Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:03

Corona irritatie

zebra

zebra

25-03-2020 om 16:03

vooral op het werk

want als ik van mijn werk kom, ga ik heel soms naar de supermarkt en dan naar huis. De omstandigheden in de supermarkten zijn deze week enorm aangepast (bij 1 supermarkt zelf gezien, rest van horen zeggen) waardoor je je een stuk beter aan de richtlijnen kunt houden.
Maar op het werk is er vooral ergernis, de pot verwijt de ketel situatie en een hoop onzekerheid over ingezet worden op andere locatie of toch weer niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 17:03

AnneJ

Ik ken hem alleen als 'warme broodjes'.

Jij klinkt daarentegen meer als dominee Gremdraat ;-)

AnneJ

Ik voorspel dat als iedereen weer gewoon kan gaan en staan waar hij/zij wil en met hoeveel men wil, de Allerhande een themanummer heeft met "de honderd beste pastarecepten"

AH heeft trouwens nu Bonusfolders met "tweede gratis". Daar zou een maand geleden nog "hamsteren" bij hebben gestaan...

Groeten,

Temet

Ja ook leuk Ad

https://www.youtube.com/watch?v=Khi1BSe3mDo

Dagelijks uitzending van ds. Gremdaat in deze Coronatijden van 'Radio Oranje'.:-)

Titels als 'Maak er wat van' en 'Alles komt goed'.

Hamsteren

Ja, die 'hamsterweken' zijn inmiddels niet meer 'politiek correct'.

Zelf moeten we nu al die 'gehamsterde' blauwe kratten inleveren. En gelukkig krijg je geen nieuwe blauwe krat, want men hijst inmiddels een plastic zak met spullen op je mat en neemt de krat dan gauw weer mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2020 om 19:03

AnneJ

Op je mat? Buiten zeker?

Gedrag oudere mensen

Bij ouderen is de prefrontale cortex aan het krimpen, het hersengebied dat o.a. je remmingen en je werkgeheugen regelt. Daarom kunnen bejaarden zo horkerig en egocentrisch overkomen, lompe dingen zeggen en voorpiepen. Gaan wij ook doen als we ouder worden, ook al neem je je nu voor dat echt niet te gaan doen.

skik

Bij de voordeur Kaaskopje

Tegenwoordig heb ik geen buiten maar een overdekte gang naar mijn appartement.

Lou

Lou

Muziek

Onbelangrijk, maar wel een kleine irritatie: de muziek. De kerkklokken luiden hier om de haverklap 'voor hoop en troost', het klinkt vooral naargeestig. Ook zo'n initiatief om met z'n allen 'We zullen doorgaan' te zingen, ik word er helemaal ibbel van. En zo zijn er nog een paar waarvan ik vermoed dat ze hopen de geschiedenis in te gaan als hét coronalied. Brrr.

Kaaskopje

Kaaskopje

AnneJ

Ah, ik zie het voor me ☺️

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2020 om 20:03

Skik

Het zal vast verschrikkelijk overkomen, maar ik vrees dat als ik me horkerig gedraag, dat nog steeds erg beschaafd is 😅. Als mensen mij omver lopen, roep ik in een reflex "sorry".

Brabander

Brabander

kaaskopje

Dementie hoef je niet te herkennen als je iemand niet kent. Mijn moeder heeft niet de diagnose officieel niet maar wij twijfelen er niet aan dat ze beginnende dementie heeft. Maar als je haar niet goed kent zal je het niet meteen merken. Dat is veel vaker zo. De grootste groep mensen met dementie woont gewoon thuis.

Nee hoor Kaaskopje

Maak je geen illusies, je gaat gewoon in de koffiecorner van de Hema tegen een wat stevig meisje zeggen dat ze die tom pouce niet moet nemen omdat ze al veel te dik is . Als je maar oud genoeg wordt voor voldoende prefrontale cortex krimp

skik

Wilgenkatje

Wilgenkatje

De supermarkt en het dagelijkse uitje, en de hersenverandering

Nog even over die supermarkt. In theorie prachtig om eens per week te gaan, maar dat werkt nu niet. Er is steeds iets op. En eieren kan ik niet zomaar vervangen door iets anders. Wc-papier wel, als het moet 😎😅Als ik drie supermarkten af moet om m’n weeklijstje af te werken, kan ik net zo goed driemaal in de week naar dezelfde supermarkt gaan, qua infectierisico. Toch?

Verder sluit ik me helemaal aan bij de uitleg van Skik. Je kunt het niet leuk vinden, maar zo gaat het nu eenmaal. En sorry zeggen maakt het niet aangenamer helaas. Pfoe het leven heeft allerlei verrassingen in petto waar je als jonger mens niet zo bij stilstaat.

Leuk

Iets om me op te verheugen. Ik ben nu al niet de meest tactvolle dus dat belooft wat!

AlisonH

Lijkt me echt lekker om gewoon alles te zeggen wat je verder allemaal denkt. Ik denk dat ik me tegen die tijd full time op het op onverholen wijze terechtwijzen van alle wandelaars en hondenuitlaters op het fietspad ga storten.

skik

Skik

Je rijdt ze gewoon omver met je e-bike!

Groeten,

Temet

Gisterenavond in de (tamelijk rustige) Albert Heijn "Ik kan het niet alleen" van De Dijk. Geen idee of het bewust was (kan me niet herinneren ooit De Dijk gehoord te hebben daar), maar het was in ieder geval opbeurende muziek!

Groeten.

Temet

Oh Lou

'Onbelangrijk, maar wel een kleine irritatie: de muziek. '

Dat had ik toen ik op tv beelden voorbij zag komen van allerlei artiesten die liedjes zongen bij verpleeghuizen en zo. Je hoopt dan zo dat die goedbedoelende mensen ook echt kunnen zingen en spelen, maar ik was vooral blij dat ze niet in mijn straat stonden (sorry).

Die kerkklokken hou je voorlopig nog iedere woensdag, begreep ik uit de krant. Hier geen klok gehoord, hoewel er een kerk op loopafstand is, maar dat is een RK kerk- ik weet niet of er oecumenisch wordt gebeierd.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 07:03

Waarom zijn richtlijnen zo moeilijk voor ons

Merlin Mulder

AMSTERDAMTegen adviezen en regels van de overheid in, gingen we hamsteren en massaal naar het strand. Waarom kunnen we ons moeilijk aan de richtlijnen houden? Gedragspsycholoog Frenk van Harreveld, hoogleraar sociale cognitie en gedragsbeïnvloeding, van de Universiteit van Amsterdam: ,,Het solidariteitsgevoel wordt steeds meer een probleem.’’

Hoe keek u als gedragspsycholoog naar het nieuws dat het afgelopen weekend druk was op de stranden?

,,Met een dubbel gevoel. Persoonlijk vind ik het enorm frustrerend, dat zeg ik eerlijk. Al die mensen die in de rij bij de viskar stonden, daar word je toch niet goed van? Wat doe je? Die richtlijnen zijn er niets voor niets. Maar als gedragspsycholoog kan ik het begrijpen. Wij mensen kijken altijd naar wat de meerderheid doet. Dus als jij allemaal mensen buiten ziet lopen, dan denk je snel: ’Het valt wel mee, ik kan ook even gaan’. Hetzelfde geldt voor hamsteren. Je ziet allemaal mensen met rollen wc-papier, dan krijg je snel het gevoel: laat ik ook een extra pak kopen. Dat noem je wisdom of the crowd. ’De meeste mensen zullen het wel weten’. Overigens zie je qua hamstergedrag daar nu een kleine kentering in. We vinden hamsteren bijna allemaal not done en asociaal. Het is inmiddels een beetje gênant om met vijf pakken wc-papier in je winkelwagentje te lopen.’’

Waarom hamsteren we überhaupt?

,,Veel mensen krijgen een zeker gevoel van een goed gevulde voorraadkast. Een soort schijnzekerheid in onzekere tijden. Je hebt geen controle op wat er allemaal kan gebeuren, maar jij hebt in ieder geval genoeg wc-papier voor je familie. Dat gevoel.’’

Hoe kan het dat mensen kennelijk denken: ’Het valt wel mee met het coronavirus?’

,,Dat heeft met de grote psychologische afstand te maken. Zeg maar het ’ver van je bed’-gevoel. Er zijn nu nog weinig mensen die iemand kennen die door het coronavirus op de intensive care ligt of is overleden. Ook denken veel jongeren: ’Voor mij is het niet zo bedreigend, ik ga er niet dood aan’. Het voelt ver weg voor velen. Net zoals klimaatverandering of bijvoorbeeld dierenleed. We vinden het wel erg, maar we willen liever ook ons eigen gedrag niet te veel aanpassen.’’

Hoezo niet?

,,Dat noemen we het sociale dilemma. Een conflict tussen je eigen belang en het belang van de groep. Vergelijk het met belasting betalen. We willen allemaal goede wegen en vinden het belangrijk dat we daar samen aan bijdragen. Maar het liefst betaal je zelf zo min mogelijk belasting. Veel mensen denken: ik moet toch boodschappen doen. Of: mijn kinderen moeten echt even naar buiten. De overheid doet nu een groot beroep op ons solidariteitsgevoel. De sociale dilemma’s kunnen een groot probleem worden de komende tijd.’’

Hoe kan ervoor gezorgd worden dat we ons wel aan de richtlijnen houden?

,,Duidelijke, heldere communicatie. Je zag dat er ruimte voor interpretatie was voor sommige richtlijnen. Zo werd eerst gezegd: ’je mag naar buiten, maar niet in groepjes’. Nu is die communicatie duidelijker: alle groepen boven de drie personen zijn buiten niet toegestaan. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Maar het is lastig, we willen graag duidelijkheid van de overheid. Zo krijgen we vertrouwen. Maar de overheid weet simpelweg nog niet alles van het virus. Soms moet de overheid ergens op terugkomen, regels bijstellen. Bijvoorbeeld dat kinderen eerst naar school mochten en nu niet meer. Dat zorgt weer voor onzekerheid. De overheid laat zien: wij weten ook niet alles. Daarnaast denk ik dat beïnvloeding helpt om gedrag aan te passen. Niet alleen van de overheid. BN’ers of influencers die laten zien dat ze thuiszitten en daar het beste van proberen te maken, daar spreek je ook weer mensen mee aan. Sommig gedrag is heel zichtbaar voor iedereen en kan daardoor snel beïnvloed worden, zoals hamsteren, naar buiten gaan of in de rij staan bij de bouwmarkt. Het onzichtbare gedrag veranderen, zoals lang genoeg handen wassen, is veel lastiger.’’

Kunnen we wel solidair zijn?

,,Ja, maar ik maak me zorgen hoelang iedereen dat volhoudt. Het lastige is dat er straks ook steeds meer mensen zijn die het virus hebben gehad en genezen zijn. Misschien gaan zij weer naar buiten. Waardoor anderen kunnen denken: zie je, het valt wel mee. Vooral van jonge mensen wordt er nogal veel gevraagd nu, terwijl het virus voor hen ver weg voelt. Geen feestjes, niet sporten, je vrienden niet zien. En als we dan eenmaal weer veel mensen buiten zien , zijn we zelf ook geneigd dat te doen. Ik hoop dat we het volhouden. Daarnaast maak ik me zorgen om onze mentale gezondheid. Wat doet zo’n lange periode van thuiszitten en negativiteit met ons?’’

Klinkt aan de andere kant wel als een interessante tijd voor gedragspsychologen.

,,Zeker, we gebruiken deze periode om veel onderzoek te doen.’’

Hoe komt u zelf deze periode door?

,,Persoonlijk denk ik dat het constant thuiszitten heftig is voor veel mensen. Voor mij ook. Ik heb drie kinderen, dat is best chaotisch. Ik denk dat structuur en orde daarom belangrijk zijn. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs in de moeilijkste tijd men hier behoefte aan heeft. Deel je dag in. Laat bijvoorbeeld je partner een dagdeel met de kinderen bezig zijn en jij een dagdeel. Ik ga, uiteraard als er niemand op straat is, elke dag een uur wandelen. Daarnaast merk ik dat ik zelf hoop put uit de kleinste positieve berichten die over het virus gaan. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt. Maar het blijft een lastige periode, voor iedereen.’’

KaaskopjeGtD

KaaskopjeGtD

26-03-2020 om 08:03

Kerkklokken

Aha, was dát het? De buitenwereld kan nu soms een beetje unheimisch aanvoelen vind ik. Kinderen die zich anders gedragen, zou een opluchting moeten zijn, is het niet. Schrik als mensen elkaar te dicht benaderen, stilte op straat in de avonduren, onze hond heeft nu niets anders dan nijlganzen om tegen te blaffen 🙄. De kerkklokken klonken voor mij een beetje als "och heden wie is er dood?", maar nu kan ik dat skippen.

Renate

Renate

26-03-2020 om 09:03

Herkenbaar

al klonken de klokken voor mij als 'Wie zijn er allemaal dood'.

Politie en de veiligheidsregio's roepen mensen op niet het alarmnummer 112 te bellen als zij groepen van drie of meer personen zien die zich niet aan de regels houden. De meldkamer ontving de afgelopen dagen behoorlijk wat telefoontjes van burgers die een overtreding van deze coronamaatregel signaleerden.

https://www.ad.nl/binnenland/politie-bel-geen-112-voor-overtreden-coronaregels~a4fe88ff/

Sommige mensen sporen niet.

Sydney

Bah, wat misselijk om daar 112 voor te bellen. Ga een boek schrijven of punniken als je je verveelt maar ga niet de hele dag op anderen letten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.