Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Corona en andere virussen (deel 2) | Pagina 20 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:03

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-03-2020 om 15:03

Opa en oma

'Want mensen hebben de vervelende gewoonte om averechts gedrag te vertonen. Zoals: kind mag niet naar school, dan mogen opa en oma oppassen en gaan we naar Ballorig.'

Ja, opa en oma moeten toch wat hé. Die kleinkinderen zitten niet de hele dag aan tafel braaf te kleuren en te puzzelen, en het is ook lang niet elke dag weer voor een onthechte boswandeling.

Nee, zonder gekheid, het is gewoon een ingewikkelde puzzel die we verantwoordelijk proberen op te lossen. Op zich is kleinschalige opvang prachtig en eerste keus. Het voelt raar als kinderen niet naar school mogen maar wel naar de kinderopvang, ik snap de ouders in België die daarover gisteren spraken op TV. Wat is qua gezondheid van die kinderen en degenen die hen vergezellen het verschil?

En dan hebben we het nog niet over de grootouders die op vaste basis op kleinkinderen passen, Als die door ziekte uitvallen (en tja, 60 plussers horen bij de risicogroep) komt er een dubbel probleem. Wie past er dán op (de overbelaste kinderopvang/BSO??) en wie zorgt er voor de zieke grootouders zo lang ze niet in het ziekenhuis belanden (de ouders die aan het werk blijven??).

Je zou bijna verlangen naar de relatieve rust van de jaren vijftig/zestig: moeders thuis. En geen internet waarop zoveel uiteenlopende stemmen en beelden worden gedeeld. (Bijna he! Veel verworvenheden van nu zou ik, geboren in 1959, zeker niet willen missen!!)

Tihama

Tihama

14-03-2020 om 16:03

Sociale aspect

Dat sociale aspect is dus onderdeel van het tweede orde effect.

Mensen gaan andere dingen doen dan je wil verwacht. Scholen sluiten betekent niet automatisch dat er minder sociaal contact is. Ander sociaal contact en met een beetje pech: met statistisch een negatiever effect. Maar dat weten we niet. Het moeilijke is dat er zoveel variabelen in zitten dat het nauwelijks of niet te voorspellen is.
Als al het andere gelijk blijft, dan is het de juiste keuze. Maar al het andere zal niet gelijk blijven.

En we kunnen ook geen gebruik maken van historische data. Het is ongekend, letterlijk en figuurlijk. Want ten tijde van de Spaanse griep was de wereld totaal anders.

mirreke

mirreke

14-03-2020 om 17:03

Nederlandse tekst van Rosanne Hertzberger

https://threadreaderapp.com/thread/1238856472265740288.html

Met het risico in herhaling te vallen wil ik toch nog iets twitteren over de ernst van de situatie. Vandaag heb ik net iets te veel mensen gesproken die laconiek zijn, hun schouders ophalen en zich onkwetsbaar achten. (1/7)

Het is echt een mythe dat dit alleen ouderen en mensen met onderliggende ziekten treft. De helft van de Corona-patienten op de IC van het Amphia ziekenhuis is onder de 50. Iets meer mannen dan vrouwen. (2/7)

Natuurlijk zijn risico’s groter voor ouderen en mensen met onderliggende problematiek, dat is op zichzelf al erg genoeg, maar dit virus maakt ook jonge gezonde mensen doodziek. (3/7)

Even praktisch: doodziek betekent een dubbelzijdige longontsteking waarvoor je beademd en soms geintubeerd moet worden. Wat nu dreigt is dat er straks 'getrieerd' moet worden. ‘Triage’ is een eufemistische term voor de keuze wie er wel en wie er geen beademing krijgt.(4/7)

De afschuwelijke protocollen daarvoor worden nu met medisch-ethische commissies overlegd. De 96-well plates van Roche waarmee getest wordt raken op, de IC steeds voller, 10% van het personeel zit thuis. Doodzieke patienten verplaatsen naar andere ziekenhuizen is lastig. (5/7)

Bevriende medisch microbiologen zijn zeer geschrokken. Dit soort triage is een rampzalig scenario en ligt nu gewoon in de lijn der verwachtingen. Kortom: Nederlanders, het is tijd om even goed burger te zijn en je van je beste kant te laten zien. (6/7)

Niet panikeren en vertrouwen op de autoriteiten, maak de situatie niet erger door te hamsteren (dat is echt onzinnig), en blijf zoveel mogelijk binnen om de transmissie af te remmen en de basale infrastructuur te ontlasten.(7/7)

Tot slot: ik sta echt versteld, dat we dit meemaken. We zijn hier al zo vaak bang voor geweest, H1N1, SARS, en nu gebeurt het echt. Een ware pandemie.

mirreke

mirreke

De laatste cijfers van het rivm

Nu zijn er 959 gediagnosticeerde patiënten. Inmiddels 12 patiënten overleden. Het aantal sterfgevallen per miljoen Nederlanders valt zeker mee, maar het aantal sterfgevallen per gediagnosticeerde 'gevallen'niet. Daar is het percentage nu 1,2 procent terwijl het meestal wat langer duurt voordat mensen aan de ziekte bezwijken.

Tegelijkertijd laat het rivm weten dat de testcriteria zijn gewijzigd. Nu wordt er alleen nog getest bij gevallen met ernstige symptomen en niet meer bij lichte symptomen, ook al wordt aan andere criteria voldoen. Kortom, er worden nu minder mensen gevonden die besmet zijn. Omdat er niet genoeg testkits zijn en men zuinig moet zijn.

Aan de andere kant weer gunstig, want dat zou het sterftecijfer weer verlagen.

Ad Hombre

Ad Hombre

Mirreke

Ik denk dat ze nog even onder de duizend wilden blijven.

Mirreke

'Vandaag heb ik net iets te veel mensen gesproken die laconiek zijn, hun schouders ophalen en zich onkwetsbaar achten. '

Dus mensen die niet in paniek raken, voelen zich onkwetsbaar? Wat een onzin. Ik denk niet dat ik de ziekte niet kan krijgen. Ik denk ook niet dat ik, als ik de ziekte krijg, er onmogelijk dood aan kan gaan. Met dit soort kwalificaties hoef ik de rest vsn het stukje al niet meer te lezen.

Jo Hanna

Jo Hanna

Sydney

Dat staat er helemaal niet. Het woord paniek staat niet eens in de zin. De tegenstelling is serieus nemen - niet serieus nemen.

Vind je dan in alle ernst dat we de situatie niet zo serieus hoeven te nemen? Jij zit zelf ook behoorlijk in een groef vast, als zelfbenoemd paniektemmer. Je verhaal was al dun en wordt steeds dunner. En je kunt tegen die ene persoon aan blijven schoppen maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter in de werkelijkheid terugkomen. Daar hebben we je met z’n allen nodig namelijk!

Groet,
Jo Hanna

Mirreke

“ maar dit virus maakt ook jonge gezonde mensen doodziek”
Nee dat klopt niet. Wat wel klopt:
maar dit virus KAN ook jonge gezonde mensen doodziek maken.
En dat precies het verschil tussen paniekzaaien en wijzen op risico’s en verstandig handelen.

Jo Hanna

'Je kunt beter in de werkelijkheid terugkomen. Daar hebben we je met z’n allen nodig namelijk!'

Mijn hemel, wat een dramatische oproep.

Maarre, welke werkelijkheid bedoel je? Het staat hier bol van twitterberichten, obscure nieuwsthreads en gehak op de hamsteraars. Dat heeft toch niets met de werkelijkheid te maken?

De werkelijkheid is mijn oudste dochter, druk aan het leren voor haar schoolexamen (scholen dus liever niet dicht). Of mijn schoonmoeder, die vraagt of ik kan helpen met het vlooienpipetje voor haar kat (gewoon bij bejaarden op bezoek dus). Een vriendin, die langs komt (o horror) om te vieren dat haar mri-scan goed was. Mijn klanten, die gewoon op antwoord rekenen maandag (gewoon werken dus). Om over de klanten van mijn man maar niet te spreken. Stel je voor dat hij zich opsluit in huis en het vertikt om auto's te repareren.

Dat is MIJN werkelijkheid.

Mirreke sorry

Ik zie nu dat je letterlijk Herzberger citeert, maar ook zij weet dat jonge mensen er doodziek van kunnen worden en dat het geen gegeven is. Net zo goed als een dubbele longontsteking niet altijd tot beademing leidt (weet ik uit nabije omgeving)

Een medische vraag

Met een vast clubje vriendinnen heb ik regelmatig een etentje bij een van de deelnemers. Een van ons heeft longfibrose. Dat leidde dus tot twijfel over onze plannen vorige week. Waarop deze vriendin appte dat zij een mail van het Longfonds had gehad met de mededeling dat dit virus met name gevaarlijk is voor mensen met hart- en vaatziekten (die heeft ze niet) en dat zij de gewone
voorzorgsmaatregelen in acht moest nemen die voor iedereen gelden.

Ik ga ervan uit dat het Longfonds geen lariekoek verkoopt, maar waarom zou dit virus met name riskant zijn voor hart/vaatpatiënten en niet per se voor longpatiënten?

Groeten,

Temet

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 18:03

Sidney

Je hebt nu al een paar keer gezegd dat je gewoon bij je schoonouders op bezoek gaat. Klopt het dat je vindt dat de rest van Nederland dat ook zou moeten doen?

Bennikki

Bennikki

Temet

Vreemd inderdaad, vooral omdat men beweert dat meer mannen dan vrouwen in China overleden omdat mannen daar veel meer rookten.

Tihama

Tihama

Dijken

Polderen. We hebben het als land ooit gered dankzij onze samenwerking voor de dijken.
Ieder voor zich had dit niet kunnen doen.

Ik heb een boot en ik kan zwemmen en mijn zolder is hoog genoeg.
Maar ik wil graag dat ook anderen het redden.

Dus om die triagedrama's te voorkomen hou ik me nu aan de adviezen. En ja, ik vind dat die niet ver genoeg gaan.

Bennikki

Nee.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 19:03

Sydney

Hoe oud is je oudste dochter?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/sehraz-breda-coronavirus-16-intensive-care-besmet-covid19

Jongen van 16 met Corona op de intensive care.

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 19:03

Temet

Dat klopt niet, check de nos special van gisteravond.

Ad Hombre

Wat een misselijke vraag aan Sydney.

MoederVan3

MoederVan3

14-03-2020 om 20:03

Temet - longfibrose

Longfonds site nagelezen. Ze zeggen inderdaad dat het vooral hart- / vaatpatiënten zijn die een verhoogd risico hebben.
Bij longfibrose worden echter soms medicijnen voorgeschreven die de afweer verminderen. Dan heb iemand weer wel een verhoogd risico.
Ik begrijp echter uit je post dat het een etentje bij iemand thuis is, dan heb je wel meer controle dat er echt niemand snottert of hoest.

Moederv3

Het etentje werd uiteindelijk toch afgeblazen door de gastvrouw omdat haar kind ziek was geworden en haar partner (die nogal veel internationaal reist) keelklachten kreeg. Toen vonden we het te link worden.

Groeten ,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 21:03

AlisonH

Is geen vraag, het is een welgemeende waarschuwing aan iemand die denkt dat ze geen risico loopt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-03-2020 om 21:03

Iedereen loopt risico

De een wat meer dan de ander, maar wie en waardoor, dat weten we misschien later en misschien nooit.

Pfoe. Ik wou dat we even drie, vier maanden door konden scrollen. Al die onzekerheid. Blegh.

mirreke

mirreke

14-03-2020 om 22:03

Alkes

geeft niks hoor. Ik had duidelijker kunnen aangeven dat de tekst helemaal een citaat was.

En zo'n draadje is natuurlijk ook enigszins geschreven een bepaalde indruk achter te laten.

Maar toch: ik volg ook vanuit een beroepsmatige interesse medisch experts en medisch journalisten. Deze maken zich ernstige zorgen en zijn boos over de lakse houding van veel overheden. En over de vele verkeerde berichten. Ze geven aan dat dit echt een gevaarlijk virus is. En dat jongeren bv. door onjuiste berichtgeving onterecht het idee krijgen dat zij niet ziek kunnen worden.

En dan de WHO die er telkens op hamert om te testen. Zoveel mogelijk testen. Als een land te weinig tests heeft, helpt de WHO met meer tests. Testen, en dan isoleren. Terwijl dan Rutte weer op tv komt uitleggen waarom ze nu een bepaalde regeling opleggen, als reactie op de ontwikkelingen. Terwijl je ook leest, dat reageren op veel te laat is. Dat je proactief moet zijn.

Deskundigen die een soort fatalistisch gevoel over zich krijgen, omdat ondanks alle aanwijzingen en uitleg overheden toch niet doen wat er gebeuren moet, zodat je weet dat er mensen gaan overlijden die niet dood hadden hoeven gaan.

Dat verschil, dat maakt moedeloos...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.