Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anna1985
13-02-2020 om 16:02
Corona en andere virussen
Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?

Sydney
19-02-2020 om 07:02
AnneJ
Ik snap dat de situatie in China niet vergelijkbaar is met die in Afrika. En ik snap ook dat de belangen van het westen bij China groter zijn dan die bij de landen in Afrika (dat bedoel ik niet cynisch, zonder handel stort de wereldeconomie in en heeft niemand meer geld voor gezondheidszorg). Maar ergens wringt het voor mij. Net als bij het AIDS virus indertijd. Er werd pas grootschalig onderzoek gedaan toen ook het westen ermee geconfronteerd werd.
Niet dat ik een oplossing heb, hoor. Of de mensen in China wil laten creperen. Maar het lijkt zo uit balans. 450.000 doden per jaar tegen 450 doden.

Ad Hombre
Sydney
450? We zijn inmiddels over de 2000 en het verschil met malaria is dat die curve hard omhoog gaat en die van malaria langzaam omlaag.
China is corrupt maar relatief rijk, daar zijn ze vrij uniek in. Dat maakt ook nogal wat uit.

Lara
Sydney
In China wordt echt wel grootschalig onderzoek gedaan. Hun technologische en medische ontwikkeling loopt echt niet achter op die van het westen.
Die in Afrika wel.

zebra
19-02-2020 om 13:02
soms teveel doorslaan
ik heb het idee dat sommige mensen teveel doorslaan met schoon zijn, zoals Elledoris ook al aangaf. Hier geen gepoets met dettol en zulk soort middelen, ook gewone handzeep in het pompje bij de wastafel en in de keuken.
Alleen op het werk wel vaker handhygiëne maar dat wordt ook van ons verwacht (na gebruik handschoenen, na doen vies klusje enz enz). Maar dat deden we dus altijd al, komt niet door het coronavirus.

Flavia
19-02-2020 om 15:02
de WHO geeft voorals nog gewoon handenwassen als preventieve maatregel niks gedoe met desinfectie tenzij je zorgt voor zieken.
Dit is de WHO status update van vandaag:
Globally
73 332 confirmed (1901 new)
China
72 528 confirmed (1891 new)
1870 deaths (98 new) †
Outside of China
804 confirmed (10 new)
25 countries
3 deaths

Kaaskopje
25-02-2020 om 22:02
Voor de deur
We moeten mondkapjes gaan regelen geloof Ik. Een coronageval op 20 km van Roermond.
Ik maak me niet erg veel zorgen, maar ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen.
Oh.. ik hoor net dat mondkapjes discutabel zijn omdat je daar de hele dag in ademt . Wel doen : handen wassen, geen handen schudden en niet aan je gezicht frunniken.

AnneJ
25-02-2020 om 23:02
Carnaval
Alle Noorderlingen die voor carnaval naar het zuiden zijn afgereisd moeten verplicht nog 14 dagen langer daar blijven.:-)

Sydney
26-02-2020 om 06:02
Raar
Minister Blok is naar Iran geweest, maar hoeft niet getest te worden. Eén Duitser is naar Limburg geweest, en heel Limburg moet getest worden.
Wordt Blok onze patient '0'?

Ad Hombre
26-02-2020 om 07:02
Kaaskopje
"Ik maak me niet erg veel zorgen, maar ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen."
De bedoeling van het woordje 'maar' is dat het twee zinsdelen verbindt die met enigszins elkaar in tegenspraak zijn. In dit geval zeggen ze ongeveer hetzelfde. Mijn conclusie is dat je je wel zorgen maakt. En terecht.
Ik maak me persoonlijk al meer dan een maand ernstig zorgen, maar ik ben natuurlijk nogal bangelijk aangelegd zoals jullie weten.
Maar gelukkig zitten jij en je man niet in een risicogroep toch? Jong, sterke gezondheid...
Midden 40 zijn ze trouwens volgens dat artikel.
Als ik jullie was zou ik lekker nog even boodschappen gaan doen, nu het nog veilig kan. Kijk ter motivatie even naar wat youtube filmpjes over shoppende mensen in Italie of Wuhan. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een paar weken eten teveel in je kast heb liggen en dat raakt heus wel een keer op.

Mijntje
26-02-2020 om 08:02
vakantie
Waren we net van plan om in de zomer naar Noord-Italie te gaan, precies in dat gebied. Mmm. Maak me over mijzelf geen zorgen, wel een beetje over mijn moeder die dit virus niet zou overleven. En astmatische man.

Wilgenkatje
26-02-2020 om 09:02
'zorgen moet je doen, niet maken'
tegeltjeswijsheid.
Nee, ik ben niet jong en gezond (meer) en wordt tegenwoordig voor de griepprik opgeroepen. Ben niet onbezorgd. Ook niet voor kleinkinderen met kwetsbare luchtwegen.
Boodschappen genoeg in huis. Handen wassen bij thuiskomst deed ik altijd al, en deurknoppen elders hanteer ik vaak via mijn arm of elleboog, of ik vouw een randje mouw over mijn hand. Drukknopjes in OV en lift vermijd ik, of raak ik met elleboog. Klinkt smetvrezig

Alkes
26-02-2020 om 11:02
wilgenkatje
" deurknoppen elders hanteer ik vaak via mijn arm of elleboog, of ik vouw een randje mouw over mijn hand. Drukknopjes in OV en lift vermijd ik, of raak ik met elleboog. "
Was je dan iedere dag je kleding?
Ik raak alles met mijn handen aan, maar was gewoon geregeld mijn handen (nu dan, normaal ben ik niet zo smetvrezerig)
Mijn grootste zorg is dat in iedereen nu in soort paniek van alles gaat hamsteren en dat er straks onvoldoende is voor mensen die het ook nodig hebben.

Triva
Zomer
Nu al druk maken over de zomer? Wie weet zitten we volgende maand innl al in quarantaine. Sowieso waren griepvirussen niet rond in de zomer hier toch?

Chrono
Hamsteren
Hamsteren heb ik al lang gedaan. Rijst, pasta, bonen en conserven. Je weet maar nooit en het kan geen kwaad in mijn kast.
Dat virus is tenslotte lastig tegen te houden. Hopelijk blijkt het ook slecht tegen hogere temperaturen te kunnen. Dan is er meer tijd om een remedie of vaccin te maken.
Ik vraag me af hoe de optimisten in deze draad er nu over denken, nu Lombardije, Duitsland en Tenerife al getroffen zijn?

AnnaNiem
26-02-2020 om 12:02
Realistisch
Je vergeet Frankrijk... daar is een tweede sterfgeval en nog een verdacht sterfgeval.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is tot er een besmetting in Nederland geconstateerd wordt. Ik heb echter vertrouwen in onze gezondheidszorg dat er adequaat gehandeld wordt. Paniek helpt hoe dan ook niet.
Zelf mankeer ik van alles maar niet ernstig genoeg voor de jaarlijkse griepprik dus ik ga er vanuit dat ik ook hier gezond genoeg voor ben. Hetzelfde geldt voor mijn man, dochter en ouders. Ik maak mij meer zorgen over mijn schoonouders, dat zijn beide zwakke mensen aan het worden, waarbij mijn schoonvader net een hartinfarct heeft gehad.
De tijd zal het leren, wees gewoon verstandig qua hygiëne en volg de adviezen van de instanties op.

Sydney
26-02-2020 om 13:02
Precies hetzelfde
'vraag me af hoe de optimisten in deze draad er nu over denken, nu Lombardije, Duitsland en Tenerife al getroffen zijn?'
Nog precies hetzelfde als hiervoor. 2000 doden in China en11 in Italië is heel triest voor de nabestaanden, maar natuurlijk peanuts op wereldschaal. In dezelfde periode zijn veel meer doden gevallen door andere ziektes (en verkeer, ...).

Sydney
Ter vergelijking
Er gaan per maand (!) 3300 Italianen dood door ziektes die samenhangen met ademhalingsproblemen.

Ad Hombre
Sydney
Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden.
Dus dat is voor NL zo rond de 10 miljoen mensen. Als daar dan 2% van dood gaat zit je aan 200.000 doden.
Als je ziekenhuizen tenminste in staat zijn om die 20% ernstige gevallen (= 2 miljoen mensen en echt niet alleen maar oudjes) adequaat te behandelen. Lukt dat niet, en de helft daarvan gaat dood zonder zuurstof en beademing dan heb je het zomaar over een miljoen doden. Voor het perspectief: Nederland heeft 2000 IC bedden en die zijn in normale omstandigheden al grotendeels volbezet.
Dus nee, naturlijk valt het tot nu toe allemaal wel mee, maar de curves gaan hard omhoog en het is de vraag of wij in Europa de middelen en de wil heben om te doen wat ze in China gedaan hebben en wat daar - naar nu lijkt, als we de cijfers kunnen geloven - de toename van gevallen heeft gestopt.
We weten niet wat er gaat gebeuren en iedereen met een beetje verstand maakt zich daar ernstig zorgen over.

Alkes
Ad Hombre
Die laatst zin he. "Iedereen met een beetje verstand". Een grotere dooddoener in een discussie kan ik nauwelijks bedenken.
Sydney ik deel jouw kanttekeningen, maar ik zal ook het beetje verstand ontberen dat nodig is om aan dit draadje deel te nemen.

Alkes
Ad Hombre info infectiegraad
"Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden."
Ik kan dat niet zo snel terugvinden. Kun je me een link geven waar deze cijfers toegelicht worden.

Ad Hombre
Alkes
Ik vind het dan ook echt heel dom om hierover je schouders op te halen.
"Marc Lipsitch, a professor of epidemiology at Harvard University, told Hamblin that he thinks it is likely that the coronavirus will infect roughly between 40 and 70% of the world’s population within the year."
Alkes:
"Mijn grootste zorg is dat in iedereen nu in soort paniek van alles gaat hamsteren"
Dat is toch ongelofelijk? Dat je zelf niet in paniek raakt is verstandig, maar dat je *grootste zorg* is dat anderen gaan hamsteren. Tja...
Maar natuurlijk wel heel bezorgd over het klimaat en het opkomende populisme, natuurlijk.

Ad Hombre
Alkes
"Ik kan dat niet zo snel terugvinden. Kun je me een link geven waar deze cijfers toegelicht worden."
De quote komt hieruit:
https://ijr.com/harvard-professor-population-infected-coronavirus/
Het aantal dodelijke gevallen kun je hier lezen:
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
DIe 10% die doodgaat zonder behandeling heb ik zelf verzonnen. Dat kan ook 5% zijn of 15%, maar ergens in die range moet het wel liggen.

Ad Hombre
26-02-2020 om 14:02
Nog te voorzichtig
Ik schreef uit mijn hoofd) "dat het zeer goed mogelijk is" maar in het originele citaat staat "he thinks it is likely".
Is was dus nog te voorzichtig, hij acht het waarschijnlijk dat 40 tot 60% van de wereldbevolking het komende jaar geinfecteerd wordt.
Als dat klopt wordt het de ergste ramp die onze generatie Nederlanders ooit heeft meegemaakt.