Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango
30-08-2018 om 22:08
Beugelperikelen
Ik gooi er nog maar eens een beugeldraadje in. Zoon van 13 hier is eindelijk aan de beugel. Na een vervelende ervaring vorige week bij de kaakchirurg (4 tanden getrokken, 1 hoektand vrijgelegd en dit alles zonder goede voorbereiding van de kaakchirurg/assistente) waren we vandaag bij de orthodontist. De assistente deed daar enorm haar best om zoon goed voor te bereiden. Toch vond hij het allemaal heel akelig. Hij heeft alleen maar slotjes gekregen en elastiekjes om de kiezen, zodat daar volgende week haakjes aan geplaatst kunnen worden. Ook krijgt hij dan een draadje door de slotjes.
Dit was echter allemaal al erg genoeg. Hij heeft heel veel last alleen al van de slotjes. Het doet pijn zegt hij, aan zijn tanden en overal in zijn mond. Zal best een kwestie van wennen zijn. Hij wilde ook absoluut niet meer naar school en naar de voetbaltraining vanavond. En dit is pas het begin. Nu denk ik wel dat ik een best overgevoelige zoon heb hoor. Dochter was destijds heel anders, die klaagde echt zelden over de beugel. Maar pfff, ik zie nu al enorm tegen het hele traject op. Iemand nog tips voor een hooggevoelig kind met beugel?

Pirata
07-09-2018 om 09:09
een "vaste"
Mijn zoon heeft na mijn geklaag bij de orthodontist himself een vaste assistente gekregen, die wél met hem kan omgaan en hem serieus neemt.
Ze ramden die beugel er anders gewoon in zo ongeveer, en kop houden want pijn=fijn.
Kijk, zo moet je mijn zoon niet aanpakken. Hij heeft ook nog eens PDD-Nos en is extra gevoelig in zijn mond. Als je hem redelijk behandelt (zoals het hoort, met uitleg etc.) dan gaat het prima.
Maar eigenlijk hoort iedereen zo behandeld te worden.
Ze hebben zich daar verbeterd na mijn klachten, maar voor mezelf ben ik ergens anders heen gegaan waar ze klantvriendelijkheid tenminste standaard in het pakket hebben.

Phryne Fisher
07-09-2018 om 09:09
Vaste
Normaal zijn de controles ook bij een aardige dame, maar ze hebben een persoon die de lange behandelingen (dus het plakken) doet. Over een paar weken moet ze weer en ik ga dan ook zeker mee. Vooraf bespreek ik wel even de strategie met dochter. Die is goed behandelbaar, maar als het knapt bij haar sta ik ook niet voor de gevolgen in Ik heb me vorige keer ook verwonderd over die plakdame. Als je het niet leuk vindt om met kinderen te werken, moet je lekker stickers gaan plakken bij een bouwmarkt. Hopelijk kan ik het zo mooi beheerst zeggen als Carry voorstelt. Bij mij komt het er ook nog wel eens wat te direct uit.

Tango
07-09-2018 om 12:09
Ja, mee gaan.
Wij gaan ook mee bij de lange behandelingen. Korte controles mag zoon zelf gaan doen.
Ik denk dat meegaan zeker al helpt en dat die dame dan al wat voorzichtiger zal zijn, als je erbij zit. Zo niet dan meteen er iets van zeggen. En als dat er dan niet zo vriendelijk uit komt, jammer dan hoor. Dat had ik laatst ook bij de kaakchirurg, ik was toen ook echt boos. Maar het hielp wel.
Hier hebben ze ook verschillende assistentes. Die van de vorige keer was erg aardig en legde veel uit. Zoon was gisteren met man en ik weet niet wie hij toen had. Volgens mij doen ze ook allemaal dezelfde behandelingen.
Je kan je 'klacht' ook met de orthodontist of bij de balie bespreken, als je bang bent dat de betreffende assistente er niets aan gaat veranderen.

Flanagan
09-09-2018 om 09:09
Van te voren aankaarten
Ik zou al eerder dit punt met de ortho of de balie bespreken. Dan kunnen ze hun planning daarop afstemmen.
Zelf een keer een assistent gehad die ook wat hardhandig was, mogelijk vanwege de dikke handen. Maar toen ze een stukje metaal achter in mijn mond liet liggen en ik vreesde dat dat stukje metaal in mijn keel zou verdwijnen als ze het niet meteen weghaalde, heb ik haar onderbroken. Ik haalde zelf het stukje weg en zei dat ik wilde dat de ortho straks het andere uiteinde afknipte. ( Die zou toch haar werk nakijken,)
Na afloop bij de balie het voorval besproken. De baliemedewerkster was blij dat ik het aangegeven had, ipv achter hen om over de praktijk klagen.
Ik heb het de keer daarop ook met de ortho nog even besproken zodat deze wist waar de assistente begeleiding in nodig had of een aantal tips aangereikt kreeg hoe bv een tang onder een andere hoek vast te houden. Gewoon leermomenten in de praktijk.

Tango
06-10-2018 om 23:10
Intussen
We zijn inmiddels natuurlijk een stukje verder in het traject. Zoon slaat zich er dapper doorheen, daarover eigenlijk geen klagen. Wel over het hele gebeuren verder. Dochter heeft destijds bij dezelfde orthodontist gelopen, nooit klachten gehad bij haar.
Bij zoon is het een ander verhaal. Hij is inmiddels al 3 keer voor een extra afspraak langsgeweest: 2 keer slotje losgegaan, 2 keer draad gebroken en ook tot twee keer toe klachten over een slotje dat in het tandvlees zit. Dit slotje was vorige week opnieuw geplakt, maar zit er bij nader kijken nog steeds een stuk in. Pijnlijk. En vandaag trok hij er dus ook een stuk draad uit, zat er nog maar 4 dagen in. Ik word er eerlijk gezegd niet goed van, ik blijf bellen naar die orthodontist en het lijkt gewoon echt een beetje prutswerk. Of zie ik dat nou verkeerd? Ik overweeg al bijna om over te stappen naar een andere. Maar geen idee dus of dat kan als je een traject al bent begonnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Met overstappen en met zoveel gedoe in het beugeltraject?
Ik heb inmiddels ook wel besloten met alle afspraken mee te gaan voorlopig. Maar ja, dat is ook weer lastig plannen met werk etc. Kortom, erg balen....

Flanagan
08-10-2018 om 09:10
Weer draad gebroken
Overstappen naar een andere ortho betekent vaak geconfronteerd worden met een vertraging van ruim een half jaar vanwege een wachtlijst. Maar dit gevoel van wantrouwen is ook niet fijn.
Er kunnen ook andere oorzaken zijn van het los raken van de slotjes of het breken van de draad. Lees link.
Er staat jammergenoeg geen oplossing bij. Maar misschien weet de ortho die wel.
Ik heb een tijdje te maken gehad met kiezen klemmen en ik kreeg een bitje.
Misschien kunnen ze een bitje maken die niet over de voortanden klemt zodat de draad wel zijn werking kan doen.
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/orthodontie/breken-draad-vaste-beugel
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.