Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ff zo
14-04-2018 om 20:04
de pil, kind 16 en trombose??
hallo allen.
wij gaan voor het eerst lang op vakantie, 4 weken.
er zal veel gezwommen worden. ongesteld worden is dan niet zo leuk..
Ik kan zelf best hier tampons voor gebruiken, maar mijn dochter durft dat niet.
nu dacht ik aan de pil maar ik zie weer spoken..
De kans op trombose.. als je een 'oude generatiepil' neemt (mijn voorkeur, microgynon bijv) is de kans kleiner. Ze rookt niet maar sport mega weinig.
We gaan ook (erg lang!!) vliegen.
Wie kan hier iets over zeggen? (ja, de huisarts.. dat zal sowieso moeten..).
alvast bedankt.

Kaaskopje
18-04-2018 om 01:04
Hoe bekend ben jij met deze bekende? Familie, iemand uit de buurt? Als het iemand is die je kent, is dit natuurlijk erg voor je en de jonge vrouw zelf nog meer, maar het lijkt er nu op uit te draaien dat we elk strohalm aan bewijs tegen pilgebruik voorgeschoteld krijgen, terwijl totaal niet zeker is, tenminste tot zover ik nu weet, of de pil de werkelijke oorzaak wás.

Jo
18-04-2018 om 08:04
@Kaaskopje
Bekend genoeg dat ik deze informatie uit eerste hand heb verkregen.
Mogelijke oorzaak: (niet extreem) overgewicht in combinatie met een sterke pil i.v.m. hevige menstruatie klachten.
Ik herhaal: mogelijk!
Ik snap trouwens niet waarom je je zo aangevallen voelt (niet alleen door mij).
Het is niet bedoeld als angstjagerij, maar als voorlichting.
Had die huisarts maar de eerste symptomen beter begrepen. Nee, ze kreeg zelfs een berisping dat ze te veel pijnstillers slikte. En nu is het leed geschied.

Yura
18-04-2018 om 08:04
Bestemming
Het ligt misschien ook een beetje aan de bestemming, of je wel of niet ongesteld wilt worden. Een paar jaar geleden maakten wij een rondreis door de VS van 3,5 week. Daar viel dus ook wel een menstruatie in. Dochter was toen 14. Zij gebruikte we vanaf het begin al tampons, dus zij vond het geen probleem. De VS is een ontwikkeld land met goeie voorzieningen.
Twee jaar later gingen we naar Thailand, dat zag ze toch minder zitten, veel primitiever, toen heeft ze primolut gebruikt. Was geen succes, ze was twee weken enorm chagerijnig, echt niet leuk. Dit heb ik meer gehoord als bijverschijnsel. Vorig jaar een nog iets primitiever bestemming, maar inmiddels had ze ook een vriendje en was ze bijna 18, dus zat die pil er toch al aan te komen.
Als het een lange vlucht is is het goed om te proberen om af en toe even je benen te bewegen, dat geldt voor iedereen. Risico op trombose is altijd aanwezig bij een lange vlucht.

Kaaskopje
18-04-2018 om 09:04
Ik voel mij niet persoonlijk aangevallen. Daar heb ik totaal geen reden toe, maar ik ben in het algemeen wel wars van beweringen die de wereld in geslingerd worden, vanuit vooroordelen, zelfverklaarde deskundigheid, beweringen die mensen vooral bang maken met desinformatie, of onderbouwd vanuit informatie die in de basis soms wel klopt, maar lang niet altijd de oorzaak is en als het al de oorzaak is, hoe klein is de kans dat het je overkomt? Vaccineren valt hier ook onder. Dus als ik ook maar enigszins de geur van dat gedrag opsnuif, kan ik daar zelfs boos om worden, niet voor mezelf, maar voor anderen die daardoor verkeerde beslissingen kunnen nemen.
Ik gebruik nu een medicijn, die je acuut door de wc wilt spoelen na het lezen van alle bijwerkingen. Maar soms is het middel toch beter dan af te wachten of je de kwaal weer krijgt, zeker als je in aanmerking neemt hoe klein het risico is. Gebeurt het toch dan is dat domme domme pech. Nu kun je stellen dat menstruatie tijdens een vakantie welk risico van welke pil dan ook niet waard is, dat mag, maar dan nog vind ik dat je je persoonlijke zorgen moet controleren op realisme. Als 1 op de 10.000 (ik noem maar wat) IIH oploopt door de pil, is die ene een ongelofelijke pechvogel. Ik zou er zelf wél de pil voor slikken tijdens een vakantie in een ver oord, waar ik mogelijk nooit meer zal komen.
Los daarvan is het uiteraard verstandig om met de huisarts te bespreken wat het minst risicovol is. Yasmin, Diane en die andere merken zijn dus bekende risicopillen. Die doe je dus niet.

Kaaskopje
18-04-2018 om 09:04
Yura
Ja, primolut kan inderdaad onplezierig uitpakken, daarom zou ik een 'gewone' pil vragen. Mijn dochter moest aan de pil vanwege acné. Gewoon een normale pil. Kwam dat even goed uit toen ze later in dat jaar verkering kreeg! .

Nona
18-04-2018 om 19:04
Pil en trombose
Mijn moeder heeft begin jaren 70 trombose gehad door pilgebruik, zij heeft het ternauwernood overleefd. Later is gebleken dat ze een erfelijke stollingsafwijking heeft en dat dat in combinatie met de pil een verhoogd risico op trombose geeft. Mijn twee zussen hebben de afwijking ook en mogen daardoor de pil niet slikken. Zelf heb ik de afwijking niet en ik slik de pil wel, Microgynon 30. Mijn gynaecoloog heeft uitgelegd dat je niet zomaar trombose krijgt van de 'risicoloze' pil, maar dat het vaak een combinatie van factoren is, zoals een stollingsafwijking of een operatie.
Ik vind het trouwens nog steeds erg vervelend om ongesteld te zijn op vakantie, het zijn drie dagen met hevig bloedverlies waarvoor ik toch wel elke twee uur of vaker naar de wc moet om maandverband te verwisselen. Een tampon heb ik vroeger wel geprobeerd, allerlei soorten en maten, maar ik voelde hem altijd zitten. En na de geboortes van mijn kinderen valt de tampon er gewoon weer uit. Gelukkig kan ik het nu redelijk goed zelf regelen met doorslikken van de pil.

Kaaskopje
19-04-2018 om 01:04
Nona
En na de geboortes van mijn kinderen valt de tampon er gewoon weer uit. ===
Ach toch! Inmiddels al ruim over de menopauze heen, lees ik hier opeens dat ik normaal was met mijn tamponbevallinkjes .

Jo
19-04-2018 om 07:04
@ kaaskopje
je vergelijkt appels met peren.
Ik heb er bij mijn eerste posting een link bij gedaan van de hersenstichting, dus het gaat niet om mijn zelfverklaarde deskundigheid.
Er staat duidelijk dat het in zeldzame gevallen is dat de anticonceptie pil de oorzaak is en dat voornamelijk bij jonge zwaarlijvige vrouwen (ik heb geen idee wat het postuur is van de vraagsteller) worden getroffen.
Niet vaccineren kan niet alleen gevolgen hebben voor het kind zelf maar ook voor de hele woonomgeving en leiden tot een epidemieën van ziektes die onder controle waren.
Voor de anticonceptie pil zijn alternatieven en het niet slikken er van heeft geen directe gevolgen voor de samenleving.
Deze jonge vrouw had haar zicht niet hoeven verliezen als haar arts de symptomen had herkent. Want ja, je zou het maar zijn 1 op de 10.000 (ik noem maar wat).

Kaaskopje
19-04-2018 om 22:04
Ik heb het gelezen. Laat ik vooropstellen dat ik vind dat iedereen zijn eigen afwegingen mag maken. Moet zelfs. Dus als iemand de pil niet wil slikken snap ik dat best. Ik ben er mee gestopt toen we voor de eerste zwangerschap gingen en nooit meer aan begonnen, op een vakantie na, toen heb ik primolut gebruikt. Maar ik denk dat de risico's dusdanig klein zijn voor gezonde meisjes en vrouwen dat doemscenario's onnodig paniek zaaien. Als je bij alles gaat denken dat je er aan ten onder kunt gaan, kun je beter in bed blijven.
Om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: voor een vakantie naar een bestemming, die hopelijk bijzonder is voor dochter, vind ik het de moeite waard om een menstruatie uit te stellen met de pil. Spelen moeder en dochter liever volledig op safe, dan weet ik een leuk vakantiepark in Harderwijk.

Jo
20-04-2018 om 06:04
@ Kaaskopje
Omdat jij iets vindt moet hoe dan ook gelijk hebben hè.
Ik heb dit niet geschreven om iemand te weerhouden om de pil te slikken.
Maar wel voor meer bekendheid van IIH. Voornamelijk symptoom herkenning.
Misschien moet je minder op Facebook zitten dan ben je van een hoop hysterica verschoont en kun je wat objectiever lezen.

Kaaskopje
20-04-2018 om 16:04
Ik zal vast weleens die vervelende neiging hebben. Vindt mijn man ook.
Wat je laatste opmerking betreft... dit soort opmerkingen schaar ik onder "als je niets hebt om mee te slaan, zoek er dan ook geen". Het eerste volstond. Hoe ik met Facebook omga kun je volgens mij niet beoordelen. Als we toch persoonlijk worden, is me wel eerder opgevallen, dat je je toevlucht neemt tot dit soort uithalen. Jammer.

ff zo
22-04-2018 om 11:04
daar ben ik weer
nou wat een discussie hiero!
- trombose en sommige pillen zijn zeker te weten bewezen; ook overlijden. Vaak in combinatie met roken.
- tampon, tja, misschien toch ook maar eens aandringen. ik vind het ondingen, zeker als je gaat zwemmen (steeds wisselen omdat ie vol water zit).
- zwemmen zonder iets: je verliest dan toch bloed? we gaan wel naar zee, ook nog een plek met veel haaien... hahaha sorry weer doemdenken.

Trombose
23-04-2018 om 17:04
De pil
In Nederland krijg je meestal een 2de generatie pil. Dat is meestal Ethynilestradiol/Levonorgestrel 30. (kan ook 20 zijn of 50. Laatste is zeldzaam vanwege bijwerkingen en 20 biedt over het algemeen geen voordelen) Dat is helemaal geen gevaarlijke pil. Ja, het risico op trombose wordt iets groter, maar ermee te maken krijgen, zeker als je 16 bent, gebeurt (bijna) niet als er niet wordt gerookt en geen erfelijke factor als Leiden is.
Als je dochter niet rookt en niet "hangt" bij gelegenheden waar wordt gerookt (passief meeroken) is de kans op trombose echt nihil. Dan moet ze wel heel veel pech hebben.
Er zijn derde/vierde generatiepillen zoals Diane en Yasmin die iets anders werken. In plaats van levonorgestrel zit er een ander progesteron in. Dat is een progesteron dat anti-androgeen werkt. Dat houdt in dat de testosteronproductie omlaag gaat wat o.a. zorgt voor een lager libido (testosteron zorgt voor zin in seks, niet echt handig om daar te weinig van te hebben bij een relatie) en daarnaast hebben vrouwen testosteron nodig... Ook zorgt het andere progesteron voor een wat hoger risico op trombose dan de tweedegeneratiepil.
Daarnaast is o.a. de Yasmin en de Zoely te kort op de markt om te kunnen zeggen dat er sprake is van langetermijnrisico's. (de tweedegeneratiepil wordt in verband gebracht met 0,05% extra kans op borstkanker, maar of dit causaal is weet momenteel nog niemand. Van baarmoederhalskanker lijkt het erop dat de kans groter wordt door meer seks zonder condoom en dus meer kans op besmetting met hpv.)
Verschillende artsen pleiten al jaren voor een verbod op deze pillen met "hippe" namen omdat ze helemaal geen voordelen bieden tov tweedegeneratiepillen als microgynon en dat al meermaals wetenschappelijk is aangetoond, maar van een verbod is in Nederland momenteel nog geen sprake van.
Internet staat vol met indianenverhalen als dat vrouwen depressief worden van de pil. Dat is allereerst meestal placebo en daarnaast geldt voor de pil net als voor ieder ander geneesmiddel dat het voor jou niet ideaal hoeft te zijn.
Veel mensen zijn allergisch voor ibuprofen en die schreeuwen ook niet (of iig minder) hoe slecht dat medicijn is.
Daarnaast heb je nog dat internet vol staat met rotzooi over de pil omdat o.a. strenge christenen tegen de pil zijn.
Je dochter zal met de pil wel een tweedegeneratie krijgen, zolang je erop let dat dat goed gaat (en ze niet onnodig start met bv yaz of yasmin of zoely) kan je op 16-jarige leeftijd de pil prima slikken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.