Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moontje

Moontje

17-09-2011 om 22:09

Acupunctuur / chinese kruiden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 09:09

Gonzo, je moet wel het hele verhaal vertellen

Gonzo, je moet wel het hele verhaal vertellen. Jje hebt je hele levenstijl aangepast. Je leeft bewuster wat betreft je bewegen, je eten en je ritme. Ook dat heeft invloed op je welbehagen!
En welk "kruid" gebruik jij? Of vind je dat ook niet relevant om dat te weten?

Primavera

Primavera

22-09-2011 om 10:09

Denk je nou heus dat natuurlijke medicijnen geen bijwerkingen he

Maartje, denk je nou heus dat natuurlijke kruiden geen bijwerkingen hebben? Nog nooit van CHN (=Chinese kruiden nefropathy) gehoord, of BEN (= Balkanische Endemische Nefrophaty)? Beiden worden veroorzaakt door een voor de nieren giftig bestanddeel dat in een bepaald kruid van sommige chinese kruidenmengsels voortkomt. Verder hebben we nog acute leverintoxicatie als bijwerking of wat dacht je van hartfalen. Nier-, blaas- en uretralcarcinoom blijkt een professionele ziekte te zijn bij chinese herboristen.

Ginko Biloba verhoogd de kans op bloedingen waaronder maagbloedingen, toch zullen ze je er geen maagbeschermer bijgeven. Ginseng kan in combinatie met insuline voor hypo's tot coma zorgen, toch wordt het over het algemeen als onschuldig gezien. Paeonia (pioenroos), waarvan de chinese variant vaak in chinese kruidenmegsels terug te vinden is geeft behalve verhoogde kans op bloedingen ook significant meer kans op miskramen.
Lei Gong Teng is een kruid uit het zuiden van China, waarvan de heilzame werking voor reumatische klachten onomstoten bewezen is. Bijwerkingen: diarree, misselijkheid,overgeven, haaruitval, droge mond, hoofdpijn, leukopenie, trombocitopenie, uitslag, huidverkleuringen, stomatitis, mondzweren, gastritis, buikpijn, gewichtstoename, onvruchtbaarheid, suppressie van linfocitenaanmaak, hypovolemische shock en dood (zeldzame bijwerking).
En dan heb ik het alleen nog maar over de effecten van de kruiden zelf en niet over bijwerkingingen door verontreiniging met zware metalen (komt relatief vaak voor bij chinese kruidenmengsels), erbij ingestopte 'reguliere' stoffen in zeer hoge schadelkijke concentraties, of iatrogene effecten door schimmels en bacterieen die in het kwekingsproces, trasport of opslag de kruiden kunnen besmetten.
Het is niet zo dat er waarschijnlijk minder gif zit in chinese kruidenmengsels, dat hangt helemaal van het mengsel af, het enige wat verandert is dat de patiënt onwetend is over de mogelijke bijwerkingen.
Als iemand kruiden wil innemen doet die er beter aan om te weten wat je precies inneemt, wat eventuele bijwerkingen of interacties met reguliere medicijnen kunnen zijn en dat de leverancier betrouwbaar is. Kiezen voor kruiden omdat die geen of minder bijwerkingen zouden hebben is bijzonder naief en is je kop in het stand steken om te kunnen blijven geloven in de utopie dat er natuurlijke goede remedies bestaan die alleen positieve werkingen hebben.
Groeten Primavera

Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 10:09

Primavera

wederom chapeau voor de informatie die je hier zonder verder oordeel geeft.
En Moontje (et all.): gewoon vingers in de oren en heel hard "lalala" zingen; en je enkel concentreren op de posititieve berichten.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 11:09

Precies pluk

Zonder oordeel, zo kan het dus ook.

Geen, pas op, daar komt het woord weer..

respect voor de vragenstelster, dat lees ik weer vooral, als gieren op het aas afduiken om de vraag naar alternatieven als dom en gevaarlijk te betitelen.

Natuurlijk is het ok om je twijfels en kritische kanttekening te plaatsen, maar doe dat dan eenmalig en laat vervolgens de vragenstelster met rust.

Onno wordt beschuldigd de meeuw van OOL te zijn, inmiddels kan ik er zo nog een paar aanwijzen..

(nogmaals: ik ben geen voorstander van alternatieve geneeswijzen-met een klein zwak voor acupunctuur-, maar ik vind de manier waarop er, keer op keer, gereageerd wordt irritant)

krin

krin

Primavera & pluk

Primavera, bedankt voor je heldere opsomming.
Pluk, ik weet dat jij hetzelfde bedoeld te zeggen als Primavera. Zég dat dan ook, zonder te smalen. Ik (en velen met mij) heb er moeite mee iets aan te nemen, hoe verstandig ook, van iemand die zo smalend doet dat je je aangesproken voelt als klein, dom kind. Dan gaat mijn kont tegen de krib en krijg ik bijna zin om voor het eerst in mijn rationele, 100& reguliere bestaan een acupuncturist met Chinese-kruidenaantekening op te zoeken.

Ps nuance

-maar ik vind de manier waarop er, keer op keer, gereageerd wordt irritant-

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Pluk53

Pluk53

Mien*, "respect"

alternatieve middelen en behandelingen zijn in de meeste gevallen gevaarlijk. Direct gevaarlijk door giftigheid en schadelijkheid, of gevaarlijk omdat mensen zich in slaap laten sussen, en serieuze behandeling uit/af-stellen.
Positieve aandacht voor alternatieve middelen en behandelingen "verdient" het dus om aangepakt te worden.
En als mensen weigeren om zich te informeren over de achtergronden van de door hen gepropageerde middelen/behandelingen: daar kan ik geen "respect" voor hebben.

krin

krin

Wat ik maar zeggen wil, pluk

En dan hou ik er weer over op, is dat je moet kiezen. Wil je gelijk hebben, of krijgen? Wil je mensen iets duidelijk maken, of uitlachen? Als je wilt dat je woorden effect hebben, kies ze dan zorgvuldiger. Daar heb je geen respect voor nodig.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 12:09

In retrospectief

Ik ben al heel oud en buitengewoon ongezond. Ik heb wat aangeboren kwalen (een pigmentafwijking, migraine, eczeem) en ik heb wat verkregen kwalen (restschade na een autoongeval). Ik kan jullie vertellen, dat goeie en slechte periodes elkaar afwisselen. En dat er dingen van invloed zijn waar je niet zo 1-2-3 over nadenkt.
Zo is bij mij mijn hormonale cyclus van grotere invloed dan ik me ooit realiseerde, zowel migraine, eczeem als klachten in het bewegingsapparaat kan ik daar aan relateren. Maar dat ga ik me nu pas realiseren, ergens wel weer logisch, die cyclus is iets wat heel normaal bij je hoort en tóch niet altijd hetzelfde is, door stress, levensfase enzovoort.
Als Gonzo schrijft: ik heb al een jaar klachten en nu ben ik ineens (sinds ik X of Y doe) al 2 maanden klachtenvrij dan denk ik: mooi! Fijn! En nu maar wachten tot het terugkomt! Want echt, het komt terug. Jammergenoeg. Leven met 'iets' is precies wat het is: leven met 'iets'. Ik zie, terugkijkend, ruim 25 jr na mijn ongeluk, dat dat 'iets' een grote plaats inneemt in hoe je doet, beweegt, leeft en bent. Ongemerkt besteed ik veel tijd aan het vermijden en voorkomen van klachten. Ongemerkt, omdat het zo bij mijn leven is gaan horen dat het automatismes worden.
Om maar een kleinigheidje te noemen: tegen eczeem helpt (bij mij) vet houden. Dus ik smeer. Als vanzelfsprekend. Is voor mij volkomen normaal, na contact met water of kou. Na het douchen. Op de rand van mijn bed, 's ochtends en 's avonds. Voor heel veel mensen is dat níet normaal, mij valt het niet eens meer op. Als ik voor mijn werk naar de US ga, heb ik veel meer last van eczeem. Dan kan ik wel denken over eten, jetlag, allergie weetikveel, maar meestal komt het gewoon neer op ultradroge lucht in zowel vliegtuig als werklocaties. O ja, da's waar. In Amerika moet ik éxtra smeren. Dán valt het me pas op.

Moontje (ea): zoek uit wat je slikt. Ik wil van de 'Chinese kruiden' die ik in mijn eten gooi zelfs nog weten wat het is. En dat lijkt me toch iets minder veel en iets minder (mogelijk) schadelijk dan wat jij nu doet. Het is eng om dingen te slikken waarvan je niet eens weet wat het is. Dat vinden mijn kinderen al als ik een bord met iets onbekends voor hun neus zet. Wat Is Dit in vredesnaam.....

Tirza

Pluk

Zoals ik al schreef, dat ik me beter voel dat heeft meerdere oorzaken. En ten tweede weet ik precies welke kruiden en vitaminen ik slik. Bovendien gaat het in overleg met de internist en heeft ook mijn man (reguliere apotheker en wars van homeopathie maar niet van kruiden) alles wat ik slik uitgeplozen. Toch aardig dat je je daar zorgen om maakt, maar niet nodig. Er wordt goed voor me gezorgd ;-)

Tirza

Ik zeg niet dat ik klachtenvrij ben maar ik voel me beter dan een jaar geleden. Bovendien heeft de internist me het idee aan gedaan van de natuurarts omdat de reguliere geneeswijze niet veel kan bij Sjogren (en nu blijk ik ook reuma te hebben). Ze werken samen (met mij) en ik functioneer weer. Kan weer werken en nu de pijn toeneemt kijkt daar de reumatoloog naar en die heeft ook contact met de natuurarts. Met andere woorden, meerdere expertises proberen mij me beter te laten voelen omdat genezen niet kan. Dus ik beweer niet dat ik beter word van de kruiden en vitaminen, ik zeg dat het beter met me gaat dan een jaar geleden, en dat komt door meerdere oorzaken. Kruiden, vitaminen en accupunctuur zijn een onderdeel. Net als leefwijze aanpassen en 3x per week in de sauna. Ook dat laatste is niet wetenschappelijk bewezen maar veel reumapatiënten hebben daar baat bij ;-)

Onno

Onno

22-09-2011 om 19:09

Waar maakt iedereen zich nu helemaal zo druk over.

Als iemand naar een acupuncturist wil of chinese kruiden wil gebruiken hoef je daar toch niet zo moeilijk over te doen. Het lijkt wel alsof iedereen bang is dat het werkt en weldegelijk bijdraagt aan de gezondheid.
Hele volksstammen gaan naar een alternatieve geneeswijze. De meesten hier zullen daar niet van weten omdat men daar niet voor open staat, dus zegt men niets. Zeg nou zelf, een figuur als Pluk neem je toch niet in vertrouwen, die vertel je het gewoon niet.
Ik heb in de praktijk nog nooit iemand gehad die ziek was geworden van chinese kruiden, dat kun je van al die reguliere zooi niet zeggen.

Onno

Om de reguliere medicijnen zooi te noemen, dat klopt natuurlijk ook niet. Want met enkele medicijnen ben ik heel blij dat ze er zijn en mijn natuurarts ziet dat ook zo. Het is niet wij-zij maar aanvullen en samenwerken. Tenminste, dat is mijn visie en ik ben dan ook blij met deze samenwerking. Uit jouw postings opmakend is dat niet iets wat jij voorstaat en dat is jammer. De wereld is namelijk niet zwart wit en ik vind het jammer dat jij als 'alternatief' je zo opstelt. En werk jij met kruiden? Je bent toch een homeopaat?

Tinus_p

Tinus_p

22-09-2011 om 20:09

Respect

Mien:
"geen respect voor de vragenstelster,"
Ah, daar is tie weet, de roep om respect, om zo lastige criticasters de mond te snoeren.

Onno

Onno

22-09-2011 om 21:09

Zwart/wit

Het is inderdaad geen zwart/wit. Hoewel ik niet zo van de symptoombestrijding ben, zijn medicijnen in sommige gevallen onmisbaar.
Ja, ik werk ook met kruiden van de natuurapotheek. Ben daar diverse malen geweest en kan iedereen verzekeren dat daar 100% deskundig en volgens de regels wordt gewerkt.

Onno

Onno

22-09-2011 om 21:09

Laatste reactie overigens.

Verder kan iedereen elkaar weer in de haren vliegen zonder mij.

Moontje

Moontje

22-09-2011 om 22:09

Krin

Sluit me helemaal bij je aan.
Beter had je het niet kunnen zeggen.
Met de toon van Primavera kan ik prima uit de voeten, maar het betuttelende vingertje van Pluk53.... brrrr
C'est le ton qui fait la musique!

Moontje

Moontje

En dan..

neemt de alternatieve gezondheidspolitie alhier ook al aan dat ik achterlijk ben omdat ik überhaupt voor acupunctuur en chinese geneeswijze durf te kiezen! en zonder enige vorm van verstand me potten vergiftigde kruiden laat aansmeren..
Waar heb ik dat nou weer aan verdiend

Pluk53

Pluk53

Moontje

achterlijk niet; mogelijk wat naief.
Het is je nu al van verschillende kanten gevraagd: wat voor ck gebruik je nu?
Weet je het niet/wil je het niet weten/wil je het niet vertellen?

Maartje V

Maartje V

22-09-2011 om 23:09

Pluk

Ik heb NIET het advies gegeven dat ze die reguliere med zou moeten laten staan. Hoe kom je daar nu bij?.
En ja ik slik en spuit de reguliere middelen anders ga ik dood!.
Reguliere med hebben ook ALTIJD bijwerkingen,helaas!.

Maartje V

Maartje V

Primavera

Bedankt voor je heldere uitleg. Zo te lezen zijn ze dus net zo erg al vele reguliere med. (had ook niet geschreven dat ze geen bijwerkingen hebben, maar w.s minder gif).
Een bijsluiter voor deze kruiden zou dan ook beter zijn lijkt mij.

Maartje V

Maartje V

Moontje

Zo te lezen wil Pluk nu graag weten wat je slikt.
Gaat hij nu even googelen wat voor gif jij nu wel naar binnen werkt?. Dat zou pas echt "zielig" zijn.
Belachelijk dat jij je moet gaan verdedigen. Niet doen hoor Moontje. Zo te lezen weet je zelf heel goed wat je slikt.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2011 om 07:09

Gonzo ot

Inderdaad niet bewezen, maar ook mijn man met gewrichtsklachten heeft veel baat bij de sauna, vooral infrarood.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2011 om 07:09

Tinus

De roep om respect is door mij nooit neergezet om criticasters de mond te snoeren. Maar smalend en snerend kritiek leveren is ook niet fair. Ik denk dat er beter naar op of aanmerkingen geluisterd wordt als het op normale toon gebeurd. Voor mij geldt dat zeer zeker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.