Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Flavia

Flavia

02-03-2020 om 10:03

tot nog toe zijn er geen reisrestricties afgegeven. Zelfs niet naar de betrokken gebieden in Italie.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 10:03

Flavia

Je weet wel wat ik inmiddels van de ambtenarij vind, maar reizen naar de echte hotspots in Italie wordt wel afgeraden (nogal wiedes, die zijn afgesloten):

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/italie/reizen/reisadvies

De ministeries en het RIVM schijnen alleen geinteresseerd te zijn in het voorkomen va paniek. Dat lukt voorlopig heel goed!

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 11:03

Living on the edge

Ik geloof dat we het toch niet tegenhouden, dus ik heb zoon gisteravond gewoon naar zijn vriendin laten gaan die terugkwam van de wintersport in Italië. Ze zijn pril verliefd en hebben elkaar heel erg gemist. Ik had echt het hart niet om hem te verbieden te gaan. Vooral ook omdat ik niet denk dat ik ze de komende twee weken ook nog uit elkaar hou. En hem vragen om fysiek afstand te houden leek mee ook wat kansloos .
Man en ik gaan komend weekend een paar dagen weg. Met het vliegtuig. Vooralsnog geen plannen om dat te cancellen. Als de wereld er tegen die tijd anders uitziet merk ik het vanzelf.

Ben ik nou heel stom bezig? Volgens mij niet. Zoals ik al zei, volgens mij ontlopen we het toch niet.

Angela67

Angela67

pluis

Ik zou zelf onderscheid maken tussen diverse soorten risico's.

Dat verspreiding niet tegen te houden zou zijn is een uitgangspunt wat valide lijkt. Maar als dat betekent dat je een vliegreis+korte vakantie door moet brengen in soort quarantaine-achtige omstandigheden én het risico loopt dat je niet naar huis kunt als je dat wilt dan zou ik dat zonde vinden van geld/vakantiegevoel én van impact op persoonlijk leven.

Dus liever een andere keer samen op stap én niet het risico lopen dat je niet terugkunt en de impact daarvan op je gezin. Niet uit paniek-overwegingen maar gewoon omdat je niet goed weet wat men elders voor (draconische?) maatregelen neemt waar je niet op zit te wachten.

gr Angela

Pluis

Pluis

Angela

Tja, geen verzekering die dit dekt, dus toch wel heel erg zonde van het geld. Los van dat ik al maanden heel erg toe ben aan dit uitstapje. En op dit moment is er op de plek van bestemming nog niks aan de hand.
Ik ga ervan uit dat als wij niet terug kunnen mijn familie de thuisblijvende pubers wel in de gaten houdt. Hoewel ze ook prima voor zichzelf kunnen zorgen. Alleen wordt het lastig met de hond, zij moeten (voorlopig) gewoon naar school. Maar dat lossen we dan wel op. We houden in geval van nood gewoon contact via de telefoon.

Paasei

Paasei

02-03-2020 om 13:03

Precies Pluis

Wij gaan ook gewoon. En ik ben ook het meest bang voor die draconische maatregelen. Temperatuur controle op het vliegveld, je hotel niet uit mogen, etc. Maar idd de verzekering dekt niet en zolang er geen negatief reisadvies is -en dat is er niet- kunnen we ook niet omboeken. Denk wel dat we veel ruimte hebben in het vliegtuig. Er zijn vast mensen die wel uit angst afzeggen. De Ad's van deze wereld, zeg maar..:-)

Wat helpt is dat wij, buiten mijn man's werk, geen echte problemen hebben als we onverhoopt langer zouden moeten blijven. Voor de kat wordt gezorgd en de kinderen hebben ons niet meer nodig. En man's werkgever kan best even zonder 'm.

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 13:03

wij zitten niet in een hotel maar in een B&B, dus dan wordt quarantaine toch best lastig. En als we niet terug zouden kunnen vliegen omdat we snotteren nemen we wel een trein. Duurt wat langer, maar dan komen we ook wel thuis.
Wij zijn ook prima misbaar op ons werk, maar dat heeft niks te maken met wel of niet gaan, als we thuis in quarantaine moeten of als er op het werk een besmetting is (niet ondenkbaar bij mij - gezondheidszorg) dan ben ik er tenslotte ook niet.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 15:03

Geen plaatsen

RIVM geeft van de nieuwste besmettingen geen plaatsnaam. Dat is nu blijkbaar aan de GGD's?

Vandaag is er op de school waar ik werk (totaal ca 1700 leerlingen) een leerling ziek naar huis vertrokken (koorts, hoesten) die vorige week in Noord Italië blijkt te zijn geweest.
Fijne ouders ook die zo'n kind naar school sturen. Benieuwd hoe dit verder gaat...
Morgen ga ik toch gewoon maar weer werken.

Pooh bear

Pooh bear

Pluk

Ja dat viel mij ook al op. Maakt het wel minder duidelijk.
Maar neem aan dat het steeds minder uit maakt. Het verspreid zich steeds meer. En die testen lopen ook wat achter. Zijn volgens mij nog heel veel zieken waar de resultaten nog niet bekend zijn.

Pluk

Pluk

Waar?

Waar ongeveer in nl?

Pluk

Neem aan dat je dat aan mij vraagt? Midden van het land.

Pluk

Pluk

Handig

Ik vind het toch belangrijk om te weten waar de besmettingen zijn. Je moet toch je afwegingen kunnen maken als ouder, overnemer, werknemer of werkgever.

Pluk

Pluk

Jippox

Inderdaad was die vraag voor jou. Thx

Tango

Tango

Griepprik

Ja, schoonouders hebben voor zover ik weet wel griepprik gehaald. Vallen dan ook dik in de risicogroep. Ik begrijp dan ook best dat zij bang zijn hiervoor, of met name mijn schoonmoeder dan. Schoonvader is wat relaxter meestal.
Probleem vond ik vooral dat ze de kinderen zo opzadelen met deze stress en daarnaast al steeds alleen maar over de meest akelige ziektebeelden spreken (ook weer schoonmoeder) met alle details erbij. Ik heb maar besloten even een tijdje niet te gaan met de kinderen. Man mag even alleen gaan.

Overigens zonet ook richtlijnen van mijn werk ontvangen:
Geen handen geven, na elk huisbezoek handen wassen of tissues gebruiken (kan ik die nog ergens kopen???) Niezen en hoesten in de elleboog en papieren zakdoeken gebruiken.
Bij klachten bellen met de huisarts of GGD.
Gewoon de RIVM richtlijnen dus. Maar dat geen handen geven zal even wennen worden.

Pooh bear

Pooh bear

Pluk

Je heb gelijk hoor. Ik zou het ook handig vinden om te weten waar ze zijn. Denk dat het alleen achterhaalde info is. Want dan voel je je veilig omdat het nog niet in de buurt is. Maar dan weet je nog niet hoeveel mensen er in je omgeving nog op een test wachten of gewoon ongewenst rondlopen.

Bosbes

Bosbes

02-03-2020 om 18:03

Interessant Jippox

Dank voor je mededeling, want ik weet toevallig dat jij op de school werkt waar mijn beide kinderen naartoe gaan. Zo hoor je nog eens wat.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 18:03

Bosbes

Hoeveel forummers hebben zichzelf nu al als coronaverdacht aangemerkt? Drie?

Da's best veel voor zo'n klein forumpje....

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2020 om 19:03

Verschil gewone griep?

Ik begrijp het verschil niet tussen de gevolgen van deze griep en de griep die er ieder jaar is? Uit wiki:

’Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.[1][2][3]’ Cijfers komen van RIVM.

Deze aantallen zieke mensen zijn helemaal (nog) niet aan de orde, op dit moment. En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus? Dat ligt het met een gewone griepgolf ook niet, met 800.000 zieken. Dan zijn de ziekenhuizen ook gewoon open en er is geen mediacoverage zoals nu het geval is, per nieuw geval het nieuws halen.
Tenminste, ik heb nog nooit gemerkt dat dat in vorige jaren ooit aan de hand was. Behalve een ietwat onderbezette afdeling her en der, twee weken lang.

Oeh bosbes

Kun je iets zeggen waar ik je van ken?

Mijntje

Mijntje

Jippox

Ik van jullie kraai op Facebook! :-)
Maar ik ben Bosbes niet :-)

bicyclette

bicyclette

Amsterdamse

Een belangrijk verschil is dat we wel een griepprik hebben, maar geen coronaprik. Veel kwetsbare mensen (ouderen, mensen met chronische ziekte) halen ieder jaar de griepprik. Idem voor veel verpleegkundigen, artsen en andere mensen die in de zorg werken. Geen 100% bescherming, maar zorgt er wel voor dat veel mensen niet ziek worden.

Dit virus heeft vrij spel, iedereen kan ziek worden.

En zieke mensen hebben verzorging of verpleging nodig. Thuis of in het ziekenhuis. In China is veel medisch personeel ziek geworden (ondanks beschermende kleding). Dat kan in NL ook gebeuren. En we hebben al een tekort aan medisch personeel.

Zieke mensen in het ziekenhuis zijn ook een gevaar voor de andere patiënten. Als je in het ziekenhuis ligt vanwege chemo's of een harttransplantatie, dan kun je geen virus gebruiken. Zodra er mensen met corona in een ziekenhuis terecht komen, legt dat een grote druk op het systeem. Als het om kleine aantallen gaat, kunnen de ziekenhuizen dat wel aan. Als het echt hard gaat, zoals in Italië en China, dan barst het systeem. We hebben amper overcapaciteit.

Mijntje

Mijntje

docent

De docent Nederlands van mijn oudste is ook in Noord-Italië geweest. De cijfers zullen binnenkort wel flink oplopen.

Niet allemaal tegelijk.

Amsterdamse “ En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus?”
Van de gewone griep is er ook altijd een beetje een economische dip, maar dat merken we niet zo.
Van deze nieuwe is het waarschijnlijk dat meer mensen ziek worden omdat er helemaal geen resistentie is. Daarom wordt geprobeerd om de uitbraak te controleren. Dat is dus iets anders dan de uitbraak tegen gaan.
Ziek worden is niet erg (daar bouwen we resistentie mee op), maar niet allemaal tegelijk graag.

Ad Hombre

Ad Hombre

Amsterdamse

"Deze aantallen zieke mensen zijn helemaal (nog) niet aan de orde, op dit moment. En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus? Dat ligt het met een gewone griepgolf ook niet, met 800.000 zieken."

OK, daar gaan we weer...

Als dit virus de komende maanden 800.000 mensen besmet dan moet daarvan 20%, zijnde 200.000 worden opgenomen in het ziekenhuis. Daarvan moet de helft, dus 100.000 in intensive care voor (naar ik begrijp) zeker 2 weken.

We hebben in Nederland 2000 intensive care bedden die nu al behoorlijk vol zijn en 37000 ziekenhuisbedden die ook grotendeels vol zijn o.a. met die 'gewone' griepgevallen.

Begint je al iets te dagen????

Wat denk je dat er gebeurt als die 100.000 IC patienten geen IC behandeling krijgen? Wat dacht je van 100.000 doden?

En dat is bij 800.000 besmettingen. Deskundigen gaan ervan uit dat de werkelijke besmettingen op kunnen lopen tot 40-70% van de bevolking. Dat is zo'n 10 miljoen.

Snap je nu dat de directeur van de RIVM begint te zweten als iemand hem iets over capaciteit vraagt?

Bij zelfs een matige epidemie van Corona stort onze ziekenzorg in elkaar en is het aantal doden niet te overzien. Hetzelfde geldt *overal* in de wereld.

De enige hoop is het virus zo te onderdrukken met lockdowns e.d. dat de ziekenhuizen de vloed aankunnen. En dan nog moeten we zo'n 2% doden incasseren.

Heb ik het zo goed uitgelegd?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.