Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Miky
10-12-2020 om 00:12
Corona gehad, welke regels
Ik vraag me af hoe de regels gelden voor mensen die corona hebben gehad. Vlgs van Dissel en ook andere virologen is de kans om het twee keer te krijgen binnen een half jaar heel klein is, net zo klein als bij vaccinatie. Mijn hele gezin heeft het gehad, man vrouw 2 volwassen studerende kinderen.
Vlgs de ggd arts en mijn huisarts die ik sprak is de kans om het weer te krijgen dus minimaal en je kan dus ook niemand besmetten vlgs hem als je zoals wij al weer weken genezen bent. Alle regels zijn voor ons dus niet erg nuttig. Natuurlijk wil ik niemand verwarren en zal me aan mindkapje en 1,5 m houden. Maar ik ben van plan mijn zus en haar gezin (6 (bijna) volwassenen) en ga ook geen 1,5 meter aanhouden met hun. Hoor nergens in de pers of internet over regels voor mensen die corona gehad hebben. Dit krijgen we straks natuurlijk ook als een deel van Nederland het vaccin heeft. Hoe zal dat gaan?

Miky
11-12-2020 om 10:12
Piep
Precies.
Er komen natuurlijk steeds meer immunen. En steeds meer gevaccineerden. Ik kan mij voorstellen dat gevaccineerde jonge verpleegkundigen (die worden als eerste gevaccineerd) zich niet meer verplicht voelen om zich aan de regels te houden. Hetzelfde geldt voor de immunen, als we ervan uitgaan dat wat van Dissel enz zeggen over immuniteit na besmetting.
Dat is ook de reden van mijn vraag. Dat gaat straks en nu ook al over miljoenen mensen. Hoe houd je die in toom als ze weten dat ze immuun zijn en ook geen virus overdragen? Ik ben benieuwd.

Triva
annej
Het is echt een zeldzaamheid dat je besmet wordt met een influenzavirus wat niet in de griepprik zit. In bijna 50 jaar is er 1x een terugroepactie geweest omdat er toch een andere influenzavirus actief bleek te zijn waar voor geen vaccinatie was gegeven.
Het komt veel meer voor dat het gewoon een stevige verkoudheid is of dat je wel de griep krijgt maar in veel mindere mate en dat voorkómt weer de ernstige complicaties waar deze groep juist voor wordt ingeënt.
Ik heb het daadwerkelijk meegemaakt dat een aantal collega's een stevige griep kregen en ik vervolgens ook en alles wat zij riepen als symptoom had ik ook maar in veel mindere mate (minder hoge koorts, minder dagen op bed, minder dagen niet kunnen werken en minder dagen last van moeheid etc erna).

Miky
AnneJ
Griepvaccin is een totaal verkeerde vergelijking. De bescherming van griepvaccinatie is maar iets van 60%. Bij corona 95%. Je kan de bescherming beter vergelijken met het mazelenvaccin. Mazelen is onder niet gevaccineerden uitgeroeid. Griep niet.
Enige is mazelenvaccin levenslang immuniteit biedt en van corona weten we het nog niet ( waarschijnlijk niet levenslang maar veel korter)

Jesse_1
11-12-2020 om 13:12
Miky / Piep
Wat fijn, wetenschappers hier op het forum, die precies alles weten over virussen en covid-19.
Voor zover mijn informatie reikt is nog niet vastgesteld dat je immuun bent, of hoelang je immuun bent en of je het virus nog kunt overdragen. Voor zowel na besmetting als na toediening van het vaccin (bij aantal vaccins 95%, maar niet bekend hoe dat in elke leeftijdsgroep is dacht ik, en 95% betekent ook 5% niet).
Zolang niet ca 70% van de bevolking is gevaccineerd, zullen de maatregelen niet weg gaan. Wel zal er - als er gevaccineerd gaat worden - bekend worden gemaakt wat je in de privé-ruimte kan/mag doen neem ik aan.
En er zal wel wat versoepeld worden in zijn algemeenheid, als door o.a. vaccinatie het aantal besmettingen en dus de druk op de zorg afneemt.
En jaloers ben ik zeker, ik zal achteraan de lijst staan voor vaccinatie vermoed ik (helaas, geef mijn maar die prik!), maar dat betekent niet dat ik een covid-besmetting op wil lopen en daarna ook 'te kunnen doen wat ik wil'.
Zolang niet 70% gevaccineerd is, is er risico op een uitbraak en dus veel zieke mensen -waarbij het niet voor iedereen 'een griepje' is.

Ad Hombre
Pennestreek
"Andere stam Dat is natuurlijk key hier. Zo kun je in één jaar ook meerdere keren verkouden worden..."
Nee, dat is iets heel anders. Wat wij 'verkoudheid' noemen wordt veroorzaakt door ca 200 verschillende virussen, niet variaties van een virus.
Dat stammen/variatieverhaal lijkt meer op de griepsituatie, maar corona muteert veel minder dan griepvirussen, dus ook daarmee is het niet vergelijkbaar.
Gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Mark R
Immuun percentages vrijheid
Als jij zeker weet dat je immuun bent dan kun je prima met je zus knuffelen. Maar dat weet je niet. Dus laat je er kansberekening op los en ga je uit van een klein percentage, dat risico wil je wel nemen. Je zou ook af kunnen wachten tot er adviezen worden adviezen worden gegeven. (Er is vast een reden dat dit nog niet is gedaan..)
Zo ken ik ook iemand die nogal van de cijfers is. ‘Ik kom bijna nergens en in mijn woonplaats zijn de cijfers niet zo hoog. Kleine kans dat ik t oploop. Voelde licht wat in zn keel, maar nee dat kwam door stof. Dochter nog op bezoek, werklui over de vloer, etc.’ Twee dagen later is deze wijze man ziek en test positief. Ja de kans was klein, maar de gevolgen zijn nu niet alleen voor de meneer.. ook voor dochter, voor haar man en kinderen, voor echtgenote, voor werklui en gezin en voor zorgpersoneel.
Je kan het jaloezie noemen als iemand in het geval van corona niet op kleine percentages wil leunen. Of je kan het zien als rekening houden met anderen.
En tja wat vrijheid is.. wat is rijkdom, wat is geluk, wie heeft een half vol glas en van wie is het half leeg?

Yuria
11-12-2020 om 14:12
Angela67
'Dus de regels overtreden en het gaat niet goed (ik word ziek omdat jij de vrijheid voelde om hoestend naar mijn verjaardag te komen of naast mij in de sportschool te staan) betekent dat jouw vrijheid te groot was.'
Onzin. Het gaat om mensen die corona gehad hebben en dus net zo immuun zijn als jij straks na je vaccinatie. Of blijf jij de rest van je leven met een mondkapje lopen?

AnneJ
11-12-2020 om 14:12
Boris Johnson heeft corona gehad
https://www.bbc.com/news/health-52446965
"Prime Minister Boris Johnson is self-isolating even though he has already had Covid-19. So why is he having to keep away from people - isn't he immune?"
Overigens ben je ook niet zomaar immuun bij vaccinatie
"Partial immunity does occur after the first dose and we can see some protection occurring after day 12 after the first dose, but best immunity is seven days after the second dose."
"The new coronavirus, Sars-CoV-2, has not been around long enough to know how long immunity lasts, but there are six other human coronaviruses that can give a clue.
Four produce the symptoms of the common cold and immunity is short-lived. Studies showed some patients could be re-infected within a year.
Research at King's College London also suggested levels of antibodies that kill coronavirus waned over the three month study.
But even if antibodies disappear, then the cells that manufacture them, called B cells, may still be around. B cells for Spanish Flu have been found in people 90 years after that pandemic.
If the same is true with Covid, then a second infection would be milder than the first."

Piep
11-12-2020 om 15:12
RIVM
Ik ga gewoon af op ons eigen rivm. Dat gaat wel degelijk uit van immuniteit voor langere tijd. Zowel bij het vaccin als bij het doormaken van een besmetting. Inmiddels zijn er 2 miljoen mensen besmet geweest en dus immuun. Daar komt door vaccins in rap tempo een miljoen bij. Omdat dat grotendeels kwetsbaren zijn zal de druk op de zorg afnemen. Tel daar nog de mensen bij die in december januari en februari nog besmet raken en je zit boven de vier miljoen.
Zoveel mensen die weten dat ze immuun zijn in combinatie met minder druk op de zorg zal er al heel snel voor zorgen dat veel mensen zich niet meer aan maatregelen willen houden. Omdat ze al immuun zijn of omdat ze weinig tot geen risico lopen, wat geldt voor de grootste groep onder de 45.
Het is dus beslist niet raar of asociaal om hier over na te denken. Maar juist heel verstandig. Want dit moment komt sneller dan je denkt, over een maand of twee.

Pirata
Niet raar
Ik vind het ook zeker niet raar, gewoon een goede vraag.
Wat ik in #50 beschreef, is nog steeds mijn verwachting over hoe dit gaat verlopen. Maatregelen blijven tot de cijfers dalen.

Angela67
Yura#58
Ik had de scope van je opmerking niet helder kennelijk. Ik dacht dat het om vrijheid in relatie tot 'alles' met betrekking tot corona ging.
Gr Angela

Piep
Ja maar
Pirata jij schrijft dat de maatregelen blijven tot de cijfers dalen.
Ik hoop wel dat het dan gaat om de bezetting in de ziekenhuizen. Niet om het aantal besmettingen. Want dat kan in die overgangsfase nog wel eens flink stijgen, vooral onder de jongere groepen (onder de zestig), die nog lang niet gevaccineerd zijn. Terwijl de druk op de zorg daalt.
Ik hoop dus ook dat de nieuwe routekaart uit gaat van druk op de zorg en niet van aantal besmettingen.

Pirata
11-12-2020 om 16:12
Allebei
Piep, ik zei in #50 zowel de besmettingen als de druk op de zorg. In de praktijk denk ik dat de zorgdruk als eerste wordt bekeken. Maar je kan het natuurlijk nooit helemaal los zien.
Nu maar duimen dat we snel genoeg immuun worden met zijn allen, liefst door vaccinaties.

Jesse_1
11-12-2020 om 17:12
Maatregelen
Er zijn verschillende dingen die nu volgens mij door elkaar lopen. Maatregelen, regels, versoepelingen. De regels als 1,5 meter, geen handen schuden etc blijven totdat corona NL 'uit' is. Dat is bij ca 70% vaccinatie (of indien men ervan uit gaat dat mensen die Covid19 gehad hebben immuun zijn: 70% immuun - dat weet ik niet precies). De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc.
Maar dit allemaal staat weer los van de oorspronkelijke vraag van Miky: gelden er voor mensen die zijn gevaccineerd andere gedragsregels dan voor mensen die niet gevaccineerd zijn en is dit nog weer anders voor mensen die corona gehad hebben.
In het openbaar sowieso niet neem ik aan (zolang er geen groepsimmuniteit is). Of men zich gaat wagen aan het geven van andere gedragsregels voor mensen in de privé-situatie? Dat is de vraag.

Miky
De vraag is natuurlijk ook
Of gevaccineerden of anderszins immunen zich in hun prive-situatie nog laten vertellen wat ze moeten of mogen. Ik denk het niet.

Jesse_1
Miky
Dat vind ik dus niet interessant. Er zijn nu ook mensen die zich in de privésituatie er niet aan houden - ook al hebben ze nog geen corona gehad. Of omdat ze wel denken te weten hoe het allemaal ziet.
Dus of mensen zich er aan houden of niet (in privé-situatie) is niet interessant, totdat blijkt dat het wèl effect natuurlijk.
De werkelijke vraag is of de overheid hier uitspraken over durft te gaan doen - dus dat mensen met vaccinatie zich anders 'mogen' gedragen dan mensen zonder vaccinatie. Hier heeft Hugo de Jonge al wel op gehint trouwens, wat gezien werd als (ongeoorloofd?) pressiemiddel om te laten vaccineren.

Piep
Regels
" De regels als 1,5 meter, geen handen schuden etc blijven totdat corona NL 'uit' is. Dat is bij ca 70% vaccinatie (of indien men ervan uit gaat dat mensen die Covid19 gehad hebben immuun zijn: 70% immuun - dat weet ik niet precies)"
Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen.

Piep
Thuis
En nee niemand zal verwachten dat een immuun persoon zich thuis aan de adviezen houdt. Dat zou ook verspilde energie zijn.

Triva
11-12-2020 om 18:12
Piep
"Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen."
De maatregelen versoepelen zal zijn zoals in de zomer maar toen bleef de 1,5 m afstand en geen handen schudden gewoon.

Jesse_1
11-12-2020 om 18:12
Piep
Had je mijn hele bericht gelezen? Direct achter het stuk dat je van mijn quote staat.
"De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc."
Zolang er geen groepsimmuniteit is, is er risico op een uitbraak, dus bepaalde basisregels als 1,5 m etc zullen blijven.

Piep
11-12-2020 om 19:12
Niet mee eens
Ja ik heb het allemaal gelezen en nee ik ben het niet met jullie eens. Juist de 1,5 meter zorgt voor veel schade. Daardoor kunnen heel veel bedrijven niet voldoende omzet draaien en daarom zitten alle studenten de hele dag achter een scherm en hebben ze nauwelijks fysiek les.
Dus ik zeg: zodra de zorg niet meer overbelast raakt schaffen we de 1,5 meter stap voor stap weer af, te beginnen met mbo hbo en uni. En niet pas als niemand meer besmet raakt.

Jesse_1
11-12-2020 om 20:12
Ik ben het niet met jullie eens? Verkondigen wij onze mening?
Dien een petitie in: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/petitie-indienen
De 1,5 meter is het laatste dat afgeschaft wordt denk ik, zolang het virus er nog is en mensen elkaar kunnen besmetten is dit de manier om te voorkomen dat dat gebeurt. Zolang er geen groepsimmuniteit is kan er nog een nieuwe uitbraak komen (!).
Maar we zullen het komende jaar zien wie er gelijk heeft in 'voorspellen' wat er gaat gebeuren.
Houd je altijd aan de basisregels. Aan de hand van het risiconiveau wordt bepaald welke maatregelen er gelden.
"Ja ik heb het allemaal gelezen"
Ik zei (#65):
"De maatregelen zullen weer versoepelen, zoals ze in de zomer versoepeld zijn omdat het aantal besmettingen afneemt in de tijd. Horeca, theaters open etc."
Jij zegt (#68):
"Nou dat denk ik dus niet. De maatregelen worden versoepeld zodra de druk op de zorg afneemt. Veel eerder dus dan dat er groepsimmuniteit is. Het doel is immers om ervoor te zorgen dat de zorg op peil blijft. En niet in het risico naar 0 te brengen."
Volgens zeg jij wat ik zei: in de zomer hadden we ook geen groepsimmuniteit toch?

Yuria
11-12-2020 om 21:12
Welnee
'De werkelijke vraag is of de overheid hier uitspraken over durft te gaan doen - dus dat mensen met vaccinatie zich anders 'mogen' gedragen dan mensen zonder vaccinatie. Hier heeft Hugo de Jonge al wel op gehint trouwens, wat gezien werd als (ongeoorloofd?) pressiemiddel om te laten vaccineren.'
De regering komt nu al niet veel verder dan dwingende adviezen en op je gevoel spelen. Denk je echt dat Rutte zich gaat uitspreken over die vraag? Dat moet hij toch eerst een visie ontwikkelen en daar 'is' hij niet van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.