Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

Vegetarische opties

Ik ben lui dus krijg mijn vegetarische low cal maaltijden wekelijks afgeleverd.

Zo even een greep van wat ik lekker vind
Rijstwafels met avocado pasta en zongedroogde tomaten, ei erbij
Quinoa met geroosterde groenten en een eetlepel feta
Paddestoel risotto
Paksoi met tofu en rijst
Brood met pindakaas en een banaan
Vijf walnoten, 20 hazelnoten als snack
Vegetarische Pad Thai
Courgettini met quorn bolognese (hou je caloriën over voor kaas)
Bak cottage cheese met sla
Falafel, houmous
Soep, soep en nog eens soep

Wat mij opvalt is dat een eetlepel verkruimelde kaas zoals feta of geitenkaas véél smaak kan toevoegen en niet zoveel caloriën bevat als ik dacht.

Ik word sneller vol van noten als snack dan ergens door en geniet er dan ook meer van.

Als je groenten of fruit bij elke maaltijd eet gaat je “caloriëndichtheid” omlaag en zit je sneller vol.

Succes met afvallen!

Emmawee

Als ik alleen tomaat op brood eet, heb ik na een uur weer honger 😐.

Die gedroogde tomaten ga ik zeker gebruiken. Olijven kunnen ook door de pasta voor de bite. Peulvruchten kan ik ook vaker eten. En tauge wokken.

blik

blik

03-06-2019 om 09:06

Burgers

Worden idd veel van peulvruchten gemaakt maar je kunt ze overal van maken.
Door dit draadje ga ik weer wat meer mijn best doen! Probeer tijd vrij te maken om burgers te maken en toch ook meer peulvruchten proberen.

Knurf, dat heb ik ook, ik heb echt eiwitten en vet nodig. (ik doe geen boter op brood)
Ik ben dan ook veel langer verzadigd. Ben en blijf dol op brood maar blijf wel eten dan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2019 om 10:06

Jackfruit

Ik zag laatst dácht ik bij Binnenstebuiten, maar ergens anders kan ook, jackfruit als alternatief voor draadjesvlees. Ik ken iemand die van alles helpt opzetten in een dorp in Afrika en heb haar direct als tip gestuurd dat ze dit kunnen gaan verbouwen, omdat het weleens booming kan worden en het een gemakkelijk te telen vrucht is. Hier een hele website over en met recepten van jackfruit: https://www.fairtradeoriginal.nl/jackfruit/?utm_source=fairtradeoriginal&utm_medium=jackfruit.nl&utm_campaign=jackfruit

Pirata

Pirata

03-06-2019 om 10:06

Jackfruit

Ik heb dat geprobeerd, maar niet als draadjesvlees. Ik vond er weinig aan. Veel voedingswaarde heeft het overigens niet.

blik

blik

04-06-2019 om 09:06

Dank voor tip

Ik zal het eens proberen Kaaskopje.
Al denk ik ook niet dat een nieuwe vrucht zoveel toevoegt, zeker niet qua voedingswaarde, we hebben al zoveel fruit.
En er valt heerlijk te koken met fruit! Alleen pruttelt dochter dan zo.. Al kookt ze zelf ook steeds meer met banaan en mag avocado inmiddels ook, daar doe ik wel eea mee.

Hier gaat het NIET goed. Ik kom zelfs bij!
Zit nu op 65 kg!
(zat onder 60)
Geen wonder, ik blijf snoepen. Heb meer dan genoeg excuses, goede redenen en smoezen, maar nu is het klaar. Geen gesnoept meer, vanaf vandaag!

Kaaskopje

Kaaskopje

Het gaat om de structuur en wat voedingswaarde betref

Het is geen fruit zoals je appels als fruit in huis kunt halen. Omdat je het als draadjesvlees of pulled pork kunt bereiden, wel naar eigen smaak gekruid en gemarineerd, kan dat helpen om een maaltijd het juiste mondgevoel te geven voor mensen die draadjesvlees missen, maar ook om bepaalde maaltijden vegetarisch te kunnen maken. Ik vraag me nu spontaan af of je er ook hachee mee zou kunnen maken.

Wat de voedingswaarde betreft lijkt het wel van toegevoegde waarde https://www.isditwelgezond.nl/jackfruit/, maar volgens deze informatie moet je het niet als volledige vleesvervanger zien: https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/jackfruit-wat-is-dat-eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

Blik

Lastig hè, dat gesnoep . Ik snoepte vroeger eigenlijk amper, ik hield meer van koek (grote), maar dat is er zomaar ingeslopen. Man kon hier zakken vol drop weg eten zonder mij in verleiding te brengen, maar ergens is dat mis gegaan. Niet dat ik zakken vol weg snoep, maar een stuk of 15 op een dag is mogelijk. De grote koeken vind ik nog steeds lekker, maar ik doe mijn best om dat binnen de perken te houden. We zitten wel weer in ons ijsjes-seizoen. Lachwekkende traditie eigenlijk, maar we vinden het echt iets om naar uit te kijken, elke dag dus.

blik

blik

04-06-2019 om 10:06

Kaaskopje

Ik mis geen draadjesvlees!
Ik wil vooral volwaardig en verantwoord vega koken voor dochter in de groei.
Voor mezelf niet zo want zo 1 x per week eet ik vis of vlees dus eiwitten genoeg.

Met snoepen bedoel ik overigens geen snoepjes maar alle overbodige suikers dus ook chips, gebak, koek, chocolade, ijs maar ook toch dat witte stokbroodje kruidenboter enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2019 om 10:06

Blik

Ik zei toch ook niet dat jij draadjesvlees mistte? Ik bedoel dat soort reacties vooral algemeen.

Wat brood betreft, ben ik ook niet altijd verstandig bezig. Ik eet 'gewoon' witte bolletjes. En met pasta eten we ook niet braaf volkoren producten. Soms wel, te vaak niet. Wel eet ik regelmatig yoghurt met muesli met gedroogd fruit, noten en soms kokos erin.

blik

blik

04-06-2019 om 11:06

Kaaskopje

Oh, ik dacht dat je weer op mijn opmerkingen over fruit reageerde. Ik zelf zou het erg jammer vinden als het zoveelste exotische fruit hier populair gaat worden.

Pasta is hier wel altijd volkoren, veel lekkerder. Zelfs de mie nu, en de wraps.

blik

blik

04-06-2019 om 11:06

Aftrap

Vandaag gestart met de lekkerste yoghurt ever: vette Griekse met beetje bramen, aardbeien en banaan. En veel ongebrande noten erin.
Ze lekker!
En in het kader van groente bij iedere maaltijd had ik eerst een wortel gegeten.

Hangkous

Hangkous

04-06-2019 om 12:06

Hier een lang weekend weg geweest

En flink genoten van lekker eten. Uit eten geweest en op de camping het vuur in de barbecue aangemaakt. Zondag onderweg naar huis bij een snackbar aangeland en de buik gevuld. Dat was wat minder genieten en nu ik op de weegschaal stond zelfs een beetje verdrietig.😢
Zit weer ruim boven de 62,5 moet echt oppassen nu dat ik niet weer boven de 63 kom.
63 is mijn ideale gewicht.
Als jongste zo thuis is (aangepaste roosters ivm ?) gaan we lunchen. Hij met een tosti, ik met een stengel bleekselderij en geroosterde boterham met een schrapje fritessaus.

Alles bijgelezen wat jullie de afgelopen dagen hebben gepost. In het kader van meer groenten eten doe ik regelmatig meerdere groenten serveren. Een portie gekookt en wat rauw. Rauwkost of salade.

blik

blik

04-06-2019 om 16:06

Hangkous!?

Je ideale gewicht is 63, je zit daar onder, en je vindt dat verdrietig? Dat snap ik niet helemaal

Net nog overheerlijk gebak afgeslagen, gaat goed vandaag deze nieuwe start!

Hangkous

Hangkous

63 liefst iets daaronder

63 ligt een kilo onder mijn streefgewicht. Toen ik begon met lijnen ongeveer 2 jaar geleden had ik 64 als doel. Dat is ongemerkt 63 geworden en dat voelde goed, iets daaronder voelde nog beter.
Met de zomervakantie in aantocht, heerlijk naar Frankrijk en daar flink genieten van allerlei culinaire hoogstandjes was ik wat ruimte aan het maken om te kunnen genieten. Even naar flink onder de 63 en dat was mooi gelukt met 62,4. Na zo'n lang weekendje kamperen en genieten zat ik alweer aan 62,8 en als ik dan even niet oplet is het zo weer ruim 63.
Ik weet dat schommelingen in gewicht tot een kilo heel makkelijk kunnen ontstaan en ook helemaal niet erg zijn. Maar ruim boven 63 wil ik echt niet meer komen, dan passen alle nieuwe broeken niet meer.
Als ik nu niet even oplet dan ga ik met dit gewicht naar Frankrijk en dan zit er zo aardig wat bij door minder bewegen en wel lekker eten.

Pluis

Pluis

Hier lukt het even niet

Ik blijf hangen rond de 73. En daardoor raakt de motivatie een beetje kwijt. En dan voel ik me om onduidelijke redenen ook nog eens niet lekker (moe, spierpijn, beetje duizelig, dunne ontlasting, beetje last van hooikoorts ook, kortom gewoon niet lekker) en dan verdwijnt er na het sporten toch ineens een hele zak chips naar binnen . Waar ik niet eens echt van genoten heb, want ik voelde me tijdens het snacken al schuldig. Zo zonde ook van die uiterst gezonde avondmaaltijd van salade met gerookte makreel. Maar goed, tijdelijke dip hoop ik. Ik wil er echt heel graag 5 kilo af, dan pas ik al die broeken die ik vorig jaar gekocht heb weer .

blik

blik

04-06-2019 om 17:06

Oh ok Hangkous

Zo precies meet ik mijn gewicht nooit!
Zal ik ook wel nooit doen.
Jij bent er wel snel bij iig, als het dreigt 'mis' te gaan;)

Pluis, we zitten een beetje hetzelfde:)
Ik wil er ook (weer) 5 kg af en wil ook weer passen in de kleding vorig jaar gekocht.
En ik vind dus ook de motivatie niet, voel me ook niet lekker. Maar lekker of niet, ik ga nu weer aan de slag.

Dadelijk heerlijke gezond gevulde paprika's, daar ook nog wat salade en klein stukje zalm bij.

rode krullenbol

rode krullenbol

Naar aanleiding van Hangkousje's #366

Kijk! Daar heeft het Amerikaanse leger iets op gevonden: de 'suspension sling'! Het beste bekend onder de merknaam TRX.

Niet zonder reden heb ik het ding hier op dit forum al eens eerder onder de aandacht gebracht: ik vind het een uitkomst. Doordeweeks, maar zeker ook op vakantie.

Je kunt ze inmiddels in allerlei soorten, maten en prijscategorieën verkrijgen. Wie nog onbekend is met de oefeningen, koopt er één die komt met een handleiding en instructievideo's of – beter nog! – laat zich onderrichten door een professionele sportcoach.

Uit ervaring weet ik dat het laatste veel leuker kan zijn. De 'proefkonijnen' op de DVD van mijn 'military' TRX presteren het althans om geen enkel lachje te laten zien gedurende de algehele training! – Ook al leidde dat natuurlijk verschrikkelijk af van de kern; ik heb hier nog speciaal op gelet bij het bekijken van de beelden hier bij mij thuis op de bank. – Enfin! Bij een sportschool staat alleen al de lijfelijke aanwezigheid van trainer(s) en deelnemers aan de les garant voor een heel wat menselijker interactie. Met enig geluk maakt je trainer zelfs grapjes, als dat je mag gaan wedijveren om de titel 'Gladiator van de dag' ...

Het is werkelijk fantastisch wat (jij of wie ook) met een 'suspension sling' kan. Binnen afzienbare tijd – nauwgezet te volgen met behulp van bijvoorbeeld een mobiele telefoon – is het mogelijk om op een oppervlak van zeg twee bij twee meter het hele lichaam te stalen.

En met alle spiermassa die je zodoende onderhoudt dan wel aankweekt, krijgt dat teveel aan calorieën geheid minder kans je vetgehalte te verhogen.

Rode krullenbol

Hangkous

Hangkous

Wegen op de sport

Iedere vrijdag en als dat uitvalt heb ik op maandag een inhaalmoment.
De groepsgenoten strijden iedere week om winnaar van de week te worden.
Soms is gelijk blijven al genoeg om te winnen. Meestal gaat het om 300 g per week. Was al in geen tijden meer winnaar. Ik hoefde maar 8 kg in totaal wat er 9 geworden zijn.
Een van de dames moest 30 kg om een gezond gewicht te bereiken, inmiddels nog 23. Zij won meestal, maar soms ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2019 om 01:06

Blik

Wat exotisch fruit betreft, snap ik denk ik wat je bedoelt. Onnodig over de wereld gevlieg met die dingen. Maar... door wat ik ervan gezien heb, heb ik het gevoel dat het een vrucht is die voor vegetarisch eten werkelijk iets kan betekenen, weliswaar aangevuld met ontbrekende stoffen, maar juist in gebieden waar niet alles kan groeien, lijkt de jackfruit dat wel te kunnen (voor zover mijn kennis nu is) en betekent dat een bron van inkomsten voor de bevolking aldaar. Men wil de 'gelukszoekers' niet hier, zo kunnen we wat voor ze betekenen. Misschien ook een manier om de sojateelt niet nog meer uit te laten breiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2019 om 01:06

Hier ook die ellendige 73 kilo

maar dan omdat ik daar maar niet definitief in blijf. Vandaag voor de derde dag dan wel 73 nog wat, maar de ervaring leert dat dat zomaar hoger kan worden. En dan moet het dus weer naar beneden. Zo vlot als het tot hier ging, is er nu een kink in de kabel :-)

Pirata

Pirata

05-06-2019 om 14:06

vasten

Toch maar een vastendag vandaag, tot nu toe heb ik alleen koffie met melk op.
Ook al weet ik niet wat ik nu weeg, ik zag op een foto dat ik tijdens mijn eerdere 6/1 periode slankere benen had.:-)
Ik word inmiddels wel wat knorrig... in meerdere opzichten.
Vanavond bonenburgers. Ik kannie wachten.

blik

blik

05-06-2019 om 17:06

Leuk Pirata

Ik doe mee!
Meestal eet ik dan overdag niets, vandaag heb ik een wortel en een appel gehad, ook best goed toch.
Nog niet echt knorrig hier, heb zelfs boodschappen gedaan, wel moeite moeten doen om niet een zakje fisherments friends bij kassa te kopen ;)
Vooral heel veel groente en fruit gekocht, kinderen eten ook ladingen nu, echt niet normaal.

We eten allerlei restjes vanavond, ik zie nog wel, gaat vast lekker smaken!

Emmawee

Emmawee

05-06-2019 om 17:06

Suikerchallenge

Is deze week. De uitdaging is om een week lang geen vrije suikers te eten.
Ik doe mee met mijn zoon en het gaat ons allebei eigenlijk prima af. Ik ben wel benieuwd of het aan mijn gewicht te merken zal zijn, maandag.

blik

blik

05-06-2019 om 21:06

Ik doe met jou ook mee

Emmawee;)
Het skippen van 'suikers' is bij mij inmiddels bijna een automatisme bij willen afvallen/gezond doen.
Of ben jij heel erg fanatiek?
Ik check bijv niet of er suiker wordt toegevoegd in bijv het (volkoren) brood dat ik koop. En zo zullen er nog wel wat dingetjes zijn die ik mis waardoor ik vast wel iets van 'suiker' eet.
Jammer dat ik dochter, hoewel ze best met lijn bezig is, niet meer mee krijg hiermee, was gezellig voorheen!

Een godenmaal, dat was het echt vanavond. Het was al best lekker van zichzelf, maar door het vasten werd het echt verrukkelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.