als je op zwemles moet. Gewone zwembad geen optie, na 10 min was ze al blauw van de kou (geen grapje) en na 15 min kon ze niet meer op de kant komen omdat ze zo bibberde en niet meer kon ophouden. Onverantwoord vond het zwembad het en ze lieten haar het grootste gedeelte van de les bijkomen op temp. in de wirhlpool (ja daar betaal ik niet voor!). Dus moest ze op een andere (duurdere) zwemles in een particulier band in een sauna(lekker warm in ieder geval)! Nou werkelijk waar als iemand mij had kunnen voorspellen dat ik mijn kind daar op zwemles zou doen, dan had ik je écht niet gelooft!
En ja ook knokige knieën en zo'n kippeborstje en ja die ribben zie je altijd en eeuwig, zelfs als ze voor haar doen 'dik' is. Maar als ze walachtige blauwe randen/vlekken rondom de ogen krijgt en d'r vel ook tussen de ribben wegtrekt en d'r truien/shirts de hele tijd over d'r schouders zakken dan weet ik dat het weer bijvoedertijd is.
Overigens is niet alleen de bmi aangepast aan de nieuwe norm, ook de lijn van het consultatiebureau en de kleding in de winkels. Ik zoek me altijd rot naar passende kleding voor haar (ben al ervaren, dus heb nu mijn adresjes).
groeten albana

Pluk53
12-01-2011 om 09:01
Albana
"Maar als ze walachtige blauwe randen/vlekken rondom de ogen krijgt en d'r vel ook tussen de ribben wegtrekt en d'r truien/shirts de hele tijd over d'r schouders zakken dan weet ik dat het weer bijvoedertijd is." Waarom wacht je zo lang? Ben je bang dat ze anders doorschiet naar te zwaar?

Pluk53
14-01-2011 om 12:01
Albana
laatste poging . Je beschrijft dat je dochter in feite zo weinig vet op haar lijf heeft, dat ze letterlijk "blauw van de kou" wordt tijdens zwemles. Dan zou je toch denken dat daar wel wat bij mag. Ben je bang dat als je teveel aandacht gaat besteden aan "eten", dat dit een obsessie kan worden voor haar. Of heeft het toch te maken met een schoonheids/gezondheids-ideaal van haar of van jezelf?