

Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jaymza
17-11-2009 om 08:11
Bah gezondheidszorg
Belde vandaag de huisarts voor een afspraak, kan ik pas maandag terecht! Na 6 dagen! Vraagt de telefoniste ook waarvoor ik kom. Ik heb echt geen zin om haar te vertellen waarvoor ik naar de huisarts ga.
Logisch dat steeds meer mensen rechtstreeks naar de spoedeisende hulp gaan. Al is mijn ervaring van een aantal jaren geleden dat ze ons echt niet wilden helpen zonder briefje van de huisarts.
Jaymza

Tijgeroog
25-11-2009 om 13:11
Jakiro
"Een nivel onderzoek uit 2002 laat zien dat huisartsen 1 op de 7 bezoeken aan een HAP als onzinnig beschouwden en de SEH 1 op de 5 bezoeken. Oftewel 14% en 20%. "
Is dat dan vooraf of achteraf? Ik heb eens met een baby (bijna een jaar) bij de HAP gezeten, ivm diarree, waarbij ik me zorgen over uitdroging begon te maken. Dat bleek uiteindelijk niet nodig, dus misschien was m'n bezoek dan wel "onzinnig" volgens de arts, maar toch ben ik blij dat ik geweest was.
En die glassplinter heb ik er bij de HAP uiteindelijk zelf uitgekregen. De 2 artsen kregen het (ook) niet voor elkaar. Ook onzinng?

Tirza G.
25-11-2009 om 13:11
Prrecies kari1
Zoals ik schreef, heb ik veel medici van allerlei pluimage in de familie. En dokters hebben státus. Of ze dat nou willen of niet. Mijn dochter werkt bij de plaatselijke bakker, toch wel behoorlijk ons kent ons. Als daar een arts binnenstapt, wordt-ie niet aangesproken met: goedemorgen meneer, kan ik u helpen? Maar met: goedemorgen dokter, wat mag het zijn? Dat is toch ráár? En zo zijn er heel veel kleine subtiele dingetjes. En inderdaad, zelfs de vrouw van de dokter heeft status. De assistente echter niet. Da's het hullepie.
Tirza

M Lavell
25-11-2009 om 13:11
De boekhouding
Pluk:"Zelfverwijzers die nu naar de SEH gaan, vormen een probleem, want specialistische zorg is kostbaar, "
Ja, dat kwam al eerder aan de orde in dat stuk van de hoogleraar van Marith. Een snee in je vinger kost op de SEH meer geld, omdat de SEH hiervoor het DBC chirurgische ingreep mag gebruiken. De huisarts mag dat DBC niet gebruiken voor dezelfde handeling en is dus goedkoper.
Kortom: als er al patienten met een snee in hun vinger bij de SEH belanden, dan is dat duur niet om het werk zelf, maar om boekhoudkundige redenen. Je kunt je eeuwig boos blijven maken om die patienten, je kunt ook de boekhouding aanpassen.
"Uit ander onderzoek blijkt dat de helft van de SEH-populatie bestaat uit zelfverwijzers; vooral jonge mannen met trauma’s, vrijwel nooit met levensbedreigende klachten. Deze klachten kunnen volgens hetzelfde onderzoek in naar schatting 85 procent van de gevallen door huisartsen,"
Ook heel interessant. Ergens heeft iemand bedacht dat de functie van de eerste hulp zich moet gaan beperken tot 112 gevallen. Dat was niet de gewoonte. Het was lange tijd zo dat ziekenfondspatienten min of meer gestimuleerd werden om met hun vuile oren naar de Eerste hulp te gaan. Dat kostte toen om boekhoudkundige redenen minder. EHBO was bijna per definitie zelfverwijzing, behalve als je met de ambulance binnenkwam.
Inmiddels heeft zich dat aan de burelen gekeerd, maar men is vergeten het aan de burgers te melden. Die melding kan niet volstaan met een lijstje zoals eerder genoemd van een of ander ziekenhuis. Mijn SEH kent niet zo'n lijstje. Maar bovendien: het alternatief is niet duidelijk.
Het was duidelijker geweest om van Centrale Hap's een EHBO-post te maken en de inloopdeuren bij de SEH te sluiten.
"Uit onze enquête komt naar voren dat 62 procent van de huisartsen de zorg voor zelfverwijzers tot hun toekomstige takenpakket vindt"
Lijkt me fijn. Moeten ze wel de telefoon opnemen en inloopdeuren hebben.
Pluk:"Als de regels veranderen is het wel zo praktisch om de betrokkenen op de hoogte te stellen. "
Ja. Het gekke is dat 'de regels' die op burgers van toepassing zijn, helemaal niet veranderd zijn. De organisatie van de zorg is veranderd, zo ook het declaratiesysteem en het denken over patientenstromen. Maar burgers houden zich met dat soort dingen niet bezig. Die hebben een bekend adres en dat is de eerste hulppost. Daar gaan ze vaker heen, narmate de huisarts de inloopdeuren steeds vaker dicht houdt.
En ook: Het stuk dat je citeert begint met de zin "Nu de huisartsenpost (HAP) in Nederland de huisartsenzorg buiten kantoortijden levert..."
Zo had ik het aanvankelijk ook begrepen. De centrale HAP doet buiten kantoortijd wat de eigen ha binnen kantoortijd doet. Dat past helemaal in de moderne tijd en de 24-uurs economie.
Pas door dit soort discussies ben ik erachter gekomen dat dat helemaal niet zo is. De HAP buiten kantooruren is er niet voor huisartsenzorg (snee in je vinger, zere keel), maar is eigenlijk de oude EHBO. Maar dan (in mijn geval) zonder röntgen en gipskamer.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
25-11-2009 om 14:11
Wonderlijk
Jakiro:"Ja, de mensen moeten zich aan het systeem aanpassen. Het systeem moet zich niet aan de mensen aanpassen."
Allereerst: dit is een politieke opvatting. Geen medische, feitelijke of objectieve. De vraag blijft: wat doe je met mensen die dat niet kunnen, het systeem niet begrijpen of die de vele veranderingen niet bij kunnen houden?
Ik:"Dat is niet zo. Het gaat over gedrag. Het gaat erom dat je wil dat burgers naar de dokter gaan als ze klachten hebben. Secondair dat ze dat ook nog eens op voor de beroepsgroep geschikte tijdstippen en lokaties doen. "
Jakiro:"Die zijn er. 24 Uur per dag kan je overal in Nederland terecht voor acute medische zorg. 5 Dagen per week, 9 uur per dag kan je voor niet acute zaken medische hulp krijgen."
Dat is de kwestie niet. Er zijn twee klachten: burgers klagen over slecht bereikbare zorg, zorgers (waaronder jij) klagen over burgers die zie op de verkeerde plaats en verkeerde tijd melden.
Jij wil dat burgers zich aan jouw regels houden. Hoe ga je daar voor zorgen?
Jakiro:"Nee, niet denkend over patienten. Over jou."
Breek je mooie hoofdje maar niet over mij.
Jakiro:"Je hoeft geen kennis te maken als je dat niet wilt. Maar ga niet klagen dat je het niet kan vinden als je het wel nodig mocht hebben."
Ik kan geen kennismaken, want die mensen hebben het druk met ziektegvallen. Kennismaken heeft bovendien geen zin, want je moet er pas heen als je het nodig hebt. Waar dat is verandert met de tijd. 'Kunnen vinden' is niet letterlijk bedoeld, het adres is beslist te vinden. Maar die HAP bevindt zich met de huidige indeling wel 13 kilometer van mijn huis. De andere hap zelfs 31 km. De seh nog geen 4. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor alle patienten van mijn huisarts. Dat telt mee in de afweging. Wie gaat er wel heen en weer rijden met een bloedende of kermende patient?
Jakiro:"Dat jij (lees jij, niet patienten in het algemeen) je kop in het zand wil steken en je eigen eigenwijzigheid de boventoon wil laten voeren is je eigen keuze."
Want? Je wil beweren dat "iedereen" de HAP buiten kantooruren bezoekt om kennis te maken? Begrijp ik ineens waar ze het zo druk mee hebben. Begrijp ik je gemopper nog minder.
Jakiro:"Tenminste, bij mijn huisartsenpraktijk."
Bij de mijne niet. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor alle patienten van die ha en van de omliggende praktijken. Er is de HAP. Een tripje daar naar toe met het ov kost minstens een uur. De SEH is binnen die tijd zelfs te belopen.
Het is maar een voorbeeld. Het zal niet overal zo zijn, maar tegelijkertijd wel vaker voorkomen. Dat soort drempels hebben invloed op de keuze van patienten.
Jakiro:"Maar jij hebt toch geen kleine kinderen meer ?"
Nee, klopt. Dat is de hoofdreden dat ik nog nooit bij die HAP ben geweest denk ik. Ik ben uit de kleine kwaaltjes. Maar mijn huisartsenpraktijk heeft meer patienten. Ook kinderen.
Ik heb wel eens gebeld trouwens. Mijn zoon leek mazelen te hebben. Het was interessant om dat te weten omdat hij in een ziekenhuis werkt. Maar de HAP wilde hem niet zien. Ik heb zoon geadviseerd om zijn werkgever te bellen. Die wilde hem direct zien. Op de SEH.
Jakiro:"Maar ik begrijp ook heel goed dat het in deze tijd waarin mensen vaker naar een arts gaan, er meer mensen op de wereld gekomen zijn en de gezondheidszorg heel duur werd er andere oplossingen gevonden moesten worden. "
Ooooh, dus de dókter is het slachtoffer, de zieke, de zielige. Dat kind moet maar even op de tanden bijten. Komen we weer: "medische gezien is dat helemaal niet erg"
Je kletst uit je nek. Mensen gaan helemaal niet vaker naar de dokter en het Nederlandse zorsysteem heeft geen last van een toenemende wereldbevolking.
Nogmaals: er is sprake aan schaarste aan huisartsen, maar dat is niet door een toenemende of onvoorspelbare vraag. Dat is omdat de beroepsgroep zelf de instroom van huisartsen kunstmatig laag houdt.
Nu doet dat er allemaal niet toe voor de beleving van burgers. Er zijn er, zoals ik, die in kwakkelkindertijd alleen maar zo'n dokter met een tas over de vloer gehad hebben. Wij, en ouderen dan ik, de meerderheid, zijn opgevoed met het idee dat het medisch niet verstandig is om met zo'n patient te gaan reizen.
De opvatting daarover is onder medici veranderd en dat vooral op basis van economische argumenten. Je kunt niet verwachten van de bevolking dat zij diezelfde denkslag gemaakt hebben.
Jakiro:"Soms is een begrip voor de ander al een oplossing. Begrip die jij niet schijnt te hebben. "
Ach, het is een wedstrijd kennelijk. Jij meent dat het zieke volk zich gewillig moet voegen naar het grote leed dat zorgverlenen is. "Een beetje begrip" noem je dat.
Wonderlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell
25-11-2009 om 15:11
Mariel
Dank je wel voor deze uitgebreide duidelijke posting. Die ik geheel onderschrijf. Pas door dit draadje realiseer ik me eigenlijk dat je ook voor een niet-afwerende houding zou kunnen kiezen.

M Lavell
25-11-2009 om 16:11
Flauwekul
Pelle:"Wij krijgen elk jaar een keurig foldertje in de brievenbus"
Wij niet. Dat zal wel vaker niet zo zijn.
Pelle:"Geef eens een linkje. "
Mijn huisarts heeft geen linkje. Mijn HAP ook niet.
Pelle:"je verwart huisartsenpost met huisartsenpraktijk met je HAP op de deur van je eigen huisarts!"
Je maakt een verwijt aan mij. Ik snap de toon niet en ik snap de grond niet. Waar staat dat mijn ha zijn praktijk niet af mag korten, of af mag laten korten met HAP? Welke wet schrijft voor wat HAP betekent? Is dat een voorbehouden titel?
Bij ons in de veenpolder spreken we van HAP en centrale HAP. Die laatste doet het ook buiten kantooruren (maar ook daar binnen).
Met van woede spugende bevel dat je met keelpijn niet naar de HAP mag, kunnen wij zodoende hier in de polder niet zoveel. Dat dat bij jou anders is, geloof ik onmiddelijk. Onderdeel van het probleem zelfs. Er is geen eenduidigheid.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
25-11-2009 om 16:11
Voilá
Pelle:"Een afstand van 13 km naar je HAP is heel normaal"
Dat zal best Pelle. Maar dat heeft wel invloed op de beslissing die mensen nemen. Je kunt misschien wel vaker net zo goed meteen naar het ziekenhuis. Hoewel het stuk Pluk citeert juist stelt dat patienten minder vaak naar de SEH gaan en vaker naar de HAP.
Pelle:"Met koortsige kinderen, oorontstekingen, een hechting nodig etc kun je gewoon naar de HAP."
Tenzij je denkt dat je het gevaarlijk is. Dat is een eigen oordeel dat patienten maken. Randfactoren als bereikbaarheid, spelen daarin een rol. Patienten denken over het algemeen dat ze terecht naar de eerste hulp gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53
25-11-2009 om 16:11
(ot) ml
Miriam,
je argumenteert voor een rechtvaardige zaak. Maar hoe komt het toch dat jij altijd weer in staat bent om het bloed onder ieders nagels vandaan te treiteren met je zuigende postings.
Als communicatie jouw beroep is, dan weet je dus exact waarmee je bezig bent.

Tirza G.
25-11-2009 om 16:11
Wat ook leuk is
Ik woon een heel toeristische omgeving. Buiten kantoortijd en in de weekenden zit de HAP in het ziekenhuis (dat overigens géén SEH heeft, daarvoor moet je 25 km rijden). Dat is handig voor toeristen (veelal buitenlanders). Die volgen gewoon de H van Hospital (ofzoiets) en komen lekker bij de HAP uit. Waar ze vervolgens niet worden geholpen, want je mag in NL niet zomaar naar de huisarts als je daar geen patient bent. Dilemma, dilemma. Moet je in een andere taal uit gaan leggen dat het niet erg genoeg is voor een SEH, maar dat het ook niet de bedoeling is dat je met je zere keel 's avonds naar de HAP komt. Jaaaaaa, dat is wel de dókter, maar daar mag je níet naar toe.
Tirza

Tirza G.
25-11-2009 om 16:11
Pluk53 (ot)
Vind je dat geen enorm geruststellende gedachte, dat Miriam precies weet wat ze aan het doen is?
Tirza

M Lavell
25-11-2009 om 16:11
Ehbo
Tirza:"Moet je in een andere taal uit gaan leggen dat het niet erg genoeg is voor een SEH, maar dat het ook niet de bedoeling is dat je met je zere keel \'s avonds naar de HAP komt. Jaaaaaa, dat is wel de dókter, maar daar mag je níet naar toe. "
Dat hoeft niet, want daar was de ziekenhuis-EHBO nu juist ook voor bedoeld. Dat is trouwens geen Nederlandse afwijking. Zeevarende dochter heeft inmiddels al heel wat van de wereld gezien. De eerste hulppost van de lokale ziekenhuizen is overal de plek voor de bemanning om zich aan ontstoken teennagels, splinters, zere keel of ander kwalen te laten helpen.
Niet de huisarts.
En om die reden breng ik bloedende toeristen ook naar de SEH. Zij hebben hier hun huisarts niet.
Groet,
Miriam Lavell

Starry Night
25-11-2009 om 16:11
Waar gaat deze discussie nou eigenlijk over?
Als ik even terug mag naar de beginposting: iemand belt de huisarts en verkiest de assistente niet te vertellen waarom. Om die reden wordt ze onderaan een wachtlijst gezet. Is dat vreemd of niet?
Lijkt mij van niet. Een slagaderlijke bloeding zal het niet zijn, anders zeg je wel wat (en hing je trouwens met 112 aan de lijn). Wat dan? Een knobbeltje in je borst? Een raar vlekkie op je been? Een ingegroeide teennagel?
Wat is nou precies de strekking hier? Dat de dokter zelf voortaan de telefoon moet opnemen en de assistente dient te ontslaan?

Tirza G.
25-11-2009 om 16:11
Goed
Als dat de discussie is: ja, dat vind ik vreemd en onterecht. Ik bel om een afspraak te maken. Klaar. En pas als ik binnenkom, onthul ik waarover. Ik bel een arts, het zal wellicht iets met ziekte of zeer te maken hebben en niet met autoverzekeringen.
De assistente moet gewoon de afspraak maken, klaaaaaaaar.
Tirza

M Lavell
25-11-2009 om 16:11
Strekking
De verwarring lijkt me duidelijk. Je moet zuinig zijn met gebruik van de dokter tijdens avond- een weekenddiensten (dat was vroeger ook zo trouwens). Met een zere keel (een schimmel, een zere puist, noem eens wat vervelends maar onschuldig) kun je best wel een dagje wachten.
Doe je dat braaf dan volgt er een afspraak over 6 dagen.
Tenzij je vertelt wat er scheelt. Los van de vraag of je dat zou moeten doen of niet, kun je met je zere keel wel duizend kwalen verzinnen die ernstiger zijn. Je kunt dat vertellen dus net zo goed laten, zes dagen is het oordeel.
Maar dan komt het waterbed van tinus in actie. Want dat betekent dat de afweging op zondagochtend niet meer gaat over 'je kunt best een dagje wachten', maar over de vraag of je nog een week kunt wachten.
Zo komt de zere keel in de weekendpraktijk.
Die zich dan weer wapend met een strenge triagezuster. Hm, dan maar naar de SEH.
Of via internet aan zelfdiagnose doen en illegaal medicijnen bestellen. Is ook een weg natuurlijk. Eentje die flink in opkomst is bovendien.
De strekking van de beginpost is dat als je zes dagen wachten op een afspraak gewoon moet vinden, mensen vanzelf uitwegen gaan zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

Caillic
25-11-2009 om 17:11
Meta
Beemer en anderen, over discussietechnieken gaan praten van een forumdeelnemer is meta en mag niet. Als je iets niet vindt kunnen, mail je naar forumbeheer.

Caillic
25-11-2009 om 17:11
Cso enzo
Bij de huisarts, tijdens kantoortijd, als je een beetje assertief bent, lukt het nog om een afspraak te krijgen zonder dat je vertelt waarom , al moet je dan wel lang wachten. Bij de doktersdienst, ik bedoel dus die HAP buiten kantoortijd, kom je er niet in zonder álles verteld te hebben aan de telefonist (zonder medische opleiding) én de doktersassistente. (tenminste, alhier) Daar heb ik een vrij akelige ervaring mee, waar ik niet over uit wil wijden.
Die veelbesproken SEH heet hier trouwens CSO. Het is niet zo'n eenduidig verhaal in dit land.

M Lavell
25-11-2009 om 17:11
Nog een triage
Knurf:"Tja, om voorrang te krijgen zul je toch eerst moeten uitleggen waarvoor je die voorrang nodig hebt."
Hoezo voorrang? Wie wil er voorrang? Het is toch geen weekenddienst?
Groet,
Miriam Lavell

Caillic
25-11-2009 om 17:11
Knurf
Zie Tinus, je kan alleen 's ochtends bellen voor een afspraak. dan zit je op je werk. Moeten al je collega's horen waarom je naar de dokter wilt? Of je medereizigers in de trein?
Daarbij zijn sommige dingen erg lastig om over te praten, dat durf je dan alleen als de huisarts je geruststelt. Een dubbel consult aanvragen is meestal voor psychische problemen. Is het gek als je dat niet voor het eerst hardop, aan de assistente wilt vertellen?

Bastet
25-11-2009 om 18:11
Als je wilt....
Als je een korte termijn afspraak wilt,of een plek wilt hebben in de afspraken die open blijven staan voor onverwachte zaken die niet kunnen wachten,dan wil de assistente weten of daar reden voor is.Is dat zo vreemd?Die plekken zijn voor de ouder die belt met een heel ziek kind,of andere zaken die beter niet kunnen wachten tot de volgende dag.Dat is de reden dat gevraagd wordt naar de klacht.
Groetjes,Bastet

Jakiro
25-11-2009 om 18:11
Mijn antwoorden
Millenia: Ik denk dat het systeem goed functioneert en de inspectie ook. Zoals Pelle al schreef ging het "alleen" om de telefonische bereikbaarheid. Klopt, die van mijn HAP was ook slecht bereikbaar. Nu zitten er meer mensen aan de telefoon en net zoals bij de huisarts zit er een spoedknop. Overigens krijg je een melding dat alle gesprekken worden opgenomen. Bij twijfel en/of klacht kan dus altijd het gesprek worden teruggeluisterd. Zowel in het voordeel van de HAP maar zeker ook in het voordeel van de patient.
Tijgeroog: Dat was achteraf. En naar ik begreep niet omdat de diagnose niet spoedeisend was, maar omdat de klachten niet spoedeisend waren. Dus niet een kind met 41 graden koorts en redelijk apatisch wat na onderzoek een virusje blijkt te hebben. De diagnose is niet spoedeisend, maar de klachten verdienden wel degelijk onderzoek. Overigens zou ik met een glas-,metaal-,houtsplinter niet naar de HAP of SEH gaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dat wel doen.
Miriam:"Een snee in je vinger kost op de SEH meer geld, omdat de SEH hiervoor het DBC chirurgische ingreep mag gebruiken. De huisarts mag dat DBC niet gebruiken voor dezelfde handeling en is dus goedkoper." Grote onzin en dat weet je ook. Iedere patient op de SEH wordt gezien door een medisch secretaresse om de gegevens te controleren, een verpleegkundige én een arts. De afschrijving van alle apparatuur in de kamers, het ziekenhuis zelf en alle ondersteunende specialismen moeten betaald worden door de patienten die komen. Oftewel de kosten in het ziekenhuis zijn nu eenmaal hoger dan bij de huisarts (minder personeel, kleiner pand, minder apparatuur). Binnen een DBC moet gewoon alles gebeuren. Dat DBC is ingevoerd omdat de kosten hoger, maar vooral ook afwijkend van elkaar waren tussen verschillende ziekenhuizen. Niet andersom zoals jij nu zegt.
Miriam:"De HAP buiten kantooruren is er niet voor huisartsenzorg (snee in je vinger, zere keel), " Dat is geen klap anders dan, pak um beet, 15 jaar geleden. Toen haalde je het ook niet in je hoofd om 's avonds om 10 uur te bellen omdat je een beetje koorts had. De mate van zorg en welke zorg is niet veranderd, gegronde redenen voor husiartsenzorg buiten kantoortijden is ook niet veranderd. Het enige wat veranderd is, is dat huisartsen (niet eens alle) buiten kantooruren samenwerken en gezamelijk de spoeddiensten draaien. Efficientie heet dat. Kosten drukken heet dat. Vroeger had je voor 5 huisartsen praktijken ook 5 avond/nachtdiensten. Terwijl sommigen geen klap te doen hadden en anderen 14 uur achter elkaar aan het werk waren, maar wel weer om 8 uur 's morgens de reguliere diensten moesten draaien. Nu is er 1 arts voor die 5 praktijken (noem maar een verdeling, deze weet ik niet) en werkt het ook.
Miriam:"Jij meent dat het zieke volk zich gewillig moet voegen naar het grote leed dat zorgverlenen is. "Een beetje begrip" noem je dat" Nee, dat zeg ik niet. Ik ben namelijk ook patient en wil ook geholpen worden als ik denk dat het nodig is. Ik sta/stond alleen regelmatig ook aan de andere kant en weet derhalve wel de mogelijkheden, maar ook de beperkingen die de andere kant heeft. En heb daarvoor begrip, zonder afbreuk te doen aan mijn eigen rechten en plichten. Maar als een dolle aan jezelf denken lost in ieder geval sommige situaties niet op.
Miriam:"De eerste hulppost van de lokale ziekenhuizen is overal de plek voor de bemanning om zich aan ontstoken teennagels, splinters, zere keel of ander kwalen te laten helpen. "Ach wat sneu dat ze nu juist op een boot zit, zonder zeevarende dokter of verpleegkundige..
Overigens mogen de 1,2 miljoen toeristen per jaar in mijn veendorpje gewoon naar de huisarts of naar de huisartsenpost voor medische hulp die door huisartsen geleverd kan worden. Het liefst niet allemaal tegelijk. En indien het geen spoed betreft, krijgen ze mee hoe ze voor de volgende dag een afspraak bij een gewone huisarts moeten maken. Dat jij met jouw toeristen rechtstreeks naar de SEH rent zegt meer over jouw gebrekkige kennis van het systeem, dan over het falen van het systeem en sich.
Miriam:"Hoezo voorrang? Wie wil er voorrang? Het is toch geen weekenddienst?" De originele poster krijgt toch een afspraak ? Voor over 6 dagen. Daar is ze het niet mee eens. Om aanmerkelijk te maken dat 6 dagen te lang is, zal jemoeten vertellen waarom. Waar de assistente ook om vroeg in dit geval. Wil je daaraan niet meewerken, dan blijft de afspraak voor over 6 dagen dus staan.
Wil je je auto laten maken krijg je ook (misschien) een afspraak voor over 6 dagen. Wil je het eerder, zal je aannemelijk moeten maken dat het eerder moet (bv omdat je remleiding gescheurd is, of omdat hij het echt niet meer doet). Hetwerkt gewoon overal hetzelfde.
Jakiro

Caillic
25-11-2009 om 18:11
Hap?
Het blijkt dat wij geen HAP hebben, maar een DD. Googlen op HAP plus woonplaats leidt me naar Villa Happ. ;)

Starry Night
25-11-2009 om 18:11
Tirza
"Ik bel om een afspraak te maken. Klaar. En pas als ik binnenkom, onthul ik waarover."
Je goed recht natuurlijk, maar dan loop je dus kans volgende week pas aan de beurt te zijn. Als je daar geen problemen mee hebt, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
"Ik bel een arts, het zal wellicht iets met ziekte of zeer te maken hebben en niet met autoverzekeringen."
Het gaat niet om de aard van het belletje, maar om de urgentie. Bel je omdat je een snotneus hebt, of bel je omdat je met je hand in een machine bent terechtgekomen en dringend iemand nodig hebt die weet hoe hij moet hechten.

Starry Night
25-11-2009 om 18:11
Caillac (ot)
En SEH leidde mij naar een site over Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs;-)

Tirza G.
25-11-2009 om 19:11
En daar starry night (flauw)
komt de werkelijke deskundigheid om de hoek. Als ik om half tien bel: goedemorgen geachte mevrouw de assistente, u spreekt met Tirzaatje G, ik wilde graag een afspraak maken - dan hoort deze dame (altijd een dame, trouwens) onmiddellijk dat ik slechts een wrat heb die ooit eens besneden moet worden.
Bel ik om half drie met JAAAAAA Tirza BLOEOOEOOEOOEID alles weg AAAAARRRRRRGHHHHHH - dan hoort zij dat ik waarschijnlijk dringend hulp nodig heb.
Een psycholoog aan de telefoon. Dát moet je hebben.
Tirza

Jakiro
25-11-2009 om 19:11
Tirza
Of een helderziende: dan hoef je niet eens meer te komen en kan je je medicijnen een half uur later bij de apotheek ophalen.
Of nog beter, de assistente belt jou met de oplossing voor je klachten, want die had ze telepatisch doorgekregen...
Jakiro