Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
2019 Afvallen wie ook? (3) | Pagina 16 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

Pirata

Pirata

05-06-2019 om 21:06

Hier

Mijn bonenburgers waren best goed gelukt. 😊
Om 5 uur ben ik wel bezweken voor een handje noten.
Voor bonenburger-geinteresseerden: https://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-hoofdgerechten/bruine-bonen-burgers.html
Wel iets meer pittige kruiden er in doen, vind ik.

Emmawee

Emmawee

05-06-2019 om 22:06

Fanatiek

Met zo'n challenge doe ik wel fanatiek.

Behalve vandaag, want in de vegetarische burger zat natuurlijk ook suiker en dat was er even tussendoor geglipt. Ik had beter zelf bonenburgers kunnen maken, net als Pirata. Ik ga straks het recept bekijken. Maar verder let ik dus echt goed op en de mayonaise voor bij de sla heb ik vandaag zelf gemaakt. Heerlijk. Dat ga ik vaker doen.

Ik merk inderdaad hoeveel suiker ik al geschrapt heb uit mijn eetpatroon, maar ik merk ook dat ik er vandaag opeens heel veel zin in heb. Brood met vlokken vooral. Tja, dat blijft wel mijn grote liefde.

blik

blik

05-06-2019 om 23:06

Brood?

Eet je nu helemaal geen brood(producten) dan of heb je brood gevonden zonder suiker? Of bak je zelf?
Er schiet me nu even niks te binnen maar ik eet vast nog meer waar ongemerkt suiker in verwerkt zit. Laatste jaren al veel aangepakt/aangepast maar vast nog niet alles.
Ik ga er eens op letten!

Hangkous

Hangkous

06-06-2019 om 06:06

suiker in brood

Behalve bij suikerbrood en andere zoete broodjes eet je geen auiker in je brood. Die suiker is voeding voor de gist die het brood laat rijzen. De gist maakt alcohol en CO2 van de suiker en dat verdwijnt bij het bakken. Dus normaal brood onder je kaas kan je gewoon eten als je suikerloos wilt. Krentenbrood en suikerbrood niet daar zit meer suiker/rozijnen in.

blik

blik

06-06-2019 om 08:06

Suiker

Suiker heeft toch ook andere functies in brood, het wordt ook bijv gebruikt om donkere korst te maken.
Ik wil je best geloven dat de suiker verdwijnt bij bakken, maar waarom dan brood zoals allison?

Nogmaals, zo fanatiek ben ik zelf niet, al probeer ik sowieso brood te minderen, zeker als ik suiker arm eet. (en dan alleen volkoren natuurlijk)

Emmawee

Emmawee

Volkorenbrood

Ik heb inderdaad de ingrediënten gecheckt en er zit geen suiker in. In wit brood zit nog wel eens dextrose of maltose, heb ik begrepen.
Het diabetes fonds heeft trouwens een gratis online magazine uitgegeven met allerlei informatie over suiker en recepten enzo. Best leuk. Je krijgt het als je je inschrijft voor de 'challenge' (zo erg).
https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/suiker-challenge/inschrijven

blik

blik

Ook in volkorenbrood wordt vaker suiker toegevoegd. Maar dat hoeft voor jouw brood niet zo te zijn.

Emmawee

Emmawee

Allinson

"Ik wil je best geloven dat de suiker verdwijnt bij bakken, maar waarom dan brood zoals allison?"

Moet er een reden zijn voor Allinson? Dat is gewoon compacter volkorenbrood. Er wordt wat meer water aan het deeg toegevoegd. De rest is geslaagde marketing.

blik

blik

Geen toevoegingen

dus ook geen suiker. Ik neem aan dat daar een reden voor is.
Natuurlijk is het inmiddels marketing, bijna alles is marketing, 'suikervrij' ook ;)
(ik betaal belachelijk veel voor bijv mayonaise zonder suiker, ja, ik weet, moet het zelf gaan maken..

Emmawee

Emmawee

De reden

De reden is in elk geval niet dat volkorenbrood zonder toegevoegde suiker nog niet bestond.

Ik heb gisteren voor het eerst van mijn leven zelf mayonaise gemaakt. Ooit eerder geprobeerd, maar dat ellenlange kloppen werd bij mij geen succes. En toen zag ik dit voorbij komen op Facebook.
https://www.culy.nl/inspiratie/koken-bakken/snelle-zelfgemaakte-mayonaise/
Vanaf het moment dat alle ingrediënten op kamertemperatuur binnen handbereik liggen, heb je binnen één minuut superlekkere mayonaise.

blik

blik

06-06-2019 om 09:06

Emmawee

Ik weet niet zo veel van brood, ik vroeg het me gewoon af omdat Hangkous aangaf dat alle suiker verdwijnt bij bakken, het zou mi dan niet zinvol zijn de suiker weg te laten.

Dank voor je mayo tip!
Dat moet zelfs mij wel lukken, ga het proberen!

rode krullenbol

rode krullenbol

Bedankt voor de tip, Emmawee

Die ga ik zeker eens uitproberen!

Maar wat - denk jij - zou er in hemelsnaam zijn gebeurd met de spuitjes op het tweede plaatje?

Hangkous

Hangkous

Roerbakken

Op heel hoog vuur, dat ze een beetje "karamelliseren".
Iets te ver doorbakken en ze zijn zwart, eigenlijk rijp voor de vuilnisbak maar dat is mijn mening.

blik

blik

Fout ik weet

Maar hoe donkerder hoe lekkerder.
Zo zie ik het liefst bijna alle vlees en groente.
Ik word een beetje beschermd hier thuis omdat niemand mijn smaak deelt;)
Wat mijn partner 'bakken' noemt noem ik stoven.

blik

blik

06-06-2019 om 12:06

Zo simpel

Net een flinke salade gemaakt en gegeten.
Zo stom eigenlijk, ik bedacht me dat ik dat nog steeds nauwelijks/niet doe voor mezelf.
Gewoon een kwestie van doen natuurlijk;)

Vraag me opeens af of de suikers in balsamico azijn ook bij de 'verkeerde' horen, er zitten geen toegevoegde suikers in maar wat er precies gebeurt met de druivensuikers weet ik niet. (zoals gedroogd fruit ook weer veel zoeter is)
Ik gebruik veel balsamico. Misschien maar weer eens een tijdje vervangen door citroen oid.

Emmawee

Emmawee

06-06-2019 om 12:06

Blik

Ah nu snap ik hoe je het bedoelde.

Je kunt gist ook voeden met de suikers die van nature al in het meel aanwezig zijn. Dat duurt echter langer en gaat niet bij alle graansoorten even makkelijk. Door het gist te voeden met suiker ben je sneller klaar en heb je een meer gestandaardiseerd proces. Je weet altijd precies welke hoeveelheid gist en suiker je nodig hebt.

De suiker wordt dus opgegeten door het gist en dat zorgt voor de luchtige structuur van brood. De suiker die wordt gebruikt, wordt niet op de ingrediëntenlijst vermeld, omdat het simpelweg niet meer in het brood aanwezig is. Dus ook bij Allinson en ander volkorenbrood kan het heel goed zijn dat er wel suiker is gebruikt, maar dat het er niet in zit.
Als suiker wordt toegevoegd voor de smaak of kleur van het brood, dan is het een gewoon ingrediënt en moet dat worden vermeld.

.Emmawee

.Emmawee

07-06-2019 om 07:06

Haha Rode Krullenbol

Ik vroeg mij af welke spuitjes je bedoelde en nam mij voor om nog eens goed te kijken welk bizarre detail ik over het hoofd had gezien.

Toen ik de site weer opende begreep ik ook de reacties van Hangkous en Blik beter. SpRuitjes dus.
Maar roerbakken, dat doe ik altijd en dan zien ze er nooit zo uit. Ik dacht dat ze misschien in de oven zouden zijn gebakken. Gepofte spruitjes, of gegrild?

Een kleine zoekactie met de termen Culy en spruitjes, gaf mij deze link: https://www.culy.nl/recepten/gefrituurde-spruitjes-uit-de-airfryer/

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2019 om 08:06

Nou ...

Blij toe dat zich hier geen 'airfryer' tussen het kookgerei bevindt!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2019 om 11:06

Brood bakken

Wij voegen ook suiker toe aan brood. We hebben van het oorspronkelijke recept al wel een paar gram zout afgehaald.

Suiker wordt ook gebruikt om brood donker te kleuren. Niet alleen de korst dus. De suiker wordt gecaramelliseerd en door het deeg gedaan. De donkere caramelkleur zorgt dus voor het gezonde uiterlijk van een donker bruin brood. Een bleke Bet is dus eigenlijk gezonder, laat je niet foppen door de mooie donkere kleur. Je proeft dan ook geen zoet, omdat caramel in donkere vorm eerder wat bitter wordt. Alleen als er veel rogge door zit, is een meer donkere kleur wel logisch. Een tarwe-rogge-brood dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

Een airfryer bakt minder vet. Dat is duidelijk te merken. Patat uit de airfryer vind ik echt lekker genoeg.

Pirata

Pirata

Een airfryer is gewoon een klein heteluchtoventje... wat is daar mis mee?

Emmawee

Emmawee

07-06-2019 om 14:06

Ik vermoed...

Dat RK de spruitjes op de Culy-site er gewoon niet zo aantrekkelijk uit vindt zien.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2019 om 15:06

Correct!

Bovendien hecht ik aan de smaak van de oude vertrouwde gekookte spruitjes met enkele snufjes nootmuskaat en wat plakjes roomboter er bovenop.

Over het consumptieartikel 'airfryer' als zodanig heb ik me eigenlijk nog steeds geen goed gefundeerde mening kunnen vormen. Behalve dan dat zo'n ding hier hopeloos in de weg zou staan en functioneel zou overlappen met de gasoven; die overigens hoognodig aan vervanging toe is.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2019 om 11:06

Ovenfriet

Sinds we de frituurpan de deur uitgedaan hadden, probeerden we ook weleens ovenfriet. Dat lukte zelden echt goed. Wat een gedoe. Met de airfryer gaat het beter. Soms moeten we ze nog even wat langer laten bakken, maar dan zijn ze knapperig. Wij benutten de airfryer veel te weinig, dat is best zonde.

blik

blik

08-06-2019 om 11:06

Ovenfriet

Ik maak altijd friet in de oven.
Nu wordt het niet zo lekker als in frituurpan, maar lekker genoeg. Ik vind het juist ook wel een voordeel dat het iets minder lekker wordt, daardoor maken we het maar heel af en toe.

Hier kom ik, zoals meestal, veel in aanraking met allerlei lekkers. (gebak, chips, drop etc) Geen ideale omgeving om aan lijn te doen!
Vooralsnog lukt het me (sinds paar dagen dus) alles te laten staan en afslaan. Moeilijk deze x, dus ben blij dat het me lukt. Vorige keren ging de zin in al dat lekkers met een week of 2, 3 flink naar achtergrond, ik hoop dat het nu ook zo gaat. (anders ga ik zeker voor de bijl;))

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.