Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 07:11

Geen anti-conceptiepil

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-11-2018 om 10:11

Net even gecheckt

maar mijn apotheek heeft de officiële Microgynon i.p.v. de generieke redelijk op voorraad en ik krijg ‘m voor 3 maanden. Kan ik weer vooruit. Gelukkig maar.

Aagje

Jo

Jo

21-11-2018 om 21:11

@ Emma

Al zeker vanaf begin augustus zijn er problemen met de bevoorrading van de generieke Microgynon 30. Dit is sindsdien al meerdere keren in het nieuws geweest. Dus best vreemd dat je dit niet hebt meegekregen.

Mogelijk bemerkte ik de krantenkoppen beter op omdat het een wekenlange discussie bij de apotheek is geweest. Elke volgende maandag zou het worden geleverd... en uiteindelijk om de originele pil gevraagd en was die destijds zonder problemen voor 6 maanden voor handen.

Mijn dochter heeft mirena spiraal, koper spiraal, Diana pil en diverse andere varianten geprobeerd, maar ze kon ze niet verdragen en dan is het heel zuur als "jouw" pil niet meer te verkrijgen is. Gelukkig reageert ze ook goed op het origineel.

Limi

Limi

22-11-2018 om 12:11

hier ook

Net achter gekomen bij de apotheek.
Assistente van huisarts had er nog niets van gehoord! Welke ze nu voor me uit gaan schrijven weet ik niet. Ze wilde eerst overleggen met de huisarts voordat ze zomaar een recept zou maken voor de M 20.

@Emma

@Emma

22-11-2018 om 12:11

"Dit is sindsdien al meerdere keren in het nieuws geweest. Dus best vreemd dat je dit niet hebt meegekregen."

Ik werd erdoor overvallen, ik ben niet de enige en ik vind het niet zo vreemd. Waarom zou je op iets letten waarvan je niet weet dat je erop moet letten?

Medisch Noodzakelijk

Medisch Noodzakelijk

04-12-2018 om 18:12

Gevaarlijk

Ik ben zelf astmapatient. Bij mij begonnen de klachten op de middelbare school. Toen ik per toeval later de pil ging gebruiken, gingen de klachten weg. Enkele jaren later ben ik met de pil gestopt en kwamen de klachten terug. Ik ging toen eindelijk wel naar een longarts. Die aangaf dat het bekend is dat hormonale bloedspiegels astma beinvloeden en dat de pil in veel gevallen daarom goed lijkt te helpen.
Ander alternatief is medicatie met bijwerkingen als botontkalking etc. En misschien werkt dat niet eens goed.

Dat de pil niet meer goed verkrijgbaar is, is dom en ontzettend gevaarlijk. De pil wordt helemaal niet alleen gebruikt als voorbehoedsmiddel. Vrouwen worden nu de pil slecht verkrijgbaar is neergezet als seksgeobserdeerde wezens die de benen niet bij elkaar kunnen houden en daarom de pil nodig hebben.

Aan alternatieven als een spiraal of een condoom heb ik helemaal niets. Mirenaspiraal lijkt minder tot niet goed te werken en een koperspiraal of condoom natuurlijk helemaal niet.

@Emma

@Emma

04-12-2018 om 22:12

Nieuws

Nu is het wel volop in het nieuws. En nog steeds vind ik het onbegrijpelijk dat er in een modern en beschaafd land geen pil te verkrijgen is.

Thea

Thea

Beter lezen Emma

Het is niet zo dat er geen pil te krijgen is. Alleen een helaas veelgebruikte is nu niet te verkrijgen. Gebruik je een andere of een condoom.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

En het is ook niet zo

dat die ene pil er voor niemand meer is. Het is niet ideaal, maar men doet z’n best om iedereen te ‘bedienen’ door beschikbare pil over zo veel mogelijk mensen te verdelen. Ik kreeg geen 6 strips zoals normaal gesproken. Vriendin van dochter en haar moeder kregen ze per strip. Niet ideaal, maar beter dan niets.

Ik hoorde een tijd geleden op de radio een apotheker die er een link mee legde dat in Nederland ondertussen minder voor medicatie betaald wordt en dat farmaceuten liever aan het buitenland leveren omdat dat lucratiever is. Dus wat we zien als winst, het feit dat farmaceuten minder macht hebben, zou dan deze keerzijde hebben.

Thea, zomaar een andere pil nemen, of toevlucht nemen tot een andere manier van anticonceptie is niet altijd een goede oplossing. Niet iedereen kan tegen andere pillen, niet iedereen slikt de pil als anticonceptie en dus dan helpen condooms of spiraaltjes ook niet. Het soort pil dat iemand slikt is met regelmaat het resultaat van een lange zoektocht en daarmee is de betreffende pil niet zo maar vervangbaar.

Aagje

@Emma

@Emma

Ander merk.....

...kan behoorlijk belastend zijn. Condoom is voor mij en vele anderen geen goed alternatief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.