Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pluk
15-03-2020 om 22:03
Corona-wat doen jullie met pubers?
Zetten jullie iedereen in huis in complete lockdown, of mogen jullie pubers nog wel een avondje chillen met vrienden, even een balletje trappen met een paar anderen?
Hier één (grote) puber die vanochtend een balletje is wezen trappen, vanmiddag heeft gewerkt in de supermarkt en nu met een paar vrienden aan het chillen is. De ander (jonger) is de hele dag thuis gebleven, maar die zal vast ook weleens een keer naar vrienden willen. Ik vind dat oke, maar ook wat ongemakkelijk. Hoe doen jullie dat?

skik
17-03-2020 om 23:03
Sini
Succes morgen! De docenten op onze school hebben er best zin in, het is weer eens wat anders, wat nieuws. We grappen al dat als het bevalt het schoolgebouw in de zomervakantie wel gesloopt kan worden en er een plantsoentje aangelegd kan worden. Alleen het hoofd facilitaire zaken is tegen.
skik

Zeetakje
18-03-2020 om 17:03
Dochters eerste dag online lessen
Kind heeft hier vandaag de eerste dag achter de rug. Ik weet niet precies welke programma's er allemaal gebruikt worden, maar ze hebben een lesrooster en tijdens de lessen kunnen ze na de uitleg chatten of skypen met de vakdocent voor dingen die ze lastig vinden.
Verder kunnen ze de docenten altijd mailen als ze met het maken van hun huiswerk nog tegen dingen aanlopen. Dochter heeft nog nooit zoveel huiswerk gehad, zegt ze. In de les op school hebben ze daar meer tijd voor, maar dat komt misschien ook doordat iedereen nog even moet wennen.
Dochter vond de eerste dag prima. Ze mist het contact wel behoorlijk en iedereen is heel serieus, omdat ieder flauw grapje ook door de docent gehoord of gelezen kan worden, maar ze vindt het goed te doen. Benieuwd of dat over twee weken nog zo is.
De mentor houdt een vinger aan de pols en iedere vrijdag houdt hij een belrondje om te vragen hoe het met de leerlingen gaat.
We zullen echt wel tegen dingen aan gaan lopen en er zijn nog best wat onduidelijkheden, maar hulde voor de stand van zaken op dit moment.

Sinilind
19-03-2020 om 18:03
Zeetakje
Ik heb nog nooit zo hard gewerkt tot nu toe. Het is ook enorm wennen. En nu ben ik best technisch ingesteld (heb jaren op een helpdesk gewerkt voordat ik de overstap maakte naar het onderwijs) maar de didactiek van online lesgeven is heel erg anders. In de klas loop je even naar een leerling toe, maar hier moet je heel erg strak de regie in de hand houden en de leerlingen moeten zich ook houden aan de regels van niet door elkaar praten.
Op zich gaat het redelijk: ik deel mijn scherm in het midden van de applicatie en de leerlingen kunnen via de chat om uitleg vragen. Ik merk wel dat de stillen leerlingen nog stiller worden, dus ik sluit niet uit dat ik de lessen ga splitsen in kleinere groepen.
Sini

MarSy
19-03-2020 om 18:03
Sini
Op ou.nl is veel informatie te vinden over online didactiek en op LinkedIn kan je onder #afstandleren ook veel informatie vinden

AlisonH
19-03-2020 om 19:03
Vermoeiend
Ik ben ook doodop na een dag lesgeven op deze manier, ook wel omdat je natuurlijk al doende steeds moet bijsturen.
Aan de andere kant: leerlingen op mute zetten zou in het echt soms ook best prettig zijn.
MarSy goede tips!

Wendelmoed
Lastig
Wij zijn nu allebei ziek, maar een koppige puber, ookal was zij waarschijnlijk de aanstichter, is lastig binnen te houden. Ze wil toch perse naar haar werk, en ik begrijp haar behoefte aan iets "normaals" ook wel.
Zoonlief helpt ons in huis maar wil toch ook wel graag zijn vrienden even zien, en hij is zelf niet ziek. Ik vind het lastig. Wij zijn niet zo directief en dan probeer ik ze te overtuigen dat het beter is als ze binnen blijven, maar ja, wij zijn nu ook ziek en wat heeft binnen blijven ons geholpen? Ze hebben toch af en toe wat contact nodig om geestelijk gezond te blijven, appen en skypen is niet hetzelfde.
Ik weet het gewoon niet. Wij proberen vooral te remmen in de contacten buitenshuis, maar elkaar in huis niet aansteken is onmogelijk dus we eten wel gezamenlijk.

Pluk
Niks
Mijn ene kind heeft enkele leraren die een les gezamenlijk opstarten en ingezonden huiswerk willen zien. Mijn andere kind (andere school) heeft een stapel studiewijzers en heeft nog geen enkele docent gezien of gehoord... Wel een briefje erbij dat ze ervan uitgaan dat je alles netjes leert en maakt want als school weer begint dan zijn er meteen toetsen. Tja, mijn 14-jarige vindt dat ie na een uurtje per dag echt wel klaar is. Ik snap dat er iets van ouders wordt verwacht nu, maar dit is wel heel erg makkelijk. Docenten zijn niet eens bereikbaar online. Vragen moet je stellen via mail.

AlisonH
19-03-2020 om 20:03
Opstartproblemen
Ik geef les, leg uit, zet aan het werk en controleer waar nodig. Gaat dat altijd perfect? Nee. Wordt het elke dag beter? Ja.

Pluk
Contact
Ik merk dat even contact met de leerkracht, hoe kort ook, enorm helpt om even aan de slag te gaan met dat vak. En dan geeft het niet dat er storing is of wat mis gaat. Het contactmoment is belangrijk en is op de een of andere manier ook geruststellend of zo.

MarSy
Pluk
Ja sommige scholen maken zich er erg makkelijk vanaf, basisschool dochter ook.
Is vooral onvermogen en niet vooruit denken, serieus denken dat op 6 april iedereen weer op school is en de achterstand wel ingehaald kan worden en niet snappen hoe alles werkt en dan maar niks doen
En inderdaad contact is het sleutelwoord! Alle leerlingen hebben contact nódig zeker in deze moeilijke tijd. Scholen zeggen dat ze geen opvang zijn, maar ze hebben wel een belangrijke functie bij sociale gezondheid, signalering en veilige p lek zijn. En sommige scholen pakken dat totaal niet op!
Ik zie het zelfs op het mbo, in plaats van te netflixen loggen alle studenten in, ze zoeken structuur, houvast en duidelijkheid, dat bieden docenten, nog meer dan gewoon les!!

Pluk
19-03-2020 om 21:03
Precies
Zelfs mijn oudste, rebelse zoon logt braaf in. Ik weet niet wat ik meemaak. Zo jammer dat dat op de andere school niet zo is.

Zeetakje
19-03-2020 om 21:03
Sinilind
Sinilind, wat een klus als je de klassen ook nog in stukjes les gaat geven. Ik heb echt bewondering voor de bevlogenheid die je (en ook de andere docenten hier) laat zien.
Onze dochter heeft vandaag de tweede dag gehad en ze vond het al wat soepeler gaan dan gisteren. Een duidelijk lesrooster en voldoende gelegenheid om tijdens (en na) de lessen met de docenten te communiceren. Ze vindt het op school fijner, maar ze kan hier gezien de omstandigheden goed mee uit de voeten.
Gisterenmiddag heeft haar mentor haar gebeld om te vragen hoe de eerste dag gegaan is, maar ook om even te praten over de hele situatie rondom het virus. Even peilen hoe de leerlingen erin staan en vragen of er zieken thuis zijn. Het was een kort gesprekje, maar ik merkte aan mijn dochter dat het haar enorm goed deed om even contact gehad te hebben.

Yaron
19-03-2020 om 22:03
Hier ook
Veel waardering voor de leerkrachten, basisschoolkind kon gisteren al beginnen. Er stond op school een tasje klaar met alle schriften en boeken en we hebben inlogcodes voor Squla, Snappet en nog iets. Elke ochtend worden de dagtaken opgegeven, er staan instructie filmpjes klaar en de juf is bereikbaar voor vragen of een gezellig berichtje.
Op het VO van de oudsten hebben ze vanaf vandaag online les, volgens het normale rooster, maar dan kortere lessen. Huiswerk moet digitaal worden ingeleverd, allemaal heel goed geregeld vind ik.

Jo Hanna
20-03-2020 om 09:03
Tot mijn verbazing
Mijn dochter gedijt enorm goed op dit regime. Ik sta ervan te kijken! Ze vindt het vooral fijn dat de drempel om contact te maken met medeleerlingen om samen te werken aan huiswerk of een gezamenlijk project ineens een stuk lager is. Dat doet ze ineens heel gemakkelijk en dat vindt ze erg fijn. Ze vindt het wel fijn dat ze een uur later kan opstaan en volgens mij mist ze alle prikkels van school ook niet. Ze is ook vol lof over haar docenten. Ze zit beter in haar vel dan vorige week!
Zoon is op dit moment bij vader. Ik begrijp dat die nog niet zo enthousiast is. Ik hoop dat die zijn draai ook vindt.
Groet,
Jo Hanna

Luna74
20-03-2020 om 09:03
Beweging?
Hier zitten de pubers tot mijn verbazing ook vanaf een uurtje of half 9 achter hun laptop schoolwerk te maken. Ze krijgen dagelijks 'huiswerk' volgens het rooster en maken dat ook keurig.
Alleen: tijdens hun pauze en als het huiswerk klaar is vinden ze dat ze wel mogen gamen, ook achter hun laptop. En daarna even gezellig kletsen met klasgenoten, ook vanachter hun laptop. En daarna ploffen ze op de bank, met hun telefoon. Kortom: ze zitten de hele dag stil met hun ogen gericht op een schermpje.
Mijn pubers zijn sowieso al niet van die buitenkinderen, nooit geweest, maar tot nu fietsten ze tenminste nog 1,5 uur per dag van en naar school. Nu krijg ik ze echt niet meer in beweging, laat staan naar buiten. En nu gym en sport ook uitvalt.... Voor deze week heb ik het even gelaten, ben zelf ook druk met werk en geen tijd en zin om hier de hele tijd strijd over te voeren, maar voor volgende week wil ik dit wel anders zien. Hoe doen jullie dat? Tips zijn welkom!

AlisonH
20-03-2020 om 12:03
Luna74
Herkenbaar! Zoon van 15 fietst normaal anderhalf uur per dag, vier keer in de week voetbal, gym op school en nu valt alles stil. Hij staat wel weer regelmatig op de trampoline, die gelukkig op gras staat zodat niemand er last van heeft.
Vanaf volgende week ga ik denk ik een dagschema opstellen waarin ook beweging buiten (hardlopen, fietsen) is opgenomen. Ik kan het zelf ook wel gebruiken.
De vraag is ook hoe lang het duurt. Is het tot 6 april dan laat ik het gaan, maar ik geloof dat niet echt.

Flavia
Gym uitgevallen
Hier valt gym niet uit, daar hebben ze ook opdrachten voor gekregen: leren jongleren met 3 ballen. Touwtje springen en de buikspieroefeningen waar ze al mee bezig waren.
Ik sleep dochter wel mee naar buiten, stuk fietsen, wandelen wat hardlopen gaat worden. Ze heeft een top conditie maar een stuk hardlopen zit niet in het systeem. Bij haar is het vooral hele korte sprintjes en snel voetenwerk. Dus doen we binnen laddertjes, of buiten op de tegels. Ze hebben van de trainer ooit al een warming-up op de kleine ruimte gekregen omdat er niet in alle sporthallen inspeelbanen zijn.
Dus ook van de trainingsschool komt er bericht wat ze thuis kunnen doen.

Tango
Bewegen
Wij proberen toch wel elke dag te bewegen. Dochter is daar erg fanatiek in, is al sinds maandag aan het skaten, wandelen en fietsen. Ging woensdagavond ook nog even mee met mijn wandelgroepje (4 volwassenen en 2 dochters). Zoon was maandag en dinsdag ook buiten met 1 vriend, woensdagavond met zijn vader een balletje getrapt en gisteren heb ik hem even voor een boodschap gestuurd op de fiets. En zo proberen we het maar een beetje vol te houden. We missen allemaal de reguliere sport, zwemmen, sportschool en voetbal.
Dochter zit op het MBO en had gisteren een proefles met een docent om te kijken of alles werkte. Vanaf maandag moet ze met online lessen aan de bak. Nu alleen wat kleine opdrachten: Duitse film kijken en vragen beantwoorden, dat soort dingen.
Zoon zat natuurlijk al thuis en had een thuiswerkprogramma dat nu door het extra huiswerk ineens veel groter wordt. Opdrachten in Google Drive die dan ook echt via dat programma moeten, planningen maken en inleveren etc. Het is even puzzelen want ik wil hem niet overvragen. Maar tot nu toe komen we er uit.
Had wel vanmorgen een aanvaring met dochter. Ze vond het nodig om een half uur onder de douche te staan

Sinilind
Zeetakje
Het opdelen van de lessen valt wel mee. Want je bent korter in contact met de leerlingen. Als ik 10 mn of 15 mn instructie geef aan 1mavo, dan kunnen ze verder alleen e het rendement is uiteindelijk even goed als 50 mn in het klaslokaal.
En het is voor mij rustiger.
Sini

Pluk
20-03-2020 om 13:03
Bewegen
De oudste heeft een sportprogramma voor zichzelf in elkaar gezet en trekt elke dag de jongste even mee naar buiten. Even voetballen of zo. Verder knappen ze elke dag een stukje tuin op, ook best zwaar werk.

Merel
21-03-2020 om 13:03
Zwaar
Ik vind het zwaar nu. In elk geval over hoe het bij mij thuis gaat. Overal discussie over, het vreet energie.
Mijn pubers nemen het allemaal niet serieus, maken het belachelijk, lachen alles weg en ik ben de debiele moeder.
Oudste duimt nog (te erg gewoon), en ik moet tig keer per dag zeggen dat hij daarmee moet stoppen en niet aan zijn gezicht moet zitten (hét moment om af te leren nu!) maar ik krijg alleen een grote mond terug.
Handen wassen.....nou even door de kraan flodderen en klaar. Als ik zeg dat het mét zeep moet en grondig..hetzelfde: jaaaaahhhaaaaa zeik niet.
Afstand houden en ons even niet knuffelen nu ? Hahahaha
Voor school aan de gang ? Nee joh, het is toch gewoon vakantie.
Online lessen volgen ? Nou vooruit, als er een docent videoles geeft, gaat oudste wel eventjes zitten, maar met de telefoon ernaast zodat hij door kan gamen. Opgegeven leerstof alvast opdelen en beginnen met leren....niet nodig. Toetsweek stof (die vervallen is) bijhouden zodat je niet achterop raakt...niet nodig.
Jongste vrijwel idem; maakt volgens het rooster het beetje huiswerk voor dat vak want de docent is dan online via chat bereikbaar voor vragen. Maar als het huiswerk al vlot afhebt en niet verder kunt, ga je wat anders doen. Mogen jullie raden wat. En dan met alle gym-teken-mentor-muzieklessen is er geen huiswerk, dus die uren tussendoor zitten ze sowieso op de telefoon.
Ze doen alsof ze op de laptop voor school bezig zijn met een werkstuk of filmpjes met uitleg kijken, maar intussen zitten ze te gamen.
Ik probeer het los te laten, dan heb ik nog een redelijk rustige dag. Dan zitten ze de hele dag op hun kamer met telefoon en powerbank. Hun verantwoordelijkheid. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze een jaar blijven zitten. Dat is dan zo.
Want zij doen net alsof het vakantie is en dat is natuurlijk niet zo. School gaat wel door, al is het op een andere manier. Maar ja, dat vraagt iets van je. Deze tijden zijn goed voor zelfstandige en plichtsbeseffe leerlingen maar niet voor die van mij. Zonder structuur en invulling op school is de hele dag gamen.
En als ik zeg dat de telefoon weg moet, dan vervelen ze zich dood. Ze weten werkelijk waar niet wat ze anders moeten doen. Ik heb al van alles voorgesteld maar alles is stom en ze willen niks.
Dus begint de volgende discussie over naar buiten.
Ze mogen van mij wel samen even naar buiten maar geen anderen opzoeken. En ik gok erop dat ze zich daar niet aan houden. Want: waarom mogen anderen wel voetballen en zij niet? Ik probeer ze bij te brengen dat ze afstand moeten houden maar daar kijken ze niet naar. Ik leg uit dat het nu op ieders verantwoordelijkheid aankomt; we moeten dit met zijn allen doen om besmetting tegen te houden en houd je aan de regels en afstand houden en geen anderen opzoeken. Maar ja dan die discussies weer ‘een ander doet dat ook niet, spelen ook buiten, gaan wel chillen met vrienden, niemand in Nederland houdt zich eraan etc etc’. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, maar het is alsof ik tegen een muur praat.
Echt. Na een halve dag met die gasten thuis ben ik op. En heb al een keer half huilend voor die pubers gestaan om ze ervan te doordringen dat ze moeten meewerken en beseffen hoe groot deze crisis is, maar het komt totaal niet binnen. Tot mijn grote frustratie. Je kunt me opvegen over een paar weken zo.

Niki73
21-03-2020 om 14:03
Merel
Misschien is het tijd om zwaarder geschut in te zetten: filmpjes uit Italiaanse ziekenhuizen.

Sjaan Banaan
Helpt niet Niki
Die mensen zijn allemaal oud....
Middelste houdt haar sociale leven wel in leven, maar alleen met mensen die ze onlangs nog gezien heeft. Tja, ik vind dat het wel wat minder kan maar een 18-jarige hou je niet meer tegen. Ze is momenteel sowieso meer bij haar vriendje dan thuis.
Wel zit ze nu braaf huiswerk te maken, als het goed is. Maar ook dat controleer ik niet meer. Hoe zou ik dat ook moeten doen. Ik heb nergens inzage in.
Loslaten en er het beste van hopen.
Ik ben al blij als niemand al te ziek wordt en we niet aan de bedelstaf komen. School is van ondergeschikt belang.

AlisonH
Afstand houden tot je eigen gezinsleden?
Daar begin ik echt niet aan en dat hoeft ook helemaal niet, tenzij ze ziek zijn. Sowieso gaan de experts er al vanuit dat het hele gezin besmet wordt als een gezinslid het heeft.
De school: daar snap ik je irritatie. Ga ervan uit dat dit minstens tot de meivakantie duurt en misschien wel tot de zomervakantie. Ik hoop ook dat de regering het durft om ze na 6 april weer te openen maar ik geloof er niks van. Die scholen hadden helemaal nog niet dicht gehoeven op maandag, en wanneer komt het moment dat ze weer veilig open kunnen? Hopelijk gaan je kinderen zich wel een keer zorgen maken. Die telefoon weg laten leggen zou ik niet doen. Het is al moeilijk genoeg.
Dat ze het niet serieus nemen: kijken ze wel naar het journaal? Volgen ze het nieuws?
Over het naar buiten gaan: mijn zoon is nu voetballen, met een vriend, op een heel groot veld. Hij wilde zelf niet naar het veel drukkere veldje hier in de wijk. Kun je dat soort dingen met ze afspreken?

Pluk
Buiten voetballen
Dat vind ik gewoon prima hoor. Maar alleen in een klein groepje en telkens dezelfde kinderen. Het is geen lock down maar ik merk dat sommige mensen dat wel willen afdwingen nu. Maar blijkbaar is dat nog niet nodig dus zo lang ze nog mogen afspreken vind ik dat goed als het in kleine groepjes is. Telefoon en gamen zou ik loslaten nu. De essentiele regels naleven is nu al genoeg gedoe met pubers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.