Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Phryne Fisher
10-05-2017 om 17:05
E-bike driewieler via WMO
Mijn vader wil een driewielfiets met trapondersteuning aanschaffen omdat een gewone fiets niet meer lukt. Zijn fysiotherapeut heeft met hem mee gezocht naar een geschikt model. Kun je voor dat soort 'hulpmiddelen' ook een vergoeding krijgen via de WMO?
Ik ben er al achter dat het voor gewone e-bikes niet kan, omdat dat een algemeen artikel is, maar zo'n driewieler is natuurlijk echt voor mensen met een beperking, lijkt me.

Ad Hombre
16-05-2017 om 12:05
Stickertje
Zoals ik al zei:
"En, ja, ik begrijp dat dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan is."
Natuurlijk begrijp ik dat het leven nare verrassingen voor je in petto kan hebben die je niet kunt plannen. Maar veel mensen plannen niet eens voor de dingen die we allemaal van verre kunnen zien aankomen. Zoals oud en gebrekkig worden, gewoon op de standaardmanier.
"O nee, dat hoef jij niet jij hebt alles zo zorgvuldig gepland dat er geen onheil op je pad komt. Jij eet en leeft gezond en zal niet getroffen worden door medisch onheil. Word wakker man! Kijk om je heen!"
Zo stom ben ik echt niet.

Half a twin
16-05-2017 om 13:05
Zo stom ben je echt wel
Je blijft hier maar roepen dat je bepaalde dingen kunt voorzien en dat je daar op voorbereid moet zijn. Het halve forum blijft je vertellen dat niet iedereen dat in eigen hand heeft.
Doe er nu alles aan om zo fit mogelijk te blijven, sporten om sterke spieren te houden dan heb ik minder pijn maar je mag het hebben van me. Kan je ook ervaren hoe goed er nog te plannen valt als je eenmaal wat meer makeert dan een verkoudheid.

Flanagan
16-05-2017 om 14:05
Kunnen en niet willen
Sommige tegenslagen kan men niet afwenden, ze komen te snel of onverwachts. Voorbeeld: De ene moment rij je auto de volgende dag wordt je getroffen door een beroerte en kan je geen trap meer lopen.
Maar er zijn ook situaties waar men geen voorzorgsmaatregelen willen nemen. Zo bleven mjn ouders in een huis, zo smal dat een rolstoel de draai naar het toilet niet kon maken. Tenenkrommend, ze wilden niet overstag gaan want dan moesten ze zoveel eigen bijdrage betalen. Hier vonden ze de prijs voor veiligheid en zorg binnen handbereik te hoog. Mijn ouders hadden langer kunnen samenwonen als ze maar niet zo voor de centen gekozen hadden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat, iedereen zo in het leven staat. De relazen van Hanna en Stickertje horen tot de groep tegenslagen waar je het onheil wel zou willen voor zijn maar niet kan. Maar ik dnk wel dat er veel meer oudere mensen er net zo in staan als mijn ouders, wel kunnen maar niet willen.

Ad Hombre
16-05-2017 om 21:05
Half a twin
"je blijft hier maar roepen dat je bepaalde dingen kunt voorzien en dat je daar op voorbereid moet zijn. Het halve forum blijft je vertellen dat niet iedereen dat in eigen hand heeft."
Bepaalde dingen en niet iedereen. Daar zit geen tegenspraak in.
"Doe er nu alles aan om zo fit mogelijk te blijven, sporten om sterke spieren te houden dan heb ik minder pijn maar je mag het hebben van me. Kan je ook ervaren hoe goed er nog te plannen valt als je eenmaal wat meer makeert dan een verkoudheid."
Jij weet niets van mijn pijn maar ik zal je er niet mee vervelen en het ook zeker niet gebruiken als emotioneel argument om discussies mee te beslechten.
Maar sterkte met de jouwe.

Ginny Twijfelvuur
16-05-2017 om 22:05
Nou Ad
Mijn ouders hadden ook zo'n mooi leeftijdsbestendig huis.
Dat had mijn vader mooi gepland. Alleen, tja weet je, niet alle oudedagsaandoeningen zijn te ondervangen met een slaapkamer op de begane grond.
Toch fijn dat er dan alsnog voorzieningen zijn.
En nog een keer weet je: als de spelregels veranderd worden is het niet meer dan fair dat de mensen die gedwongen worden om langer zelfstandig in hun huis te blijven wonen, ook de voorzieningen krijgen om dat op een beetje een fijne manier te doen.
Als de verzorgingsstaat afgebroken wordt en de supermarkt in het dorp verdwijnt, de bus niet meer rijdt en de geldautomaat afgeschaft wordt is het toch wel fijn dat mensen nog enigzins wat mobiel blijven. Hoe moeten ze anders aan hun brood komen?

Ad Hombre
17-05-2017 om 07:05
Ginny
"Mijn ouders hadden ook zo'n mooi leeftijdsbestendig huis.
Dat had mijn vader mooi gepland. Alleen, tja weet je, niet alle oudedagsaandoeningen zijn te ondervangen met een slaapkamer op de begane grond."
Dat weet iedere idioot.
Ik zeg: Je moet je als oudere/middelbare voorbereiden op je oude dag
Jij zegt: Dat kan niet altijd
Ik zeg: Ja, dat klopt,maar toch moet je het proberen
Jij zegt: Ik dram nog even lekker een paar dagen door...
"Toch fijn dat er dan alsnog voorzieningen zijn."
Zeker, maar als je zonder kunt is dat nog veel fijner. Sterker nog, door zelf minder een beroep te doen op allerlei voorzieningen hou je ze in stand. Want niets is zo tijdelijk als een populaire voorziening geleverd door de overheid. Dat zijn de eerste die sneuvelen bij de volgende bezuinigingsronde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.