Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bicyclette
09-03-2020 om 11:03
Corona en andere virussen (deel 2)
Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.

AnneJ
12-03-2020 om 20:03
Stemmen Ad
In het veld krijg je vanzelfsprekend diverse signalen. Ook deskundigen kunnen verdeeld zijn. Uiteindelijk worden er besluiten genomen. Waarbij je hoopt dat iedereen er achter gaat staan.

AnneJ
De studenten
Na een spoedberaad vanmiddag met de besturen van hogescholen en universiteiten in Amsterdam zijn de studentenverenigingen geplande bijeenkomsten aan het cancelen en societeiten aan het sluiten. Waar de societeit niet sluit zijn in elk geval de verplichtingen van de Groentijd vervallen.

rode krullenbol
Geen extreemrechts clubje
Wat gier je weer veel te kort de bocht om, Ad Hombre.
Wat nu als de aanbevelingen van de microbiologen eenvoudigweg zijn gesneuveld op een gebrek aan capaciteit? Daarop heeft het RIVM ongetwijfeld een beter zicht.
We hebben met z'n allen te roeien met de riemen die we hebben. Chaos en tweedracht proberen te creëren in tijden van nood; dat noem ik pas extreemrechts.
Rode krullenbol

skik
Nee hoor, rode krullebol
"We hebben met z'n allen te roeien met de riemen die we hebben."
Helaas, de roeiwedstrijden worden ook afgelast ;(
skik

rode krullenbol
Oh ja ...
En ik zou het helemaal niet bezwaarlijk vinden als ervoor zou worden gekozen vrijwel alles, op de voedselvoorziening en de zorg na, stil te leggen, als dat nodig is voor het indammen van het virus.
Rode krullenbol

rode krullenbol
Ach ja ...
Die roeiwedstrijden; daar mocht niet eens iedereen aan mee doen!

Flavia
12-03-2020 om 21:03
Vergis je niet wat je indirect allemaal nodig hebt voor de voedselvoorziening.
Gevolg: de meeste mensen moeten gewoon blijven werken.

Jo Hanna
Geen stress op het IC front?
“In de verste verte dus geen stress of tekort op het IC front.“
“Het aantal coronapatiënten in het Amphia ziekenhuis in Breda neemt zo snel toe dat het ziekenhuis rekening houdt met een scenario waarbij de intensive care over een paar dagen al vol ligt.”
“Noord-Brabantse ziekenhuizen, waar het hoogste aantal coronapatiënten woont en verpleegd wordt, zijn speciale teams druk bezig met de scenario’s dat het aantal patiënten nog verder stijgt. (...)
Ongebruikte vleugels van ziekenhuizen worden daarom in gereedheid gebracht om extra patiënten te huisvesten. (...) Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), heeft al gewaarschuwd voor dat scenario. Mogelijk al binnen enkele dagen zijn de ziekenhuizen door de in totaal tweehonderd gesluisde isolatiekamers heen, waarin ernstige zieke coronapatiënten worden verzorgd, zegt hij. (...) Hoe zorgen we voor genoeg personeel?
Dat is een grote hersenkraker, niet alleen in de ziekenhuizen maar ook in bijvoorbeeld verzorgingshuizen of de thuiszorg. Nu is het met veel kunst- en vliegwerk nog wel te regelen, maar wat als ook een deel van het personeel zelf besmet raakt?”
In de Volkskrant een artikel over huisartsen die een parallelle praktijk moeten voeren omdat ze de Corona’s niet tussen de gewone patiënten kunnen hebben. En ze kunnen niet genoeg beschermingsmiddelen krijgen.
Stress genoeg. Nu al! Dit klinkt niet alsof er nog bijzonder veel rek in zit. Maar goed, dit is in NB, ver van de Randstad. Daar gaat dat natuurlijk niet gebeuren.
Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje
Miriam
In de verste verte dus geen stress of tekort op het IC front.===
Jawel. In Brabant wel.

Jo Hanna
Niki: kinderen thuishouden
Alle maatregelen die tot nu toe genomen zijn, zijn adviezen. Je kunt verder gaan dan de adviezen. Dat heet dan ‘eigen verantwoordelijkheid’. Als de scholen vooral open blijven om als opvang te dienen, zal niemand er rouwig om zijn als de helft thuisblijft. Er is een hele goede manier om hier komaf mee te maken: hoestend opbellen en zeggen dat je het heel vervelend vindt maar .Pietje is ook al zo aan het blaffen en iets met het zekere voor het onzekere. Ik denk dat ze je bedanken voor je verantwoordelijksgevoel.
Ik zie de leerplichtambtenaar ook niet in actie komen. Als lpa sta je toch ook voor schut nu, je hebt helemaal geen goed verhaal. Daarnaast denk ik dat gemeenten op dit moment andere zorgen hebben!
Groet,
Jo Hanna

M Lavell
De realiteit
als je voorbereidingen op stress al stress noemt...
Waar we mogelijk naar toe gaan is triage: Opa laten stikken in ruil voor een kansrijker patiënt omdat er te weinig IC plaats is.
Dat is een mogelijke realiteit als het niet lukt om de besmetting in te dammen.
Die realiteit is nog niet aan de hand.

M Lavell
Scholen niet sluiten
Hier https://www.bbc.com/news/av/health-51862922/up-to-10000-in-uk-likely-to-have-coronavirus-chief-scientific-adviser vind je een meneer die heel netjes uitlegt waarom scholen sluiten geen goed idee is.
Nou ja, het genuanceerd natuurlijk. Het gaat om timing.
Sluit scholen als je nog weken te gaan hebt en je kunt erop wachten dat kinderen ongecoördineerd in groepen rond gaan hangen, of toch nog/weer bij opa en oma belanden.
We hebben nog weken te gaan.

Kaaskopje
Solidariteit in tijden van nood
Ik lees op "het net" dat er verwarring en onbegrip is over de beslissing om scholen open te houden. En ik snap dat best. Omdat hun ouders moet kunnen blijven werken, geldt voor leerlingen opeens dat ze in vele tientallen tegelijk een zelfde ruimte mogen delen. Ik ben benieuwd hoelang dit volgehouden ken worden.

Jippox
12-03-2020 om 22:03
Miriam
Dank voor de link. Dat is een heel duidelijk verhaal, waarom je maatregelen op het juiste moment moet nemen.

Ad Hombre
Scholen
Het scheelt al enorm als de overheid zegt dat ouders hun kinderen thuis mogen houden.
Op de school van mijn oudste is nu een kind besmet.
De universiteiten hebben de deuren inmiddels gesloten...

Pennestreek
Hogescholen gaan morgen al dicht
Tenminste, er wordt niet meer klassikaal les gegeven. Grote hoorcolleges waren nav de maatregelen van het kabinet natuurlijk sowieso al verboden.

Jo Hanna
Geen stress!
Ik snap het: “Waar we mogelijk naar toe gaan is triage: Opa laten stikken in ruil voor een kansrijker patiënt omdat er te weinig IC plaats is.“ Inderdaad, geen enkele reden tot stress. In de zorg kunnen ze gelukkig ontspannen!
Laten ze de EMDR-therapeuten ook maar vast opleiden.
Groet,
Jo Hanna

skik
Kaaskopje, scholen open houden
Zoveel mensen, zoveel meningen. Vanmiddag was het een hot topic onder de medewerkers van de school waar ik werk. De één gaat thuiswerken, de ander is boos, weer iemand meldt zich ineens ziek en er zijn er ook zat die hun schouders ophalen. En mensen die blij zijn dat de tent blijft draaien.
skik

Sinilind
Werkweigering
Ik heb contact opgenomen met mijn vakbond, omdat ik redelijk boos ben over de beslissing om scholen open te houden (maandag gaan alle scholen in Frankrijk dicht, van peutercreches tot universiteit). Maar als je weigert te gaan werken is het werkweigering. Mogelijk grond voor ontslag. Een oplossing is jezelf ziek melden, en eerlijk gezegd verwacht ik dat veel collega’s vanaf volgende week niet aanwezig zullen zijn, dat zijn de geruchten dat ik opgevangen heb. Ik zal het zelf niet doen maar ik zal niet van harte naar mijn werk gaan.
Sini

margaretha
niet alleen de scholen
zwembaden, bioscopen, bars en restaurant , niet - noodzakelijke winkels (voedsel en apotheken blijven open), alle evenementen en vast nog wel meer

Kaaskopje
12-03-2020 om 23:03
Skik
Het is maar goed dat er geen publiek is met dat stelletje hoesters aan tafel 😅
Ik vond een uiteraard verontwaardigde Wilders vanmiddag verdacht hees klinken voor de camera. 😉

Ad Hombre
Margaretha
Inderdaad, maar als ouder ben ik ietwat gepreoccupeerd met scholen.
Zeker omdat ik mijn kinderen al twee weken thuishoud.
Kan ik ze tenminste vrij met hun vriendjes laten whatsappen en facetimen...

Kaaskopje
Op de valreep
Bizar idee dat wij gister de mazzel hadden dat we nog naar een voorstelling/concert in her theater konden gaan. In onze stad is nog maar 1 positief geteste patiënt, in de omgeving ook nog maar weinig, dus ik voelde geen risico.