Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alison
15-10-2018 om 13:10
De winter door zonder ziek te worden
Hebben jullie het artikel over hoe je je kinderen de winter doorkrijgt zonder dat ze ziek worden gelezen?
https://www.ouders.nl/artikelen/voorkom-dat-je-kind-ziek-wordt
Ik heb geen kleine kinderen meer maar mij lijkt dat de tips ook voor volwassenen gelden. Aangezien ik de afgelopen winters elke keer een luchtweginfectie heb gehad waar ik hondsberoerd en weken van uit de running was, is me er veel aan gelegen om in ieder geval de kans zo veel mogelijk te verkleinen. Ik ben wat bevattelijker voor luchtweginfecties vanwege mijn astma. Daar heb ik medicatie voor. De zoveelste soort dus ik ben bang dat daar niet meer veel winst valt te behalen.
In het artikel hebben ze het over antibacteriële zeep maar ik meen dat die juist niet goed was.
Maar wat kan ik verder nog doen?
Ik ga in ieder geval de griepprik halen. Dat heb ik de vorige jaren niet gedaan. Ik zal ook mijn vitaminepillen regelmatiger nemen want die vergeet ik steeds. Mijn vitamine D was 90 een maand geleden dus dat zit goed al neem ik wel extra in de winter. Verder eten we hier redelijk gezond. Bijna nooit afhaal- of thuisbezorgd eten en geen pakjes en zakjes. Ik kook elke dag met verse groenten. Ik ben geen fruiteter eigenlijk. Ik wandel elke dag met de hond dus ik kom genoeg in de frisse buitenlucht. Verder geen sport trouwens. Mijn huis kon schoner maar het is lastig om de boel superschoon te houden met 3 volwassenen, een hond en een kat. Ik zou niet van de grond eten maar aanrecht, koelkast, wc en badkamer krijgen elke dag een beurt en ik zuig en dweil een paar keer per week. Mijn huis is een oude slecht geïsoleerde en schimmelige sociale huurwoning maar ik ventileer en haal de schimmel uit de badkamer geregeld weg.
Dusssss, wat zou ik nog kunnen doen om zo goed mogelijk de winter door te komen? Iemand tips?

Josien
17-10-2018 om 15:10
wat ik ineens merk
Ik heb een lat relatie met een man die graag vroeg naar bed gaat. Ik ga meestal rond 24.00 uur. Maar sinds hij me regelmatig nog even 'weltrusten' appt rond 21.30 - 22.00 uur merk ik dat mijn eigen interne klok daar ook op reageert. Op dat soort dagen ga ik zelf dan ineens ongeveer een uur nadat hij dat appte het gevoel krijgen dat ik naar bed wil, voor mijn idee is het dan ineens laat (tot ik op de klok kijk en zie dat het pas 22.30 is) Vaak ga ik dan toch naar bed, omdat ik me er eigenlijk al op heb ingesteld, heel grappig hoe dat blijkbaar onbewust werkt.

OND
17-10-2018 om 18:10
De winter door zonder ziek te worden
Kwestie van kansrekening. Niks meer, niks minder.

OND
17-10-2018 om 18:10
NIET douchen, NIET wassen, NIET scheren, NIET tanden poetsen
Als er al een set van maatregelen is om de winter goed door te komen dan is het wel die.
Loop maar een beetje te stinken, zodat iedereen op afstand blijft. Het besmettingsrisico wordt daarmee sterk verkleind.
Zoveel mis je niet, als je het dagdagelijkse geroddel en de slappe praatjes aan je voorbij laat gaan. Integendeel: de vrijgekomen tijd kan je besteden aan iets werkelijk nuttigs. Het doorworstelen van een cursus epidemiologie, bijvoorbeeld.

bieb63
17-10-2018 om 21:10
Hoe beter
Je gestel en je weerstand, hoe minder vatbaar je bent. Dat is simpel. Je boft als je dat van nature hebt. En verder is het enige wat je kunt doen aan een betere weerstand: gezond eten, voldoende bewegen, vooral in de buitenlucht, voldoende slapen en zo min mogelijk stress. Niet altijd simpel, maar ALS je dat kunt, helpt het beslist.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.