Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 12:07

Boos op puberdochter: testen op corona maar wacht niet thuis de uitslag af

Pennestreek

Pennestreek

13-08-2020 om 16:08

Elena

natuurlijk moeten de GGD's daarvoor gefaciliteerd worden. Waar het me om gaat is dat snelheid en testbereidheid allebei omhoog moeten om een tweede crisis te voorkomen. En dat we met zijn allen ons nog steeds aan de richtlijnen moeten houden.
Nu zijn het nog voornamelijk jongeren die besmet worden, maar die besmetten natuurlijk uiteindelijk wel weer de mensen om hen heen die wel ouder en dus kwetsbaarder zijn. Mensen nemen het allemaal niet meer zo nauw met de maatregelen heb ik het idee. Ik zie hier in het verpleeghuis te vaak bezoek dat zonder mondkapje over de gangen loopt. Dat hebben ze dan bij pa of ma op het appartement afgedaan, want 'pff, dat hou ik niet uit hoor, veel te warm', en vergeten het weer op te zetten. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Ik kom ook nog steeds niet bij mijn ouders binnen. We spreken buiten af. Ik heb nog steeds nauwelijks afspraken met anderen. En ook dan weer buiten en op afstand. Geldt ook voor man. En voor de kinderen. Die hebben ook nog steeds een voornamelijk digitaal sociaal leven. Nee, het is niet ideaal, maar noodzakelijk vind ik. Ik ben ook voor een mondkapjesplicht in het openbare leven, al was het maar zodat we ons er allemaal van bewust blijven dat er iets aan de hand is.

Flavia

Flavia

13-08-2020 om 16:08

Anca

Jij vond de test kriebelen, mijn dochter toch echt niet snel van de pijntjes (eerst de wedstrijd afmaken met 2 gescheurde enkelbanden) vond 'm bijzonder pijnlijk. Het bloedde ook. Hoe je het beleefd hangt ook af van hoe hard of zacht de test wordt afgenomen dat verschilt van persoon tot persoon.

Uitslag was er binnen 24 uur. Waarbij er eerst een half contacten onderzoek werd gedaan voor ze de uitslag vertelden. We dachten al dat ze positief was ipv negatief.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 06:08

Pennestreek

'Overigens, voor de mensen die het nut van mondkapjes in twijfel trekken: hier zijn onlangs een paar medewerkers positief getest, die tussen moment van besmetting en de test gewoon gewerkt hebben. Op geen enkele afdeling heeft dat geleid tot meer besmettingen, niet bij bewoners en niet bij medewerkers.'

Ach, op Terschelling waren 133 van de 134 jongeren negatief getest na een corobabesmetting oo de camping. En daar droeg niemand een mondkapje. Dus zijn ze niet nodig.

Niet helemaal Elena

Buiten heb je minder kans op besmetting dan binnen, maar toch ook kans. Je kunt ook meer afstand nemen, hoewel de jongeren dat vermoedelijk niet veel gedaan zullen hebben.

Binnen, in het verpleeghuis, loop je veel meer risico op besmetting omdat het virus minder snel vervliegt, ook nog afhankelijk van de ventilatiemogelijkheden. Maar ook is er sprake van grotere dichtbijheid in de zorg, veel momenten waarop geen afstand gehouden kan worden.

En zorgmedewerkers kunnen het virus uit hun eigen kring van een onbepaalde hoeveelheid contacten meenemen naar hun werk.

https://nos.nl/artikel/2343825-jongerencamping-op-terschelling-eerder-dicht-na-coronabesmettingen.html

Twee jongeren, van de Appelhof, bleken bij thuiskomst besmet.
Na bron- en contactonderzoek lijkt het er volgens de GGD niet op dat de jongeren op het eiland contact hebben gehad met oudere of kwetsbare mensen, of met mensen van buiten de camping.

Later bleken er, na testen dus nog 6 mensen besmet, waar er dus na grootschalig testen gisteren nog 1 bijkwam.

Ook vandaag wordt er nog getest, en krijgen een aantal mensen nog een uitslag.
En bovendien wordt er mogelijk over een paar dagen nog een hele groep getest vanwege de mogelijkheid dat het virus pas na een paar dagen positief test.

Buiten heb je bij social distancing geen mondkapje nodig.

Binnen kan het het verschil maken blijkbaar gezien het bericht van Pennestreek.
Wel besmet en toch dichtbij kwetsbare bewoners is er blijkbaar niemand besmet.

Piep

Piep

14-08-2020 om 07:08

Conclusie

Het gebruik van mondkapjes door medisch personeel is natuurlijk totaal niet te vergelijken met mondkapjes gebruikt door leken. Bovendien weten we niet of het hier om medische mondkapjes gaat. Daarnaast is het de vraag of deze mensen klachten hadden een dus besmettelijk waren (hopelijk hadden ze geen klachten, want dan zou je wel fout bezig zijn om te gaan werken).

Dus een conclusie is helemaal niet te trekken.

Ik ben benieuwd hoe de besmetting op Appelhof is gegaan. Hier komen vrijwel aleen maar 18minners, die dus geen afstand hoeven te houden. Ze zijn continu buiten of in hun tent natuurlijk. Interessant om te weten of het om tentgenootjes gaat met enkele 'logees'. Of dat ze inderdaad uit elkaars bierflesje dronken. Of dat ze heel dicht op elkaar hebben staan schreeuwen en zingen. In dat laatste geval zou je meer besmettingen verwachten want dat doen ze daar allemaal.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 07:08

AnneJ

'Twee jongeren, van de Appelhof, bleken bij thuiskomst besmet.'

In het verpleeghuis van Pennestreek waren ook 'enkele medewerkers' besmet. Dus?

In het verpleeghuis volgden verder geen besmettingen. De medewerkers hebben verder, ondanks de omstandigheden in het verpleeghuis, binnen, geen social distancing mogelijk, verder niemand besmet.

Op de camping volgden na de 2 jongeren nog een aantal jongeren die elkaar vermoedelijk hebben besmet. En er komen er mogelijk nog een aantal bij. Waarbij het niet spontaan 'ontbrand' is.

Dus, ja anecdotisch want incidenteel, een mondkapje heeft in gehad.

Zin gehad.

Piep

Piep

14-08-2020 om 08:08

Inderdaad

Uit geen van de twee gebeurtenissen kunnen wij conclusies trekken op basis van de info die wij hebben. Het is beide wel interessant voor nader onderzoek lijkt me. Het een zou iets kunnen zeggen over het gebruik van mondkapjes binnen, mits er niet-medische mondkapjes gebruikt werden want van medische mondkapjes is de werking al bewezen. Overigens worden mondkapjes al geadviseerd als je binnen geen afstand kan houden, zie vliegtuig en OV.

De situatie op Appelhof zou iets kunnen zeggen over de besmettelijkheid van pubers onderling, maar ook over de besmettelijkheid in de buitenlucht. Dat laatste vind ik erg interessant. Tot nu toe zijn uitbraken in de openlucht eigenijk nooit echt vastgesteld, noch uitgesloten. Ik ben benieuwd of over een week veel meer campinggasten besmet blijken. Of dat de bierflesjestheorie klopt.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 08:08

AnneJ

'Buiten heb je bij social distancing geen mondkapje nodig.'

Maar de discussie over de mondkapjesplicht gaat juist over buiten. Over parken en winkelstraten.

Juist

Niet juist maar ook over buiten, in de speciale gevallen dat social distancing een probleem is.

Zoals te lezen valt in het bericht dat je van mij gekopieerd hebt. Social distancing dus.

Je weet dat het in beide grote steden, Amsterdam en Rotterdam, gaat om drukke winkelstraten met zoveel bezoekers dat mondkapjes als extra bescherming mogelijk kan zorgen dat er, ondanks buiten, maar mensen dicht op elkaar, geen besmetting optreedt.

Dus bij een gebrek aan social distancing, buiten, worden volgens de laatste inzichten/nog steeds geen harde feiten, mondkapjes een issue.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 09:08

AnneJ

'Niet juist maar ook over buiten, in de speciale gevallen dat social distancing een probleem is.'

Tuurlijk joh, die 134 jongeren op Terschelling deden de hele vakantie aan social distancing.

Piep

Piep

14-08-2020 om 09:08

Precies

En daarom ben ik ook zo benieuwd wat we over een week zullen zien mbt Appelhof.

Piep

Er is laatst vziw wel degelijk een uitbraak in de buitenlucht vastgesteld, toen na een thuisfeestje in Dokkum in de buitenlucht 14 jongeren besmet bleken. Hoe eea er precies aan toe ging, weten we niet (althans, in de krant las ik verder niets behalve feestje, thuis, en buitenlucht). Maar als ze allemaal dronken gezellig om elkaars nek gehangen hebben, dan is een besmetting niet zo verwonderlijk.

Groeten,

Temet

Piep

Piep

14-08-2020 om 18:08

Dokkum

Dat klopt, maar ik vond dat een onduidelijk verhaal. Niet echt bewijs daardoor.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2020 om 18:08

Feestjes

bij jongeren, daar gaan vaak flessen en/of joints rond, naast het brallend om elkaars nek hangen. Met een beetje geluk wordt er hier en daar ook nog gezoend. Is denk ik toch iets anders dan de thuisbarbecue met alleen volwassenen. Maar ik beken meteen dat ik hier al mijn vooroordelen spui 😜 hoor. Lang niet alle jongeren zijn of doen zo natuurlijk, mijn eigen kinderen bijvoorbeeld niet. Ook al omdat ze weten dat ik bij de kwetsbaarste doelgroep werk en ze ook nog graag hun grootouders willen blijven bezoeken. Al is het nog steeds in de tuin en zonder knuffel. Bovendien hoort dochters beste vriend ook tot de risicogroep.

Ik ben ook blij met die actie op social media Ikbengeendorhout. Als ‘de risicogroepen’ individuen met een eigen gezicht en verhaal worden komt de boodschap volgens mij veel beter binnen. Ook bij jongeren.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 07:08

Piep

'En daarom ben ik ook zo benieuwd wat we over een week zullen zien mbt Appelhof.'

De tweede serie tests is ook negatief.

Deze jongens droegen wél een mondkapje:
https://www.ad.nl/delft/gewapende-overval-op-supermarkt-in-delft-politie-zoekt-naar-twee-jongens-met-mondkapjes~a4af87e0/
De politie deelt een signalement: de jongens zijn rond de 16 jaar en licht getint. Ze dragen allebei een zwart mondkapje.

ElenaH

ElenaH

15-08-2020 om 07:08

Pennestreek

'bij jongeren, daar gaan vaak flessen en/of joints rond, naast het brallend om elkaars nek hangen. '

Wat een onzin.

Piep

Piep

15-08-2020 om 08:08

Nadeel

Hmm, ja dat is een nadeel van mondkapjes...

Heel weinig besmettingen dus op Appelhof, maar de incubatietijd is misschien nog niet voorbij.

Er zullen vast wel pubers zijn die drankflesjes delen, maar ik ken ze niet. Dat vinden ze hier echt vies (niet de drank Ik geloof wel dat jongeren joints delen. Maar dat doe je niet met 10, want dan heb je er niks aan, dus dat zal niet voor massale besmettingen zorgen.

Het grappige is dat iedereen telkens focust op tieners, maar daar zitten relatief weinig besmettingen. Het zijn de twintigers en dertigers waar het fout gaat. Hele andere groep.

Je ziet aan de rellen (en hiervoor de demonstraties) dat we dit niet lang gaan volhouden met zijn allen. We moeten echt meer focussen op de jongeren. Mbo's moeten weer open, de studenten weer op locatie aan de slag. Vo gaat gelukkig alweer open. We zouden meer moeten organiseren voor de jeugd, buiten. Toch feesten buiten toestaan bijvoorbeeld. Alles kan weer, vakantie, restaurant, bios. Maar het is allemaal toch wel meer gericht op volwassenen vanaf een jaar of 30. Jongeren willen feesten en dat kan niet. Waarom niet in aangepaste vorm buiten toch het een en ander toestaan.

ElenaH

ElenaH

Piep

'Ik geloof wel dat jongeren joints delen. '

Mijn dochter heeft net de El Cid achter de rug. Zowel online als in Leiden. Er is niet geblowd, geen alcohol gedronken, niet gebrald en niemand viel anderen om de hals. Ook niet tijdens het avondprogramma. Ook niet bij de bezoeken aan de studentenverenigingen.

De neiging van al die (schijn)heilige volwassenen om af te geven op jongeren vind ik echt stuitend. Verdeel en heers, heet dat.

Piep

Piep

Klopt

Ik hoorde ook dat el cid heel goed geregeld is. Hier zie ik ook verantwoordelijk gedrag, juist van de studenten en scholieren.

Dat neemt niet weg dat ik wel geloof dat kinderen soms joints delen, maar ik zeg ook dat dat echt niet tot grote besmettingen leidt. Dat wordt ook wel gezegd: het zijn vooral de familiefeesten. Vooral ook in de turkse en Marokkaanse gemeenschap, maar dat mogen we niet te hard zeggen. Jongeren de schuld geven mag wel, dus doen we dat maar. Terwijl de cijfers wat anders laten zien.

@Emma

@Emma

Brallend om elkaars nek

Alleen corpsballen hangen brallend om elkaars nek. Dat die ontgroeningen dit jaar niet mogen vind ik niet zo erg. Misschien levert het een ander cohort op hoewel ik vermoed dat eea toch wel ongezien zal plaatsvinden.
Verder ben ik het eens met ElenaH: afgeven op jongeren is erg hypocriet.

Piep

Piep

Corps

Mijn zoon gaat bij een corps en juist daar gaan ze er heel verantwoordelijk mee om. Weinig besmettingen in die stad, maar 1 zijdelings bekende werd positief getest en meteen werden alle afspraken voor een week afgezegd. Ze willen en haard voorkomen.

Pennestreek

Pennestreek

15-08-2020 om 09:08

Afgeven op jongeren?

Helemaal niet. Ik ken het ook niet uit mijn omgeving maar ik hoor(de) en lees (las) toch regelmatig over schuurfeesten, indrinken en comazuipen. Maar ik ben dan blijkbaar de enige die denkt dat zulke dingen (nog steeds) en dat in dat soort gevallen er misschien wel eens sprake zou kunnen zijn van besmetting.
Ja, het aantal besmettingen loopt vooral op in de groep daarboven, 20-30 en 30-40. Als die zich netjes aan alle richtlijnen houden, hoe kan het dan dat de besmettingsgraad oploopt??

Piep

Piep

15-08-2020 om 09:08

Die groepen houden zich niet netjes aan de richtlijnen, anders steeg het niet zo in die groepen. Maar vind jij dat jongeren? Die term houdt met 25 wel op toch? Dus die oproep aan jongeren van Rutte, voor wie is die bedoeld?

Ik woon in een regio met indrinken, zuipketen, etc. Al heel jong drankgebruik. Maar ik zie ook dat juist die groep oké bezig is. Dat zijn de pubers tot 18 jaar. De groep daarboven, in de studentenleeftijd, is in mijn omgeving ook heel netjes bezig. Maar ja hier zijn sowieso weinig besmettingen en ik merk dat bijna iedereen zich wel aan de regels houdt.

Ik denk dat 'jongeren' wat eufemistisch bedoeld is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.