Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vesta
21-07-2017 om 10:07
Afvallen wie ook? Deel 2
Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.

blik
01-11-2017 om 13:11
Mirreke
Klinkt echt goed! Wat fijn dat je je zoveel beter voelt.
Maar, echt, een uur per dag? Doe je het echt iedere dag?
Ik ben wederom een beetje ermee begonnen, schiet nog niet zo op, afgelopen weken veel ziek. Maar jee, een uur? Kan me voorstellen trouwens dat je dan gaat lezen want het wordt natuurlijk ook saai?
Door ziek zijn het eten ook weer wat losgelaten, discipline verdwijnt dan bij mij volledig. Maar niet helemaal dit keer, dat is weer een pluspunt, ik laat me niet volledig gaan. Maar ik heb altijd veel honger als ik ziek ben en ga ook uit verveling eten.
Gewicht gaat iig weer langsaam naar beneden.

Flanagan
01-11-2017 om 17:11
Complimentjes helpen
Vanmiddag bij de fysiotherapeut. Hij vroeg de bovenbeenspieren te spannen en was zeer tevreden met de toegenomen spiermassa van de quartersept. (Dat zijn de spieren net boven de knie.)
Hij maakte mijn dag weer goed.

skik
01-11-2017 om 19:11
Drie kilo erbij
Maar wel sinds 7 weken gestopt met roken! Ik ben er van overtuigd dat ik echt nooit meer ga roken, ben zó blij dat ik er vanaf ben ook al valt het me zwaar. Als het hier bij blijft kan die drie kilo me niet schelen en zelfs als er nog een paar kilo bijkomt vind ik dat geen ramp, want niet meer roken (en daarmee meer eten want onstilbare trek) is me véél meer waard.
skik

blik
01-11-2017 om 19:11
Ja Skik
Ik snap je helemaal.
Ik heb ook veel moeilijke momenten waarop ik terug wil vallen, met eten (snoepen) en met roken. En dan kies ik ook voor eten, veel te blij dat ik niet meer rook, is me veel meer waard.
Wat fijn dat je gestopt bent.
Flanagan, goed bezig!

Marja
01-11-2017 om 21:11
Roken offtopic
Wat goed Skik en Blik! Dat rijmt.
Ik ben juni 2016 gestopt en 5 kg aangekomen. Je gewicht blijft wat vasthouden tot een jaar na stoppen en dan val je het wel weer af of wordt het wat makkelijker om het te verliezen.
Ook hier erg blij. Nog steeds af en toe trek bij stress die ik niet meteen kwijt kan, maar de wil om niet te roken is groter.
Super gedaan, hou vol!

mirreke
02-11-2017 om 13:11
Goed bezig dames!
Fantastisch Skik, gestopt met roken! Compliment!! In mijn omgeving 2 mensen (jongeren) die willen stoppen met roken en het lukt maar niet. Dus ik maak van dichtbij mee hoe lastig het is.
en Blik ook ooit gestopt, geweldig! En bezig met afvallen, idd gestaag!
Wat betreft hoepelen: ja een uur per dag. Ik hoepel vooral als ik tv kijk, en dan gaat het verbazend snel voorbij. En soms idd al lezend.
Ik verdeel het in kwartieren: kwartier de ene kant op, kwartier de andere kant op. Soms daarna hetzelfde nog eens, soms ook verdeel ik het over de dag, 's middags en 's avonds.
En ik probeer door de weeks elke dag te fietsen, ik fiets ook expres wat zwaardere routes, via de brug bv. en dan met de hogere op- en afritten.

blik
04-11-2017 om 21:11
Hoelahoepen
Ik zit nu op 5 minuten hoelahoepen, dat doet al flink pijn!
En ik probeer de andere kant uit te leren, moeilijk!
Frustrerend dat dochter het gewoon al een kwartier doet, ook nog maar net een week bezig zoiets..
Maar ze vindt het saai, dus houdt het vast niet lang vol. (Probleem van haar met alles, zucht) Tv staat net niet goed denk ik om te kijken met hoelahoepen, eens proberen.
Partner is echt goed bezig met afvallen, dat is fijn. Heeft lang geduurd eer gewicht naar beneden ging. Hij is ook steeds beter aan het eten, snoept nauwelijks meer etc.

mirreke
05-11-2017 om 08:11
Goed blik!
Van je partner. Ja, frustrerend he, die jonge meiden...!
Je kunt natuurlijk ook hoepelen op muziek, bv, met oortjes. Als het routine wordt kun je ook op je telefoon, en facebooken of weet ik wat (tips voor je dochter?).
De pijn gaat weg, echt, maar dat kan even duren...

Alkes
08-11-2017 om 06:11
skik
Wat goed dat je gestopt bent met roken. Ik ben destijds een kilo of 4 aangekomen, (vooral de eerste drie maanden) maar ik was zo blij dat ik van het roken af was, dat ik die kilo's geen enkel bezwaar vond.
Sinds ik meelees in dit draadje ben ik zeker al twee kilo aangekomen (vast mijn straf voor mijn stellige uitspraak dat ik niet hoef te lijnen en altijd wel binnen bepaalde bandbreedte weeg. Vooruit daar zit ik dan nu nog net in

blik
08-11-2017 om 23:11
Alkes
Je bent hier vast met een vooruitziende blik komen meelezen, je gaat ons nog nodig hebben;)
Hier gaat het goed, 2 kilo eraf, nog 2 tot mijn laagste gewicht, grens waarop ik steeds bleef steken. Moet lukken dus voor einde jaar, misschien kom ik er dit keer zelfs onder.
Maar sowieso blij met het gezondere eten weer, veel groente etc, doet me goed.
En ik kan bijna 'de andere kant op' hoelahoepen!
Fietsen doe ik ook wat vaker nu, al heb ik er weinig tijd voor, maar vind ik wel heel fijn.

Half a twin
18-11-2017 om 11:11
Einddoel komt in zicht
Dames allemaal goed bezig!
Ik trok vanochtend de kleding aan die ik eind 2016 had gekocht voor een feestje, het moment dat ik besefte dat ik dat nu kocht maar niet nog een maat groter wilde, liever 2 maten kleiner.
Wat voel ik mij er nu ongemakkelijk in. De broek gaat nog wel, die zit comfortabel een beetje rixhting te wijd. Maar de top en het vestje slobbert om mijn lijf, als ik in de spiegel kijk, zie ik een een vrouw in te grote kleren.
Even gegraven in de kast om de broek te pakken die ik in 2015 kocht, drie keer had gedragen en er niet meer in paste. Naar die maat wil ik namelijk terug. Ik deed hem aan en hij kan weer dicht! Joepie!! Hij zit nog wel strak maar met nog een halve kilo eraf is dat opgelost denk ik.

Pirata
18-11-2017 om 11:11
Super
Ik zie je al staan bij de spiegel in die slobberkleren!
Ik ben ietsje slanker. Geen vetrollen rond de middel meer. Ik weeg niet meer en ik eet ook nog van alles. Maar wel merendeels gezonde maaltijden. Zolang het me in de spiegel redelijk bevalt vind ik het goed.

Ballon
18-11-2017 om 16:11
stilstand
Gefeliciteerd Half a Twin en Pirata!
Hier stilstand. Ongeveer een maand geleden was mijn BMI 27.
10 maanden daarvoor -toen ik startte met afvallen / vrijwel geen koek/snoep/taart meer en zo - was die BMI nog meer dan 31, dus ik was heel blij en tevreden. Op naar het volgende BMI-cijfer!
Echter, mijn gewicht fluctueert nu telkens rond hetzelfde getal. Dus er is stilstand.
Ik doe niet aan sport, weet het niet in mijn drukke leven in te passen en vind het ook vervelend. Ik fiets 3x per week naar mijn werk (alleen dat is niet zo ver), kortom op beweeggebied is er wel (veel) winst te behalen maar voorlopig zie ik nog niet zo hoe. Ik probeer regelmatig op te springen op mijn werk om naar iemand toe te lopen e.d. Ben wel wat actiever dan de jaren hiervoor denk ik.
Mijn eetpatroon:
's morgens musli + yoghurt, ofwel pap met abrikoos, dadel, walnoten. Best veel, best een stevig ontbijt.
Daarna een paar uur niks (o jawel koffie met melk), als lunch -inmiddels flink honger- meestal 2 boterhammen, vaak met kaas, altijd groente erbij, op mijn werk met een instant-soepje.
Dan tot aan het avondeten een banaan of 1 of 2 mandarijnen (en thee). Als ik heel veel honger heb een handje cashewnoten.
Avondeten: volgens mij kan dat wel minder, maar sinds mijn dieet probeer ik het bij 1,5 bord te houden. Vrijwel nooit vlees, vrijwel altijd veel groente, heel gevarieerd en lekker. Geen dessert. Later op de avond niets. Ik wil niet die 3x op de dag dat ik eet ook nog extreem weinig te eten, omdat ik ander misschien doorsla en het opgeef.
Uitzonderingen: 1 of 2 keer per maand uit eten denk ik, en bij een bijzondere verjaardag (gezinslid of ouders) taart, dat is dus wel uitzonderlijk.
Hier viel ik dus 11 a 12 kilo van af, maar nu stilstand.
Vooral mijn buik is echt nog vet. Wat nu?

blik
18-11-2017 om 19:11
Verder
Half a twin wat super!
Ballon, fijn van je te horen!
Stilstand is ook íets he! Beter dan weer aankomen....
Maar oké, zelf merk ik echt dat eea beter verloopt als ik minder koolhydraten gebruik. Daar zou jij nog winst uit kunnen halen. Dus bijv eens de muesli uit de yoghurt laten. Of een boterham vervangen door iets anders, af en toe. Verse soep ipv instant, instant voegt niets toe maar is wel erg zout.

blik
en hier
gaat het mmhh.
Hier ook stilstand, maar dat vind ik even oké, beter dan weer terugvallen.
Matig gemotiveerd en toch af en toe snoepen.
Ik wil weer verder maar zoek even het moment.

blik
Pirata
Fijn, dat wil iedereen wel lijkt me;)
Hier ook wel, buiten het snoepen om, redelijk gezonde maaltijden.
Maar bevallen doet mijn spiegelbeeld nog niet zo en vetrollen nog prima aanwezig.
Sport je nog zoveel?

Ballon
maar Blik..
Die koolhydraten, is dat niet gewoon een tijdelijk hype dat daarmee iets mis zou zijn? Als ik müsli uit mijn yoghurt haal (ontbijt om 7.45) heb ik zeker om 10.30 weer stevige honger.
Als ik die 2 boterhammen niet eet, wat dan...ja sla met groente, maar dat geeft ook snel honger. Groentetaart zou kunnen, maar goed daar zit natuurlijk net zo goed deeg in.
Met instantsoepjes: helemaal eens dat al dat zout niet zo gezond is en het beter is verse soep te eten. Dat zie ik alleen niet erg zitten op mijn werk. Gelukkig eet ik thuis heel weinig zout (ook vrijwel nooit potjes, verder geen chips, wel kaas...), dus dan 3x per week dat zakje, het gaat nog.
Het voegt wel veel toe: zonder een soepje vind ik er niets aan op mijn werk, die 2 suffe boterhammen (zonder iets). Het is lekker warm, het smaakt lekker en ik heb veel langer een vol gevoel. Echt voldaan na de lunch.
Gelukkig is het vooral te zout en verder bevat het niet erg veel kalorieen volgens mij.
Het idee is ook dat dit geen dieet is, dus als ik ineens geen brood meer zou eten of alleen yoghurt met fruit 's morgens, dan geef ik het straks helemaal op omdat ik dan alsmaar honger heb.
Ik ben een beetje zo'n type van 'alles of niks', en heb ook regelmatig de irrationele gedachte van 'ik heb iets fout gedaan, dan kan ik net zo goed zo fout doorgaan, nu is het toch al te laat'.
Wat ik wel goed vind aan mijn verbeterde voedingsstijl is dat ik weer regelmatig honger heb voordat ik ga eten. Eigenlijk heel normaal, maar meestal zat ik al vol met koek, of ik had bij mijn man gezeurd om toastjes

Ballon
overigens
Ik denk trouwens dat ik als ik alleen zou wonen (gelukkig niet hoor, ik ben erg blij met man & kinderen), dan zou ik op mijn werk ontbijten, na een uur werken. 's Morgens vroeg heb ik meestal helemaal geen honger, maar het hoort erbij, we ontbijten altijd samen. En als het dan voor me staat lust ik het prima, ik eet alles dat voor me staat.
Ik heb ook wel eens op vakantie gemerkt dat warm eten het fijnst is in de middag. Wat later op de middag, uur of 14 denk ik. En dan 's avonds nog iets onbenulligs.
Mijn ideale eetpatroon zou zijn: 9.30 of 10 uur ontbijt, 14 uur 'diner' (warm eten), 19.30 boterhammetje en/of salade, tussendoor 1 of 2 fruit.
Maar goed dat vind ik niet echt in te passen in het gezins- en werkpatroon.

blik
18-11-2017 om 20:11
Hype
Ja hoor Ballon, ik geloof ook wel dat het een hype is.
Maar mij heeft het echt goed geholpen, ben er toen wel van af gevallen!
En nu eet ik weer meer koolhydraten maar lang niet meer zo veel als voorheen. Ik eet dus wel brood maar niet meer dagelijks. Ook probeer ik af en toe een avondmaaltijd te maken zonder koolhydraten. Lukt niet heel vaak, omdat we in principe ook geen vlees/ vis eten en pubers zijn niet dol op groente dus tsja, dan kom je al snel op koolhydraatrijke producten uit.
Zelf heb ik weinig structuur in mijn eten, werk ook heel onregelmatig.
Maar partner, die regelmatig werkt, geef ik vaker een lunch mee. Dat is vaak restjes van soep, salade of yoghurt.
Zelf eet ik veel yoghurt, de vetste die ik kan vinden. Dat met fruit zoals banaan etc en wat noten, zaden en ik kom er veel langer mee toe dan met brood! Na brood heb ik na 1 of 2 uurtjes weer honger. Met vette yoghurt absoluut niet.
Een salade kun je ook flink opvetten met vanalles. Sowieso al de olijfolie, maar we doen er ook veel vis, kaas en zaden of pitten in. Hoewel nu dus minder vis door een vegetariër in huis.
Heb je geen mogelijkheden om warm te eten op werk? In avond zou je dan een fractie kunnen eten van maaltijd. Partner warmt hier soms in ochtend de soep al op en dat kan in een thermosfles prima mee. Maar werkt alleen als de soep niet te dik is.

blik
En ja
Wel herkenbaar, van het gezin bijv.
In je eentje gezond eten is een eitje;)
Ik zou gewoon 4x per week alleen een salade maken bijv.
Maarja, staat er voor de kinderen eenmaal pasta op tafel bijv dan kan ik die toch niet laten staan.

Ballon
klopt, Blik!
Leuk dat het herkenbaar is!
Ik zou vaker iets apart van het gezin kunnen doen (eten), of iets anders eten. Maar het wel belangrijk dat het mijn normale eetpatroon is. Ik wil wel dat het normaal is dat ik met de pot mee-eet (maar dan opletten dat ik niet blijf opscheppen van het heerlijke eten dat mijn man altijd maakt).
Dat stukje tussen haakjes is ook de reden dat ik eigenlijk niet op mijn werk warm wil eten en en thuis maar een half bordje. Mijn man kookt heel gevarieerd, heel gezond en dan is het nog erg gezellig aan tafel....het is totaal waardevol. Hij is ook dol op kookboeken, gaat overdag regelmatig boodschappen doen en iets uitzoeken, zet bonen of kekererwten de vorige dag in de week of gaat naar de stad verderop voor bijzonderder saffraan, etcetera.
Ik zou er nog wel een restje van mee naar mijn werk kunnen nemen. Ja, daar zal ik weer eens aan denken!
Ook soep in thermosfles is een goed idee (was ik weer even vergeten). We hebben op mijn werk wel een magnetron.
In ieder geval hoop ik dat het stilstaan in gewicht maar tijdelijk is! Want het ging met bovenstaand voedingspatroon natuurlijk wel geweldig. Ik weeg 12 kilo minder dan op 1 januari. Ergens in dit draadje noemt Flanagan ook zo'n getal en daar zet ze zo'n gezichtje bij: :-(
Maar sneller dan 12 kilo in 10 maanden is volgens mij niet eens goed. Dus ik ben echt blij, behalve dat het wel moet dóórgaan! :-)

blik
18-11-2017 om 23:11
Ja hoor!
Helemaal eens, ik vind 12 kilo ook veel!
Ik ben nu ook nog zo'n 12 kilo lichter dan ik begon. Was dus meer afgevallen maar dus weer bijgekomen. Ik had ook BMI van bijna 30.
Nu bijna gezond.
Wat fijn die man van jou!
Man hier kookt wel lekker, maar het meer gezondere koken zit nog steeds niet echt in zijn systeem. Hoewel hij dus inmiddels wel braaf meedoet met wat ik regel, met super resultaat.
Ik zou echt eens proberen met wat meer vet en eiwit gezonde producten te verrijken .(avocado, ei, kwark, Griekse yoghurt, olijven, pijnboompitten, noten)
Sinds ik dat doe eet ik sowieso bijna nooit meer tussendoortjes, het komt gewoon niet meer in me op. Overslaan van een maaltijd is ook geen probleem vaak. (Maar vaak ook uit tijdgebrek)
(Mijn probleem zit echt bij snoepen en emo eten. Plus dat ik vaak uit luiheid ook wel kan terugvallen op gemaksvoer of brood)
Of je laat het zoals je nu doet, en focust op bewegen/ sporten.

Flanagan
19-11-2017 om 13:11
12 kilo
Ik ben natuurlijk wel blij met de 12kilo en de veel te wijde broeken die nu onderin de kast liggen te liggen. Maar met wat ik er voor doe, niet snoepen, geen nootjes, geen chips en wel 2x 3 uur sportief bezig zijn, vind ik -12 gewoon wat weinig.
Na de post #97 bedacht ik dat als ik niets aan het leef-/eetpatroon had veranderd, ik mogelijk 4 à 5 kilo was aangekomen. Dat maakt al weer een verschil van 16 kilo.
Nu had ik in oktober een stressvolle maand waarin ik ook twee maal ongeremd een hele pak stroopwafels naar binnen werkte. De stroopwafels waren een presentje van de supermarkt vanwege 'voorbeeldig' zelf-scangedrag. Ik had de winkelgang met koekjes steeds gemeden om niet tot de verleiding te komen. Maar ja, je kan een presentje niet weigeren, dat staat nogal onbeleefd. En de zachte stroopwafels vormden ook niet zo'n probleem voor de beugel.
Ik vond het fijn een compliment over de quartesepts in de bovenbeenspieren te ontvangen maar ik vond het ook teleurstellend dat ik moeite had mij te beheersen. Ik denk dat ik daarom niet zo blij was met de bereikte gewichtsafname.
Mijn doel een bmi <25 staat nu even op losse schroeven. De komende tijd week weer even de puntjes op de i. De revalidatie nadert zijn eind. Of ik ga voor een abonnement bij een sportschool want ik heb ook veel baat bij een schuin step-apparaat voor de beweging van de heup en de schuine buikspieren of we schaffen een roeiapparaat aan zodat het hele gezin te pas en te onpas hun spieren kunnen trainen. Nog even bedenktijd gelukkig.
Gisteravond hadden we een try-out voor de kerstdagen; kalkoen, groente, aardappels in schil uit de oven. Het was heel lekker. 's Avonds wel het onprettige druk van een ballon in je maag. Dat heb ik een lange tijd niet zo ervaren.misschien moet ik mijn doel niet te snel opgeven.
@ Ballon, ik denk dat je winst kan behalen in die 1,5 bord avondeten. Dus 1 bord ipv 1,5.

Marja
19-11-2017 om 13:11
Te weinig
Ik eet te weinig. Ik heb in mijn leven nooit meer dan 1 bord eten op, eerder werden de porties steeds kleiner.
Want, zo zeiden zij die er verstand van hadden: als je aankomt eet je teveel.
Ook al gaf ik mijn medicatieprobleem weer, er moest hier wat af en daar wat af.
Ik eet dus nog geen ontbijtbordje vol eten.
En nu krijg ik ineens te horen dat dat te weinig is. En nu eet ik meer en val ik nog steeds niet af hahaha
Speciaal verzocht om mensen met verstand van zaken, maar ik vind ze niet. De 3.5 kg tgv stress is er voor de helft weer bij.
Wees blij met de behaalde resultaten zou ik zeggen. Geen gekke diëten volgen want dat helpt even en niet je hele leven. sterkte allemaal

Flanagan
27-11-2017 om 10:11
Kerstkledij
Met de feestdagen voor de deur, dook ik in de kledingkast. Ai, ik zal tijd moeten steken in het zoeken naar nieuwe kleding. En ik hou helemaal niet van shoppen, en passen.
Het is ook best moeilijk want welke maat moet je nemen. Mijn streven (nog een paar eraf) ga ik niet halen. Te veel gedoe aan het hoofd. Maar maat x terwijl ik twee maanden later hopelijk maat x-1 hoop te bereiken, maakt kopen een lastige zaak. En krimpen in de drogen is eerder in de lengte dan in de breedte.
De teneurstemming zal wel door de regen komen zodat ik niet buiten kan fietsen en stil op de bank plak.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.