Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
2019 Afvallen wie ook? (3) | Pagina 9 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

blik

blik

09-04-2019 om 12:04

Terugvallen gaat snel

maar de draad weer oppakken gaat ook steeds sneller en makkelijker, merk ik.
Het vasten gaat bijna vanzelf. Mijn manier van vasten dan, meestal overdag niet eten en in de avond in principe zoveel ik wil, alleen maar gezond, veel groente en ik let wat bewuster op hoeveelheden. (beetje vaag maar ik eet dus meer als ik nog echt honger heb, maar wat bewuster, dus niet voor de lekker of omdat het er staat of gewoon zonder erbij stil te staan)
Gisteren soep met gezond brood en veel groente.
Ik voel me meteen lichter, energieker en meer gemotiveerd.

Paddington

Paddington

10-04-2019 om 09:04

Ik doe ook mee

Vorige jaar de melding gekregen: hoge bloeddruk waarschijnlijk door overgewicht. De huisarts begon zelfs over een maagverkleining om af te vallen. Voordat je daarvoor in aanmerking komt moet je eerst minimaal een jaar geprobeerd hebben om af te vallen met professionele hulp. Daarom voor het eerst van mijn leven naar een dietiste gegaan.

Wat blijkt: het werkt! Ik ben nu 20 kilo kwijt en heb niet echt een streefgewicht. Er moet gewoon nog meer af. Mijn eerste streven is om onder de 100 kg te komen. Daarvoor moet ik nog 4 kilo afvallen. Ik heb mezelf dan wat leuks beloofd: ik ga dan naar Walibi en in de Goliath (past nooit).

Ik heb mijn koohydraat inname drastisch verlaagd. Ik eet zelde gewoon brood (1x in de maand op zondagochtend), eet weinig tot geen pasta, geen rijst en weinig aardappelen. Verder veel groente, volle zuivel producten, noten, kaas, vlees en vis. Soms wel wat patatjes, stukje gebak en een wijntje. Dit laatste omdat ik deze nieuwe levensstijl wil volhouden en als ik mezelf alles ontneem dan red ik dat niet.

Bij mij gaat het ook met ups en downs. Dan komt mijn dochter uit haar werk met wat lekkers en dan neem ik dat ook gewoon. Juist omdat ik op zoek ben naar een balans van afvallen en lekker leven.

In februari een moeilijke periode gehad. Mijn beide schoonouders zijn kort na elkaar overleden en met al het geregel wordt er vaak 'even' wat eten gehaald of besteld. Op dat moment vond ik dat prima, maar dan weer terug in het ritme, het 'gewone' doen. Gelukkig met wat ups en downs weer gelukt. Wellicht hielp het dat ik schrok dat de weegschaal spontaan een kilo meer aangaf dan een paar weken terug. Nu gelukkig weer op de goed weg en gaan de kilo's weer langzaam eraf.

Pirata

Pirata

10-04-2019 om 10:04

Paddington, welkom. Al grote stappen gezet dus!

Hier weer +2. 😳
Oepsie. Daarom heb ik direct mijn lunch gehalveerd en neem in de avond een schep minder eten.
Vandaag even wat serieuzer, ik heb onbeten met 1 mandarijntje.

blik

blik

10-04-2019 om 10:04

Paddington

Goed bezig hoor, knap!
En gecondoleerd.
Koolhydraten minderen werkte bij mij ook goed.
Ik merk dat ik de laatste tijd weer steeds meer koolhydraten eet. Een boterham met kaas is makkelijker gemaakt dan een salade.
En omdat dochter vegetarisch eet en ik niet elke dag apart wil koken kook ik meestal met redelijk veel koolhydraten, anders wel erg lastig volwaardig te koken.
Het kan allemaal wel, maar kost net wat meer moeite en aandacht.

Paddington

Paddington

10-04-2019 om 11:04

Bedankt

voor het warme welkom.

Lunchen doe ik meestal met volle yoghurt, klein rood fruit, amandelen en lijnzaad. Vult goed en doordat ik fruit gebruik uit de vriezer (van de lidl) is het heel snel gemaakt 's morgens.

Het probleem met vegatarisch en koolhydraten herken ik wel. Ik eet niet dagelijks vegatarisch, maar toch wel 2 dagen per week. Varianten zijn dan:
- paddenstoelen met 5 kruiden saus, courgette spaghetti en een omelet
- marokaanse stoofpot
- linzenschotel en i.p.v. van naanbrood heb ik voor mezelf dan oopsie brood
- bloemkool pizza

Misschien dat je daar iets van inspiratie uit kunt halen.

Mag ik ook meeschrijven?

Ik hoef niet veel af te vallen, alleen die drie kilo die ik van de stress ben aangekomen de afgelopen vier maanden.
Want veel thuis zijn (waar eten altijd voor handen is) en me druk maken (ben een emotionele eter) helpt mijn gewicht snel omhoog.
En ik ben altijd bang weer veel te zwaar te worden, dat ben ik als kind en jongere altijd geweest.
Dus nu de zorgen weer weg zijn, durf ik weer op de weegschaal te staan.

En nu proberen van lekkers en (teveel) brood af te blijven!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 14:04

Paddington

Dat is ook wat, allebei je schoonouders! Hoe zijn jullie daaronder?

En héél knap dat je 20 kilo bent afgevallen.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een bepaald dieet, dus ook niet koolhydraatarm, maar alles staat of valt bij een manier die het beste bij jou past, dus als je je hier prettig bij voelt... vooral doorgaan .

Ik zelf heb me wel weer op het 'vasten' gestort. 12 uur niet eten. Dat kost me niet héél veel moeite, omdat ik sowieso zelden ontbijt, maar zoals dat vaker gaat... juist als je jezelf oplegt dat je niet mag eten, heb je opeens heel veel zin in eten, haha. Ik eet als het even kan niet tussen half 1 's nachts en 's middags.

Kaaskopje

Kaaskopje

MoederMop

Ik ben ooit door gedoe met een 'vriendje' op een lager gewicht gekomen dan ik als volwassene ooit gehad had. Daarna leerde ik man kennen en ging het de verkeerde kant op met mijn gewicht. Te ontspannen en tevreden kennelijk, haha. Daarna heeft stress nooit meer tot gewichtsverlies geleid. Ik wilde er "helaas" bij zetten, maar dat klinkt ook weer zo fout.

Ik heb niet altijd de puf om streng te blijven tegen mezelf. Er zit daardoor weer gewicht bij. Het is nu de kunst om daar wel alert op te blijven. Ik ben al een keer flink afgevallen en op een gegeven moment kon het me allemaal niet zoveel meer schelen. Ach, ik was toch al weer te zwaar, jammer dan. Dat wil ik nu absolúút niet meer. Het is zo zonde om al dat werk weer opnieuw te moeten doen. Ik hoef niet echt zwaar af te zien om af te vallen, maar het gaat net als bij anderen niet vanzelf, dus dat wil ik niet nog een keer.

blik

blik

Leuk Paddington

Inspiratie is altijd welkom!
Ik vind het leuk dingen uit te proberen maar heb niet altijd even veel zin 7 op 7 4 lastige eters (mezelf incluis) met verschillende smaken, voorkeuren enz te bedienen.
Ik heb bijv nog nooit van oopsie brood gehoord dus leuk!!

MoederMop, hier ook maar 3 kg nu. Maar sinds ik 20 kg ben afgevallen wil ik wel alert blijven en snel op rem trappen. Ik vond het afvallen achteraf bezien niet zo'n probleem maar al dat op en neer met gewicht zal vast niet heel gezond zijn. En nieuwe kleren kopen steeds is ook niks!

karin

karin

10-04-2019 om 16:04

ook weer mee schrijven

Hier gaat er nu eindelijk na een maand of vier wat gebeuren lijkt wel. Het zijn maar een paar onsjes minder, maar ik ben er blij mee. Misschien komt het doordat ik nu op de hometrainer in de allerzwaarste stand fiets...

Blik, je schrijft dat je man echt veel te zwaar is, mag ik vragen hoeveel te zwaar? Mijn man is ook veel te zwaar, maar denk dan aan 25 kilo te zwaar..

Paddington, klinkt lekker de dingen die je eet, heb je misschien een recepje voor die Marokaanse schotel?

Kaaskopje, 12 uur niet eten is voor mij niet moeilijk, ik eet na het avondeten, zeg 19.00 niet meer tot de volgende dag 10.00, dus 15 uur niet eten is hier heel normaal, kan je uitleggen wat daar extra goed aan is?

blik

blik

Karin

Ik vraag mijn man niet meer wat hij weegt, wil er ook niet steeds mee bezig zijn naar hem toe. (doe dat al te veel) Hij weegt zich zelf ook nauwelijks. (kop in zand)
Maar hij is zeker 25 kg te zwaar.
Overgewicht zit eigenlijk ook alleen in buik, dus wel extra gezondheidsrisico's.

Kaaskopje, 12 uur niet eten, daar komen de meeste mensen toch sowieso wel aan? Eet je normaal heel de nacht ook door?
Als ik laat op avond nog eet (wisseldiensten) dan eet ik meestal vanzelf dag erna ook later.

Kaaskopje

Kaaskopje

Niet eten

Ik denk dat je het snelst informatie vindt als je op Intermittent fasting googelt.

Tine Winkel

Tine Winkel

10-04-2019 om 22:04

12 uur niet eten

Ik denk dat veel mensen dat NIET redden. S avonds nog wat lekkers bij de koffie of, nog later , handje chips. Ontbijt om 7 uur of half 8....

Paddington

Paddington

11-04-2019 om 07:04

Intermittent fasting

heb ik ook een tijdje gedaan, maar mijn kopje capucino 's morgens miste ik te veel. Verder had ik er ook weinig problemen mee. Het helpt je wel bewust worden dat het niet nodig is om meteen wat te eten, dat je lichaam prima in staat is om te blijven functioneren terwijl je 12 uur niet eet.

@Karin, als je zoekt op vegatarisch Marokkaans stoofpotje dan vind je het recept op AllRecipies.

@Kaaskopje, ik eet niet koolhydraatarm, maar beperkt. Als ik dus een dag brood eet, dan eet ik 's avonds geen koolhydraten en andersom. Voor mij is lunchen met yoghurt prima waardoor ik 's avonds ook gewoon af en toe een lekkere stamppot eet. Pasta mis ik niet en rijst ook niet. Zijn dus makkelijk weg te laten voor mij.

Mijn schoonouders tja... een heel ander verhaal.

Mijn vriend is ook veel te zwaar. Ik merk wel dat mijn afvallen bij hem een verandering te weeg brengt. Het is niet zo dat hij nu ook gaat proberen af te vallen, maar ik merk wel dat hij bewuster aan het eten is. Zo neemt hij niet meer standaard een tweede bord met eten en eet hij mijn koolhydraatbeperkte avondeten gewoon mee. Als ik een gebakken eitje neem zonder brood, doet hij dat nu vaak ook.

blik

blik

11-04-2019 om 13:04

Partner

Hier heeft partner ook wel flink mee gelift met mijn veranderde eetpatroon.
Maar goed, hij valt er dus uiteindelijk niet vanaf, of het beklijft niet, of hij eet er teveel naast.
Omdat ik, op momenten dat ik strenger lijn, toch andere dingen maak voor de kinderen erbij heeft hij ook wel mogelijkheden te blijven eten.
(er ligt bijv altijd kant en klare humus in huis omdat dochter dat veel eet en goed is voor haar omdat ze vegetarisch eet, maar hij eet het ook graag, enz)
Als we met z'n tweeën zouden zijn was het wat simpeler.
Hij eet bijv ook vaker kant en klare vegetarische burgers etc mee. Die krengen zou ik zonder dochter niet eens in huis halen. Maar ik heb ook geen zin om steeds te zeggen: dat is voor dochter, niet voor jou enz. Hij zal toch zelf moeten willen gaan afvallen. Ik maak hem al vaak lunch om mee te nemen, ergens stopt mijn rol.

Vandaag mijn inmiddels-weer-gewoonte-boterham eens laten staan en rauwkost plus een smoothie (met veel groente erin) gehad. Voelt goed!

Intermittent fasting, daar ben ik inmiddels grote fan van, ga ik ook weer meer oppakken. Na 12 uur niet eten merk ik niet veel, doe dat denk ik altijd wel,(ben niet zo'n ontbijter) maar zo'n 16 tot 20 uur niet eten geeft me altijd enorm veel energie.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2019 om 20:04

IF schema

Ik kan mijn schema op 12.30-00.30 zetten omdat ik niet werk. Ik weet niet of ik het met werk zou kunnen. Maar daardoor zit mijn avond helemaal in het eetgedeelte. Mijn koekjes bij de thee en fruit laat in de avond wil ik graag aanhouden 😃.

De weegschaal was vanmorgen weer lief. Een beetje minder onsjes.

blik

blik

12-04-2019 om 12:04

Veel mensen zweren bij IF, ook in combi met werken of zelfs sport. Vergroot zelfs productiviteit volgens velen.
(maar nogmaals, effect bij 12 uur niet eten is minimaal)

Daan

Daan

12-04-2019 om 15:04

Doel behaald?

Blijft toch grappig dat januari een maand is waarin iedereen besluit om af te vallen Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre je je doel hebt behaald Emmawee?

Emmawee

Emmawee

12-04-2019 om 16:04

Daan

Dit draadje is een vervolg op een eerder draadje. Mijn plan om af te vallen dateert niet van januari.
Nee, mijn doel is niet behaald. Ik blijf qua gewicht een beetje hangen op de 83 kilo. En woog laatst zelfs weer even meer dan 85 kilo. Maar ik heb er geen haast mee. Het is voor mij beter om onder de 80 te wegen. Dan heb ik een beetje een buffer.

Maar belangrijker is dat ik een gezonde leefstijl aanhoud. Dat lukt wel goed. Ik eet beduidend minder calorieën dan voorheen, snaaien komt veel minder voor en gezond eten deed ik al, maar nu nog meer. Verder sport ik nu 2 keer in de week, naast mijn wandelingetjes en fietstochten. Oh ja en ik ga tegenwoordig veel meer op tijd naar bed, meestal rond 22:30.
Tot zover ben ik best tevreden.

En jij? (;

Emmawee

Emmawee

12-04-2019 om 16:04

Sport

Even over het sporten. Ik heb me ingeschreven bij de sportschool naast mijn kantoor. Ik ga in sportkleding daar naar toe. Ik zorg dat ik daar 's ochtends om 8:30 ben en doe dan een programma, 10 minuten roeien, 25 minuten krachttraining zowel los als op apparaten en afsluiten met 10 minuten crosstrainer. (ik heb e.e.a. geleerd bij de fysiotherapeut). Na afloop lekker douchen en mijn gewone kleding aan. En dan kan ik tegen 9:45 aan mijn werk beginnen.
Dat doe ik 2 keer per week. Best een investering, qua tijd, maar door op de sportschool te douchen ipv thuis spaart het ook weer tijd uit (en energiegebruik hahaha).

Ik ben er best trots op dat het gelukt is om het in mijn week in te passen. Vorige week had ik een buikgriepje en vandaag heb ik de draad weer opgepakt. Dat geeft een goed gevoel!

Als ik me over een poosje hopelijk weer wat beter voel kan ik de starttijd nog wat vervroegen en ook eerder beginnen met werken. Maar voorlopig is dit prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 21:04

Blik

Ik denk dat de meningen dan verdeeld zijn over die 12 uur 😊 Ik deed dat eigenlijk al... een soort van... en dat heeft kennelijk bijgedragen aan een lager gewicht. Ik ben daarin verslapt i.c.m. minder weerstand tegen iets lekkers of een broodje meer, dus dat probeer ik weer goed te doen. Omdat ik niet meer fiets, heb ik vanmiddag twee keer in straf tempo een half uur gelopen. Dat is dan ook weer mooi meegenomen.

Runner

Runner

13-04-2019 om 13:04

Als je 12 niet eet dan doe je niet aan IF. Dat begint pas bij 16 uur niet eten. Prima als jij daarbij afvalt maar het is geen IF wat je doet.

blik

blik

15-04-2019 om 00:04

Alles helpt

om af te vallen Kaaskopje. Als jij door 12 uur niet te eten per saldo minder of beter eet dan helpt dat dus allicht.
Maar voor echt 'vasten' lijkt me 12 uur te kort.
Maar IF is ook niet opgezet om af te vallen, noch wordt het daar altijd voor gebruikt.
Wel zou het gezond zijn en wordt je aangezet tot gezonder eten en dat leidt bij mensen met overgewicht toch vaak tot gewichtsverlies.
(nu ik geen overgewicht meer heb is dat effect ook minder/ niet aanwezig.

Gaat hier wel goed, nog niet echt afgevallen maar de zin in ongezond voer begint af te nemen nu ik niet meer snoep (behalve wijn dan...) en meer groente eet.
Dat afvallen zie ik verder wel, hoeft niet eens perse meer, maar even gezonder eten doet goed.
(die 3 kg boeien me ook niet zo, ben alleen bang dat als ik ze negeer het straks weer 20 kg worden, of meer)

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2019 om 01:04

12 uur

Is een tijd die ik regelmatig tegenkom. Misschien niet om altijd zo te houden, maar om mee te beginnen prima. Het is gewoon één van de schema's. https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

De insteek van IF is inderdaad niet om af te vallen, maar wel een prettig gevolg.

blik

blik

15-04-2019 om 11:04

Ik zal er nog eens induiken

Maar volgens mij begint het lichamelijke effect van vasten gewoon pas na 12 uur. 12 uur niet eten is gewoon normaal, doen de meeste mensen geregeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.