Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:03

Corona irritatie

Tabitha

Ja, dat zou ook kunnen. Tuurlijk, ik denk dat ze dat bedoelde.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 11:03

Vrijdag

Tot vrijdag waren hier geen rijst en pasta te krijgen, een pak of 10 per dag max in de supermarkt bij mij. De andere supermarkt is dicht tot 1 april.
Bij de AH XL in de buurstad: zelfde verhaal.

Gister en vandaag weet ik niet, ik hoefde niet naar de supermarkt.

NL-Alert

Ik zal het hele forum wel weer over me heen krijgen, maar ik ergerde me net aan de landelijk verspreide sms van NL-Alert. Vooral toen ik er vervolgens achter kwam dat ik me dus niet kan afmelden voor NL-Alert.

Sam

Sam

22-03-2020 om 11:03

Dubbel Sydney

Ik vond het akelig.

Maar misschien helpt het een paar 'onverschilligen' over de streep.
Dit middel is misschien minder verstrekkend dan de uit de hand aan het lopende venijnige sociale druk.

Hangkous

Hangkous

22-03-2020 om 12:03

Alle supermarkten gehad

En nergens pasta of rijst te krijgen in normale verpakkingen. Rijst wel van die builtjes maar dat kan budget technisch niet.
Verder ben ik best creatief en zeuren de pubers echt niet als ik de saus die we normaal eten met spaghetti nu opdien met macaroni en de ragout die ik altijd met rijst presenteer ging er met pasta ook wel in.
Als de bevoorrading nog op zich laat wachten eten we gewoon verder van die 10 kg voordeelbaal aardappelen. Kinderen zijn oud genoeg ook om te beseffen dat het echt niet anders kan.
Waar ik van baal is het feit dat ik mijn noodvoorraad heb moeten aanspreken. Als ik nu met een epilepsie aanval uitval dan is er saus in de vriezer zoals altijd maar bijna geen pasta.
Misschien was ik wat naïef om te denken dat ik, toen ik 10 dagen geleden lege schappen aantrof, morgen een pak pasta zou kunnen halen en dus wel ingrediënten voor de saus had meegenomen die na 2 dagen toch echt wel op moesten. Dit oplossen met een pak pasta uit mijn noodvoorraad was niet de slimste actie wellicht.
Het is dus mijn eigen "schuld" maar ik baal er wel van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Sydney

Ik ook. Het is ook altijd zo’n herrie en er gaan hier in huis meerdere apparaten af. Voor iets wat we al wisten, in dit geval.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Pasta

Van de week was hier nog voldoende pasta van het huismerk, maar voordat we die gaan eten moet de nood wel wat hoger worden. Ik heb dus maar twee zakjes mini fusilli meegenomen, het was dat of SpongeBob pasta. Uiteindelijk wilden de kinderen normale pasta (in ons geval driekleuren fusilli), waar we nog een halve zak van hadden.

Flavia

Flavia

Druk in de natuurgebieden

het is vandaag door het mooie weer ook weer heel druk in de natuurgebieden. Een heel goed tijdstip om dat bericht te sturen dan realiseren mensen zich wellicht dat het altijd en overal geldt.

Natuurmonumenten roept mensen op om de gebieden te verlaten en naar huis te gaan.
Ik denk dat wij doordat mensen niet genoeg afstandhouden we uiteindelijk ook in een lock-down gaan komen terwijl dat eigenlijk niet nodig zou zijn als we nu afstand houden.

Sam

Sam

Maar Hangkous

Begrijp ik daaruit dat je helemaal geen extra (buiten je vaste) voorraad hebt nu?
Dat lijkt me toch niet verstandig, zeker als je een krappe beurs hebt en dus erg afhankelijk bent van het aanbod.
Er komen nu helaas steeds meer mensen met krappe beurs en dat vergt aanpassen.

Ik denk dat de kans toch reëel is dat situatie gaat verslechteren.
Ik denk dat veel mensen nog keuzes maken waarop echt nog winst gemaakt kan worden. Een hoop voedingsmiddelen bijv die je echt niet nodig hebt om gezond te leven, die zou ik er nu uitgooien, zeker bij een krappe beurs. (snoep, chips)

Sam

Sam

Flavia

Ik vind het raar hoor.
Er werd massaal aangeraden om naar buiten te gaan. Ik denk dat mensen het niet meer snappen...

Winkelen vind ik erg eng nu (maar lang niet zo eng als mijn werk) maar wandelen in natuur?
Ja, er zijn groepjes jongeren. Maar de meeste mensen zie ik heel goed afstand houden van elkaar. Plaats genoeg om genoeg afstand te houden. Iedereen gaat netjes aan de kant.

Ja, 'mijn' stilte gebied is nu veel drukker dan gewoonlijk. Daar baal ik enerzijds van, anderzijds geniet ik ervan om al die mensen te zien die proberen er het beste van te maken, van deze rotsituatie.

Tabitha

Tabitha

Flavia

Wij zijn gisteren nog naar een natuurgebied geweest en behalve dat het op de parkeerplaats volstond met auto’s, zijn we tijdens onze wandeling twee mensen tegengekomen. Die we op gepaste afstand gepasseerd zijn.
Ik zou het heel jammer vinden als dit ook niet meer mag. Ik begin het binnen zitten aardig zat te worden ( ben al ruim een week verkouden thuis).
En dan nog twee kinderen thuis, waarvan er één continue aan zijn schoolwerk gezet moet worden. Dan is het wel fijn om één of twee keer per week er even uit te kunnen.
En de gebieden zijn hier (Veluwe) zo groot dat je niet hutjemutje loopt.
Als het echt niet meer mag zullen we ons er aan houden, maar blij worden we er niet van.

Watervrouw

Watervrouw

Ik was vanochtend in het bos en dat was heerlijk. Het werd al snel steeds drukker. Maar wat ik vevelend vind is dat als je mensen tegenkomt die naast elkaar lopen ze niet even achter elkaar gaan lopen zodat er wat meer ruimte is. Ook fietsers wurmden zich op smalle gedeeltes er gewoon langs. Ik zit erg in de ergermodus en ga maar eens wat meer proberen los te laten.

Pluk

Pluk

Steden

Ik denk dat de overbevolking van natuurgebieden vooral geldt in de Randstad, waar teveel mensen wonen voor die kleine stukjes groen. In het oosten, noorden en zuiden loop je elkaar echt niet zo snel voor de voeten.

Brabander

Brabander

jo/ sam

Ik ga niet uit van een standaard voorraad. Wij kunnen ook wel even vooruit met wat wij in de vriezer en kast hebben liggen. Ik snap ook dat mensen een pak extra wc papier meenemen.
Maar het gaat om mensen die 6 pakken wc papier meenemen, of andere grote hoeveelheden eten. Vanuit de overheid wordt niet voor niets gevraagd om niet te hamsteren. Juist omdat andere mensen (kwetsbare mensen etc) misgrijpen. Misschien onvoorstelbaar maar ik bekommer ook graag om anderen. Ik zou me erg naar voelen bij het inslaan van dit soort voorraden. En ik hou me aan de voorschriften van de overheid.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de schappen nu weer vol lagen bij de Jumbo. Heel positief.

Sam, ik vind je reacties wel bijzonder. Je begint zelf een discussie over hamsteren. Als je dan weerwoord krijgt ben je de discussie rond hamsteren zat. Onnavolgbaar voor mij.

Flavia

Flavia

Don't shoot the messenger

Ik neem alleen over wat Natuurmonumenten zegt en waar ik bang voor ben als we geen afstand houden.

specht

specht

kersenbloesempark

Hier gisteren een hele file van lopende mensen die naar het kersenbloesempark in het Amsterdamse bos wilden e, er zelfs gingen picknicken.
Omdat de extra parkeerplaatsen niet open waren, werden de dranghekken weggehaald en werd er op het fietspad geparkeerd.
Fietsen stonden allemaal op elkaar gepropt.
En vandaag voorlopig weer open, terwijl je het zo hebt afgesloten.
Ongelooflijk vooral als je kind net van kanker is genezen.

Hangkous

Hangkous

Nee niet verstandig inderdaad.

===Begrijp ik daaruit dat je helemaal geen extra (buiten je vaste) voorraad hebt nu?
Dat lijkt me toch niet verstandig, zeker als je een krappe beurs hebt en dus erg afhankelijk bent van het aanbod.====
Maar je moet wat eten.
Mijn vaste voorraad teert in nu en dat is niet handig maar ik ga uit zelfbescherming nu ook niet 4 keer per dag alle supermarkten af om te kijken of er al aangevuld is.
Desnoods eten we van die laatste zak pasta 2 keer (normaal kook ik 400 g voor een maaltijd) en presenteer ik er een zelfgebakken volkorenbrood bij om de rest van de saus op te slobberen en een voldaan gevoel te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

Tabitha

Waarom moet iedereen in elkáárs ruimte recreëren in deze moeilijke tijd?

Ik las gister een berichtje van iemand die op "haar" normaal stille wandelweggetje, nu met haar hond allemaal "buitenstaanders" tegenkwam. "BLIJF WEG!" was haar kreet.

Dus waarom moet iedereen met de auto frisse lucht komen opsnuiven in elkaars gemeente? Maak een rondje in je eigen wijk, op afstand van elkaar en hou de auto lekker thuis.

Jo

Jo

Ik kom net van de Plus

Er lagen zeker 40 volkoren broden met 50% korting.
Overgebleven van gisteren.

Pasta en rijst van verschillende merken.

De bos peen waar ik voor ging was helaas uitverkocht. Gelukkig genoeg alternatieven.

Sam

Sam

Brabander

Nouja, ik bedoelde niemand persoonlijk hier, maar er werd de afgelopen dagen massaal geklaagd over het hamsteren, niet perse hier.
Ik was gewoon verbaasd dat de winkels gisteren alles in overvloed bleken te hebben. Ik had me schrap gezet voor half lege winkels....

Maar ik probeer wel enigzins wat voorraad in te slaan uiteraard. Straks mogen we misschien niet meer zomaar gaan en wie weet moet je idd in quarantaine met hele gezin.
Dus dat zou ik toch wel doen Hangkous...

Sam

Sam

He Kaaskopje

Dat vind ik nog de meest akelige uitwas van deze hele crisis. De explosieve xenofobie.

Tabitha

Tabitha

22-03-2020 om 13:03

Kaaskopje

Ik hoop dat je het niet zo bedoeld, maar ik voel me wel aangevallen door je. Waarom zo’n boze toon?
Bovendien als ik door de wijk ga lopen kom ik meer mensen tegen dan op de hei. En hoezo weet jij dat ik niet naar het bos/ de hei in mijn eigen gemeente ben gegaan? Zoals al in mijn bericht gezegd, wonen we op de Veluwe.
En wees gerust, ik ga niet 1,5 uur in de auto zitten om naar Zandvoort te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

Alkes

Iedereen die zo stellig roept “gewoon thuisblijven en geen stap buiten deur” kan dat waarschijnlijk vrij goed zelf zonder door te draaien. Fijn voor jou en je kinderen. Niet iedereen is zo. ===

Misschien is het al gezegd...
Wat ons opvalt, is dat ouders toestaan dat kinderen buitenspelen zónder volwassen toezicht. Dus wat gebeurt er dan denk je?

Kun je géén toezicht houden, dan is het simpel, niet verder dan de tuin of het balkon.

Sam

Sam

Kaaskopje

Het is gewoon een vreselijke tijd.
En iedereen staat voor super moeilijke keuzes, iedere dag weer opnieuw. (waaronder ook de keuze: laat ik mijn kind buiten spelen of sluit ik het op)
Het zou fijn zijn als we wat meer begrip en compassie hebben voor elkaar.
Aanspreken kan zinvol zijn, elkaar nonstop de maat nemen is vergif voor onze samenleving.

Sam

Sam

En werkt ook nu juist averechts

We moeten dit ook gewoon samen doen, anders lukt het niet.
Zag gister een bijna vechtpartij door de angst voor aanraking van mensen. Er is iemand tussen gesprongen. Die 1,5 m afstand werd toen juist niet gehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.