Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:03

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

17-03-2020 om 13:03

opvang

Het ging erom dat de fietsenmaker geen opvang voor zijn kinderen mag claimen, want 'geen vitaal beroep'.

Ik heb vandaag verschillende mensen gesproken die met dit probleem zitten. Kleine kinderen thuis en dan proberen overdag te werken. Dat is niet heel realistisch.

En alleen als je een vitaal beroep hebt mag je kinderopvang claimen.

Een monteur of operator in een elektriciteitsfabriek mag nu geen kinderopvang claimen....dat lijkt me niet slim. Het wordt overigens al opgelost, maar het toonde wel aan dat de lijst lang niet compleet is.

Triva

Triva

daarbij

Het ging om beroepen waarbij je recht hebt op kinderopvang. Het gaat er niet om of je beroep niet uitgeoefend meer hoeft te worden? Post/pakjes bezorgen is ook geen vitaal beroep, geen recht op kinderopvang maar ze werken gewoon.

rode krullenbol

rode krullenbol

Tsja ...

Het regeringsbeleid zal uiteraard des te effectiever zijn, naarmate we ons aan de voorschriften houden.

In Frankrijk bleken verdergaande maatregelen noodzakelijk, omdat de Fransen zich wat minder gezeglijk opstelden.

Hopelijk weten we dat hier te voorkomen.

Rode krullenbol

De kapper mag weer open

Van NOS.nl

De kapper mag van de overheid toch weer open. Als de klanten maar twee meter afstand houden.
De branche is ontzet.

En we worden verzocht om vanavond om 20.00 uur 3 minuten te klappen voor alle hulpverleners die een zware taak wacht in aller belang.

Dat voelt alleen wat hypocriet aan. Ik weet het niet. Hoewel ik zelf ook graag wat doe. Ik popel om me op te geven. Maar behalve die ene verpleegster die mijn (boodschappen)hulp niet nodig bleek te hebben denk ik toch dat ik iedereen een groter plezier doe door te voorkomen dat ik ziek wordt met mijn chronische aandoening.
En ik ben ook een lafaard.

Ik vroeg me altijd af of ik zo dapper zou zijn als sommigen in de tweede w.o. die toch ook vaak gezinnen hadden die daar dan geen keus in hadden.

Maar ik hoop er toch nog een tijdje te zijn voor mijn twee laatbloeiers en neem dat risico toch maar even niet. Lafaard dus.

Tihama

"Een monteur of operator in een elektriciteitsfabriek mag nu geen kinderopvang claimen....dat lijkt me niet slim."

Wel. Er bestaat altijd al een lijst met beroepen in vitale processen, daar is nu de lijst met cruciale beroepen aan toegevoegd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cruciale-beroepsgroepen.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 14:03

"Lafaard" vind ik wel een erg groot woord

En draagt niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?

Rode krullenbol

Toch RK

Zeker het IC personeel maar ook personeel elders dat zonodig ingezet wordt op de IC en in de zorg voor besmette patienten, wordt geacht zich in te zetten.
Mopperen mag, klagen mag, maar je moet.

Sommigen zullen die heroiek, want dat is het toch, er worden medewerkers besmet, hoe goed je je zelf ook beschermd, vanzelfsprekend vinden.
Sommigen zullen zich ziek melden of zich er aan onttrekken. Maar de druk is groot. Er is geen keus. Je hebt dat vak. Je doet het. Ongeacht angsten en mogelijk zelfs ongeacht kwetsbare condities of thuissituaties.

En dankzij een oproep in de diverse professionele kanalen hebben zich ook gepensioneerden gemeld en zorgpersoneel dat anders werkzaam is. Dat is vrijwillig.

Het is echt heel veel gevraagd. Wat ik zou kunnen doen, zonder zelf een risico op besmetting te lopen, zou ik graag bijdragen.

Maar goed, er zijn inderdaad andere manieren om bij te dragen.

rode krullenbol

rode krullenbol

Correctie

Ik schreef: "En draagt niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?" Dat moet natuurlijk zijn: "En levert niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?"

rode krullenbol

rode krullenbol

Eens!

Deze medische crisis maakt maar weer eens duidelijk wie onmisbare radertjes zijn in het grote geheel.

Goede kans dat hierop een herijking van de factor arbeid zal volgen in de vorm van salarisverhoging en/of verbetering van de rechtspositie.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

AnneJ

"Zeker het IC personeel maar ook personeel elders dat zonodig ingezet wordt op de IC en in de zorg voor besmette patienten, wordt geacht zich in te zetten.
Mopperen mag, klagen mag, maar je moet."

Ik ken er een. Normaal gesproken chirurg maar heeft ook een diploma intensivist. Dat wordt een zware tijd en hopelijk blijft hij gezond. Er gaan teveel artsen en verplegers aan dood.

Hoor vanmorgen dat een familielid (zelfde leeftijd als wij, maar met medische probblemen) het heeft opgelopen, waarschijnlijk op een feestje vorige week waar wij ook waren uitgenodigd maar ons ziek hadden gemeld. Corona heeft ons weer gemist. Hopen dat dat zo blijft.

(meestal komt Lavell me hier dan beschuldigen dat ik dat allemaal verzonnen heb)

Tihama

Tihama

17-03-2020 om 15:03

Skik (off-topic)

Het ging erover dat er wel 'transport elektra' en 'productie gas' op stond, maar niet 'productie elektra'.

De reden dat de sector erover viel is omdat deze 2 eerste onderdelen in overheidshanden zijn, terwijl de productie van elektra in bedrijfshanden ligt.
Er lopen daar al talloze discussies over. Er worden ook om de haverklap rechtszaken gevoerd over die scheiding tussen publiek en privaat. Dus de sector is er bijzonder alert op en allergisch voor.

Ik kreeg het bericht dan ook in mijn dagelijkse nieuws van de energiesector ;-)
Vermoedelijk was dit gewoon een slip of the tekst. Het wordt overigens al hersteld, is beloofd.

Tihama

Energievoorziening lijkt me zo'n beetje de meest cruciale voorziening van alles, misschien zo vanzelfsprekend dat er wel 'distributie elektra' staat maar niet productie? Maar ongetwijfeld kan je onder distributie genoeg functies verstaan dat de hele sector als cruciaal beschouwd worden.

En als ik in de energieproductie zou werken en de school zou mijn kind niet willen opvangen, dan zorgde ik er lekker voor dat die van elektra afgesloten werd

skik

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 17:03

Leesvoer

Een onderzoek naar de rol van niet getest, niet opgemerkt, geen of weinig verschijnselen, doorgemaakte infectie in Wuhan. Hoe dat bijdroeg aan de snelle verspreiding van het Coronavirus. Wat de score afboog na ingrepen en lockdown.
En de oproep om juist veel en breed te testen om het spoor zichtbaar te maken.

Nou ja, even gescreend.

Ik zag net ergens een verzoek om proefpersonen langskomen waarvan men over een langere tijd de al dan niet klachten wil gaan bijhouden. Steekproef.

Verder komen we hier niet.

Angela67

Angela67

17-03-2020 om 17:03

Verkorte versie op NRC?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/17/snelle-verspreiding-coronavirus-door-ongeregisteerde-besmettingen-a3994023

Zelfde onderwerp meen ik maar zeg ik in de haast ....
Gr Angela

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 20:03

Ja, inderdaad

Hmmm, kan dus beter mijn krant lezen dan als een gek op allerlei sites zoeken naar informatie.
Ga vanavond maar eens kijken wat Netflix heeft te bieden.
Normaal was dit een voetbalavond op het grote scherm.
Maar nu gelegenheid voor wat anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

MoederVan3

Yep, wat ik overdag aan video's en artikelen vindt komt nu gewoon in de krant en op het nieuws. Dat was een maandje terug wel anders...

Kan ik gewoon thuis op de bank blijven zitten terwijl de echte journalisten het werk deoen.

Angela67

Angela67

Ad (ot)

heb je echt steeds de behoefte om te herhalen dat jij dit al wist?
Ik vind het prima wat je voor jezelf kiest en je gezin, maar je krijgt geen sticker, geen bank vooruit en geen kus van de jufrouw....
gr Angela

MoederVan3

MoederVan3

Netflix

En wat biedt Netflix een serie over hoe een pandemie te voorkomen.
Nou, het wordt 'The two popes'

Ad Hombre

Ad Hombre

Angela

"heb je echt steeds de behoefte om te herhalen dat jij dit al wist?"

Dat was niet de strekking van mijn opmerking. Het is enige verbazing dat wat eerst fringe nieuws was nu helemaal door de mainstream is overgenomen.

Angela67

Angela67

17-03-2020 om 21:03

hoezo verbazing Ad

jij bent the odd one out, jij bent degene die verbazing oproept. Dus hou eens op met doen alsof jij verbaasd bent. Je gebruikt het gewoon om te kokketeren.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

Angela

Hou toch op met je gezeur.

Mijn hersenen werken anders dan de jouwe, zoveel is wel duidelijk. Wat mij verwondert en interesseert is niet wat jou verwondert en interesseert. En dat heeft vast allebei z'n functie in de juiste omstandigheden.

Een polticus zal ik nooit worden zoals iemand opmerkte, maar het lijkt me vrij evident dat er dingen zijn die ik beter begrijp dan de overgrote meerderheid in deze groep. Daar kun je je voordeel mee doen of je kunt dag in dag uit op me inhakken. Jouw keus.

Jij bent de odd one out, blaat het schaapje.

rode krullenbol

rode krullenbol

Grapje ... kan 't niet laten.

Ad "the odd one out"?

'The odd one in' zul je bedoelen!

Rode krullenbol

Tango

Tango

17-03-2020 om 22:03

Netflix

Ik zat het me vanavond te bedenken. Er zal vast wel een serie over worden gemaakt: Corona. Ik hoef hem niet te zien, maar misschien het nageslacht wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.