Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

haagje

haagje

17-06-2014 om 19:06

zoon van 18 jaar, moeder eist oude alimentatieregeling

Mijn zoon is op 1 april 18 jr. geworden en gaat nog naar school. Via een mediator hadden mijn ex en ik kinderalimentatie afgesproken die ik netjes elke maand heb betaald. Jaarlijks kreeg ze dan nog een extra bijdrage als ik mijn vakantiegeld had gebeurd. Dit alles was vastgelegd in een contract die was opgesteld door deze mediator. Sinds 1 april betaal ik nog steeds deze maandelijkse bijdrage maar nu aan mijn zoon. De jaarlijkse bijdrage heb ik stopgezet want er is geen contract vastgelegd tussen mijn zoon en mij. Nu eist mijn ex dat dit oude contract nog gewoon doorlooot omdat er volgens haar geen stopzetting van het contract heeft plaatsgevonden. Ze dreigt zelfs met vervolgstappen, maar hier heb ik geen zin in omdat dat wrs. ook weer kosten met zich meebrengt.

Graag hoor ik advies wat ik het beste kan doen.
vr.gr.

amk

amk

17-06-2014 om 19:06

wat staat er in het contract

wat staat er over het aflopen van het contract?

Contract

Afgezien van water in een contract staat, als het kind 18 jaar is mag je de alimentatie aan het kind overmaken. Dat lijkt me ook goed om te doen. Maar daar hoort dan wel bij, dat het kind van die alimentatie bepaalde zaken gaat betalen, zoals: ziektekostenverzekering, kleding, school en wellicht een bijdrage voor huisvesting aan zijn moeder (ik neem aan dat hij daar woont.
Als je op 1 april zonder overleg met zoon en/of ex het geld naar zoon hebt overgemaakt, terwijl moeder nog alle lasten betaald, dan heb je echt een probleem veroorzaakt, hoe goed bedoeld ook. Het is dus zaak om met zoon en/of ex om tafel te gaan zitten en te bespreken wat hij met dat geld gaat doen. Het is niet alleen maar voor zijn vertier.

Als je ex-vrouw een uitkering heeft en deze zoon is haar jongste, dan maakt ze wel een lelijke smak naar beneden in financieel opzicht: geen kinderalimentatie meer, uitkering alsof je alleenstaande bent, zoon krijgt wel een thuiswonende beurs (???) etc. Dat kan haar behoorlijk chagrijnig maken, maar het zijn sociale wetten waar jij helaas niets aan kunt doen.

Je maakt je zorgen over de kosten van een rechtsgang. Terecht. Wellicht kun je met je ex afspreken dat je de bijdrage van je vakantiegeld (wat niet vastgelegd is, maar wel gegroeide gewoonte) nog een aantal jaren betaalt. Spreek af hoeveel jaren.Dan kan ze dat geld gebruiken om met zoon op vakantie te gaan, of gaten te dichten op haar lopende rekening. Het is waarschijnlijk goedkoper dan de rekening van een advocaat.

Met andere woorden: helderheid verschaffen over welke lasten zoon nu op zich moet nemen; en eventueel de vakantietoelage nog een beperkt aantal jaren voortzetten.

Hopelijk bespaart het je een vervelende rechtsgang.

Tsjor

wizzer

wizzer

17-06-2014 om 20:06

extra bijdrage

Als die extra bijdrage ook gewoon contractueel was vastgelegd, net als de rest van de alimentatie, dan vermoed ik dat een rechter die bijdrage ook gewoon als alimentatie zal zien. Ik zou dat bedrag dan ook gewoon betalen de komende drie jaar.

vanaf 18 einde contract nieuwe afspraak kind

vanaf 18 jr ben je in het geheel niet meer verplicht aan je exvrouw te betalen!.

dan ben je tot 21 jr verplicht te betalen aan je kind en dat is in overleg (vaak aanvulling van inkomen TOT bijstand niveau!) werk je zoon dan vul je dat aan met het bedrag TOT bijstandsniveau.
MAAR NOOIT meer dan dat je al die jaren heb betaald!!!!!!.

werk je zoon niet en kan hij ook zichzelf niet onderhouden (ivm studie) dan ben je zelfs tot zijn 28e verplicht te betalen..

de vraag is nu dus werkt hij naast zijn studie? kan hij zichzelf onderhouden met de alimentatie dat je geeft? en KAN JOU zoon zonder die extra bijdrage??

je bent niets meer verplicht naar je exvrouw. ZIJ moet nu wil ze nog geld zien het e.e.a gaan regelen met je zoon in de vorm van kostgeld!!!!

en dat is dan weer tussen je ex en hem..

succes

Adrienne

Adrienne

17-06-2014 om 23:06

Haagje, gewoon aan zoon

Hoi Haagje, het enige dat me niet duidelijk is, is of die extra bijdrage er ook bij hoorde in het contract met je exvrouw.
Het ligt aan jullie verstandhouding of je nog met haar over geld wil praten. Want het hoeft niet. Jullie hebben nu een volwassen kind en slechts aan hem ben je verantwoording schuldig. Kinderalimentatie hoeft alleen tot 18 jaar aan de ouder van het kind te worden betaald, ondanks jullie contract (zoek maar op internet, zo gevonden - en dat heb je natuurlijk ook gevonden want je doet het ook zo).
Ik zou wel denken dat het redelijk is dat je dezelfde bijdrage blijft betalen, maar dan aan je zoon (dus inclusief die extra 'vakantie'bijdrage). Je moet sowieso bijdrage aan het levensonderhoud van je zoon, minimaal tot hij 21 jaar is.
Met je exvrouw heb je in feite niet zoveel meer te maken voor wat betreft geld aan jullie zoon. Als zoon een probleem heeft met de hoeveelheid geld, moet híj met je praten, en niet zijn moeder.
Maar bedenk je wel dat een jongen van 18 dat moeilijk zal vinden. Het is altijd iets lastigs: je bent toch een beetje (of heel erg) afhankelijk van dat geld van je ouders, als 'kind' van/vanaf 18, en je wilt meestal het contact met je ouders toch wel goed houden. Dus hou daar een beetje rekening mee.
Ik zou dus aan je ex zeggen dat je verder met je zoon erover praat, en ik zou (een beetje afhankelijk van jullie beider financiële situatie) wel afspraken met hem over het het geld maken, liefst met het extra geld (of bijv: de maandelijkse bijdrage een klein beetje meer, maar niet het extra geld van mei) en ook zodanig, dat hij niet iedere maand bang moet zijn dat je ineens stopt.
Dan kun je verder de relatie met je zoon proberen zo goed mogelijk te houden.
Succes,
groeten Adrienne.

haagje

haagje

18-06-2014 om 08:06

extra bijxrage wel vermeld in contract met ex

Bedankt voor alle reacties.
De extra bijdrage is wel opgenomen in het contract, waar geen einddatum aan zit maar pas stopt als een van ons iets wijzigt. Volgens mijn ex blijft dit contract gewoon doorlopen, terwijl ik dacht nieuwe afspraken te moeten maken met mijn zoon. Mijn zoon overlegt alles nog steeds met zijn moeder en schijnt niet te begrijpen dat wij het samen moeten regelen. De goede sfeer is ver te zoeken omdat ex er maar tussen blijft zitten.
Maar om niet helemaal het contact te verliezen met de jongste zoon (dit is al gebeurd met de oudste zoon) blijf ik maar betalen zoals ik altijd deed maar dan aan hem.
Nogmaals dank

Tijgeroog

Tijgeroog

18-06-2014 om 12:06

Haagje

Tsja, het enige dat eronderdoor is dat je het nu aan je zoon betaalt in plaats van aan je ex. Dus ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom je nu minder zou gaan betalen. Bovendien, het gaat naar je eigen kind, niet naar je ex, dus is het zo erg om in mei wat extra te betalen?
En wat betreft het overleggen met zijn moeder: ook al is hij 18, hij is nog jong en dan is het in zulke gevallen toch fijn om er met iemand anders over te kunnen praten. Ik ben 37, en als het om zulke dingen gaat vind ik het ook nog steeds om er even met iemand over te praten om mijn mening even bij iemand te controleren. Bij mij is dat m'n man (en als het om hele grote dingen gaat ook nog steeds m'n vader, als extra), bij hem is dat z'n moeder. Ik zou daar niet te veel commentaar op gaan leveren, voor je weet heb je inderdaad een gat tussen jullie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.