Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vesta
21-07-2017 om 10:07
Afvallen wie ook? Deel 2
Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.

mirreke
23-09-2017 om 21:09
Juno, slappe buik
Bij mij helpt het. Ik was idd bang dat ik door het afvallen een slappe hangbuik over zou houden. Is niet zo. Het wordt allemaal strak...
Mijn partner kwam thuis met een verhaal van een klant van hem die erg was afgevallen en ook vanuit huisarts en fysio advies had gekregen om te hoepelen, juist vanwege de buik.
En vriend van mijn dochter kreeg advies van arts om te gaan hoepelen vanwege zijn rugpijn.

Juno
23-09-2017 om 21:09
Zo'n anderhalf jaar geleden had ik een bmi van 27 en had maat s/m. Dat zou volgens mij niet moeten kunnen met dat bmi. Ik neem het met een flinke schep zout. Het is een leuke indicator maar ik heb het idee dat het te weinig zegt of niet helemaal klopt. Met een bmi van 25 zit ik in xs of s terwijl je dan randje overgewicht zit. Er mag bij mij echt nog wel wat kilo's af, maar momenteel ligt mijn focus op gezond blijven en mijn enkel weer sterk krijgen. Begin van de zomer heb ik mijn banden gescheurd en ik kan nog steeds niet alles zonder pijn.
Als dit alles weer in orde is ga ik wat fanatieker aan de slag met mijn gewicht.

mirreke
23-09-2017 om 22:09
Oh, en dochter
heeft een vriendin die fotomodel is. En zij hoepelt ook, juist vanwege de strakke buik en zo die je erdoor krijgt...
Iedereen moet het natuurlijk ook gewoon helemaal zelf weten, ik wil het alleen maar als tip noemen, omdat het mij (en ik ben echt in wezen een lui varken) zo goed bevalt, dat hoepelen...
Touwtje springen schijnt trouwens ook heel goed voor de lijn en conditie te zijn... Daar word ik meteen heel uitgeput van.
Krachttraining, Juno. Goed zeg!

mirreke
Alkes, toen ik begon met lijnen
Had ik een bmi van 29,7.
En nee, dat was niet gezond, dat kon ik zelf ook wel zien. Ook als ik de bmi met een korrel zout nam...

Ballon
ik niet. Plus een vraag.
Nee, die BMI neem ik niet met een korrel zout maar heel serieus.
Ik had me hierboven trouwens vergist, ik was al iets boven de 31. Ongelooflijk wat had ik het laten versloffen.
En nu dus 27,7. Betekent weliswaar dat ik er nog lang niet ben, maar het is toch al heel wat beter.
Hoepel vind ik echt een goede tip. Ook gezien mijn grootste probleemgebied (buik, ja ook slap). Alleen met een standaard-doorzonwoning met best veel spullen, is er maar één plekje in de woonkamer waar dat eventueel zou kunnen. Dat lijkt me wel saai.
Maar...waar haal je zo'n ding vandaan, vooral een sporthoepel? En zo'n buikband?

mirreke
Trouwens goed Ballon!!
Dat is echt een heel stuk in de goede richting!
En volgens mij, althans zo hoor ik het altijd, is het beter om langzaamaan af te vallen... De kans is dan groter dat het blijft en niet als een jojo weer de verkeerde kant op schiet, en dat je je levensstijl wijzigt. Dat laatste is het belangrijkste. Je moet bepaalde patronen (eetgewoontes bv.) blijvend omgooien...

mirreke
Buikband
ik heb gezocht op afbeeldingen met als zoekbegrip "buikband hoepelen'

Half a twin
net bmi berekend
25.04! Net aan overgewicht. Volgens die site moet er nog een kilo af.
Even flink doorbijten, niks meer snoepen maar. Een kilo liefst tweeenhalf, dat moet te doen zijn voor dat het echt koud wordt, dan pas ik weer in mijn groene broek, dan staat mijn groene bloes mooier dan op de zwarte waar ik hem nu bij draag.
Volgende week een feest waarbij het sociaal niet handig is om niks te nemen maar de locatie maakt dat ik er geen moeite mee heb om een rondje over te slaan. Al eerder daar een feestje gehad van dezelfde mensen. Veel vette hapjes, al beginnen met taart met van die vette creme. Zo'n hekel aan, goh Half neem een taartje! Ik wil geen taart maar dan ben ik niet gezellig. Net als met het afslaan van de bitterballen en vlammetjes, zal ik wat snoeptomaten en stengels bleekselderij in mijn tas stoppen? Zit ik toch af en toe te kauwen maar geen vette hap.
Komende week maar even op water en brood, dan kan ik volgende week "gezellig" meedoen.

blik
24-09-2017 om 00:09
bij mij
heb ik ook het idee dat BMI een aardig goede indicator is.
Toen ik in het *groene* gebied kwam, voelde ik me echt wel *gezond slank*. Kan vast deels tussen de oren zitten, maar het was ook toen dat ik plots veel positief commentaar kreeg van mijn omgeving.
Ik had toen zelf een gevoel van 'er mag nog best wat af, maar echt noodzakelijk is het niet meer'. Hetgeen ook wel bij de theorie past aangezien ik maar nét in groen gebied zat.
Nu hoef ik me eigenlijk niet te wegen, voel en merk aan alle dat mijn BMI niet meer goed zit. Voel me ook echt een stuk ongezonder, hoewel dat ook gewoon vd suikers kan zijn:(
Ballon,goed bezig!
Ik vind dat hoelahoepen best veel ruimte inneemt. Als je een beetje verkeerd gaat is het fijn wat passen hier en daar te kunnen nemen om de hoepel weer goed te pakken. Ik heb redelijk wat plek in wk maar houd bewust wat rekening met dat soort dingen;) qua inrichting.
Misschien buiten doen?

Alkes
24-09-2017 om 10:09
mirreke
Ik las "ik wil weer terug naar 55, wat ik altijd heb gewogen", vandaar dat ik dacht dat je terug wilde naar gewicht toen je 20 was.
Ik zeg trouwens niet dat je zwaarder moet worden als je ouder wordt. Wel dat het steeds lastiger wordt om alles strak te houden. Maar als je zin hebt om daar veel tijd en energie in te stoppen moet je dat vooral doen.
Misschien ben ik ook wat minder met gewicht bezig omdat ik de mazzel heb dat ik redelijk rond zelfde gewicht blijf (range van kilo of 6) zonder ooit te lijnen. Ik heb zelden 55 kilo gewogen of meer dan 67.
Ik ben ook heel tevreden met mijn huidige gewicht wat in jouw ogen nog kilo of 6 te zwaar is (we zijn ongeveer even lang). Conclusie is dat het allemaal relatief is.
Ik ben wel met je eens dat bewegen echt goed is. Ik loop 3 keer in de week 5 km en probeer zoveel mogelijk op de fiets naar het werk te gaan. Ook hier heb ik mazzel, ik word van nature erg onrustig als ik te weinig beweeg, dus een rondje lopen of stukje fietsen doet de psyche ook goed.

Flanagan
24-09-2017 om 13:09
Mirreke,
Graag je reactie op dit stuk. Klopt het dat het vet verplaatst?
https://www.fitsociety.nl/cardio/een-smallere-taille-met-de-fitness-hoelahoep/

blik
24-09-2017 om 23:09
Vet verplaatsen
haha, kan me er niet veel bij voorstellen maar het zal.
Nog een reden om te herstarten! Graag wat meer vet op billen borsten en wangen, en minder op mijn buik!
Heb het gister en vandaag gedaan, heel kort want idd au. Maar wil het graag gaan vasthouden.
Alkes, als jij gewoon op gewicht blijft kan ik me voorstellen dat je er niet mee bezig bent. De meeste mensen gaan ermee aan de slag op moment dat het echt de verkeerde kant opgaat. Of zijn vanuit zichzelf al zo gedisciplineerd dat het nooit nodig is.

blik
22-10-2017 om 10:10
Wie doet er weer mee?
Hier gaat het (nog steeds) dramatisch verkeerde kant op, kilo's vliegen er aan!
Tijd voor actie weer, kan jullie hulp goed gebruiken!
Positief puntje hier is wel dat partner eindelijk gewicht aan het verliezen is. Hij is al zo lang bezig, vooralsnog zonder resultaat, en nu dus eindelijk wel, ben zo blij voor hem!
Kan toeval zijn maar ik heb het idee dat hij gelijk 300% minder snurkt, fijn dus.

Flanagan
22-10-2017 om 11:10
Ook toevallig,
Ik was net van plan dit draadje op te zoeken om terug te lezen hoe zwaar ik een paar maanden geleden woog.
Op dit moment it ik op 77,5. Dus een afname van 12,5 sinds februari. Geen hele sterke afname maar wel een gestaagde en dus blijvend resultaat. Ik merk het aan mijn kleding en zie de verandering het meest op de benen.
Ik kook niet speciaal maar soms wel een uiensoep om meer vocht af te drijven en op de kleintjes te letten.
Het dragen van de beugel heeft bijgedragen. Ik geniet niet meer van een koekje, te bang dat een draad breekt. Dat is een keer gebeurd. Daarbij zijn nu ook elastiekjes voor de 2x 6 voortanden gebonden, ( horizontaal boven en onder) . Omdat poetsen minder makkelijk gaat, eet ik meer voedsel dat je zo kan wegslikken, dus rijst plus tandoorisaus en de kip voor de andere gezindsleden.
Soms eet ik wel een pepernoot maar die laat ik op mijn tong zacht worden. Zo doe ik een minuut over één pepernoot. Ik koop chips voor de anderen en eet zelf wel eens een chipito. Ook die laat ik op mijn tong smelten.
Chocola lukt ook niet, de repen zijn te dik. Al die belemmeringen helpen met het afvallen.
In het draadje over sporten werd genoemd dat de drempel naar de sportschool soms wat hoog lag.
Na een aantal mnd fysio in een mooie sportschool, is mij opgevallen dat het beeld dat men elkaar bekijkt, daar iet leeft. Men is erg bezig met zichzelf. Dat heb ik zelf ook sterk. Ik train nu ook langer om even los te zijn van gedoe in mijn leven. Ik leg mijn mobiel in het kluisje en ben dat even niet bereikbaar. Dat is zo heerlijk en rustgevend en ondertussen werk je aan je spieren en verlies je vetmassa.
Zo sport ik twee keer in de week 1,5 uur plus er naar toe fietsen van 45 minuten is een totaal van 6 uur per week.
6 uren waarin ik niet bereikbaar ben. 6 uren voor mijzelf.

Flanagan
Bmi-check
Ook maar even een bmi-check gedaan.
Begon met bmi 31,4. Zit nu op 26,6. Als ik nog 5 kilo verlies zit ik onder de 25 en ben ik 'gezond' verklaard.
Dat doel voor het einde van het jaar behalen, zou fijn zijn. Het is niet onrealistisch en ik verwacht dat ik dit ga bereiken.

blik
Wauw Flanagan
Noem dat maar geen sterke afname, ik vind het super!
Zo ver was ik ook gekomen maar helaas gaat het nu dus weer mis.
Ik wil ook een beugel!
Geniet ervan hoor, super.
Hier nog steeds geen tijd om te sporten en nog steeds pijn, maar ik ga er wel mee aan de slag.
Weeg nu zelf weer boven de 70, al een poos geleden:( en ik zat al bijna op 65...

Pirata
22-10-2017 om 12:10
Beugel
Die beugel helpt mij niks. Ik schuif alles gelukkig net zo gemakkelijk naar binnen. Dus ik zit nog steeds op 70. Maar ja, jammer dan. Ik beweeg genoeg.

Half a twin
22-10-2017 om 13:10
het koud hebben werkt
Ik las laatst een wetenschappelijk stuk waarin werd verteld dat je, om succesvol af te vallen, bruine vet actief moet worden. Bruin vet is betrokken bij de regulatie van je lichaamstemperatuur.
Als je het koud hebt wordt je bruine vet actief.
Op mijndagen dat ik echt lichamelijk actief ben met het schoonhouden van het huis doe ik nu de verwarming uit en een raam open wasr ik bezig ben. Blote voeten in mijn slippers en luchtig gekleed ben ik dan bezig.
Het werkt! Met een beetje opletten raak ik zo 400 g per week kwijt.
Mijn succesrecept, bijna niet snoepen, het regelmatig koud hebben voor een paar uur en 3 keer per week sporten bracht mij tot nu toe tot 67,8.
Nog 1.8 kg tot mijn streefgewicht. Moet te doen zijn voor kerst.

blik
22-10-2017 om 14:10
Aa jaa
Het is natuurlijk weer bijna de tijd om doelen te stellen voor feestdagen of einde van jaar....
Ik ga ook maar eens afspraken maken met mezelf en wil zeker 4 kilo kwijt voor einde jaar.
Ik begin morgen...
Vandaag dus niet. Beetje ziek plus gister met etentje veel gegeten en gedronken en vandaag chagrijnige puberella opvrolijken met taart ivm een onverwacht goed resultaat voor een toets. Taart eten we normaal nooit meer. Komt nu beetje slecht uit maarja prioriteiten stellen..
Morgen!

Flanagan
22-10-2017 om 16:10
De kou helpt inderdaad. Maar soms ook op en andere manier. Door de kou ben ik nu zwaar verkouden, heb ik geen eetlust behalve groetesoep en drink ik veel thee met citroen. ;-)

blom
23-10-2017 om 13:10
Oh nee
Ziek wil ik juist niet meer worden even, dan gaan bij mij juist remmen los.
Vandaag dus herstart, jeej.
Mijn versie van 'vasten', overdag bijna niets eten en in avond (hopelijk) enigzins beperkt. In avond at ik altijd wel gewoon maar iig gezond.
Heb gelijk weer meer energie, fijn!

mirreke
23-10-2017 om 14:10
Sorry allen! En flanagan
Ik was even weg hier...
Ik las de link Flanagan.
Ik weet het niet, over dat vet verplaatsen. Ik ben natuurlijk ook tegelijkertijd bezig met afvallen, dus ik merk alleen maar dat ik dunner word en ook strakker in de buik/heupregio, hoera...
En ik doe het nu een uur per dag, dat lijkt me wel redelijk lang...
Verder heb ik ergens eens gelezen dat je vanuit je buikspieren moet hoepelen, en niet vanuit je heupen...
Alkes...
Even kort: ik geloof al eens eerder beschreven, maar zo'n jaar of 9 geleden is mijn woon/leefsituatie abrupt veranderd en ging ik van het ene op het andere moment een stuk minder bewegen. Ik was daarvoor vrij fit, en heb daar lang op kunnen teren, maar inmiddels kwam ik ook min or meer in de overgang en toen bleek ik langzamerhand dikker te worden. Voor mijn gevoel viel het allemaal nog wel mee trouwens.
Ik was ook nooit zo bezig met gewicht en bmi omdat ik dat voorheen ook niet echt nodig had, maar ineens, bleek ik (nadat de kinderen mij zeiden dat ik toch wel dik werd nu) ruim 77 kilo te wegen. (Ik moest eerst een weegschaal kopen, die hadden we niet).
En toen merkte ik weer dat afvallen ineens een stuk meer moeite koste dan vroeger.
Daarom ben ik nu weer zo enthousiast, omdat het nu wel lukt, en me eigenlijk gen moeite kost. En ik het hoepelen heb ontdekt, ideaal voor iemand die eigenlijk best lui is. (in combinatie met meer fietsen, waar ik bewust voor heb gekozen).
Ik hoorde laatst van iemand dat bij vrouwen boven de 40 het spierweefsel afneemt, en dat het daarom heel goed is om dan als vrouw ook krachttraining te gaan doen. Dus dat overweeg ik ook nog...
Verder over hoepelen nog maar eens: Ik hoor steeds meer van mensen dat hoepelen ook door de arts wordt aangeraden... In het kader van alles beter dan stilzitten vermoed ik, maar ook omdat het goed is voor rug, stoelgang, enz...

mirreke
23-10-2017 om 14:10
AFvallen en geen moeite
Tegenstrijdige formulering merk ik: het koste veel moeite en nu weer niet.
Met gewoon minderen en een beetje op de calorieën lette lukte het me met geen mogelijkheid om af te vallen, en werd het eerder juist een obsessie. Dat is wat ik eerder probeerde namelijk.
Ik ben toen weer dat tijdschema gaan aanhouden: fruit/rauw tot 12 uur, tot 8 uur gewoon eten, daarna weer fruit... En dat werkt bij mij heel prettig en goed... Dus nu kost het me minder moeite.
Verder, jan streef ik toch naar iets als 57 kilo... dat zou fijn zijn. Nog zo'n 5,5 te gaan. Maar ik ben nu al heel blij hoor...
Wat echter het prettigst is, is dat ik me zoveel beter voel, veel fitter, leniger, krachtiger... Dat doet me echt goed.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.