Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:03

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Flavia

Flavia

20-03-2020 om 13:03

ik zou bijna zeggen 'gelukkig

Ik zou bijna zeggen 'gelukkig' is het schokkend, dat betekend dat de meesten van ons nog nooit een IC op volle sterkte hebben gezien.

Zeker met de toelichting waarom mensen op hun buik liggen vind ik het niet schokkend, wel informerend. De IC is geen hotel met luxe kussentjes en versiering.

margaretha

margaretha

vraagje

op een filmpje uit een ziekenhuis in Italie zie je de menen op de IC op hun buik liggen. Is dat normaal/ de gewoonte of heeft het een andere reden? welke dan. Waarom op de buik en wat is het voordeel boven op de rug liggen?

margaretha

margaretha

oeps

sorry zal ik eens lezen wat er eerder stond over op de buik

Inderdaad

https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/will-charles-be-the-last-king

De Engelsen vrezen nu al dat Charles op de troon zich veel te veel zal bemoeien met de politiek. Nu al schrijft hij brieven en lobbyt voor het milieu of whatever opinie hij heeft.

"Charles, then, has used his current position to lecture experts. Will the same man prove temperamentally capable of maintaining the monarchy’s neutrality by keeping shtum once he becomes king? "

Het Koningshuis hoort boven de partijen te staan. En uiteraard zich wel bezig te houden met humaniteit en waarden, maar daarbij ieders (politieke) visie te laten voor wat het is danwel te respecteren.

Prima om een troostend woord te spreken. Het is een moment van eenheid voor wie daar voor kiest. Je kunt ook een troostend woord krijgen van familie en vrienden, maar uitgesproken voor de natie krijgt het een bredere betekenis.

Hopelijk houden we nog lang een Koningshuis.
Hoe irrationeel het ook kan lijken, het heeft een betekenis voor de vrede, stabiliteit en de economische voorspoed van ons land.

Ad Hombre

Ad Hombre

margaretha

Dat geeft bij zware longontstekingspatienten die beademing nodig hebben betere overlevingskansen. Betere afvoer van vloeistoffen geloof ik.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-03-2020 om 14:03

Volgens mij

heeft de buikligging voordelen vanwege de betere uitwisseling van gassen.

Ad Hombre

Ad Hombre

Aagje

Het viel me op dat je dit in de Belgische video niet zag.

Blijkbaar is het effect omstreden:

https://www.cochrane.org/CD008095/EMERG_prone-face-down-position-mechanical-ventilation-adults-acute-respiratory-failure

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Ik kijk niet naar al die video’s, sorry. Dit had ik onthouden van de uitleg van een Nederlandse intensivist op de Nederlandse tv. Het had volgens mij in die uitleg ook nog iets te maken met de druk die in de borstkas anders is bij buikbeademing dan wanneer de patiënt op de rug ligt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Omstreden

Als er iets is dat deze periode mij leert is dat nagenoeg alles ‘omstreden’ is. Wat de ene wetenschapper beweert, wordt door de andere weerlegd/ontkend/genuanceerd enz.

Ad Hombre

Ad Hombre

Aagje

Op epidemiologisch gebied hanteer ik het principe beter te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg. Op medisch gebeid is het ook een kwestie van hopen dat ze de juiste behandelingen weten te ontwikkelen. Ik heb er geen mening over. Maar het viel me wel op dat in Italiaanse ziekenhuizen iedereen op z'n buik lag en in Belgie zo te zien op z'n rug...

margaretha

margaretha

20-03-2020 om 15:03

dank je Ad

Ik had die buikligging nooit eerder gezien of van gehoord en die was me dus opgevallen in de italiaanse video. Nu weet ik ieg de reden erachter (over juist of niet-juist kan ik geen orrdeel uitspreken, heb geen enkele medische kennis)

rode krullenbol

rode krullenbol

20-03-2020 om 16:03

Ter info

Allerlei initiatieven om extra personeel en vrijwilligers te organiseren voor de zorg zijn inmiddels bijeengebracht in de vorm van de website www.extrahandenvoordezorg.nl. Iedereen met een achtergrond in de zorg (inclusief mantelzorgers) kan zich aanmelden. Daarbij is crisisomscholing beschikbaar voor mensen om zich bij te scholen.

Mensen zonder ervaring in de zorg kunnen zich ook aanmelden via de actie 'ready to help' van het Rode Kruis.

Duizenden hebben zich reeds aangemeld, maar er zijn nog heel veel mensen nodig!

Rode krullenbol

Duitsland

In de categorie goed nieuws, ofschoon niet heel onverwacht: in Duitsland, waar veel meer wordt getest, hebben ze dus ook meer mensen in beeld die maar milde klachten hebben. Wij testen alleen de mensen die al flink ziek zijn, dan is je sterftecijfer ook hoog natuurlijk. In Duitsland ligt het op dit moment op 0,27 procent. De Duitse wetenschappers zeggen wel dat de echt verspreiding nog moet komen en dat de mensen die besmet zijn relatief wat jonger zijn en dus minder snel zullen sterven. In totaal zijn er 160.000 mensen getest die allemaal klachten hadden, dus mensen die er echt niets van merken zitten hier niet eens bij.
Meten is weten, tot die tijd is alles speculatie.

Speciaal voor Ad

Eerlijk is eerlijk, ik had niet verwacht dat het virus zo'n impact zou hebben. Er liggen geen stapels lijken in de straat, en met die plunderende bendes valt het ook wel mee. Maar de uitzending van Netwerk gisteren over de ziekenhuizen in Brabant die moeten leuren met hun patienten was heel indringend.

Ook voor Ad

Roseanne Hertzberger voorspelt het zelfde beeld als Ad - met lijkwagens door onze straten.
Overigens vind ik het bizar dat ziekenhuizen onderling moeten leuren met patiënten. Geen idee of dit uitwerking is van de marktwerking in de zorg, maar dit is hopelijk afgelopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2020 om 07:03

Sydney & Alkes

Sorry dat het tot dusver allemaal uitkomt.
Dat ik die andere dingen maar verkeerd mag hebben gezien.

'Dat ik die andere dingen maar verkeerd mag hebben gezien.'

Ik hoop het.

Alkes

'Geen idee of dit uitwerking is van de marktwerking in de zorg, maar dit is hopelijk afgelopen.'

Geen idee inderdaad. Wel fijn dat er nu een herwaardering plaats vindt van schoonmakers, cassieres, verplegers, onderwijzers, vuilnisophalers en andere mensen die gewoon hun werk doen zonder CEO te zijn.

Triva

Triva

21-03-2020 om 08:03

Wat is er aan de hand in Spanje?

Het enige Europese land wat een giga aantal doden heeft in de eerste 9 dagen na de vijfde dode?

Triva

Volgens mij gaat het vooral mis in verzorgingshuizen. In één verzorgingstehuis in Madrid vielen al twintig doden. Veel verzorgingshuizen in Spanje zijn geprivatiseerd en er schijnt weinig toezicht te zijn.

Uit het AD:

'Vermoedelijk is niet snel genoeg geconstateerd dat enkele van de ouderen aan de gevolgen van het coronavirus waren overleden. In een Spaans verzorgingshuis is het gebruikelijk dat inwoners, soms van zeer hoge leeftijd en met verschillende chronische kwalen, overlijden zonder dat zij daarvoor eerst naar het ziekenhuis worden gebracht. Maar toen het er zo veel in zo korte tijd waren en er alarm werd geslagen, was het vermoedelijk al te laat.

Het Spaanse Openbaar Ministerie heeft al onderzoek gelast naar de handelwijze van de verzorgingshuizen, waarvan een groot deel geprivatiseerd is. Die zijn over het algemeen duurder dan de residenties van de publieke gezondheidszorg, waar bovendien erg weinig plaats is.'

Doden versus geïnfecteerden

Ik kijk regelmatig op https://www.worldometers.info/coronavirus/. Je ziet tussen landen grote verschillen in de verhouding van doden en geïnfecteerden. Ik den kdat het niet anders kan dan dat het ene land er veel meer onbevestigde gevallen zijn dan in andere landen waar meer getest wordt. Italië valt in beide categoriën hoog uit, veel gevallen, veel doden. Het lijkt daar ook niet af te zwakken ondanks het feit dat de scholen daar al snel dicht zijn gegaan en het land al een tijd in lock down zit.

skik

Angela67

Angela67

21-03-2020 om 08:03

Infectiehaard

Ik herinner me in het eerste draadje dat ook al ter sprake kwam waar de grote verschillen vandaan zouden komen. VS en Italië bijv. Bij beide was de eerste bekende haard een ziekenhuis of verpleeghuis. Daar is zowel vanwege aantallen als vanwege kwetsbaarheid de infectiejkans veel groter.
Aks je daarentegen een 10tal kleine besmettingshaarden hebt is het verloop heel.anders (dan hebben de maatregelen die je neemt ook ander karakter).
Gr Angela

immuniteitstest

Temet: 'Lees nu net van het onderzoek dat door de bloedbank wordt opgezet. Goed plan. Ik heb toevallig volgende week een afspraak voor een plasmadonatie, dus ik zit ook in de steekproef.'
Ik vond het een merkwaardig bericht van Sanguin (een commerciële organisatie), want een of twee dagen daarvoor vertelde een mevrouw op televisie (helaas niet terug kunnen vinden, nieuwsuur of een ander nieuwsprogramma) dat er nog geen immuniteitstesten waren, maar dat ze wel bezig waren die te ontwikkelen.
Immuniteitstesten zouden een geweldig goed hulpmiddel zijn om te kunnen beslissen welke mensen weer aan het werk kunnen etc. Ik zou blij zijn als die mogelijkheid bestond voordat ik weer 'life' aan het werk moet.

Tsjor

Pluk

Pluk

21-03-2020 om 10:03

Testen

Die testen zijn er wel, werden zelfs al op de markt aangeboden voor particulieren. Gaat via bloed idd.

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 10:03

Sydney

Het verplaatsen van patienten komt vaker voor, ook met een grote griep uitbraak maar daar wordt minder over gecommuniceerd.

Norovirus wil er nog wel voor zorgen dat er te weinig couveuse cappaciteit is en dan kan het zijn dat je kindje zelfs naar Belgie wordt verplaatst vanuit de zuidelijke provincies.

Nu staat elke beweging in de zorg onder een vergrootglas

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.