Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:03

Corona irritatie

Walking dead

Ik denk meer aan dat gezin in Ruinerwold. Een onbekende vader en zes kinderen werden aangetroffen in de kelder van het pand, naar eigen zeggen al 6 jaar ‘wachtend op het einde der tijden’. Of die preppers die zeker wisten dat op 21 december 2012 de wereld zou vergaan en al hun bezittingen verkochten. Ook voor Ad breekt op een dag 22 december aan ...

Bang

“We zijn allemaal bang.” Nee, ik nog steeds niet. Ik houd me aan alle regels om de mensen om me heen te beschermen, ik blijf bij mijn bejaarde ouders uit de buurt en wie hier ziek is mag echt de deur niet uit. Maar ik ben niet bang, ik sta gewoon nog voor de klas en ik doe binnen de gestelde regels gewoon wat ik altijd doe. En daar hoort hamsteren en mijn volstrekt gezonde gezin in huis opsluiten niet bij. Dat laatste heeft ook geen enkele zin. Dit virus is voorlopig nog niet weg en de kans is heel reëel dat het endemisch wordt. Tenzij je dus bereid bent om maanden tot jaren binnen te blijven kom je er een keer mee in aanraking. Dat betekent niet dat je er doodziek van wordt. Het kan wel, maar je kunt ook een verkeersongeluk krijgen of een andere akelige ziekte. Nogmaals, ik houd me aan elke maatregel, al vanaf het begin (ik woon in Brabant). Maar ik ben niet bang.
Ik vind wel dat we dat oeverloze de wereld over vliegen eens moeten heroverwegen, maar dat vond ik hiervoor ook al.

bicyclette

bicyclette

14-03-2020 om 13:03

afgeven

"Waarom toch dat zo afgeven op de hamsteraars"

Dat vraag ik mij ook af. Terwijl hamsteren ontzettend verklaarbaar is. En als de andere klanten in de supermarkt hamsteren, dan moet je wel meedoen. Anders staat jij als gekke henkie met een lege kar bij de kassa.

Maar sowieso heeft een aantal mensen hier blijkbaar behoefte om steeds weer te laten merken dat ze het gedrag van anderen niets vinden. Dat eindeloze gehak op Ad vind ik ook enorm gênant. Sommigen fileren werkelijk ieder woord dat hij zegt. Het maakt niet meer uit wat Ad zegt, ze zijn het er niet mee eens, en dat laten ze weten.

Als dit op een school zou gebeuren, dan zou dit zeer ernstig pestgedrag worden genoemd.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 14:03

Hamsteren

Hamsteren en self lockdown zijn een vorm van flattening the curve en daar heeft iedereen baat bij. Als Rutte het niet doet moeten we het zelf organiseren. Niets asociaals aan.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Logica?

"En als de andere klanten in de supermarkt hamsteren, dan moet je wel meedoen. Anders staat jij als gekke henkie met een lege kar bij de kassa."

Want als we allemaal tegelijk gaan hamsteren staat er niemand met een lege kar bij de kassa?

skik

bicyclette

bicyclette

Skik

Skik, zo werkt het toch echt. Als je bij de supermarkt loopt, en je ziet dat een deel van de schappen al leeg is, dan ga je ook extra spullen in je kar stoppen.

Of als je thuis zit, en je ziet de foto's van de lege schappen, dan word je nerveus.

Zo werkt het brein van mensen nu eenmaal, zeker in dit soort onzekere en (voor veel mensen) spannende situatie.

Het is 'gewoon' primair overlevingsgedrag. Heel menselijk.

Nee, niet wenselijk. Maar de mens is geen rationeel wezen.

En aan de andere kant: er is voorraad genoeg, dat roepen de winkels ook, dus het is niet zo ernstig. Over een paar dagen is het weer genormaliseerd.

Pennestreek

Pennestreek

Precies, over een paar dagen

is alle voorraad weer aangevuld. Dus ik ga zo eens kijken wat mijn stadgenoten hebben overgelaten bij AH en dan probeer ik daar creatief mee te koken. En lukt dat echt niet, dan hebben we nog wel wat in de vriezer en voorraad waar we ook creatief mee kunnen zijn. Gelukkig kopen wij toiletpapier altijd in de bonus op voorraad en kunnen we nog wel even vooruit.

Benniki

"" Er is iets ongrijpbaars en engs gaande, waar je weinig actie tegen kunt ondernemen. Dan ga je toch doen wat je kunt, namelijk eten halen voor jezelf en je verwanten?"
Heb ik de boodschap gemist dat de supermarkten straks ook gesloten worden. Dat we er niet meer naar toe mogen? Of dat iedere online bezorging gestopt wordt. Is dat iets dat jij voor ogen ziet?

Laten we vooral doen alsof er sprake van een nucleaire ramp met nog maanden isolatie omdat alles buiten besmet is.
Nee, wat er is, is dat je wellicht twee weken ziek in huis zit en dat je rekening moet houden dat je die twee weken doorkomt zonder boodschappen te kunnen halen. Daarvoor hoef je geen 10 doosjes paracetamol in huis te hebben of 20 kilo pasta.
Tenzij jij meer weet dan ik en het iedereen een volkomen lockdown van weken aaneen gaat worden.

byciclettte

Ik heb het in het andere draadje ook al gezegd, maar misschien moet je heel even lezen wat Ad over anderen zegt, bijvoorbeeld over mij (ik ben een moeder die haar kinderen niet beschermt, want ik ga niet hamsteren). Dat noemen wij geen schoolpleingedrag, maar direct onder de gordel. Maar ja dat vind je schijnbaar ok, want Ad mag dat zeggen
(los van feit dat ik al dom/onwetend/ geen begrip etc tegengeworpen heb gekregen)

skik

Ik denk dat het weinig effect heeft om hier bezwaren tegen hamsteren uit te leggen. Ad vatte het gedachtengoed net goed samen: verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Als jij maar niks tekort komt, dan is het ok.

Bicyclette

"Als je bij de supermarkt loopt, en je ziet dat een deel van de schappen al leeg is, dan ga je ook extra spullen in je kar stoppen."

In de winkel met een voorraad van 100 producten komen elke zaterdag 50 klanten die ieder 2 producten kopen. Maar deze zaterdag halen 30 klanten ieder 30 producten. Hoe kunnen de andere 20 klanten dat ook doen?

skik

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:03

Alkes

wat Ik wil zeggen, is dat ik onder deze omstandigheden, het gedrag van hamsteraars heel logisch en menselijk vindt. Er is veel onzekerheid en dan wil je wat doen. Terwijl je eigenlijk een heleboel juist niet meer moet doen.
Waarschijnlijk blijven er gewoon genoeg voorraden komen, maarja, 2 weken geleden was dit waarschijnlijk een gewoon griepje en moesten we ons niet druk maken, toch?
En de meeste mensen haalden ook die door jou genoemde voorraad voor 2 weken gisteren, maar worden toch als hamsteraars gezien hoor. Want als veel mensen opeens voor 2 weken boodschappen gaan doen, zijn heel veel dingen toch echt even op nu.

Alkes

Ook ik ben door Ad al een aantal keer weggezet als dom, schaapje enzovoorts. Dat mag wel blijkbaar? Het is een elementaire denkfout: mensen zijn het niet met me eens omdat ze het niet snappen. Dat is natuurlijk niet zo: mensen zijn het niet met je eens omdat ze je bronnen niet valide vinden en/of er andere conclusies uit trekken.

Over dat hamsteren: mensen lijken echt te denken dat de zombie-apocalyps in aantocht is een of dat er een kernramp heeft plaatsgevonden waardoor je niet naar buiten kan de komende vijf maanden. Dat is niet zo. Haal voor mijn part voldoende spullen in huis om twee weken binnen te kunnen blijven maar kom op, als jij voor twee weken zestig rollen wc-papier nodig hebt, heb je een groter medisch probleem dan dit virus. Denk ook even aan de mensen die gewoon het geld niet hebben om groots in te slaan en gedraag je.

Voedselverstrekking in Wuhan

https://www.youtube.com/watch?v=TAsTMl3txyQ

Niet helemaal ten onrechte op het Youtubekanaal van de Rijksoverheid gezet.
Zelfs in Wuhan is de voedselverstrekking geen probleem tijdens lockdown.
Men is wel supervoorzichtig geen virussen over te brengen, maar er zijn geen tekorten.

https://www.youtube.com/watch?v=Z24G4idwD9Q
Een journalist gaat op pad in Wuhan om te zien hoe het met boodschappen doen gaat en of er echt tekorten zijn zoals sommige geruchten die verspreid zijn.

Er zijn vast ook filmpjes die de paniek verklaren die mensen doet grijpen naar het hamsteren.

En het is natuurlijk ook best verstandig om je gang naar de winkels te beperken en dus een grotere voorraad aan te schaffen of te laten bezorgen.

Maar tekorten zijn er niet.

Bennikki

'2 weken geleden was dit waarschijnlijk een gewoon griepje en moesten we ons niet druk maken, toch?'

Eerlijk gezegd maak ik me nog steeds niet druk. Ik kijk met verbazing naar alle paniek in de media. Ja, er zijn 12 mensen overleden aan corona. Heel erg voor die mensen en hun nabestaanden. Maar er zijn in dezelfde periode al meer dan 500 mensen overleden aan de griep in Nederland.

Bennikki

Bennikki

Skik

“In de winkel met een voorraad van 100 producten komen elke zaterdag 50 klanten die ieder 2 producten kopen. Maar deze zaterdag halen 30 klanten ieder 30 producten. Hoe kunnen de andere 20 klanten dat ook doen?”

Je bedoelt waarschijnlijk 3 producten per 30 klanten ; ) . Maar je gaat er van uit dat de klanten ongeveer wéten dat er elke zaterdag 50 klanten komen en dat de voorraad maar 100 is. De meeste mensen denken daar helemaal niet over na. De hele dag worden er schappen bijgevuld tenslotte.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Overtrokken

Bij Ad moet ik denken aan de film A beautiful mind. De kans dat zijn denkbeelden waarheid worden is gelukkig verwaarloosbaar (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd maar gewoon een gevoel).
Hier was bijna geen verse groente meer bij AH. Dus die mensen zitten in elk geval drie dagen gebakken. En wij vanavond aan de biologische boerenkool in zakjes van 150 gram, het enige wat er nog was.

Benniki

Qua ziektebeeld denk ik er nog net zo over als maand geleden. Qua besmettingsnelheid zie ik wel zorgelijke ontwikkelingen. Ik houd me daarom netjes aan richtlijnen en voorschriften.
Ik vind de condoleances van Rutte met nabestaanden coronavirus dode wrang voor al degenen die bij een gewone griepepidemie geliefden verliezen (en daarmee vind ik zo’n gebaar van Rutte over the top)
Mijn dochter werkt bij AH. Ze vertelden dat mensen gewoon 15 pakken rijst, 15 pakken pasta, 5 wc rol verpakkingen a 8 rollen haalden. Nou bij een groot gezin is dit mss voor twee weken maar verder is het gewoon “als ik maar niks tekort kom”
Ik heb een vrijwilligers netwerk dat in geval van nood extra boodschappen kan doen - dat is vrij breed en ik heb me daar ook beschikbaar gesteld om voor anderen boodschappen te doen als nodig is. Maar ik denk dat we met de reguliere voorraad hier wel dag of 10 doorkomen. Eten we wel 5 dagen rijst met bonen en tomatenpuree en kruiden maar soit

Sydney

Wat ik me afvraag: hier op het forum zijn mensen echt heel bang lijkt het, op het obsessieve af. Zou dat in een groot deel van de maatschappij zo zijn? Want ik ken zelf alleen maar mensen die netjes de richtlijnen opvolgen en zich verder niet zo druk maken.

Net is trouwens de helft van het voetbalteam van mijn zoon naar een gewoon trapveldje vertrokken. Eigen club dicht? Dan maar zo. Ze zitten op school ook de hele dag samen, dan lijkt dit me geen probleem. Beetje frisse lucht en vitamine D!

Zus

Zus

gedrag hamsteraar

Het gedrag van hamsteraars is zeker verklaarbaar. Angst en onzekerheid wakkert primaire neiging aan om voor jezelf en je naasten je zeker te stellen en te gaan hamsteren. Maar: dat wil niet zeggen dat je niet je best mag doen om je verstand te blijven gebruiken? Juist gaan nadenken als je de neiging hebt reflexmatig te gaan handelen. Iemand Kahneman gelezen? Fast thinking slow thinking heeft het, of zoiets. Je hóeft niet toe te geven aan je reptielenbrein, hoor. We hebben niet voor niets extra hersenschorsoppervlakte.
Mijn dochter is net terug van extra lang vakken vullen. Mensen hebben haar uitgescholden, elkaar weggeduwd en 10 minuten na opening (8 uur) was de wc papier weg. Beschaving is ver te zoeken.

Aanvulling

Toevoeging over Rutte was om te zeggen dat ik dit virus in die zin als gewone griep beschouw omdat daaraan jaarlijks ook honderden kwetsbaren overlijden

Zus

Gedrag dat jouw dochter beschrijft hoorde ik ook van mijn dochter. Beschaving is een dun laagje

Bennikki

Bennikki

Nou nou

Het houdt veel mensen bezig, binnen en buiten dit forum, en ik maak me zeker zorgen. Heel bang ben ik niet. Onder obsessie versta ik iets anders, en behalve misschien bij Ad zie ik dat hier ook helemaal niet terug. Hoe zie jij obsessief gedrag hier dan?

Bennikki

Bennikki

“Beschaving is een dun laagje”
Dat is zeker waar. Wel een mooi laagje dat we moeten koesteren. En dat doe je niet door andere mensen te veroordelen.

Obsessief

.... is misschien niet het goede woord, behalve bij een enkeling. Maar ik vind hamsteren al best een heftige reactie die veel mensen toch vertonen. Hoe besmettelijk en akelig het ook is, veruit de meeste mensen herstellen gewoon. Op dit moment leggen juist de beperkingen grote druk op allerlei processen. Ze zijn nodig, want we willen echt voorkomen dat alle doemscenario’s uitkomen. Maar stel nou dat dit niet lukt, en 60% van de Nederlandse bevolking krijgt kort na elkaar het virus. Dan kan een groot deel daarvan met lichte klachten gewoon aan het werk, iets wat nu niet de bedoeling is. Mensen met iets zwaardere klachten blijven een paar dagen thuis en gaan dan weer aan het werk. Nog steeds komt dan de voedseldistributie niet in gevaar. Een deel wordt heel ziek maar dat deel is niet zo groot dat je dat niet op kunt vangen.
De enige reden waarom dit scenario koste wat kost voorkomen moet worden is dat er dan veel meer mensen dan nodig sterven doordat de zorg het niet aan kan. Natuurlijk kan dat niet. Als dat gevaar niet bestond kon je het virus gewoon uit laten woeden. Dat kan niet, we moeten het risico spreiden. Hamsteren voegt daar niets aan toe, het is irrationeel en niet aardig naar anderen toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.