Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

Bregje

Bregje

16-09-2019 om 06:09

.. nou kilo's, weet niet hoor

Nou ik heb geen weegschaal dus ik weet echt niet hoeveel er af is.. dat boeit mij eigenlijk ook helemaal niet. Het gaat er om dat mijn borsten meer naar voren moeten steken dan mijn buik en dat mijn shirtjes weer lekker zitten.. en ik at eerst gewoon 4 zakken chips in de week, ik ontbijt zo goed als nooit. Het is het omzetten van eetpatroon. Ik hoop dat ik het volhou.

Hangkous

Hangkous

16-09-2019 om 08:09

Ha Lanza!

===Bewust boodschappen doen, daar begint alles mee.===

Je denkt dat we ons daar nog niet van bewust zijn na ongeveer 2500 berichten? Natuurlijk is bewust boodschappen doen het begin. Helaas eet je niet altijd thuis, krijg je ook nog wel eens wat lekkers, en soms doe je op een andere manier bewust boodschappen. Financieel bewust bijvoorbeeld en dat pakt dan even wat ongezonder uit dan anders.
Afgelopen vrijdag kreeg ik 8 man op het eten bijvoorbeeld. Broodjes hamburger met friet en sla en ijs toe. Dan kies ik niet voor de dure sladressing met yoghurt en tuinkruiden maar voor een andere, kwalitatief goed en lekker maar wel wat voordeliger. Ook diepvriesfriet in plaats van de duurdere en wat minder vette koelverse friet.

Hangkous

Hangkous

Het dubbele effect van de eerste kilo's

Als de knop eenmaal om is om af te gaan vallen straal je dat al uit. Als de eerste kilo's dan een feit zijn loop je net wat rechter op dan anders, doet nog iets meer je best om je buik in te houden, je straalt van oor tot oor waardoor 2 kilo op de weegschaal eruit ziet als 5 aan je lijf.

Amsterdamse

Amsterdamse

Sladressing duur?

Hangkous, waarom ‘kook’ je ongezond als er 8 mensen komen eten? Er zijn toch echt legio mogelijkheden om gezonder te koken voor een groep.

En hoezo serveer je niet de ‘dure’ sladressing voor je bezoek?
Wat is dat eigenlijk, dure sladressing? Bedoel je uit een flesje? Waarom niet zelf maken, kost bijna niks.

Deze post roept bij mij zoveel vragen op.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 09:09

Eens

met de post hierboven. Dressing kun je het beste zelf maken, in die dure flesjes zit veel te veel zout en suiker.

En voor een groep kun je makkelijk gezond koken, de meeste mensen vinden dit lekkerder.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 09:09

Ik herken het probleem

Kaaskopje. Ik geef aan het einde zoveel mogelijk eten mee aan anderen en de rest mag mijn man meenemen naar het werk (daar weten ze er altijd wel raad mee, op mijn eigen werk is de eetcultuur anders).

Ik wil er niet mee blijven zitten, omdat ik weet hoe weinig weerstand ik kan bieden op sommige momenten. Dat gaat geheid een keer mis.

blik

blik

16-09-2019 om 10:09

Eerste klap

Bregje, als je zoveel chips at dan zal dat zeker onmiddellijk effect hebben als je daarmee stopt.
Dat is fijn en stimulerend!
Hier weeg ik nu 66, dus ook al 1,5 kg kwijt, dat lichtere gevoel klopt dus wel;)
Ook wel beschamend, blijkbaar ging ik echt verkeerde kant op, (alweer, zucht) als het zo makkelijk er weer af gaat, het is niet zo dat ik nu weinig eet ofzo.
En nu verder!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2019 om 10:09

Is het misschien een idee...

om elkaar niet aan te spreken op duidelijk afwijkende situaties? Ik heb zelf die neiging misschien ook af en toe, dus fluit me dan maar terug.

Ik neem aan dat Hangkous niet wekelijks visite krijgt die ze patat en hamburgers voorschotelt. Het klinkt als een kinderfeestje. Dat zijn de uitzonderingen op de regel en het is niet bepaald de doelgroep voor experimenteren met gezond en verstandig eten tijdens een fééstje. Dan wil je dat iedereen plezier heeft en niet naar zijn bord staart met 'wat is dát?'. En stél dat je niet echt royaal in het geld zit, dan is een grotere groep eten geven gewoon wat kostbaarder dan alleen je eigen gezin. Ik vind, dat je dat soort opties eigenlijk meteen al zou kunnen (moeten klinkt ook weer zo dwingend ) incalculeren voor je je eigen maatstaven erbij legt.

Om toch even over dressing door te gaan... wij hebben ook regelmatig flesjes in huis, omdat sommige smaakjes gewoon erg lekker zijn, vinden wij. En man is minder handig met een dressing samenstellen dan ik. Gemak dient de mens dan. Ik doe zelf ook een beetje zout in dressing en als ik zelf met azijn en olie dressing maak zelfs ook nog een kriezeltje suiker. Dat hangt af van de azijn die ik kies. Ik ben van huis uit gewend aan het zelf maken van dressing. Olie, azijn, kruiden, beetje zout, beetje suiker, zoals te doen gebruikelijk was in de keuken van weleer. En zo maak ik het nog steeds min of meer, maar ik probeer er met kruiden of een andere azijnsoort wel variatie in te brengen. Mijn man is opgegroeid met slasaus. Op zich ook niet verkeerd. Ik heb toen ik 11 was voor het eerst zo sla op mijn bord gekregen en vond het héél bijzonder. Mijn man was de eerste die het daarna weer zo maakte. Ik zou er zelf geloof ik niet voor kiezen als ik alleen was, maar nu komt het erop neer dat ik soms mijn kans grijp als ik het eten maak .

blik

blik

16-09-2019 om 11:09

Mmh Kaaskopje

Ik zie het niet als aanspreken op afwijkende situaties.
Natuurlijk doen we het allemaal anders, maar ik persoonlijk vind het juist wel leuk en nuttig om elkaar hier tips te geven en zaken ter discussie te stellen.
Overgewicht komt niet voor niets, blijkbaar eten we dan gewoon niet goed. Een eetpatroon omgooien kan erg lastig zijn en leuk juist als blinde vlekken hier besproken kunnen worden.
Ik heb iig veel gehad aan alle feedback hier, misschien deed ik er niet onmiddellijk iets mee maar bleef toch vaak iets van hangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Snap ik

Maar ik vermoed dat een groot deel van de bewustwording al aanwezig is, als je in dit draadje mee gaat doen. 😊

Ik zou zelf zonder moeite patat en appelmoes op tafel zetten als dat kinderen blij maakt op hun partijtje.

blik

blik

En dressing

vind ik wel heel erg zonde, vd (slechte) calorieën en de smaak, om daar flesjes voor te gebruiken of het te verpesten met onzinnige ingrediënten.
Ik ben zelf super lui maar een scheutje (goede) olijfolie en scheutje (redelijk goede, beurs is beperkt;) balsemico of citroensap geeft een super smaak, daar heb ik verder niets bij nodig behalve wat peper. Het kan lekkerder (mosterd, kruiden) en vaak doe ik dat ook, maar in die 5 seconden werk heb ik een betere dressing dan vanuit flesjes.

Hangkous

Hangkous

Amsterdamse ook mijn eerdere posts gelezen?

En dan met name 481? Wij hebben in de feestweek altijd veel aanloop en 1 van die dagen komt de hele familie en blijft "eten".

Dan maak ik iets wat de magen vult maar geen culinaire hoogstandjes. Dan koop ik niet de sladressing uit het koelvak die ik zo lekker vindt. (klein flesje voor een best belachelijk bedrag) dan koop ik een wat grotere fles die ik ook lekker vind en helaas wat vetter is.
Dan ga ik niet zelf friet staan snijden en bakken of die duurdere zakken uit het koelvak halen dan wordt het diepvriesfriet.
Ik maak ook wel eens soep met broodjes maar nu was er een rede om het eens anders te doen en dus die broodjes hamburger te doen

Niet, omdat ik wil dat de visite ongezond eet maar omdat het makkelijk moet zijn en snel op tafel. Mijn familie is te vinden op het evenement dat vlak bij mijn huis plaats vindt in wil daar ook bepaalde onderdelen bij zijn.

Zeker met het mooie weer van het afgelopen weekend is dat echt iets dat we met de hele familie willen beleven.

Mijn huis en tuin fungeren dan als rustplek voor mijn wat ouder wordende ouders, een plek om even een kop koffie te pakken en naar het toilet te gaan voor de jongere generatie.
Dat eten is niet de hoofdmoot van het feest.

Enkele jaren geleden ging het evenement gewoon door ondanks de overvloedige regen. De mannen waren op het evenement en met mijn zus en moeder samen hadden we een heel Italiaans buffet gemaakt. De hele middag lekker gekookt in mijn keuken en toen het tijd was om te eten waren er al oliebollen gesnoept, bier gedronken en bleven we met heel wat resten zitten.

Kaaskopje dank voor het voor mij opnemen en je idee om elkaar niet aan te spreken op duidelijk afwijkende situaties.

Normaal kook ik altijd lekker en gezond voor mijn gasten, dek ik de tafel met een mooi kleed en komen de kristallen glazen uit de kast in deze situatie alleen maar een hoop werk voor en na het eten.

blik

blik

Welnee

Mensen komen hier meedoen omdat ze willen afvallen;)
Ik wel iig jaren geleden.
En veel mensen weten niet goed hoe, want verkeerde gewoontes zijn gemeengoed binnen onze cultuur.
Die 'slechte' gewoontes waren ooit trouwens niet zo slecht denk ik, maar binnen onze huidige cultuur van extreme overdaad passen ze niet meer. (zie enorme maatschappelijke probleem van overgewicht)

blik

blik

Mijn reactie

was op laatste bericht van Kaaskopje

Pirata

Pirata

Doe niet meer mee

Ik geloof dat ik het al eerder heb aangekondigd, maar ik doe helaas niet meer mee. Gezondheidsredenen. Mij wacht een zwaar medisch traject, niet gewichtgerelateerd.
Maar meelezen doe ik wel hoor, sommigen hebben al veel bereikt! 👍🏻

Emmawee

Emmawee

Bregje

Het gaat inderdaad niet om de kilo's, al kunnen die een goede graadmeter zijn. Ik woog ook nooit, tot ik 'opeens' 97 woog. Dat was verklaarbaar (trage schildklier), maar niet nodig (leefstijl niet aangepast).

Het is een feit dat je met afvallen / afslanken / een gezondere leefstijl in het begin een veel groter effect sorteert (dat bedoel ik met "die eerste kilo's") dan als je dat al langer doet. Op een zeker moment wordt het gewoon 'onderhoud' en moet je vooral opletten dat je niet in je oude gedragspatroon vervalt. Daarom is het zo belangrijk om af te vallen op een manier die je kunt volhouden en niet met één of ander crashdieet. Dat gaat na de eerste winst langzaam, maar is wel duurzamer.

blik

blik

Pirata

Wat een naar bericht.
Ik had uit je laatste berichten (onterecht?) begrepen dat je fysieke gezondheid weer wat stabieler was. Maar (nu) niet dus?
Wat naar! Veel sterkte en succes!

Hangkous

Hangkous

Blik

===Mensen komen hier meedoen omdat ze willen afvallen;)===

Ja, dan hebben ze dus al besloten dat ze willen afvallen, de knop is al om, ze hebben de bewustwording al achter de rug. Voor het steuntje in de rug kan je dan hier mee gaan schrijven.
Samen kniezen als het eens niet lukt, elkaar tips geven hoe het makkelijker kan en soms typt iemand hier iets dat je als eye-opener ervaart ook al weet je nog zo goed hoe je er een paar kilo af kan krijgen.

Hangkous

Hangkous

Sterkte Pirata!

Laat nog af en toe even horen hoe het met je gaat.💐 een bloemetje voor jou.

blik

blik

16-09-2019 om 12:09

Hangkous

Ik ben dit draadje, jaren geleden al weer, gestart.
Wat je scheef gold misschien voor jou, voor mij zeker niet, dus niet voor iedereen;)
Ik had zeker nog geen bewustwordingsproces doorlopen toen ik hier startte.
Ik woog alleen maar 80 kg (en ben niet groot) en besloot impulsief dat het genoeg geweest was en dat ik wilde gaan afvallen. Hoe en wat daar had ik geen idee van, nooit (op 1 korte periode na) mee bezig geweest.

Het steunen hier ervaar ik zeker als zinvol, maar voor mij zijn de tips, adviezen en discussies juist wel fijn. Zo krijg je je eigen beeld ook helder. En natuurlijk moet je eigen beeld op de schop, als je eigen beeld ok zou zijn zou je nooit overgewicht hebben ontwikkeld.

Ik zou kritiek ook niet zo persoonlijk nemen. Het is algemeen bedoeld en we doen er uiteraard mee wat we willen.

Pluis

Pluis

16-09-2019 om 13:09

Ik durf het bijna niet te zeggen...

maar ik ben nog steeds niks afgevallen. Omdat manlief gisteren verjaarde en ik toch al stevig baalde van alle moeite tot nu toe voor niks, hebben de kinderen en ik lekker sushi gemaakt, en ik heb er ook sake bij gekocht. Dochter had een lekkere taart gebakken voor bij de thee. Kortom, helemaal fout, maar wel erg lekker!
Nu nieuwe week, nieuwe kansen. Hopelijk heeft het bewuster eten nu wel effect. Zou wel fijn zijn, beetje extra motivatie om het vol te houden. Heb deze week maar wel een extra sportuurtje ingepland, een uur sportschool is gewoon te weinig.

Ik vind het erg moeilijk om zo bewust bezig te zijn met eten. Hoe meer ik eraan denk en ermee bezig ben, hoe meer trek ik heb. Ik moet ook al vaak 2 keer koken, want onze pubers hebben juist wel die koolhydraten nodig. Ik vind het maar ingewikkeld. Al het 'laaghangend fruit' hebben we al gehad, weinig tot geen alcohol, 's avonds niets meer eten, bescheiden porties, bewust inkopen (geen snoep en snaai in huis halen). Maar dat levert dus nog niets op. Heel frustrerend, omdat ik intussen dus letterlijk niet lekker in mijn vel en mijn kleren zit.

blik

blik

16-09-2019 om 14:09

Frustrerend Pluis

Kunnen we nog mee denken?

Ik zag dat de havermout hier op moest en heb nog eens koekjes gebakken, alleen met banaan, noten, kokos etc. Super lekker! (eigenlijk toch weer te lekker...)

Pluis

Pluis

Lief, blik!

Ik denk dat het een kwestie van stug volhouden & meer bewegen is. Overgang helpt niet mee, ik heb ineens geen taille meer. Had ik al niet erg, maar nu loop ik in een paar weken tijd ineens met buik die niet alleen van voren maar rondom lijkt te zitten . Zou iets als dat Ymea helpen? Of zo'n better belly programma bij de sportschool? Ik heb echt geen zin om weer een nieuwe garderobe aan te schaffen...

Ik ga toch nog een beetje strenger zijn voor mezelf. Bij een vergadering niet toch na een half uur dat koekje verorberen en zo. En dus meer bewegen.

blik

blik

Geen idee

Met commerciële producten heb ik geen ervaring, maar meestal is dat toch jezelf wat voor de gek houden denk ik.
Want het gaat toch om dat koekje en voldoende bewegen tenslotte... (zeker in overgang)

Hier heb ik de afgelopen maanden weinig kunnen bewegen door fysieke klachten. Nu weer iets meer bewegingsvrijheid en dat voelt gelijk beter.
Kun je proberen het leuk voor jezelf te maken?
Beweging zoeken waar je plezier aan beleeft en/of lekkere gezonde recepten zoeken?

Bregje

Bregje

16-09-2019 om 19:09

pluis heel frusterend

Het is echt frustrerend, bij mij werk de app "food". Ik kijk een dag van te voren wat ik de dag er na ga eten en plan zo mijn eten in, zodat ik niet te veel koolhydraten, vetten en eiwitten binnen krijg maar ook weer niet te weinig. Elke dag beloon in mezelf wel met iets kleins lekkers, stukje chocolade puur, heel klein beetje nootjes of chips. Ik probeer echt alles af te wegen dat het ook klopt in de app. Het is wel de motivatie die je moet hebben. De rest van het gezin heeft hier geen last van.. ik eet gewoon met de pot mee. Morgen eten we pizza en dat kan makkelijk! Heel veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.