Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
En toen ging het richting najaar | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Najaarsgriep

Najaarsgriep

15-08-2020 om 09:08

En toen ging het richting najaar

Irene

Irene

16-08-2020 om 08:08

Maar

een test is toch alleen zinvol bij symptomen? Dus een test na terugkomst is niet zinvol, tenzij je symptomen hebt. In dat geval is er geen verschil met een 'gewone' test. Dan kun je in de andere gevallen beter alleen de quarantaine doen. Dat is veiliger, want dan denken mensen niet ten onrechte dat ze niet besmet zijn. En er worden geen testen verspild. Even gegoogled. O, het gaat op Schiphol om onderzoek naar asymptomatisch testen. En niet (nauwelijks) om besmetting op te sporen. Dan is het logisch(er) - maar mag er wel beter over gecommuniceerd worden. Maar misschien gebeurt dat wel bij degenen die zich daar melden. Ik zou het zelf geloof ik maar overslaan en me beperken tot de quarantaine. Dat scheelt me weer een test.

En inderdaad kun je bij een 'gewone' test natuurlijk ook al besmet zijn, maar op dat moment alleen symptomen hebben van je hooikoorts. Dat is wel heel vervelend, want dan kun je het virus al goed verspreiden met de symptomen van je hooikoorts. Maar het zal wellicht niet zo vaak voorkomen.

Pennestreek

Pennestreek

16-08-2020 om 09:08

Niet helemaal Irene

Het is inmiddels namelijk ook duidelijk dat mensen geen klachten hoeven te hebben terwijl ze het virus wel bij zich dragen. Alleen is nog niet bewezen of die mensen dan ook zelf besmettelijk zijn. Maar je neemt in dit geval het zekere voor het onzekere, dus direct bij terugkomst testen vangt wellicht een paar gevallen af die er anders doorheen geglipt waren. En als je het aan mensen zelf overlaat zit je weer met die testbereidheid die niet bij iedereen even groot is. Bovendien is het natuurlijk beter controleerbaar als je iedereen test die uit een vliegtuig stapt. Lastiger zijn mensen die per auto de grens oversteken. Maar niks is waterdicht...

Irene

Irene

16-08-2020 om 09:08

Maar

de teststraat doet juist onderzoek naar de effectiviteit van asymptomatisch testen. De test is overigens vrijwillig, dus aan de mensen zelf overgelaten. Je kunt ook langs de teststaat lopen, ongeveer tweederde van de mensen deed dat de eerste dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2020 om 16:08

Puinhoop

De puinhoop kan kleiner blijven als iedereen afstand blijft houden of zonder die mogelijkheid in vredesnaam toch een mondkapje over het hoofd trekt. Gewoon eens de adviezen op blijft volgen dus.

Als je moet niezen... vrolijk blijven en "allergisch" babbelen. Handig als iedereen spontaan een meter verder springt! Ik nies ook weleens. Stof, iets van een boom... het kan nog steeds.

Wat onderwijs betreft kan ik me de zxorgen goed voorstellen. Ik ben benieuwd naar de cijfers van de komende maand en benijd onderwijspersoneel niet. Sterkte dus, maar ook succes voor wat hopelijk toch een leuk schooljaar kan worden.

Tineke

Tineke

16-08-2020 om 18:08

Vliegtuig en auto

Als iedereen die uit een hoogrisicogebied komt zich aan de quarantaineadviezen houdt maakt het niet uit of je met het vliegtuig, de auto of de scootmobiel komt.

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 18:08

Tineke

Klopt. Maar hoe groot is die kans, nu morgen de eerste serie scholen weer starten?

Ingridt

uit je eerste posting: "En als ze een negatieve test hebben mogen ze wel weer komen? En geloven we dan iedereen op zijn/ haar woord?"

Hoewel ze nu waarschijnlijk allemaal graag naar school komen, is dat vziw niet de natuurlijke toestand van de gemiddelde VO-leerling, volgens mij. Dus ik denk dat de kans dat een leerling liegt om wel naar school te mogen niet zo heel groot is.

Wat betreft "hoe gaan de scholen ermee om" - er kwam hier eerder deze week een missive van de VO-school van mijn kinderen (per mail): wie uit een oranje gebied komt, moet in quarantaine, en kan thuis lessen volgen.

Er ligt dus kennelijk een plan voor thuisonderwijs, hoera! Laten we wel hopen dat het plan ook feitelijk wat om het lijf heeft.

Ook wie klachten heeft moet thuisblijven, aldus de mail.

Als een leerling tijdens de quarantaine lessen volgt, is er uiteraard (al wordt dat niet expliciet benoemd) geen sprake van verzuim, waarmee dat probleem ook de wereld uit is.

Verdere maatregelen: verschillende leerjaren krijgen zoveel mogelijk een eigen deel van de school (dus minder heen-en-weer geloop), er wordt lesgegeven met open deuren en ramen (heel verstandig al vraag ik me af hoe het met de herrie moet).

Minder onder de indruk ben ik van de aankondiging dat leerlingen aan het begin van de les hun handen moeten wassen. Twintig seconden. Ha ha, met 30 leerlingen per klas en 1 kraantje. Ik moet het nog zien. En ze moeten hun tafel desinfecteren. Ik geef dit een week, hooguit.

En dan moeten ze een mondkapje bij zich hebben, zodat de docent desgewenst kan vragen dit op te doen als de situatie daar aanleiding toe geeft. Het nut daarvan lijkt me twijfelachtig, want iedereen heeft dan natuurlijk wekenlang hetzelfde mondkapje in de tas zitten.

Wel weer sympathiek vond ik de uitdrukkelijke vermelding dat wie een mondkapje wil dragen, dat natuurlijk altijd mag doen/

En tenslotte: als de leerling zelf of zijn huisgenoten tot een kwetsbare groep behoren kan in overleg thuisonderwijs geregeld worden. Er is in elk geval over nagedacht.

Aan de andere kant: de plannen bij de gedeeltelijke heropening van het VO zagen er destijds ook keurig uit, en het werd prut. Dus ik waak voor al te groot optimisme. Maar het is in elk geval wel goed dat er een week voor de eerste lesdag een duidelijk plan ligt.

Groeten,

Temet

Ik geef morgen een update

Wow, dat klinkt behoorlijkmok. Ik geef morgen een update hoe t na dag 1 lijkt met de plannen op mijn school. Er is in ieder geval nog niks gecommuniceerd naar ouders of leerlingen ....

Tineke

Tineke

17-08-2020 om 06:08

ElenaH

Daarom zeg ik -als- en heb ik het niet over kans... het advies is er maar de opvolging niet.

Irene

Irene

17-08-2020 om 08:08

@Temet

misschien bedoelen ze handen ontsmetten? In het protocol voor de heropening van de scholen was indertijd ook sprake van handen wassen, maar bleek uit de context dat het om ontsmetten ging. Ik zal mijn jongste eens vragen. Die is na juni wel weer halve dagen naar school gegaan en moest volgens mij ook de handen ontsmetten en de tafel poetsen en dat gebeurde ook.
Over de mededeling dat wie een mondkapje wil dragen, dat altijd mag doen, ben ik dan weer minder enthousiast, want mijn slechthorende petekind kan degenen met een mondkapje niet verstaan. In die klas dus maar niet. Of in ieder geval vóór die klas dus maar niet. Althans niet ongeclausuleerd. Wie een transparant mondkapje/een mondkapje met een transparant stukje/een spatscherm wil dragen, mag dat altijd doen.

Irene

Ik heb het verhaal hier nu niet naast me liggen, maar er stond wel degelijk iets in over 20 seconden wassen, en dan verderop iets over ontsmettende gel volgens mij, dus dat geeft de indruk dat ze toch niet echt weten wat ze nou willen

Wat betreft mondkapjes: de brief was gericht aan de (ouders van de) leerlingen. Volgens mij is het in de les niet de bedoeling dat die kinders uitgebreid met elkaar kletsen, toch? Ik denk eerlijk gezegd dat er amper een leerling is die zo'n ding draagt, en als er al een handjevol zijn in een klas en er moet onderling gepraat worden (groepsopdrachten) dan moet het toch mogelijk zijn om een slechthorend kind met een paar leerlingen zonder mondkapjes te laten samenwerken.

Het wordt echt problematisch als leerkrachten die dingen zouden opzetten, maar ik krijg niet de indruk dat dat de bedoeling is - wat ook wel weer logisch is, want die worden geacht anderhalve meter afstand te kunnen houden.

Groeten,

Temet

Irene

Irene

17-08-2020 om 09:08

Mondkapjes

Vandaar dat ik het ook nuanceerde naar in ieder geval vóór de klas. Maar het ging me niet om het samen kletsen en zelfs niet over het samenwerken, maar om het niet kunnen verstaan van de antwoorden op de vragen van de leraren. Dat is didactisch misschien niet zo handig en je voelt je niet echt opgenomen in de klas als er zo weinig rekening met je wordt gehouden, kan ik mij voorstellen. Samenwerken is toch al lastig, want al snel verliezen de leerlingen uit het oog dat ze niet door elkaar moeten praten. Maar ik neem aan dat de school het dragen van gewone mondkapjes in deze klas (en de andere klas met een slechthorende leerling - er is er minimaal nog een) niet toestaat. Het is oplosbaar, dus dan is er geen reden om een leerling op basis van zijn handicap uit te sluiten van het recht op onderwijs.

Dees

Dees

17-08-2020 om 09:08

Spatschermen

Je hebt ook mondkapjes als zijnde doorzichtige plastic spatschermen als het ware. Zag er in het buitenland wat mensen mee lopen. Lijkt me ook fijner qua ademen halen.

Zonnehoed

Zonnehoed

17-08-2020 om 12:08

slechthorend

Nog los van of het wel of niet zinvol is om sommige (en niet alle) leerlingen mondkapjes te laten dragen, lijkt het me niet de bedoeling om dat uberhaupt niet te doen omdat een enkeling slechthorend is. In dat geval kan gewoon een andere oplossing worden gezocht.

Hier

Hier

17-08-2020 om 13:08

Scherm

Op de school van mijn slechthorende dochter dragen de leraren gezichtsschermen wanneer zij lesgeven aan haar klas.

Irene

Irene

17-08-2020 om 15:08

@Zonnehoed

Heb ik ook voorgesteld: spatscherm, of transparant mondkapje of mondkapje met transparant tussenstukje. In ieder geval voor de docenten die een mondkapje willen dragen. Bij voorkeur ook voor de leerlingen. Als je nog een andere suggestie hebt, houd ik me aanbevolen.

Daan

Daan

20-08-2020 om 12:08

2e golf

Een griep(vorm) komt altijd in 2 golfen, namelijk in het voor en in het najaar. Dus dat die komt is 100% zeker. De vraag is wat de overheid gaat doen.

- De 1,5 meter wordt aangehouden, zowel binnen als buiten.
- Het dodental gaat 'massaal' omhoog. Tijdens elke griepvirus gaan er nou eenmaal (voornamelijk oudere) mensen dood. Tijdens het griepseizoen van vorig jaar zijn er bijv. een derde meer mensen overleden aan de griep dan aan corona nu. En waarom zijn nu ineens de griepcijfers verdwenen? Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn?
- Mensen met een kantoorbaan zullen nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Inmiddels ben ik het wel gewend, maar voor veel mensen is dit alles behalve ideaal. Bij aanhoudend thuiswerken zou ik in ieder geval de mogelijkheden onderzoeken betreft een thuisplek vergoeding: https://www.kantoormeubelshop.nl/nieuws/thuiswerkplek-vergoeding/.
- De kans is zeer groot dat privé/zakelijke bijeenkomsten alweer niet kunnen plaatsvinden, omdat het aantal mensen bij elkaar zeer beperkt wordt. Zie laatste persconferentie van Rutte:

https://www.youtube.com/watch?v=3__61DybufQ. Het wordt nog niet officieel verplicht om geen feestjes te houden, maar dat gaat zeker wel gebeuren in september/oktober. De eventbranche gaat echt naar de knoppe.

Tot slot, niemand gaat hier beter van worden. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat dit niet (meer) gaat om het bestrijden van een zogenaamde 'killervirus', maar ook een heel andere agenda. Het verhaal klopt gewoon niet. Desondanks proberen positief te blijven met zijn allen, hoe moeilijk dan ook. Probeer niet teveel de media te volgen en mee te gaan in de hysterie en doe zoveel mogelijk dingen waar je blij van wordt!

Daan.

Hangkous

Hangkous

Ben jij zo'n complottheorie denker

====Tot slot, niemand gaat hier beter van worden. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat dit niet (meer) gaat om het bestrijden van een zogenaamde 'killervirus', maar ook een heel andere agenda. Het verhaal klopt gewoon niet. Desondanks proberen positief te blijven met zijn allen, hoe moeilijk dan ook. Probeer niet teveel de media te volgen en mee te gaan in de hysterie =====

Dit verhaal hoorde ik van de week ook. Dat het verhaal niet klopt dat er vanuit de regering en andere agenda achter zit.
Wat dan? Wordt eens concreet. Welk doel zou dit kunnen dienen? Wat een hysterisch idee.
Kijkend naar Amerika zijn wij de eerste golf goed door gekomen laten we alsjeblieft ons best doen om de tweede golf kleiner te laten zijn.

Hangkous

Hangkous

En natuurlijk

Ik vind alle maatregelen ook niet fijn heb mijn zus die op twee uur rijden woont al een half jaar niet gezien. Mijn vrijwilligers werk ligt stil en mijn hobby ook.
Is niet leuk maar het gaat echt te ver oom te denken dat er een verborgen agenda achter zit. Daarvoor zijn er teveel mensen die je op tv ziet van virologen tot ziekenhuis personeel die een gelijk luidend verhaal vertellen.
Misschien dat een totalitair régime zoals van die engerd in Noord Korea dat voor elkaar krijgt maar hier toch niet!

Pennestreek

Pennestreek

Complotgekkie, Daan?

Ik ben echt heel erg benieuwd wat voor 'verborgen agenda' hier dan achter kan zitten, en van wie? Dus vertel!

En ik ben niet hysterisch, maar merk in mijn dagelijks leven wel degelijk de effecten, nog steeds, van de eerste golf. We zijn hier echt nog niet opgewassen tegen een tweede golf. En in het overgrote deel van de wereld is die eerste golf nog niet eens afgezwakt. Ik weet niet of je vroeger op school economie hebt gehad, maar de evenementenbranche in Nederland is niet de enige die het moeilijk heeft hoor. Geloof maar dat volgend jaar om deze tijd de hele wereld er heel anders uitziet. En nee, ik ben ook geen doemdenker, maar ik kan wel logisch nadenken.

vlinder72

vlinder72

Daan

Wat een onzin dat geleuter over een andere agenda. Welke dan? Ik lees wel vaker zullen uitdrukkingen maar dan vooral er niks achter zetten. Alsof iemand dan maar zelf moet raden welke agenda. Welk belang heeft de overheid aan het instellen van dit soort maatregelen? Welke agenda hebben "ze"?

En de griepvirus informatie is helemaal niet verdwenen hoor. Eerste hit als je het zelf even googled.

"In de winter van 2019/2020 was de influenza-epidemie kort en mild (week 5 tot en met 7 2020). De oversterfte was in deze periode met 404 veel lager dan de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443). Een korte opleving van de griepepidemie in week 10 en11 2020 overlapte met de eerste 2 weken van de COVID-19 epidemie. De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie was 9.768, waarvan 213 in de eerste 2 weken"

Testen

' Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn? ' Testen. Ik ken wel verhalen van mensen die griepachtige verschijnselen hadden, zich lieten testen, geen corona, gelukkig, dus gewoon griep.
Daarom: bij klachten: laat je testen. Dat helpt Daan ook weer.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

20-08-2020 om 14:08

Daan

'Tijdens het griepseizoen van vorig jaar zijn er bijv. een derde meer mensen overleden aan de griep dan aan corona nu. En waarom zijn nu ineens de griepcijfers verdwenen? Hoe kan er uitgesloten worden als het om influenza gaat of om corona als de symptomen exact hetzelfde zijn?'

Serieus?

Dees

Dees

20-08-2020 om 14:08

Rekening houden met

In mijn omgeving merk ik dat de maatregelen in sommige gevallen dramatische gevolgen hebben. Ik denk dat met de tweede golf echt wel rekening gehouden moet gaan worden met de psychische gesteldheid van vooral bepaalde groepen mensen. Als voorbeeld zou ik zeggen verstandelijk gehandicapten, dementerende ouderen en kinderen.

Ik heb zelf gezien hoe mensen binnen korte tijd onherstelbaar beschadigd zijn doordat hun hele netwerk wegviel. En ik denk juist dat we moeten proberen om bepaalde activiteiten al dan niet met extra beschermingsmiddelen toch door te laten gaan. Bijvoorbeeld sociale werkplaatsen of sowieso sociaal werk. Een verstandelijk gehandicapte jong volwassene heeft een poos in de speeltuin met mijn zoon gespeeld omdat zijn werk stillag. Leuk en aardig maar in die tijd is er veel mis gegaan in de speeltuin incl met die jongeman.

In mijn familie is iemand die nog onzichtbaar dementerend was (had wel wat geheugenverlies maar niet zorgwekkend) door het wegvallen van sport, bezoekjes en vrijwilligerswerk in 3 maanden naar zwaar dementerend gegaan.

griep

Daan, je moet je computer eens laten nakijken. Griepcijfers zijn helemaal niet verdwenen.

De griepcijfers worden maandelijk gepubliceerd, en staan hier:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

De gegevens van de NIVEL peilstations worden bovendien ook nog wekelijks bijgewerkt in de corona-update, in de uitgebreide PDF. Bijvoorbeeld hier op bladzijde 33: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-08/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20200818_1224_1.pdf

Ik betwijfel of er wel een griepgolf gaat komen. De R-factor van seizoensgriep ligt normaal gesproken rond de 1.3. De R-factor van Covid lag voorafgaand aan de eerste maatregelen tussen de 2.5 en 3. Die R-factor van Covid is door de maatregelen gehalveerd. Ik zou verwachten dat de R-factor van griep door diezelfde maatregelen onder de 1 komt te liggen. Dus ik verwacht helemaal geen griepgolf, alleen wat zelfdovende 'clusters' rond terugkerende reizigers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.