Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Donorwet vandaag in de 1e Kamer

Het opschuiven van criteria

'De criteria om orgaandonor te kunnen worden zijn dynamisch en verschuiven elk jaar weer. Leeftijd schuift op en contra-indicaties worden door voortschrijdend inzicht en in het licht van grote schaarste aan donororganen geen contraindicatie meer.'
Dat criteria verschuiven is in de medische wetenschap geen uitzonderlijkheid.
Zo verschuiven ook de criteria voor mensen voor wie een donororgaan wenselijk is. Gevolg is dat de beschikbaarheid van meer donoren in landen als Spanje niet heeft geleid tot kortere wachtlijsten.

Tsjor

Teuntje

Teuntje

08-02-2018 om 12:02

Natuurlijk

verschuiven criteria. Altijd en overal. Voortschrijdend inzicht. Daarom kun je zelf op ieder gewenst moment je keuze aanpassen, die ligt eenmaal gemaakt niet vast voor het leven. En ben je op voorhand bang dat dat te snel zal gaan, dat je het zult missen, dan registreer je voor de ‘veiligheid’ vast een nee. Zit je altijd safe.

Wist je?

Dat je op het oude donorcodicil nog kon aangeven of je alles wilde doneren of alleen bepaalde organen.

Duitsland hanteert nog reeds zo'n systeem. In de organspendeausweis zijn verschillende keuzes mogelijk, zie link.
Zo kan men aangeven alles te doneren of alles behalve bepaalde organen te weten.. of alleen de organen .....

Het nieuwe statement in Nederland wijkt af van het oude donorcodicil want de keuze 'Alleen de desbetreffende organen, nl. --- is vervalen. Nu moet je aangeven wat ze niet mogen gebruiken anders wordt alles gebruikt..
Voor iemand die bewust kiest voor bepaalde organen en de andere organen of hoornvliezen of huid of botten niet, is deze verandering van invloed op de beslissing wel of toch niet doneren.

Ik kan wel het op safe spelen en nee aanklikken. Maar dat is niet wat ik persoonlijk wil. Ik wil aangeven wat wel gedoneerd mag worden, zonder het ongemakkelijke gevoel dat andere organen ook eruit gehaald worden als de registratie te snel gelezen wordt.

Ik denk dat mijn famiIieleden eerder die wens zullen laten meewegen in hun toestemming tot de betreffende organen omdat de registratie dan zo bewust gekozen is.

Link: https://www.organspende-info.de/sites/all/files/files/BZGA-15-02525_Flyer_Entscheidungslosung_NL.pdf

Grr (ot)

Reeds =steeds
Statement = systeem

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2018 om 15:02

Flanagan

Ik had op mijn eerste registratie vermeld dat ze mijn hoornvliezen niet moesten gebruiken. Ik ging eigenlijk al voor die artsen bepalen, dat mijn hoornvliezen vast niet bruikbaar zijn. Dat heb ik deze week geschrapt. Ze kunnen zelf wel bepalen wat er nog gezond en goed genoeg is om te gebruiken.

Mocht de nieuwe wet erdoor komen, dan is het misschien zinvol om eerst af te wachten wat er precies op het formulier komt te staan, in plaats van nu allerlei aannames te doen. Dan kun je beslissen wat je wilt.

AnneJ

AnneJ

13-02-2018 om 13:02 Topicstarter

Debat en daarna stemming 1e Kamer

https://www.eerstekamer.nl/live_plenaire_zaal

AnneJ

AnneJ

13-02-2018 om 13:02 Topicstarter

Opvolging Marleen Barth

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/103766/Oud-gedeputeerde-Wouter-van-Zandbrink-in-Eerste-Kamer-na-opstappen-Barth

Eerst wordt tijd genomen om de opvolging van Marleen Barth door Wouter van Zandbrink af te wikkelen.

AnneJ

AnneJ

13-02-2018 om 16:02 Topicstarter

Aangenomen

Met 38 tegen 36 stemmen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-02-2018 om 16:02

Het is dat ik zo’n voorstander ben van donatie

anders had ik mijn nee nu geregistreerd. Zo slecht vind ik dit.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 16:02

Opgelucht

Ik had me er al op voorbereid dat de wet er niet door zou komen. Ik ben blij.

AnneJ

AnneJ

13-02-2018 om 17:02 Topicstarter

Geen haast

https://www.trouw.nl/samenleving/donorwet-voor-dummies-wat-moet-ik-doen-als-de-donorwet-ingaat-~a650b710/

"Wanneer moet ik dit besloten hebben?
Dijkstra noemt zelf in de wet geen ingangsdatum.Die zal het kabinet vaststellen in een Koninklijk Besluit. Daarvoor moet advies worden gevraagd aan de Raad van State. Daarnaast komt er in ieder geval twee jaar uitgebreide voorlichting. Dat zou betekenen dat de wet pas in 2020 ingaat."

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-02-2018 om 17:02

Pfff

Wat vreselijk, echt heel erg Ik ga binnenkort maar even met mijn ouders achter de laptop om hun wens te registreren. Geen idee wat ze willen, maar vooral een eventuele nee kan maar beter zwart op wit staan.

Joepie!

Nou, dat is een mooi begin!

Triva

Triva

wat goed

phryne, dat je nu eindelijk een aanleiding hebt gevonden om er met je ouders over te praten. Precies het doel van deze nieuwe donorwet zoals ik het zie. Anders had je het er nooit over gehad.

Chrono

Chrono

Kan wel janken...

Ik kan wel huilen van vreugde. De champagne staat gekoeld klaar voor als mijn partner er straks is.
Dit maakt mijn toekomstperspectief een beetje rooskleuriger.

Triva

Triva

het blijft wel raar dat we nu een nieuwe wet hebben met dank aan de NS ;)

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2018 om 18:02

Nou nog even afwachten

hoe het voorbehoud dat de nabestaanden mogen beslissen gaat uitpakken.

In tegenstelling tot wat sommige paranoide posters geloven zal volgens mij bij de minste twijfel over de wens van de nabestaanden niet gedoneerd worden, want zo werkt dat in Nederland.

Dus of het netto veel verschil gaat maken vraag ik me af.

In lijn met de andere Europese landen. Denk dat Duitsland ook snel volgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 18:02

Chrono

Het is een beetje raar om je te feliciteren, maar ik kan me voorstellen dat je je zo blij voelt als je in de toekomst afhankelijk zult zijn van een donororgaan, maar bij deze: gefeliciteerd!

Chrono

Chrono

13-02-2018 om 19:02

Kaaskopje

Dank je wel! Na het uiten van mijn blijdschap heb ik net trouwens weer een (serieuze) levende potentiele donor gevonden, dus die fles heeft geknald hier. Ik wil heeeeel oud worden. Na de minder mooie leeftijdscores van de generaties voor mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 20:02

Chrono

Op naar de 100 :-)

Chrono

Chrono

13-02-2018 om 20:02

Snik

Ik blijf maar emotioneel vandaag! :-)

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 21:02

Chrono

Ja dat snap ik :-)

Emmawee

Emmawee

14-02-2018 om 00:02

Niet alles gelezen

Ik ben blij dat met de komst van deze wet er een grote kans is op een toename van het aantal orgaandonaties.

Toch vraag ik mij steeds af (en dat is hier misschien al besproken) waarom het registreren niet gewoon verplicht is gemaakt. Dat geeft m.i. veel meer duidelijkheid (want nu weet je nog niet zeker of iemand deze keuze daadwerkelijk heeft gemaakt) en neemt het bezwaar van de "ja tenzij"-situatie weg.
Maar ik zie vast iets over het hoofd.

Hoe dan ook, ik begrijp de bezwaren tegen deze wet wel, maar ben toch vooral blij met de positieve gevolgen die deze wet zal hebben voor mensen die op een wachtlijst staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.