Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:01

2019 Afvallen wie ook? (3)

Emmawee

Emmawee

11-01-2019 om 08:01

Of juist wel

Als je behoefte hebt aan iets zoets kun je beter gedroogd fruit eten met veel vezels en ijzer, dan snoep zonder voedingsstoffen, of een reep met ook nog eens veel vet. Ik denk dat het een terechte keuze is om gedroogd fruit toe te staan als uitzondering.
Bij diabetici zal dat mogelijk anders liggen, dat weet ik niet. Maar bij zo'n suikervrij-challenge lijkt het me een mooi alternatief.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2019 om 09:01

Blik

Soep maken hoeft toch niet zoveel tijd te kosten? Oké wij trekken voor erwtensoep altijd een blik open, hoewel ik vermoed dat man de smaak van zelf doen te pakken heeft gekregen. Hij heeft het een tijdje terug zelf gemaakt en vond dat leuk. Inmiddels hebben we een slow cooker en die zal hier ook wel voor in te zetten zijn.

Bijvoorbeeld uiensoep is héél simpel te maken. Meestal heb je wel een ui in huis, dus ui (zoveel je wilt) snijden, bouillonblokje erbij, kruiden en klaar. Als je het luxer wilt maken leg je er een rond sneetje brood op (of stokbrood) met geraspte kaas, even in de oven, ook klaar. Groentesoep snelle versie: water koken, bouillonblokjes, kruiden, specerijen, gehaktballetjes, op het laatst de groente... klaar. De balletjes draaien is het meeste werk. Wil je tomatensoep: pakje passata erbij en je hebt tomatensoep.

Andere soepen kun je in het weekend maken en invriezen. Zo vries ik Indiase bonensoep in en pompoensoep. Champignonsoep maak ik net als erwtensoep niet snel zelf, maar dat kan natuurlijk ook en dan invriezen. Ik bedenk me nu dat het eigenlijk best lui is dat ik champignonsoep niet zelf maak. Ik draai mijn hand er niet voor om om een roux te maken voor kerriesaus bijvoorbeeld, dus dan moet ik dit ook een fluitje van een cent vinden. Toch eens doen .

blik

blik

11-01-2019 om 11:01

Nee en nee

Ik doe met dochter (16) 'wedstrijd' wie langste zonder toegevoegde suiker eet.
Zelf zal dochter misschien wat willen afvallen, wat mij betreft hoeft ze dat niet.
Wel hoop ik dat haar eetpatroon hierdoor wat minder zoet kan worden. Zoals de meeste mensen snoept ze te veel.

Kaaskopje, ik schreef toch dat ik meestal zelf soep maak?
Ik vind soep nu juist ideaal om veel groente in de verwerken en restjes op te maken. Ook kan ik soep makkelijk goed voedzaam maken door bijv wat peulvruchten mee te pureren. (we eten vnl vegetarisch)
Maar goed, ook voor een fluitje van een cent heb ik niet altijd tijd. Vandaar dus.

blik

blik

11-01-2019 om 11:01

Gedroogd fruit

Nog even over dat gedroogde fruit, sinds ik ben gaan afvallen (nu 2,5 jaar ofzo??) hebben we dat geregeld in huis gehad. En het blijft eigenlijk altijd liggen. We eten het dus heel af en toe en dan is het weer klaar. Ik denk daar niet over na, geen bewuste keuze, maar dat is wat gewoon gebeurt. Mijn lichaam heeft er gewoon snel genoeg van en dan laat ik het weer, en dat geldt dus ook voor gezinsleden.
Dat kunnen we niet zeggen van koekjes, chips of chocolade. Die blijven hier geen maanden liggen in de kast. (ja 1 gezinslid kan dat wel maar dat is alleen op discipline)
Voor dochter is gedroogd fruit heel fijn want ze is dol op bakken en nu heeft ze een voedzamer alternatief om toch iets mee te maken. En dat doet ze echt niet wekelijks.

Emmawee

Emmawee

11-01-2019 om 13:01

Dat komt...

Gedroogd fruit heeft niet die perfecte mix van suiker en vet, of zoet en zuur en ook niet die perfecte bite / hardheid, krokantheid, of juist zachtheid waar iedereen zo van houdt. Producten uit de winkel worden daar op getest en precies zo geproduceerd dat jij er zoveel mogelijk van wilt eten.

blik

Sorry van dit soort opmerkingen word ik echt wat narrig "Dikkie Dik, ik zie altijd liever mensen in oude joggingbroeken!
Sorry, maar ziet er stiekem ook echt beter uit bij hoop mensen dan strakke legging..."

Precies dat is de reden waarom sommige mensen niet naar de sportschool durven of te gaan hardlopen. Omdat ze weten dat er anderen zijn die met een blik kijken "nou dat jij zo'n strakke legging durft te dragen zeg".
Ik zou zeggen trek vooral kleding aan die je lekker vindt zitten en sportleggings zijn meestal fijner om in te sporten dan een joggingbroek. Duur hoeft het niet te zijn want bij de H&M en Decathlon kun je prima terecht voor een schappelijke prijs. En die broeken gaan behoorlijk lang mee, dus voor het milieu is het ook geen ramp.
En nogmaals negeer iedere kritische blik,

Yanea

Yanea

13-01-2019 om 10:01

Oude joggingbroek

In mijn oude joggingbroek lijkt mijn buik drie keer zo dik als in een sport-legging met t-shirt. Dus doe mij maar een sportlegging.

Pirata

Pirata

13-01-2019 om 11:01

Ik sport thuis

Ik sport thuis, meestal in een pyjama ofzo. Dát ziet er pas stom uit 😁
Hier een licht dalende gewichtslijn te bespeuren. Maar ik heb zo'n onnauwkeurige weegschaal met een wijzertje, dus precies weet ik het niet.
Ik eet me nu ongans aan knäckebrød. Ook als ik trek krijg in chips.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-01-2019 om 11:01

Dochter loopt als rechtgeaarde puberella weer eens flink tegen zichzelf aan en is dus ongenietbaar en reageert alles op haar huisgenoten af. Ik heb de afgelopen dagen weer flink wat te verduren gehad vooral voor wat betreft mijn figuur. Manlief grijpt dan direct in, maar toch.
Ik schaam me eigenlijk behoorlijk en dat is niet wat mij motiveert om te gaan afvallen.
Tot overmaat van ramp heeft manlief weer last van ondergewicht en moet hij meer calorieën binnen krijgen.
Ik moet toch weer die drempel over richting sportschool. Pas als ik weer een beetje uit de dip en de stress ben ga ik weer aan het vastendieet, anders ben ik ook nogal prikkelbaar.

Emmawee

Emmawee

13-01-2019 om 16:01

Sportkleding

Dat vind ik nou één van de voordelen van fit20, dat je je niet hoeft om te kleden. Heel handig!

Bij de sportfysio doe ik dat wel. Ik ben er donderdag begonnen. Het is niet dicht in de buurt, dus het fietsen was met de wind intensiever dan het hele sporten, maar dat heeft met de rustige opbouw te maken. Ik hoop dat ik er inderdaad meer energie van krijg en hopelijk ook nog wat gewicht mee verlies.

Eerlijk is eerlijk, ik ben nog niet terug in de afvalmodus en loop nog steeds flink te snaaien. Knäckebrödjes kaas, toch maar een paar handjes chips, twee keer opscheppen, een lekker plakje ontbijtkoek, toch maar een tweede boterham met vlokken. Ik heb dan ook voortdurend trek. Gelukkig blijft mijn gewicht net een beetje onder de 85 kilo hangen en ben ik al redelijk tevreden over hoe mijn figuur er weer uitziet. Maar die laatste 5 kilo lever ik toch graag ook in en meer nog die centimeters buikomvang. Dus... Tijd voor mij om weer te gaan matigen.

blik

blik

13-01-2019 om 20:01

Alkes

Ik zit me al een hele poos af te vragen wat ik nu precies vind van je opmerking (en die van mezelf) en ik weet het nog steeds niet;)
Ik wilde gewoon een lans breken voor de oude joggingbroek, daar loop ik zelf ook in rond.
Los daarvan vind ik eigenlijk toch wel dat ik een smaak mag hebben tav kleding van anderen, en die ook mag ventileren, hoe gevoelig eea ook ligt.
Ik zal nooit een blik werpen, dat sowieso niet.
Ik heb ook geen standaard smaak en vind niet dat dik perse niet mooi is, integendeel zelfs.
Sommige mensen zijn prachtig dik en te dun vind ik snel niet mooi.
Daar weer los van vind ik uiterlijk erg overgewaardeerd en meestal erg onbelangrijk.
Neemt niet weg dat ik kan genieten van mooie mensen.
En iedereen in dezelfde trendy kleding vind ik gewoon jammer, het staat sommige mensen niet en is vaak erg verspillend. Maar niemand heeft last van mijn smaak hoor irl.

blik

blik

13-01-2019 om 20:01

Mmhh

Dat laatste wat ik schreef (dat niemand irl last heeft van mijn smaak) klopt niet 100 %, als iemand me iets vraagt ben ik vrij eerlijk. Dat kan ik ook weer waarderen van anderen. Maar smaak blijft maar een smaakje.

pam

pam

15-01-2019 om 14:01

eerste weegmoment gehad

en er moet helaas wel meer af dan 10 kg. Nou ja, tot aan mijn 50e richt ik me daar op en daarna zien we wel weer verder. Vind het tot nog toe niet zwaar of moeilijk. Eet in het weekend wel een koekje bij de koffie en 's avonds een beetje chips. Door de week ben ik vrij strikt: geen snoep/koek/chips/kaas op brood. Ik ben benieuwd of het gaat werken. En ja, ik probeer meer te bewegen!

blik

Misschien reageer ik te fel, maar ik vind eerlijk gezegd dat je je mening over de (kleding)smaak van anderen evengoed niet kunt ventileren. Verder is het natuurlijk zo dat merendeel van de afkeurende opmerkingen (niet met name in jouw geval hoor) over what not to wear in praktijk dikke mensen betreft.
En het lijkt me goed als we daar eens mee stoppen

Pirata

Pirata

18-01-2019 om 10:01

En weer

En weer een dik pond naar beneden.
Ik ben van der week wel 1 dag "los" gegaan, ik had een offday zeg maar. Wijn en chips...
Maar in zijn algemeenheid kan ik zeggen dat minder wijn drinken, 1 keer opscheppen en weinig tussendoortjes dus ook helpen, net als af en toe vasten bij mij werkte. Dat laatste had ik alleen laten verslappen.
Het is al te zien dat de speklaagjes afnemen. Het ziet er iets gestroomlijnder uit.

Hangkous

Hangkous

18-01-2019 om 10:01

-300 gram

Ruim een week over gedaan maar het begin is er weer. Even 4 weken volhouden en dan zit ik weer rond de 63 mijn ideale gewicht. Ideaal om meerdere redenen, dan voel ik mij goed en pas ik weer in mijn groene broek die jaren ongedragen in de kast heeft gehangen. Ik heb er deze winter een nieuw vest bij gekocht en dat wil ik weer aan. Comfortabel en niet te warm, dat is heel welkom tijdens periodes van veel opvliegers.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2019 om 15:01

Sportkleding

Als we er even vanuit mogen gaan dat wat we hier schrijven gedachten zijn die we niet hardop uitspreken daar waar je ze denkt, weet een ander niet dát je die gedachten hebt en ik denk dat je maar zo moet denken dat die gedachten over en weer gaan. Zij vinden wat van jou, jij vindt wat van hen... zo zij het. Dat gezegd hebbende, vind ik soms wel dat mensen totaal uit het oog verliezen dat het er wel een béétje esthetisch uit mag zien. Een vrouw met aardig wat pondjes teveel in een blote buik, sportbh en op de huid plakkende fitnesslegging... hmmmm... ik zou het niet doen. Zie ik een oudere dame met een hoofdband om, kniebandage, fluoriserende kleuren e.d.... ik zou dat óók niet doen, maar ergens heb ik daar dan nog bewondering voor ook. Ze doet het toch maar in die kleren. Beter een wat potsierlijke outfit en sporten dan thuis in een keurig pakje achter de geraniums een slechte conditie krijgen.

Ik zelf maak me eigenlijk veel te druk om uiterlijkheden. Die broek is iets te wijd, zien ze dat? Je ziet zweet op mijn rug, jakkes! Korte pijpen.. dan zie je mijn steunkousen. Blote armen, kipfileetjes, enzovoorts. Zo vermoeiend eigenlijk. Ik heb kennelijk nog niet het punt bereikt dat het me allemaal niks meer kan schelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2019 om 16:01

Ik heb mezelf gereset kennelijk

Ondanks dat ik soms over de schreef ga, gaat het nog steeds naar beneden. Ik heb werkelijk niet het gevoel dat daar iets ongezonds achter zit. Ik eet naar behoefte, heel soms heb ik het gevoel dat het iets meer mag zijn, zoals vandaag. Ik heb een kommetje havermout gegeten, wat ik eigenlijk gevaarlijk vind, omdat ik zo dol ben op warme pap. Ik heb het dus lang niet meer gedaan, maar gezien hoe het gaat, moet ik daar misschien een beetje minder streng mee omgaan. Dat minder streng doen, lukt me trouwens iets te goed de laatste weken. Ik heb met zus twee avonden achter elkaar een fles (per avond) wijn soldaat gemaakt. Zus drinkt kennelijk elke dag wijn en dat hoorde bij het reisje zo met ons tweeën, vond ze. Dus vooruit dan maar, ik heb er beslist geen hekel aan . Ik doe dat anders nooit, fles 2 voelde ik best zitten. (kennelijk iets meer alcohol). Ik zag op de stappenteller dat ik op 1 dag ruim over de 10.000 stappen zat, dag 2 heb ik nog niet bekeken, dus dat bracht de boel weer wat in evenwicht.

Ik lijk nu definitief in de 74 kilo te zitten.

Hangkous

Hangkous

Esthetisch inderdaad, graag

In het vorige deel ben ik bijna neergesabeld (met met oude nick) omdat ik vond dat ik er nog best mocht zijn in mijn nieuwe badpak met pijpjes. Dat daarin mijn paar kilo teveel niet echt opviel.
Dat er soms dames tegenover mij stonden in de douche met een paar kilo teveel en een badpak waar alle fut uitgewassen was. Waar ze hun hele forse voirkomen in terug moesten proppen.
Misschien was de kreet niet zo esthetisch minder veroordelend geweest.

Ik ga in een fitness broek met shirt naar de sport. Een shirt wat wel iets doet voor mijn figuur, want in een floddershirt van Action gaan daar en me er niks van aantrekken, zover ben ik ook nog niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

Oh de titel

Met dat resetten, wilde ik zeggen dat mijn lichaam kennelijk in een stand is gaan staan, waarbij afvallen goed lukt en mijn behoefte aan eten is bijgesteld naar 'minder'. Nog 4 kilo (gewenst) of 2 kilo (verstandig) en dan mag ik mezelf toestaan om wat soepeler met alles om te gaan. Nu voel ik me al snel wat 'fout' als ik meer heb gegeten dan gebruikelijk.

Voor wie mijn draadje over mijn ouders heeft gevolgd... ik denk er nu aan dat mijn moeder er maar niet over uit kon, dat ik zo lang ben. Wat ben je láng! Niet langer dan vroeger, zei ik daarop. En dan te bedenken dat ik inmiddels gekrompen ben. Gister ben ik onder zo'n meetlat gaan staan en met schoenen aan iets meer dan 1.81, dus zonder schoenen zal het 1.79 zijn. Dat is wel veel opeens. Ik was ooit 1.83. En of het niet genoeg was dat ze mijn lengte enorm vonden, waren ze ook zo eerlijk om te zeggen dat ik niet meer zo dik was als vroeger. Nou nou, dat was me ook wat! Nou ja beter zo dan omgekeerd, dat ze zich een hoedje geschrokken waren vanwege overgewicht. Dit voelt wat comfortabeler . Ze kennen mij niet op mijn gewichtshoogtepunt, dus dat dikke wat ze aanhaalden, was niet de top.

Pirata

Pirata

20-01-2019 om 09:01

Knap hoor

Je hebt echt een lange weg afgelegd Kaaskopje, en met resultaat!
Hier weer een pondje eraf. Mijn riem zit te los, heeft geen houvast meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2019 om 17:01

Pirata

Dank je wel 😊

pam

pam

21-01-2019 om 14:01

tweede weegmoment gehad

en geschrokken van wat het uiteindelijk was. Maar goed, ook wel een eye-opener. Mijn streven was om er voor mijn 50e verjaardag 10 kg af te hebben, maar er zal daarna dus meer af moeten.
Afgelopen week ben ik 7 ons afgevallen. Viel me tegen, maar na heroverweging is het een prima resultaat. Als ik dit tempo vasthoud, dan zou ik mijn streven ruimschoots moeten kunnen halen. Dus ik troost me maar met die gedachte.
Ik heb besloten deze maand met de pil te stoppen. Deze heb ik om diverse redenen de afgelopen 1,5 jaar geslikt. Zou dit nog gevolgen kunnen hebben, denken jullie?

Pirata

Pirata

22-01-2019 om 11:01

Dat weet ik niet, zal aan het merk liggen en aan hoe jij er op reageert. Als ik niet slik heb ik wel minder voorgevel, dat kan ook gewicht schelen natuurlijk. En 7 ons is heel mooi toch.

Hier nog meer eraf. En ik eet echt niet heel weinig. Maar het zijn kennelijk echt die loze wijn-kcal, Ik drink me nu een ongeluk aan gemberthee en neem maar een heel klein glaasje wijn. Iedere keer als ik weer op de weegschaal stap is het gewicht weer lager. Ongelooflijk.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

28-01-2019 om 11:01

onder de 63

Ik heb een baal-maand waarin ik weer zit te snaaien en de stress door mijn lijf giert. Kinderen die niet echt lekker gaan, laatste loodjes met de verhuizingsperikelen, man in het buitenland voor zijn werk. En toch ben ik niet aangekomen, heel vreemd, ik zit nu net onder de 63 kilo.
Voor het perfecte gewicht moet ik er nog 10 kilo af krijgen, maar met 1 kilo eraf zit ik eindelijk (net) in het groen. Ik wil er minimaal 5 kilo af krijgen maar dat zal nog wel wat moeite gaan kosten.
Deze week heb ik mij voorgenomen om ondanks man in het buitenland ´s avonds alle snaai te laten staan en mijzelf op woensdag- en zaterdagavond op een bonbonnetje te trakteren. Ik ben helaas dol op chocola en chips en dergelijke, en 1 enkel bonbonnetje is tenminste relatief calorie-arm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.