Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

loeselies
16-04-2012 om 21:04
H o n d e r d e n waterwratjes, nu in gezicht!
Mijn dochtertje van zeven heeft sinds een half jaar waterwratjes. Bleef het er maandenlang bij één, nu is het de laatste paar maanden ongelofelijk snel uitgebreid. Ze telde laatst slechts op een plaats op haar been en dat waren er al zeventig! Ik denk dat ze er in totaal echt honderden heeft. Ongelofelijk veel. Het ziet er best vervelend uit. Ze durft niet met blote benen of met een korte legging. Ze vindt het zelf heel naar terwijl haar vader en ik er vrij luchtig over doen.
We hebben wel opgezocht of er iets tegen te doen viel en geven haar ondertussen Heel (ofzo, homeopatisch middeltje) in haar drinken. Zonnegoud op de wratjes gesmeerd. Zonder resultaat. Dagelijks aanstippen met Betadine heeft ook niet geholpen. Sommige zijn onstoken maar de meerdheid heeft een pussig wit kopje.
Wat ik heel naar vind is dat ik een paar dagen geleden de eerste op haar ooglid zag verschijnen. En op haar pols. Het breidt zich dus uit van haar benen (wat echt geen lollig gezicht is) naar andere plekken.
Vooral op haar gezicht vind ik naar.
Iemand de gouden tip?
Dank en groet.

amk
27-04-2012 om 17:04
homeopathie is iets totaal anders. Homeopathie heeft als basis hoe verdunder hoe sterker. Of wel geheugenwater. Dit kan plantaardig zijn, maar vaak ook niet.
fytogeneeskunde is geneeskunde op plantaardige basis. Er is aantoonbaar een werkzame stof op plantaardige basis in het geneesmiddel aanwezig. Een ander voorbeeld is bv tea tree olie. Niet alle fytogeneesmiddelen hebben een bewezen werking, dat is dan weer een overeenkomst.

Pluk53
28-04-2012 om 11:04
Verwarring
"homeopathie" heeft bij veel mensen de klank van "natuurlijk/holistisch/zachtaardig/onschadelijk". De meesten weten niets van de theorie die ten grondslag ligt aan het werkingsprincipe.

Onno
30-04-2012 om 19:04
En dat is dan weer jammer.
De meesten weten niets van de theorie die ten grondslag ligt aan het werkingsprincipe.
En jij dacht dit allemaal wel te weten? Dat geloof je toch zelf ook niet.

Ely
30-04-2012 om 19:04
Vertel onno!
Mijn persoonlijke en wetenschappelijke belangstelling is groot!
Ik heb bij en voor de pharmsceutische industrie gewerkt dus hoe het daar gaat weet ik.
Nu de homeopathie nog, kennis en inzicht graag!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Onno
30-04-2012 om 21:04
The proof of the pudding is in the eating.
ik heb in de afgelopen jaren al zo ontzettend veel kinderen met waterwratjes geholpen dat toeval gewoon is uitgesloten. Alleen moet je ermee naar een deskundige gaan. Dit is niet geschikt voor zelfmedicatie. 1 consult is vaak voldoende. Mwah, dat heb je toch wel voor je kind over dacht ik zo.

Ely
01-05-2012 om 00:05
Prima maar ik hoef geen pudding
Want ik heb zelf geen kind met waterwratjes. ;)
We hadden het over het werkingsprincipe van homeopathie, ik begreep van jou dat dat door slechts weinigen bekend is en dat goed zou zijn als we dat weten. Ik ben graag goed geïnformeerd zodat -als de situatie zich voordoet- ik beslagen ten ijs kan komen.

Pluk53
01-05-2012 om 09:05
The proof of the pudding ;)
Een uitstekende "proof of the pudding" zou zijn. als een homeopaat in staat zou zijn om "gepotentieerde" granules te onderscheiden van "gewone", onbehandelde granules.
En dat kan (wereldwijd!) geen enkele homeopaat.

Onno
01-05-2012 om 12:05
The proof of.
De homeopatische geneeswijze werkt niet met meetbare/zichtbare bestanddelen maar met informatie. Niemand maar dan ook niemand waar ook ter wereld kan een lege USB-stick aan de buitenkant van een volle onderscheiden. aan de buitenkant is ook niet te zien welke informatie er op staat. Dat is nu precies zo met homeopathie, daarom is het zo'n ongelofelijk secuur werk om de juiste informatie op die korrels te krijgen. Vandaar dat de homeopathie ook zo'n veilige geneeswijze is, omdat alleen de juiste informatie werkt en dat kan je van de meeste farmaceutische zooi niet zeggen.

Pluk53
01-05-2012 om 12:05
The proof of the pudding2
Dank je wel Onno, voor deze prima vergelijking .
"Niemand maar dan ook niemand waar ook ter wereld kan een lege USB-stick aan de buitenkant van een volle onderscheiden" Klopt helemaal. Maar ieder kind kan met een simpele handeling dat onderscheid wel maken: hang hen aan je laptop/pc, en je ziet direct het verschil.
Zoals al zovaak gezegd: jij (of elke andere homeopaat) mag elke test gebruiken die hij wil. Hij mag de granules zelfs innemen, of laten innenmen (proving, weet je wel ). En toch lukt het je niet. Vreemd heh.

Onno
01-05-2012 om 16:05
The proof of
Daar komt je gebrekkige kennis/ontwikkeling naar boven over de homeopathie.

Pluk53
01-05-2012 om 16:05
Onno, dooddoener!
leg uit Onno, leg uit: waarom merkt men als gezond persoon WEL effect van een homeopatisch middel bij een "proving", en kan dezelfde procedure niet gebruikt worden om een gepotentieerde granule te onderscheiden van een "gewone" granule??
Zie ook http://www.skepsis.nl/nvkh.html ; De NVKH beloofde al 8 (zegge acht) jaar geleden om zelf met een test/proef te komen, als alternatief voor de (afgewezen) test zoals voorgesteld door Skepsis. Ook nooit meer iets van gehoord.

Pluk53
02-05-2012 om 09:05
Daarom
Homeopathie kan alleen overleven "in de marge". Omdat elk systematisch onderzoek naar resultaten laat zien dat deze er niet zijn, kan een homeopaat enkel geld verdienen aan personen die onwetend gehouden worden over de achtergronden en de werkingsprincipes van de homeopathie.
Onno is prima antireclame voor de homeopathie, en ik mag hopen dat hij nog heel vaak zijn lege en onzinnige postings blijft plaatsen.

Onno
02-05-2012 om 12:05
Het gaat hier wel om het nodeloos lijden van kind.
Voor een goed klassiek homeopaat zijn waterwratjes binnen 'no time' te genezen. Hoe lang de moeder nog wil doormodderen is aan haarzelf, maar ze mag natuurlijk wel weten dat die keuze er is.
Daar is een discussie over homeopathie helemaal niet voor nodig.

Pluk53
02-05-2012 om 13:05
Onno, inderdaad
het is inderdaad heel vervelend, waterwratjes. Maar viraal, dus moet je lichaam daar zelf weerstand tegen opbouwen. En dat kost tijd, in het geval van de ww soms jaren.
En voor de helderheid:omdat homeopathie NOOIT werkt, werkt het ook niet tegen ww's.
Maar als een klassiek homeopaat ww's in "no time" kan genezen, neem dan aub contact op met "jouw" club, de NVKH, en vertel ze dat je de "proof of the pudding" hebt. Dan zit je morgen bij Pauw en Witteman, en overmorgen kun je met 100 kinderen aan de slag. Wil je de wereld nu wel of niet overtuigen van de zegeningen dan de KH? I weet dat jij het "al druk genoeg hebt" . Maar denk eens aan al de jeugd die hierdoor geinspireerd een KH-opleiding gaat doen, tot heil van de mensheid. Of mag/kan de KH niet groeien? Werkt het alleen maar "in de marge", met zo min mogelijk publiciteit? Leg uit, leg uit.

Pluk53
02-05-2012 om 14:05
Jammer2
Lara, klopt. Onno probeert de zaak "troebel" te maken, door constant te herhalen dat hij "de oplossing" heeft (althans, de klassiek homeopathie heeft "de" oplossing), en altijd maar te herhalen dat "we het dan maar zelf moeten weten" (en op het schuldgevoel te werken, dat we onze arme kinderen in de ellende laten zitten terwijl de oplossing binnen handbereik is).Ik snap ook niet dat dit niet strafbaar is. Als arts hoef je dit niet te proberen, want dan wordt je voor de tuchtraad gesleept. Maar iedere homeopaat mag met dit soort boerenbedrog "gewoon" mensen oplichten (financieel en emotioneel); en de meeste verzekeringsmaatschappijen werken er nog aan mee ook; dieptreurig.

Onno
02-05-2012 om 18:05
De werking van homeopathie
Homeopathie werkt echt wel hoor Pluk, alleen niet op een manier die jij kan begrijpen. Dat geldt niet alleen voor de homeopathie maar eigenlijk voor alle energetische geneeswijzen. Tja, toen iedereen dacht dat de aarde plat was kwamen er knappe koppen die zeiden dat hij rond was. Jij mag gewoon blijven denken dat de aarde plat is hoor.
Hoe zou het toch komen dat zorgverzekeraars ons vergoeden? Hoe kunnen al die praktijken zo vol zitten?
Het volgende citaat heb ik even van site van een homeopatische arts geplukt. Zou zij nu strafbaar zijn?
“In deze periode werd mijn dochtertje ernstig ziek. In aansluiting op de standaardvaccinaties bij zuigelingen ontwikkelde zij een ernstige vorm van astma die moeilijk behandelbaar was. Als waarnemend consultatiebureau-arts kwam ik in een dorp waar het opvallend goed ging met kinderen, ondanks hun asthma of eczeem. Bij navraag bleken zij allen door een homeopathisch arts behandeld te worden.
Daarop besloot ik dat mijn kind naast de reguliere behandeling ook homeopathisch behandeld zou worden. Al snel kon de reguliere medicatie afgebouwd worden en had zij af en toe een homeopathisch geneesmiddel nodig. Haar genezing was voor mij de directe aanleiding om de homeopathische geneesmethode te gaan bestuderen.”
Dit soort zaken kunnen niet door iedereen begrepen worden, daar kan ik ook niets aan doen.

Tirza G.
02-05-2012 om 20:05
Kom kom onoo
Waterwratjes zijn vervelend, maar om het 'nodeloos lijden' te noemen vind ik toch wel ver gaan. Zullen we dat soort termen bewaren voor de echt ernstige dingen?
Tirza

Ely
02-05-2012 om 22:05
Serieus
Het is me nog steeds niet duidelijk waar de werking van homeopathie op is gebaseerd. als ik Onno begrijp ligt er een gedachtengoed aan ten grondslag die naar wat hij schrijft sommige mensen nooit zullen begrijpen. Ik wil graag proberen het te begrijpen dus nogmaals: ik lees het graag.
En nee, de proof of the pudding is in the eating gaat voor mij niet op als ik niet weet uit welke keuken die pudding komt.
Dat de wachtkamers van de homeopathen vol zitten kan ook duiden dat de reguliere geneeskunde niet alles kan oplossen (deuh) of dat er te lange wachtlijsten zijn of dat mensen hopen dat genezing anders kan. Om maar wat te noemen.
Maar ik wil heel graag weten wat nou de achterliggende gedachte is die zo moeilijk te begrijpen zou zijn. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen?

Pluk53
03-05-2012 om 09:05
Onno, de vraag is niet "hoe" het werkt
Onno, de vraag is niet "hoe" de homeopathie werkt. maar "of" het werkt. Als de werking eenmaal is vastgesteld, dan zouden we daarna kunnen uitzoeken "hoe" het werkt. Maar aan dat tweede probleem hoeven we niet te beginnen, aangezien homeopathie niet beter werkt dan een placebo.

Primavera
03-05-2012 om 09:05
Gaan we weer
Homeopathie werkt alleen bij zelfgenezende kwalen. De genezing blijkt dat net snel en vaak te verlopen als zonder homeopathie.
Verzekeringen vergoeden homeopathie omdat het klanten trekt. Doodgewone commercie. Verzekeringen bieden aan naar waar markt voor is om geen klanten te verliezen die naar de concurrentie overstappen. Klanten vragen naar homeopathie vanwege goede marketing van homeopaten. Mensen zijn nou eenmaal verschrikkelijk reclame-gevoelig, vooral als ze het in de eerste instantie niet als reclame herkennen en de illusie hebben dat ze niet beinvloedbaar zijn.
Blijft het feit dat diezelfde zorgverzekeringen statistisch hebben vastgelegd dat kinderen met een homeopatische huisarts meer in het ziekenhuis liggen en meer medicijnen gebruiken dat kinderen die gevolgd worden door een reguliere huisarts. Voor niet zelfgenezende kwalen zorgt de homeopatische aanpak namelijk voor verergering van de kwaal en verhoogt het de kans op complicaties.
Groeten Primavera

Onno
03-05-2012 om 13:05
Het werkt en daar gaat het om.
Beste Pluk, er zijn mensen die kwaliteiten bezitten die jij in dit leven moet ontberen. Wees tevreden met wat je hebt. De homeopathie geeft aan jou zijn geheimen toch niet prijs. Lees eens een goed boek over homeopathie zou ik zeggen.
De kolder van Primera laat ik maar voor wat het is.

Pluk53
03-05-2012 om 15:05
Onno, boekenwijsheid
Onno, ik heb al heel wat gelezen over de klassieke homeopathie, maar als jij me een "goed boek" kunt aanraden, prima.
Hier nog iets voor de liefhebbers: http://www.zeno.org/Kulturgeschichte/M/Hahnemann,+Samuel/Organon+der+Heilkunst+(6.+Auflage) . Kan online gelezen worden (in het duits).

Pluk53
03-05-2012 om 15:05
Boekenwijsheid2
nog meer on-line boeken van de grote geesten in de KH: http://homeoint.org/books.htm (ook een link naar de "Organon" in het engels, zowel de 5de als de 6de druk bijelkaar; kun je mooi de verschillen vergelijken, vooral in de bereidingswijze van super-granules ).
Waar moet ik mee beginnen, Onno?

Tirza G.
03-05-2012 om 16:05
Tja pluk53 (licht ot)
Als je niet eens kunt inschatten in welk boek je zou moeten beginnen, ben je denk ik nog niet in de juiste geestesgesteldheid om de Achtergronden en Filosofie der Homeopathie te doorgronden.
Zouden er korreltjes tegen hardnekkigheid bestaan?
Tirza