Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

Pirata

Pirata

16-09-2019 om 21:09

Helaas

Nee, de gezondheid is helaas achteruit blijven gaan... zodanig dat er wat onderdelen vervangen moeten gaan worden. 😳
Tot die tijd kan ik mijn tijd doorbrengen als een soort kasplantje. Mijzelf regelmatig troostend met wat lekkers, hoewel mijn eetlust ook wat minder wordt. Dus dichtgroeien wordt lastig.

Pirata

Geen idee wat je precies mankeert, maar het klinkt heel naar en eng. Ik hoop dan ook van harte dat ze het snel kunnen fixen en dat je met wat nieuwe onderdelen weer heel lang in goeden doen door kunt.
Beterschap en sterkte enzo!!

blik

blik

16-09-2019 om 21:09

He gatver Pirata

Klinkt inderdaad niet goed:(
Ik leef met je mee!!
Heb, zeker door dit draadje, het gevoel alsof ik je een beetje ken, heb je inbreng altijd zeer gewaardeerd.
Laat je ajb van je horen??
Hoop dat je toch wat kunt genieten van lekkers!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 22:09

Pirata

Ik krijg een vermoeden over wat er aan de hand is, maar of dat nu klopt of niet, wil ik je heel veel sterkte wensen. Gelukkig is het 2019, straks 2020, er worden steeds meer draken verslagen door wat mogelijk is en gaat worden.

Pirata

Pirata

19-09-2019 om 19:09

Dank

Dank voor de steun. Ik hoop ook dat ik spoedig gerepareerd wordt, maar dat kan nog wel maanden duren. Of nog langer.
Ik zal het laten weten als het zo ver is.

blik

blik

19-09-2019 om 19:09

Bleeh Pirata

Niks erger vaak dan wachten... Dat maakt het niet makkelijker.
We horen je graag aan, als je wil klagen hier!

Emmawee

Emmawee

19-09-2019 om 21:09

Pirata

Hè bah wat een rotbericht. Veel sterkte en geduld gewenst.

Emmawee

Emmawee

06-10-2019 om 13:10

Trek in snoep en geen zin in gezond

Ik weet niet waarom, maar heb opeens weer enorme snoeplust en helemaal geen zin in de gezonde alternatieven als wortels, tomaatjes enz. Ook fruit trekt me nu niet.
Ik heb me op m'n werk een beetje laten gaan de afgelopen week. Drop, stroopwafels, chocomel en van alles veel meer dan één. Ik haal nu niks te snoepen in huis, maar jemig wat word ik er onrustig en ontevreden van... Hopelijk zakt het snel weer weg.

Die ontevredenheid komt natuurlijk door andere dingen, dat weet ik wel, maar een half pak stroopwafels leegeten is een heerlijke manier om daar even niet over na te denken, al gaat het me zeker niet verder helpen.

Vanaf vandaag maar weer verstandig doen en vooral zorgen voor voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen.

Emmawee

Emmawee

06-10-2019 om 13:10

Informatief voor wie zichzelf weegt

Misschien een open deur voor sommigen, maar wat mij betreft wel helder uitgelegd.

https://www.optimavita.nl/afvallen-2/aankomen-na-1-dag-ongezond-eten/

zebra

zebra

04-11-2019 om 13:11

ik sluit weer aan

sinds vorige week aan het sporten, 2 keer per week de milon cirkel en daarbij volg ik ook een plan om af te vallen, elke week krijg ik een nieuw menu doorgemaild.
Ik zal niet meer zo slank zijn als ik een aantal jaar geleden nog was, het afvallen gaat ook een stuk moeizamer door de overgang (ivm overmatig bloedverlies slik ik dagelijks orgametril) maar ik doe mijn best. Ik hoop er na verloop van tijd toch zeker 10 a 15 kg af te hebben.
Het voedingsplan is wel goed te volgen, 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Het enige waar ik vaak moeite mee heb is voldoende (water) drinken.

zebra

zebra

04-11-2019 om 14:11

Pirata

veel sterkte met wat je allemaal te wachten staat.

zebra

zebra

04-11-2019 om 14:11

over wegen

ik weeg mezelf thuis eigenlijk nooit, merkte wel dat mijn kleren steeds strakker gingen zitten en dat mijn conditie veel achteruit gegaan was.
Ook nu besloten dat ik me alleen bij de sportschool laat wegen, 1 keer per week op een vaste dag, gewicht alleen zegt niet alles, je kunt wat zwaarder wegen maar dat de spiermassa wel is toegenomen en de vetmassa is verminderd.

Bolletje

Bolletje

05-11-2019 om 00:11

het gaat nog steeds goed, wel langzaam

Hier sinds eind maart nog steeds hetzelfde regime. Net iets minder streng. Geen koekjes, geen chocola/snoep. Vrijwel nooit taart.
Minder avondeten.
Af en toe sporten (liefst minstens twee keer per week - lukt deze week, maar soms ook niet).
Vaker lopen (dat is teruggelopen in hoeveelheid).

Al met al, ik schreef hier toen ik 5 kg afgevallen was en het is nu 10.
Fijn!

Ik zit nog steeds niet op gezond gewicht, dat duurt nog wel 7 of 8 kg. Het gaat inmiddels wel echt langzaam. Maar de lijn wijst gelukkig nog meestal naar beneden! Ik voel dat ik hernieuwd wat fanatieker ben. Met name qua sport. Ik wil zo graag wat strakker worden! Mijn buik is het dikst en slapst.

Succes iedereen

Pluis

Pluis

05-11-2019 om 11:11

Hier schiet het nog steeds niet op

Ondanks best een netjes regime met niet snoepen, minder koolhydraten, geen alcohol en meer sporten geen grammetje eraf in 9 maanden. Ik ben echt de motivatie kwijt nu. Intussen heb ik een nieuw symptoom van de overgang: slapeloze nachten. En dat helpt dus ook niet bepaald mee om op het vlak van afvallen streng voor mezelf te zijn. Ik baal dus stevig. Nu is het allemaal niet dramatisch, ik heb nog een gezond gewicht (BMI van 24,4; ik weeg nu 74 bij een lengte van 1.74) en ik heb lange slanke benen, dus het oogt nog best redelijk. Maar dat ik echt geen taille meer heb, dat vind ik echt naar. Geen enkele broek die nog lekker zit. Bleh.

Dank voor het aanhoren . Dat helpt in ieder geval een klein beetje. Iemand nog suggesties? IF is niks voor mij, heb ik geprobeerd, maar als ik niet gewoon ontbijt zit ik draaierig achter het stuur en dat lijkt me op een andere manier niet gezond .

Ik ben wel trots op al jullie resultaten hoor, samen zijn jullie behoorlijk wat kilo's kwijtgeraakt in de loop van de draadjes!

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 11:11

Het beste is

om 's avonds na het eten niet meer te eten. Ik doe zelf standaard aan intermitting fasting. Na 6 uur s avonds eet ik niks meer en pas vanaf 10 uur 's ochtends begin ik met eten.

Ik voel me hier erg goed bij en het zal wanneer je overgewicht hebt zeker zorgen voor gewichtsverlies (ik ben al op een goed gewicht en dit blijft stabiel).

Uiteraard doe ik dit niet iedere dag, want soms heb ik wel eens een etentje na zessen, maar ik hou me er toch zeker 5-6 dagen in de week aan.

Pluis

Pluis

05-11-2019 om 12:11

Ik zei toch net

dat ik dat niet kan, de dag starten zonder ontbijt. Lage bloedsuikerspiegel zorgt bij mij echt voor gevaarlijke situaties. Lage bloeddruk en lage hartslag helpen daarbij niet mee.
Verder ben ik op mijn werkdagen niet voor 18 uur thuis. Af en toe is man eerder en dus al begonnen met koken, soms beginnen de pubers alvast. Maar om 18 uur klaar kan bij ons alleen op woensdag, als niemand wat anders te doen heeft.

Voor andere suggesties houd ik me aanbevolen.

Hangkous

Hangkous

05-11-2019 om 13:11

Jahaaaaaha Lanza

Dat is de theorie en die kennen wij hier allemaal. We zij met z'n allen al ruim 2500 posts onderweg.

Onderweg met vallen en opstaan. In theorie weten we allemaal dat 3 keer in de week gebak niet handig is als je kilo's kwijt wilt maar in de praktijk komt dat gebak soms toch 3 keer op je pad.
Hoe ga je daar mee om? Hoe vindt je de juiste balans tussen resoluut weigeren en toch een taartje mee-eten, omdat weigeren sociaal niet handig is.
Gisteren stond ik in mijn versleten heupen oefengroepje tussen de 75 plussers toen bleek dat 1 van de dames gebak bij zich had om haar 80e verjaardag met ons te vieren. Ze had voor iedereen mokkapunten bij zich en speciaal voor mij een cocolade taartje met mousse au chocolat, omdat ze zich herinnerde dat ik niet zo van mokka houd.

Weigeren was dus geen optie, dat zou sociaal heel onhandig zijn geweest. De week was nog geen 13 uur oud en mijn eerste "zonde" had ik al begaan.

Vandaag een nieuwe dag met voldoende kansen om het wel goed te doen, hoewel ik vrees dat ik morgenavond weer taart krijg. Gelukkig is niet nemen daar wat minder beladen, er zijn meer dames aan de lijn.

Qua gewicht ga ik redelijk stabiel, 62 plus of min 500 g naximaal.

Lanza als je niks helpends hebt te zeggen in dit topic kun je ook op je handen gaan zitten. Die open deuren krijgen we irl al genoeg om onze oren.

Voor pluis:
De kachel uit laten is iets dat voor mij goed werkt.
Als je het koud hebt moet je bruine vet actief worden en als dat op is gaat je witte vet eraan.

Als ik morgen huis poets in mijn driekwart broek en blote voeten in mijn slippers gaat het dubbel hard. Is die 500 gram die er nu bij is er zo weer af.

Pluis

Pluis

Hangkous

Oh, dat is voor morgen idd een optie! Dan ben ik alleen thuis en ben van plan om flink aan de slag te gaan (na het hardlopen met de hond). Andere dagen is dat niet of nauwelijks een optie, want de rest van de familie heeft het graag behaaglijk. En op mijn werk is het koud hebben gewoon onmogelijk, ik werk in een verpleeghuis. In een administratieve functie, dus bureauwerk en weinig beweging. En ik woon te ver om dagelijks te fietsen, maar heb me wel voorgenomen om volgend jaar een elektrische fiets aan te schaffen en dan af en toe toch dat uurtje zelf op de pedalen te gaan staan. Behalve dat mijn werkdag er dan nog een uur langer van wordt zie ik daar wel naar vooruit!

Lanza

Lanza

Waarom is eten

afslaan sociaal niet handig? Ik doe dat zelf regelmatig en daar wordt prima op gereageerd. 'Nee, dank je' is genoeg voor de meeste mensen. Sommigen dringen aan, maar dan zeg ik gewoon: 'Nee, ik heb net gegeten', of wat dan ook maar van toepassing is.

Ik ben niet eens aan de lijn, maar als ik alles zou opeten war mij wordt aangeboden zou ik binnen no time overgewicht hebben. Je moet echt nee leren zeggen.

Hangkous

Hangkous

05-11-2019 om 14:11

Snap niet waarom ik het nog probeer, maar vooruit

===Je moet echt nee leren zeggen.===
===Waarom is eten afslaan sociaal niet handig? ===

Ik moet helemaal niks, en zeker niet als jij het zegt. Ik wil namelijk volgende week, volgende maand, en misschien zelfs volgend jaar nog op een normale manier omgaan met die dame. Mij niet hoeven afvragen of ze het mij nog steeds kwalijk neemt dat ik op 4 november 2019 het, speciaal voor mij gekochte, chocoladetaartje heb geweigerd op te eten. 80 jaar oud is zij naar de banketbakker gegaan, heeft 5 mokkapunten besteld en 1 chocoladetaartje voor Hangkous, want die hout niet van mokka.

In dit specifieke geval was opeten, hoewel niet zo goed voor mijn lijn, het beste wat ik kon doen. Ik ben als net aan 50 jarige de jongste in de groep met een versleten heup en verkeer al meerdere jaren in die groep met voornamelijk 75 plussers. De een komt pre-operatief oefenen, is een tijdje afwezig vanwege de operatie en komt dan post-operatief weer revalideren en gaat weer weg, waarmee er ruimte komt voor een volgende 75 plusser. Ik ben nog te jong om te opereren dus ben al een jaar of 7 de stabiele factor in die groep en heb een goede antenne ontwikkeld voor de gewoontes en omgangsvormen in die leeftijdscategorie.
Om te voorkomen dat ik straks te boek sta als onbeleefd eet ik dan dan taartje toch op, ook om die dame niet het idee te geven dat ik ontevreden ben met haar traktatie.

Al dit geneuzel vraagt misschien iets te veel van jou als empathie loze midden dertiger met een facebook leven waar nooit wat fout gaat en iedereen je begrijpt maar wel over je praat als je te snel na de bevalling weer te strak in je vel zit.

Ga op je handen zitten als je de neiging voelt opkomen om ons weer te vertellen hoe wij het moeten doen als we nog wat kilo's kwijt willen. Aan jouw kijk mij eens hoe goed ik ben en jij moet nee leren zeggen heeft niemand wat.

zebra

zebra

05-11-2019 om 14:11

voor mij

is eten vanaf 10 uur 's ochtends ook geen aanrader als ik dan al 4 uur aan het werk ben. Ik ontbijt altijd maar soms haal ik de pauze niet, moet ik tussendoor toch iets kleins eten om niet duizelig te worden.

Op een verjaardag neem ik wel taart maar sla naderhand de hapjes af, of neem er zelf niks van als het gewoon op tafel staat voor de grijp. Dan de rest van de dag wat meer opletten hoor.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-11-2019 om 17:11

@Hangkous

inderdaad, zo nu en dan is de sociale wenselijkheid van opeten echt groot. Ik herkende direct wat jij beschreef. Ik kan me dat ook herinneren van een bezoek aan mijn moeder. 'Jij bent toch zo dol op... , dus nu je hier bent heb ik dat lekker gemaakt'. Geen haar op mijn hoofd die dat dan gaat weigeren, zeker niet als het inderdaad een van mij lievelingshapjes is.
En soms hebben mensen iets gemaakt wat ik eigenlijk niet eens heel erg lekker vind. Maar dan komt het uit zo'n goed hart, dat ik het niet met goed fatsoen kan weigeren.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 17:11

Ik ben altijd om 6 uur wakker

maar het is een kwestie van gewenning. Het is even doorzetten, maar al snel zal je lichaam overschakelen op vetverbranding en dan wordt het stukken makkelijker om 16 uur lang niks te eten.

zebra

zebra

05-11-2019 om 18:11

Lanza

veel dingen is een kwestie van wennen maar soms is iets niet haalbaar of wenselijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-11-2019 om 19:11

Lanza

Wat vinden je kinderen ervan dat jij niet met ze ontbijt? Vinden zij t niet raar dat zij wel moeten ontbijten voor ze naar school gaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.