Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Engelandvaarder
03-07-2010 om 23:07
Erg droge en gevoelige huid - zalf prikt zo
We hebben in het gezin best veel ervaring met eczeem en droge huid, en we smeren trouw na elke douche- en badbeurt. Meestal smeren we met een zalf of parrafinebasis zonder parfum (acquous cream heet het hier) en dat gaat op zichzelf prima.
Mijn zoon heeft snel eczeem, maar verder een niet bijzonder gevoelige huid. Mijn dochter is een ander verhaal, haar huid vertoont minder snel een allergische reactie (maar soms ook) maar is heel licht, verbrandt nog door factor 30 heen en heeft vaak een erg droge en gevoelige huid.
Het probleem is dat als ze zo'n droge huid heeft, of als haar huid geirriteerd is (zoals vandaag, na een langdurig zwemsessie heeft ze rode vlekken waar haar badpakbandjes zaten) het insmeren zo ontzettend prikt. Het gaat beter als ik haar met mijn Olay insmeer, maar ik ben op zoek naar een beter alternatief.
Heeft iemand een tip voor ons (het arme kind was weer in tranen vanavond). Mijn gevoel zegt dat we meer vet en minder vocht in de zalf nodig hebben, maar dat is ook maar een slag in de lucht. En hoe zit het eigenlijk met vocht inbrengen, gaat het om water of vet?
Alvast bedankt!

Lou
15-07-2010 om 15:07
Huisarts
Ik ga binnenkort nog even langs de huisarts met dochter, voordat we op vakantie gaan. Eigenlijk om iets anders, maar ik denk dat ik hier ook maar even een gespreksonderwerpje van ga maken. Van kids clin skin mousse had ik nog nooit gehoord en van koelzalf ook niet. Ik ga het hem eens voorleggen want het zou me echt iets waard zijn om de zomer nu eens zonder allergie- en pijn- en jeuk-ellende van dochter door te brengen.
Engelandvaarder, heb jij eigenlijk al een oplossing gevonden?

hout anne
16-07-2010 om 22:07
Uiercreme en zalf
Mijn zoontje heeft regelmatig een droge huid en extreem droge, rode plekjes op zijn wangen, buik en armen.
Van de dokter een hormoonzalf gekregen voor de eczeem plekken en dezelfde zalf, zonder hormoon, om zijn huid lekker vet te houden (micozonal zalf of zoiets)
Dit werkte op zich erg goed.
Nu is zijn huidje vrijwel gaaf en houd ik het bij door hem dagelijks in te smeren met uiercreme.
Als hij zich niet helemaal lekker voelt komen de plekken op zijn wangen soms terug, daar die ik dan uierzalf op en ze zijn zo weer weg

judith-t
17-07-2010 om 20:07
Weleda
Aangezien zalf met ureum ook teveel prikt voor mijn zoon,
gebruiken we nu paraffine/vaseline om de zoveel tijd en
zo nu en dan ook Aloe Vera lotion van Weleda. Die laatste
is ook erg prettig maar soms zou ik willen dat het wat
vetter was, dat werkt beter voor zijn huid.

Elisa Gemani
19-07-2010 om 18:07
Weleda
Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vermijd alle Weleda produkten omdat ten eerste veel plantaardige ingredienten ontzettend irriterend zijn en ten tweede zit er veel alcohol in deze producten omdat ze geen andere (chemische) conserveringsmiddelen (parabenen) gebruiken. Ik kan er in ieder geval niet tegen en zoonlief ook niet. Er zijn best veel mensen die bijv. niet tegen Calendula kunnen; natuurlijk/plantaardig is zeker niet altijd beter of milder, zo heb ik ondervonden.