Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

rodebeuk
12-07-2012 om 09:07
Allergie op vakantie
Onze jongste krijgt steevast meer last van allergische klachten op vakantie. De laatste jaren begin ik een patroon te ontdekken. Asthma begon met 7 maanden, in een huisje. Exceem begon met 2 jaar, in een appartement. Met 4 kwamen de luchtwegklachten weer terug, nu bij het kamperen. Ook vorig jaar in een hotel kwamen de luchtwegklachten terug. Enzovoort.
En steevast, met het gaan over de drempel thuis, zíe je gewoon de last van zijn gezicht vallen. De laatste week van vakantie krijgt ie van die dikke pufferige ogen, en dat trekt weer weg de minute dat we thuis zijn.
Ik denk dat hij het meest gebaat zou zijn bij één vast vakantieadres, maar dat hebben wij niet. We wandelen en fietsen afwisselend. Het rare is ook dat hij zeker dat fietskamperen ontzettend leuk vindt, hij verheugt zich er al weken op dat we weer met zijn allen in de tent liggen straks. Maar ergens is het hem dus te veel.
Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Dit jaar gaan we niet op een vast tijdstip op vakantie doordat er wat dingen onzeker waren. Inmiddels ligt er wel een datum vast, maar voor het eerst heeft hij nu al klachten terwijl we nog thuis zijn. Gisteren en vandaag heeft hij alweer pufjes nodig gehad die hij in geen jaar gebruikt heeft, en het exceem speelt al weer een week op.
Omdat het me zo duidelijk ingegeven lijkt door omgevingsfactoren vraag ik me af wat ik moet doen. Moet ik het bespreken met hem, moet ik gewoon antihistaminica geven, moet ik de vakantie inkorten? Ik weet het niet meer. De keerzijde is dat hij thuis een enorm tevreden, eigenwijs, en geaard kind is. Ik wil hem dus niets aanpraten.

Suus65
14-07-2012 om 18:07
Lijkt me geen allergie idd
'...onafhankelijk van de bestemming. Dit is zijn zevende zomer, dus de zesde keer dat we op pad gaan. En hotel, camping, huisje, hoog-alpien, naar zee... het maakt niet uit.
Mijn indruk is dat hij heviger reageert door de stress.
En mijn twijfel is hoe ik hem daarbij begeleid."
Hooikoorts en huismijt lijkt dan uitgesloten. Vind stress een goede verklaring. Niet iedereen kan makkelijk en blij op vakantie.
Daar zou je dus naar kunnen kijken, is er iets wat wel leukt/minder stress geeft (er van uitgaande dat het stress is).
Of misschien heel onpedagogisch een placebo iets geven? Een pilletje dat' helpt ', vit c bijv.. (maar ik weet niet of ik dit zou doen hoor maar ken iemand die haar kind dit gaf tegen heimwee, 2 jaar later was die zoon erover heen maar die 2 jaar was het hanteerbaar zeg maar)
Overigens kun je zonder problemen loratidine geven (afhankelijk van de leeftijd 5 of 10 mg, gewoon te koop.
bij Kruitvat onder 'hooikoortstabletten)
Maar ok, dit zijn lapmiddelen. Hoe goed ze ook kunnen werken. Persoonlijk zou ik proberen door te dringen in het koppie om te kijken wat er aan de hand is.
Lijkt me heel naar!

Suus65
14-07-2012 om 19:07
Iets anders: schimmel?
Schiet me ineens te binnen, kan dat het niet zijn?
Ik weet niet of jullie in je eigen tent enzo altijd o vakantie gaan, daar kan maar zo een schimmel groeien. Tent, slaapmatjes/slaapzakken etc
Maar als de klachten er zijn op alle mogelijke locaties (zee/bergen) en in huisjes en tenten, dan lijkt me een locale allergie zo onwaarschijnlijk.
behalve dan dat stress een onderliggende allergie flink kan doen oplaaien.
Asthma is daar wel bekend om, maar ook andere allergische klachten.
Overleg ook met je ha/behandelend arts. Ik weet niet welke medicatie hij krijgt. Maar ophogen daar van salbutamol (of vergelijkend) is niet handig, maar je zou wel tijdelijk de steroiden kunnen verhogen. Al heb ik geen idee of dat ook werkt bij eventuele stress-allergie-klachten.
Stress kan zorgen voor verhoogde histamine relaease dus met antihistaminica kun je denk ik wel wat voorkomen.
Blijft dat onderliggende stress van vakantie wel iets is om over na te denken.

rodebeuk
14-07-2012 om 20:07
Spul slaat goed aan
We zitten nu op flixotide, levoriticine (weet naam niet zeker) en hebben al bijna geen Salbutamol meer nodig.
Het merkwaardige is dat hij enorm geïnteresseerd is in alle medicijnen en het allemaal graag gebruikt en toedient. Maakt het wel veel makkelijker, maar geeft te denken of hij wat meer 1 op 1 nodig heeft.
En hij voelt zich al een stuk beter! Ik ga er toch maar voor om hem zo goed mogelijk te krijgen voor de vakantie en dan zien waar het schip strandt.

Anneque
15-07-2012 om 09:07
Fijn
Fijn dat hij zich beter voelt! Heb verder niet gereageerd omdat ik eigenlijk niets beters wist dan: medicatie aanpassen en dat was je dus al aan het doen. Bij mijn oudste heb ik ook een hele tijd zijn ontstekingsremmers aangepast aan wat ik aan hem zág, aan klachten (of wat hij rapporteerde natuurlijk). Dat hield in dat hij in de zomer haast niets gebruikte, in elk geval geen ontstekingsremmer, wel heel af en toe ventolin. Op mijn verzoek (ik rommelde op die manier al jaren wat aan, en wilde wel eens zeker weten hoe het er nou voor stond met hem), kreeg hij een longfunctietest. Bleek dat hij tóch onderbehandeld werd. Ik wist niet dat dan kon: zo op 't ook had hij nergens last van, maar uit de test bleek dat hij echt voortdurend ontstekingsremmers nodig had, ook in de zomer. Dus dat doen we nu maar. Ik merk er niet veel van, maar het zal ergens zijn nut voor hebben. Hij zal in elk geval minder energie nodig hebben om zijn zuurstof binnen te krijgen, wie weet kan hij nu dan wat gaan groeien ;-)