Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 12:07

Boos op puberdochter: testen op corona maar wacht niet thuis de uitslag af

bergmarmot

bergmarmot

24-07-2020 om 09:07

huisarts

"En waarom loopt dit alles om te beginnen al niet via de huisarts? Het netwerk van huisartsen is uitgebreid, kent iedereen en heeft toegang tot alle gegevens, en toch zijn ze voor een flink deel buiten het proces gehouden. Ik vind dat wonderlijk."

Dat is dus helemaal niet wonderlijk. Je wilt mensen met mogelijke coronaklachten juist NIET op de reguliere plekken hebben, en al helemaal niet op plekken waar artsen en kwetsbare mensen zijn. Ik vind het eerlijk gezegd wonderlijk dat mensen dat niet snappen.

bergmarmot

bergmarmot

ursa

"Ik geloof dat de economie nu prioriteit heeft op de gezondheid. Dus inderdaad: men neemt liever een risico (mogelijk besmet werknemer inzetten) dan omzet missen."

Er is geen 'men'.
Iedere werkgever maakt zijn eigen afweging, net zoals iedere individu zijn eigen afwegingen maakt (wat je ook in deze draad ziet). De ene werkgever kan eenvoudig een vervanger bellen, de ander niet. De een vindt corona sowieso onzin, de ander neemt het bloedserieus. De een is flexibel en laat je thuis werken, de ander heeft die mogelijkheid (of wil) niet. Etc. etc.

Door in termen van 'men' te schrijven suggereer je een homogene groep. Die bestaat niet.

@Emma

@Emma

Huisartsen

Alsof het bij de huisartsen helemaal vol zit met zieken en kwetsbaren. Echt niet. De huisarts doet alles telefonisch en daar komt helemaal niemand. Als je op de website kijkt laat je het wel uit je hoofd. Het zal wel zo zijn dat de reguliere gezondheidszorg weer op gang komt, bij mijn huisarts merk ik daar niets van.

bergmarmot

bergmarmot

Aagje

" Op 2 locaties, beide locaties 1x per week had ik begrepen. "

Maar weet je dat zeker of heb je 'alleen van horen zeggen'? Insteek is juist dat iedereen snel getest kan worden, daar zijn de teststraten op ingericht. Je presenteert het hier wel als een waarheid, waardoor sommige mensen ten onrechte gaan denken 'zie je wel, het is allemaal slecht geregeld'. Terwijl ik mij afvraag of jouw aanname wel juist is.
(ik zeg niet dat het optimaal is, dat is het niet, maar laten we elkaar niet aanpraten dat het slecht is geregeld. Twee maanden geleden riepen we massaal dat er veel meer getest moet worden, en nu er veel capaciteit is, hebben mensen steeds weer 'excuses' om zich niet te laten testen.)

bergmarmot

bergmarmot

Emma

"Alsof het bij de huisartsen helemaal vol zit met zieken en kwetsbaren. Echt niet. De huisarts doet alles telefonisch en daar komt helemaal niemand. Als je op de website kijkt laat je het wel uit je hoofd."

Hier heel ander beeld hoor. Nee, niet zo druk als vroeger, maar de mensen komen gewoon weer. Logisch toch?

Maar bedoel je te zeggen dat ze er dus maar gewoon coronapatiënten tussen moeten zetten? Gewoon door dezelfde deur naar binnen, in dezelfde wachtkamer? Heb je je verdiept in het concept van de test-straten waarbij juist iedereen in zijn eigen auto blijft zitten? Dat is om besmettingsgevaar te voorkomen. Wat een raar idee om te zeggen: nee joh, lekker in de wijk, op de plek waar juist ook andere zieke mensen naar toekomen?
Ziekenhuizen splitsen de coronapaiteienten volledig van de overige patiënten, in alle opzichten. Dat kunnen de meeste huisartsen helemaal niet.

ElenaH

ElenaH

Bergamot

'Heb je je verdiept in het concept van de test-straten waarbij juist iedereen in zijn eigen auto blijft zitten? '

Maar dat is het gekke: dat is dus niet bij alle teststraten het geval ...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-07-2020 om 10:07

Bergamot

Twee weken geleden in mijn naaste omgeving gebeurd. In die zin van horen zeggen maar wel uit een bron die ik betrouwbaar acht. Daarom niet nagezocht.
Iemand anders in mijn omgeving had meer geluk. Meldde zich op de ochtend dat er getest werd en kon daar diezelfde dag terecht. Maar de eerste die ik noemde kreeg op een ander moment in de week klachten en moest dagen wachten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Emma

Dat van die huisarts herken ik ook niet hoor. Hier kunnen we gewoon fysiek terecht in onze huisartsenpraktijk. Desnoods dezelfde dag dat we bellen. Wel met aanpassingen en controle op coronaklachten, dan krijg je een telefonisch consult, maar de zorg is gewoon toegankelijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

dus na ruimschoots 60 uur na de test

(ipv tussen de vooraf aangegeven 24 en 48 uur) heb ik maar met de regionale GGD gebeld. Die hadden de uitslag idd al binnen en die kreeg ik gewoon per telefoon (onder vermelding van het BSN). Dus, dank voor de tip hier!

Pluk

Pluk

Top!

Negatief zeker?

@Emma

@Emma

Huisartsen

Nee natuurlijk moeten huisartsenposten geen zoete (test-) inval worden voor al of niet besmette mensen en andere patiėnten door elkaar. De ggd kan dat beter op een ruimere locatie organiseren.
Het was meer ironisch bedoeld na jouw opmerking dat huisartsen er zijn voor reguliere zorg.
Ik hoop dat die van mij weer snel normaal patiėnten gaat zien en die van mijn dochter ook.
Als je op de website kijkt die je echt grote rode gevarentekens en "niet naar de praktijk komen" en "alleen telefonisch". Dat is echt niet normaal. Terwijl fysiotherapeuten, tandarsten enz gewoon weer hun werk doen.

Pluk

Pluk

Hier ook

Als ik de huisarts bel krijg ik nog steeds te horen: als het niet noodzakelijk is, bel dan vooral niet.

Tine Winkel

Tine Winkel

Pluk

idd negatief, dus wij kunnen toch nog op vakantie. Jongste voelde zich al schuldig dat we door hem niet op vakantie zouden kunnen gaan. We hadden al allerlei plannen van dingen te doen in en rond het huis om de verveling tegen te gaan, maar ik ben heel blij dat we toch gewoon naar een camping in NL kunnen gaan - geeft toch beduidend meer vakantiegevoel dan dat 1 van ons alleen boodschappen doen als uitje heeft.

Vervelende test

Ik snap jouw dochter op zich wel, het is een vervelende test, zo met dat ding in je neusgat!! Toen ik het deed bij de GGD kwam er niks uit, dus uitslag negatief. Had toch klachten en deed een antistof test bij de huisarts, was positief.
Dus vraag een antistof test aan bij de huisarts, is met wat bloed zo gedaan. Geen ding in je neus geduwd!!

Anca

Anca

30-07-2020 om 18:07

Raar Flowroma

Die test met wattenstaafje kriebelt een beetje, dat is echt geen reden om hem niet te laten afnemen. De betrouwbaarheid is 98%.

De antistoffentest is een bloedtest die maar 70% betrouwbaar is.

Wat heb je liever, een wattenstaafje of of een naald? 98% of 70%?

Waar haal jij je cijfers vandaan?

Anca, waar haal jij jouw cijfers vandaan? De antistof test is 95-100% zoals het Reinier Lab dat zegt over een RIVM goedgekeurde test (bron: https://www.rhmdc.nl/rivm-goedgekeurde-antistoftest-voor-covid-19-aan-te-vragen-bij-rhmdc/)

Het gaat om wat het makkelijkste en meest haalbare is voor de dochter. Die wattenstaaf werd echt wel hard ingeduwd bij mij, misschien bij jou niet, dan heb je geluk.

Anca

Anca

31-07-2020 om 08:07

Ik ben getest

Ik heb de antistoffentest zelf ondergaan en kreeg erbij te horen dat die maar 70% betrouwbaar was.

ElenaH

ElenaH

31-07-2020 om 08:07

Anca

'Ik heb de antistoffentest zelf ondergaan en kreeg erbij te horen dat die maar 70% betrouwbaar was.'

Van wie kreeg je dat te horen?

MoederVan3

MoederVan3

31-07-2020 om 09:07

Antistoftest is geen vervanging test GGD

Flowroma,
Heb je de tekst van je eigen link gelezen?
Antistoffen worden pas na 2-3 weken infectie aantoonbaar. Incubatietijd is gemiddeld zo'n 5-6 dagen. Dus er is een periode dat iemand nog seronegatief is en de GGD-test wel al resultaat geeft.
De meeste huisartsen zullen dan ook niet mee willen werken met een test, zonder dat er eerst een test bij de GGD is afgenomen.
Zie richtlijn: https://www.nhg.org/downloads/advies-serologische-antilichaamtests-naar-covid-19?tmp-no-mobile=1
Anca heeft waarschijnlijk een sneltest gedaan.

Moedervan3

Nee, had de tekst nog niet helemaal gelezen. Ik ben het met je eens hoor, de antistoftest is niet ter vervanging van de GGD test. Het ligt ook echt aan wat de dochter wil natuurlijk, als ze echt geen GGD test wil, dan is het beste alternatief de antistoffen test zou ik zeggen. Natuurlijk na 2w ja.

Anca

Anca

31-07-2020 om 12:07

Elena

Van mijn huisarts, die de test ook afnam. Of dat een snelle of trage test was, weet ik niet. Er werd een buisje bloed afgenomen en ik mocht twee dagen later bellen voor de uitslag.

Emmawee

Emmawee

31-07-2020 om 13:07

Gorgelen

Ik hoorde laatst op BNR dat iemand was getest, waarbij hij had moeten gorgelen. Het lijkt me dat met zo'n test de testbereidheid toch wel omhoog gaat.

Verder lijkt me dat elke individuele test een gerandomiseerd nummer kan krijgen krijgen, waarvan je online gewoon de uitslag kunt opvragen.

Maar voorlopig is het zoals het is en daar moeten we het maar mee doen.

Testen

Ik vind het wel vervelend dat het lang duurt. Mijn dochter heeft zondag in ochtend gebeld voor afspraak, ze kan dinsdagochtend om 10uur terecht.Toen ze donderdagochtend om 12 uur nog geen uitslag had heeft ze zelf gebeld. Uitslag (negatief) was toen we binnen. Ze heeft dus 4,5 dag binnen gezeten en niemand gezien. Dat is best lang voor een 18-jarige. Ik weet niet hoe groot animo is om bij wijze van spreken over week bij een neusverkoudheid opnieuw te laten testen.
Als de drempel testen omlaag moet dan moet het sneller

Pennestreek

Pennestreek

13-08-2020 om 16:08

Druk op GGD wordt opgevoerd...

Intussen is inderdaad wel duidelijk dat de factor tijd een hele belangrijke is. Zowel vanwege de bereidheid om te testen, als vanwege de effectiviteit (hoe sneller je weet dat iemand positief is hoe sneller je omgeving kunt informeren en besmettingen beperken).
Nu werk ik zelf in de ouderenzorg in de periferie van Rotterdam, mijn werkgever heeft een deal gesloten met het St. Franciscus. Wij kunnen dagelijks tot 12 uur testen bij ze inleveren die wij zelf op onze eigen locaties afnemen bij bewoners en medewerkers. De volgende dag hebben we dan de uitslag. Dat werkt heel prettig en daardoor is de impact op inzetbaarheid van personeel en de impact op de afdelingen (elke afdeling waar een bewoner of medewerker besmet is gaat dicht, tot alle overige medewerkers en bewoners negatief getest zijn) beperkt. Het zou natuurlijk eigenlijk altijd zo moeten kunnen. Zeker nu we van de deskundigen horen dat de tweede golf er wellicht al in september aan komt. Als ik kijk naar het aantal besmettingen in (de omgeving van) Rotterdam dan ben ik daar ook bang voor. Het zijn hier inmiddels geen op zich staande incidenten meer...
Ik houd mijn hart vast. Veel van mijn collega's zijn geestelijk en lichamelijk nog niet of niet meer in staat om weer zorg te verlenen zoals tijdens het dieptepunt van de crisis. En dat is dan nog 'maar' de ouderenzorg, dan heb ik het nog niet over de medewerkers op de IC's... Ik hoop zo dat iedereen weer/nog zijn verantwoordelijkheid neemt. We moeten ons echt allemaal houden aan de social distancing en de handhygiëne.

Overigens, voor de mensen die het nut van mondkapjes in twijfel trekken: hier zijn onlangs een paar medewerkers positief getest, die tussen moment van besmetting en de test gewoon gewerkt hebben. Op geen enkele afdeling heeft dat geleid tot meer besmettingen, niet bij bewoners en niet bij medewerkers.

ElenaH

ElenaH

13-08-2020 om 16:08

Pennestreek

Ik vind het schandalig dat de druk op de GGD's wordt opgevoerd. Alsof die mensen er iets aan kunnen doen dat onze regering maar 5 uur beschikbaar stelt voor contactonderzoek terwijl overal in de wereld 12 uur gehanteerd wordt. Schofterig gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.