Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

swaen
07-09-2015 om 17:09
Zijn kinderen vinden me niet aardig
Sinds 2.5 jaar heb ik een relatie met een man met 2 zonen, ze zijn 11 en 13 jaar. Toen wij een relatie kregen waren we allebei net gescheiden. Ik heb een dochter van 9.
Omdat we het voor de kinderen al complex genoeg vonden hebben we het eerste jaar rustig onze relatie opgebouwd zonder elkaars kinderen te ontmoeten. Na dat jaar zijn we dat heel zachtjesaan wel gaan doen. Ik ben af en toe een kopje thee gaan drinken bij hen thuis, een keertje meegegeten etc. Op een gegeven moment zijn we met alle kinderen dingen als museum en bioscoop bezoekjes gaan ondernemen. Vorig jaar zomer is mijn vriend met zijn kinderen een paar dagen komen opzoeken in Frankrijk. Hij verbleef met zijn kinderen op een camping en ik even verderop in een huisje met mijn dochter. Overdag aten we dan samen, gingen naar het strand etc. Het afgelopen jaar hebben we ook af en toe een nachtje met de kinderen bij elkaar gelogeerd (we wonen niet in dezelfde stad). Deze vakantie zijn we wel met elkaar op vakantie geweest. Dat was okay maar voor alle partijen soms ook best lastig.
Ik heb het contact met zijn kinderen altijd wel een beetje stroef gevonden. Zeggen me vaak geen gedag en praten eigenlijk helemaal niet tegen me. Als ze bij mij thuis zijn doen ze hun oordopjes in en gaan zitten gamen. Ze vinden de uitjes die we doen niet leuk, saai, er zijn geen leuke mensen etc en mopperen daar over. Eigenlijk word ik voor mn gevoel een beetje genegeerd. Mijn dochter is ook zeker niet de makkelijkste. Kijkt het liefste een beetje de kat uit de boom en wacht in het contact met mijn vriend zijn toenaderingspogingen af. Ze wijst hem niet af maar zoekt ook niet uit zichzelf contact. Onderling kunnen ze het wel aardig met elkaar vinden.
Voor de broodnodige duidelijkheid: ik bemoei me niet met de opvoeding. Spreek hen niet aan op dingen waar ik mijn eigen kind op aanspreek.
De oudste zoon van mijn vriend heeft onlangs, na een enorm conflict omdat hij niet mee wilde naar een feestje waar ik ook zou zijn, aangegeven dat zijn moeder heeft gezegd dat ik de oorzaak van de scheiding ben. Ik vermoed dat áls hij mij aardig vindt hij voor zijn gevoel niet loyaal is naar zijn moeder.
Zijn zonen zijn leuke jongens. Gewone puberjongens. Maar ik weet niet meer zo goed wat ik met de situatie aan moet op het moment. De aanleiding is dat ik een berichtje van de moeder van de zonen aan mijn vriend las, waarin stond dat de kinderen me echt niet aardig vinden en mijn dochter een verwend kreng. Toen knapte er iets. Het stond er plots zwart op wit. Het raakt me enorm. Mijn verwachtingen zijn niet heel hoog. We wonen niet samen dus we hoeven ook niet veel met elkaar. Mijn vriend en ik zijn onderdeel van elkaars leven en de kinderen horen daar bij en dus doen ons best de 2 gezinnen een beetje aan elkaar te plakken. Overigens zonder dat we de intentie hebben samen te gaan wonen (omdat co ouderschap voor 1 van ons dan niet meer mogelijk is en we dat beiden niet willen)
Mijn vriend vindt de situatie lastig. Hij kan zijn kinderen niet dwingen mij aardig te vinden. Dat snap ik. Maar nu voelt het wel alsof ik degene ben die verantwoordelijk is voor het optimaliseren van het contact. Contact dat ik op mijn beurt óók lastig vind in de wetenschap niet aardig gevonden en genegeerd te worden. Maar wat ik niet mag vinden en voelen omdat ik toch de volwassenen ben. Ook dat ze mijn dochter omschrijven als verwend kreng doet me pijn.
Kortom, ik loop vast. Ik zie even niet meer zo goed wat ik nu het beste kan doen. De relatie voortzetten en daar geen kinderen meer in betrekken? Door de zure appel heen en wachten tot het overgaat? Wat kan de rol van mijn vriend zijn?
Heeft er iemand ervaring met zo iets? Nu overheersen vooral de emoties en daar wil ik een beetje uit. Los van de emotie bedenken wat goed zijn om te doen. Met het liefst wat tips! Dank alvast!

AnneJ
wat ontzettend naar
Je zou gewoon een hekel krijgen aan exen. Wat kunnen mensen toch ongelooflijk zieken naar elkaar toe. Alsof dat het leven apart er leuker op maakt.
Ik zou in elk geval het contact met je vriend vasthouden en volhouden, voorlopig zonder zonen. Met je dochter is het mogelijk gewoon nog een kennismakingsperiode dus die zou ik niet bij je nieuwe vriend weghouden.
En verder is het aan je vriend om de lucht te klaren met zijn eigen kinderen. En hopelijk wordt het over een tijdje dan weer wel mogelijk om iedereen op een fatsoenlijke manier bij elkaar te krijgen.
En misschien kun je heus nog weleens mee als je vriend de jongens ziet, ik zou er ook geen halszaak van maken, maar ik zou mijn dochter er voorlopig niet meer aan blootstellen.

Jojo
ach..
Dat is sneu om te horen, al ben je er niet alleen in.
Laat het los dat ze je aardig moeten vinden. Het zijn jongens, loyaal naar hun ouders en alle meisjes zijn vast enorm stom.
Bij moeder zitten er blijkbaar nog pijnpunten, jullie relatie kwam blijkbaar vrij snel na de scheiding en dat kan nog wel eens verbitterde gevoelens oproepen. Dat hoeft niet eens aan jou als persoon te liggen, maar misschien meer aan het feit: met mij kon hij niet, met haar wel.
Ik gun mijn ex het beste, maar weet ook dat mocht hij een ander krijgen, ik dan best gevoelens kan krijgen waarom hij voor mij zijn best niet gedaan heeft. Dat moet ook mogen, we zijn allemaal maar mensen.
Omdat je toch geen intenties hebt om samen te wonen, zou ik een stapje terug doen in contact als gezin. Zie elkaar alleen als het zo uitkomt met de kinderen erbij en probeer verder zonder de kinderen je relatie voort te zetten. Voor nu dan. Over een poosje kun je vast wel weer een voorzichtige poging wagen, maar houd het gewoon rustig voor allemaal.
Dat je dochter afwachtend is is niet zo gek denk ik, maar zolang ze geen weerzin heeft zou ik met haar verder gaan zoals je doet.

AnneJ
Ja Jojo
gevoelens is een ding. Je kinderen opstoken tegen de nieuwe vriendin een andere.

Niki73
Vader
Ik ben het met mijn voorgangsters eens, maar ik wil er toch nog wel aan toevoegen dat vader hier zeker een rol in te spelen heeft. Namelijk uitleggen dat jij niet de oorzaak van de scheiding bent (hoop ik?).
Verder vind ik dat vader moet zorgen dat zijn jongens gehoord worden, ze mogen hun mening hebben, maar ook dat ze je met respect behandelen. Ze hoeven je niet aardig te vinden, ze moeten je (vind ik) wel fatsoenlijk groeten en een basisbeleefdheid aan de dag leggen. En het is aan vader om dat aan te geven, niet aan jou. Hij zou wat mij betreft ook een gesprek met zijn zoons moeten aangaan over loyaliteit. Dat ze echt niet minder van hun moeder gaan houden of haar afvallen als ze ontdekken dat de nieuwe vriendin van pa nog niet zo'n feeks is als ze dachten. Zoiets. Maar leg het bij je vriend neer, dit is zijn taak.
Trouwens, alle jongens van die leeftijd vinden meisjes superstom, dat hoef je je echt niet aan te trekken. Het verandert snel genoeg ;-)

Jojo
07-09-2015 om 18:09
Anne
Zeg ik ergens dat dat oke is dan? Wel vind ik sommige dingen logsch, verklaarbaar en het staat er buiten of ik het dan goed of niet goed vindt. Neem aan dat iedereen zijn of haar eigen fouten in het leven maakt.

AnneJ
07-09-2015 om 18:09
fouten
Ik kan me goed voorstellen dat je heel veel last kunt hebben van ressentiment tegenover een ex partner. Niet erg handig als dat in de weg komt te staan van de relatie van je kinderen met hun andere ouder. Maar het gebeurt.

Karin*
07-09-2015 om 20:09
berichtje is van de moeder
Let op, het berichtje is van de moeder, Swaen. Zij zegt dat haar kinderen dit gezegd hebben, niet de zoons zelf. Het kan ook een overdreven interpretatie zijn van een ex.
Ook al vinden de zoons je niet superaardig en loopt het contact stroef, het is háár berichtje.
Pubers lopen en zitten heel vaak met oortjes in,gamen en mopperen over uitjes en stomme mensen. Helaas, het zijn pubers. Mijn eigen pubers doen dit ook en die vinden mij toch gelukkig echt wel aardig.
Laat je niet opfokken door een gefrustreerde ex joh.

swaen
07-09-2015 om 21:09
pubers
Fijn jullie reacties, het helpt de scherpe randen wat te verzachten. En de flipperkast in mijn hoofd iets tot rust te brengen. Het heeft me moeite gekost om het allemaal in 1 bericht te proppen (en nog een beetje leesbaar te houden). Ter aanvulling:
Mijn vriend heeft inderdaad aan zijn zonen uitgelegd dat er een andere oorzaak van de scheiding is. Hij vindt het daarentegen ook lastig ze te vertellen wat de reden wél was. Hij vindt ze daar simpelweg te jong voor. Ook omdat hun moeder daar een vervelende rol in heeft gespeeld en hij het niet netjes vindt dat op deze leeftijd met hen te delen.
Wat hij verder met ze bespreekt weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb het idee dat hij veel voor me verborgen houdt omdat hij het pijnlijk vindt voor mij. Dat hij met zijn zoon een conflict heeft gehad omdat hij niet naar dat betreffende feestje wilde, omdat ik er was, heeft hij me pas weken later verteld. De zoon dreigde zelfs met weglopen. En natuurlijk zijn het pubers met dito gedrag. Ik ken voldoende pubers om te weten hoe die zich over het algemeen gedragen. Maar dit is écht anders. En eigenlijk vind ik het ook sneu voor de zonen. De hele situatie moet razend ingewikkeld voor hen zijn.
Dat het niet slechts de frustratie van de ex is is tamelijk helder. De zonen geven zelf ook aan hun vader aan mij niet aardig te vinden. En ik worstel met mijn rol. Heb het gevoel niets goed te kunnen doen en alles wat ik doe of laat onder een vergrootglas ligt. Aan hun moeder wordt doorgespeeld die daar op haar beurt berichten over gaat sturen. Ik durf amper meer iets te zeggen, zelfs niet als er over mijn grenzen wordt heen gegaan.
In mijn hoofd zat dat we elkaar misschien te weinig zagen. Zijn zonen en ik maar ook als gezinnen bij elkaar. Dat we juist onvoldoende tijd hebben om elkaar een beetje te leren kennen, dingen met elkaar mee te maken en leuke ervaringen met elkaar te hebben. Als ik jullie zo beluister is dat juist niet wat er zou moeten gebeuren. Afstand nemen is wellicht het beste. Al zien we elkaar als gezinnen hooguit eens per 2 maanden.
Wat het nog iets ingewikkelder maakt is dat zijn zonen regelmatig binnen vallen op de dagen dat ze bij hun moeder zijn. Das logisch en prima, het is immers hun huis. Soms betekent dat wel dat ik daar soms ook ben op die momenten. En dat gebeurt soms 's nachts als ze plots bij hun vader komen slapen. Dan kan ik natuurlijk naar mijn eigen huis vertrekken maar dat voelt ook geforceerd ...

AnneJ
07-09-2015 om 21:09
Dat gaat te ver
Het gaat natuurlijk te ver dat jij dan zou moeten vertrekken. Dat zou ik toch per geval beoordelen.

Steef
07-09-2015 om 22:09
Een stukje herkenning
Voor wat het waard is. Ik ben al heel lang stiefmoeder en wij wonen wel samen en hebben samen ook kinderen maar mijn man had dus al een kind. Die woont hier de helft van de tijd.
Wat ik denk ik herken is het gevoel dat een karikatuur van mijzelf bij moeder van stief leeft. Ik geloof zelfs dat ze het niet eens zo bewust doet. Maar ze heeft iets gretigs als ik iets 'fout' doe, een aanvaring heb of wat dan ook. Dan meet ze dat graag uit, naar haar kind maar bij gelegenheid ook naar mij. Dan doet ze dat met een vergevingsgezinde glimlach maar wel met een soort neerbuigende onderstroom. Ik vind het nog steeds enorm lastig wat ermee aan te vangen. Meestal laat ik het van me afglijden maar soms voel ik me kwetsbaar, in de etalage staan zonder dat ik de kans krijg me echt uit te leggen. Ik heb in de loop der jaren mijn kwetsbaarheid geprobeerd te omarmen, er ook voor uit te komen maar soms is dat gewoon lastig want ik wil daar ook niet onderdanig in zijn of mijn stief belasten.
Zou jij dat kunnen? Met de kinderen van je vriend en je vriend om tafel gaan zitten en vertellen hoe je erin zit; dat zij belangrijk voor je zijn omdat zij de kinderen zijn van de man van wie je houdt, dat je geen tweede moeder wil en gaat worden en dat je het lastig vindt wat dan wel te zijn. Je vriend kan zeggen dat dit nou eenmaal de situatie is: sorry jongens, papa en mama zijn uit elkaar, papa houdt nu van Swaen, dat is nou eenmaal zo, ook al is dat niet de makkelijkste situatie. Dat je vriend ook zegt dat jullie met zijn allen er het beste van moeten maken, dat dat ieders verantwoordelijkheid is, ook die van de kinderen. Om vervolgens open met elkaar in gesprek te gaan hoe het met elkaar invulling te geven. Ik vind dat je vriend best stevig in mag zijn om bij zijn kinderen respect te eisen en tolerantie. En dus een inspanning het beste ervan te maken. Hij mag best voor je gaan staan in dat opzicht. Zonder jouw kant te kiezen ofzo. Maar door zijn liefde voor jou als een fait accompli neer te zetten. Naast zijn (oneindige) liefde voor zijn kinderen. Zou zoiets kunnen ?

Paddington
08-09-2015 om 07:09
Hier ook een ex
die een beeld van mij heeft, terwijl ze hooguit in 3 jaar 50 woorden met mij heeft gewisseld. In haar ogen ben ik de oorzaak voor de problemen die zij nu heeft met haar ex-man. Zij kan mij dan niet de schuld geven van de scheiding, daar zij degene is die mijn vriend de deur heeft gewezen en een ander had.
Van de zonen van mijn vriend weet ik dat de oudste en jongste mij gelukkig wel aardig vinden. De middelste niet.
Wat kun je eraan doen. Dat is denk ik per kind verschillend. Ik denk dat je dat toch echt aan je vriend moet overlaten om in te schatten. Misschien dat hij nog met iemand anders kan overleggen die de kinderen ook goed kent. Daarnaast zou je hierover misschien op Villa pinedo een vraag kunnen stellen. Daar zijn heel veel jongeren die ouders helpen om hun kinderen te helpen in een scheidingssituatie. Misschien hebben zij nog goede tips.
Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat de situatie wat ontspannener wordt.

Jo Hanna
08-09-2015 om 09:09
Jij bent er
Pijnlijke situatie, voor jou en voor zijn kinderen. En ja, ik denk ook dat de ex hier een onverkwikkelijke rol in speelt. Ik ben geen stiefmoeder maar mijn kinderen hebben wel een stiefmoeder en het lijkt me doodsimpel om mijn kinderen tegen haar op te zetten, als ik dat zou willen. Daarvoor hoef je alleen maar haar 'menselijke fouten' die iedereen heeft tegen haar uit te spelen en de kinderen aan het verstand peuteren dat haar afwezigheid een reële en wenselijke optie is. Dat ik dat niet doe heeft minder te maken met mijn waardering voor mijn ex en zijn nieuwe liefde maar met de liefde voor mijn kinderen en de in mijn ogen voor hen belangrijke waarden die ik ze wil meegeven. Zoals realiteitszin, respect voor de keuzes van je ouders, flexibiliteit en verdraagzaamheid. Als de stiefmoeder van mijn kinderen dus een 'fout' maakt, zal ik dat niet ontkennen of bagatelliseren maar ik zal wel benadrukken dat iedereen fouten maakt: ook ik en zijzelf, en dat je het maar met elkaar moet zien te rooien. Ze is de vrouw van hun vader. Daar hebben ze het mee te doen. Als er een probleem is in die relatie ga je daar in, niet eruit.
Maar goed, daar hebben jullie niks aan. Vanuit mijn perspectief kan jij niet heel veel doen. Jij bent de stief en je legt het bijna per definitie af tegen hun moeder. Maar hun vader kan, en moet, wel wat doen. Ik denk dat ik als ik hem was zou benoemen dat moeder het moeilijk heeft met jouw aanwezigheid, dat ik dat heel goed begrijp en dat we haar haar 'fouten' niet zwaar gaan aanrekenen maar dat wij wel een andere koers varen. Dat jij zijn geliefde bent en blijft, dat er geen ideaalplaatjes van ze verwacht worden maar wel elementaire beleefdheid en vriendelijkheid, omdat dat voor iedereen prettiger is en ruimte geeft om positieve ervaringen met elkaar op te doen.
Ik zou ze uitnodigen om hun kritiek op jou en je dochter te spuien en daar dan echt naar te luisteren, niet meteen beginnen tegen te spreken, maar die wel in perspectief te plaatsen: dochter Swaen kan inderdaad wat verwaand overkomen, wat zijn de negatieve indrukken die wij kunnen achterlaten bij mensen? Of zijn wij alleen maar geweldig . Dat zijn wij natuurlijk niet! Wij zijn net mensen! Net als Swaen en dochter. Hoe kunnen wij net iets soepeler met elkaar omgaan, in plaats van onze kaarten te zetten op 'weg ermee'?
Het losmaken van de ongezonde loyaliteit met de moeder is natuurlijk het moeilijkst. Volgens mij is de enige manier om dat aan te vliegen om juist niet te verwachten dat de kinderen die loyaliteit actief loslaten maar wel haar frustratie op een neutrale, objectiverende toon los te plaatsen van hen. Dan hoef je er niet op in te gaan, hoef je niet je gelijk te halen, kun je alleen op den duur bereiken dat de kinderen voor zichzelf kunnen beslissen hoe ze met jou omgaan zonder dat ze daarbij het gevoel hebben dat ze daarmee bijdragen aan de pijn van hun moeder, of op zijn minst de verantwoordelijkheid daarvoor van zich af kunnen schuiven. Het is niet hun schuld dat hun moeder haar pijn niet kan verwerken en van hen vraagt dit voor haar op te lossen. Maar dat is voor een kind niet altijd zo eenvoudig te vatten. Dat vraagt waarschijnlijk een lange adem.
Groet,
Jo Hanna

Ava
08-09-2015 om 12:09
Ach ja, maakt het uit?
Je weet niet of ex er achter zit. Dat denk je maar dat hoeft helemaal niet. Je bent er niet bij geweest. En dat is ook helemaal niet belangrijk. Jij hebt niets met haar te maken. Andersom, ligt het wat anders aangezien haar kinderen bij jou zijn. En het is cru: ze hoeven jou ook niet te mogen. Jij bent de keuze van hun vader, niet van hun.
Misschien is het waar dat die jongens jou niet mogen, vanwege de rol die jij inneemt of claimt of spontaan krijgt van de vader. Dat kan namelijk enorm wennen zijn voor kinderen. Daarbij zijn pubers nu een maal pubers. Dat kan ook enorm wennen zijn als je eigen kinderen nog niet in die fase zitten. Of misschien liggen jullie elkaar niet, dat kan ook.
Hoe dan ook, dat kan je niet even veranderen en je partner ook niet. En zeker ex niet.
Hoe komt zijn ex eigenlijk aan jouw telefoonnummer? He tis niet handig dat ze jou sms-t en dat soort dingen gebeuren in het begin. Als gezin, twee ouders met twee kinderen, moet je wennen aan een nieuwe situatie. Ook als een van de ouders pas na jaren een relatie krijgt. De verhoudingen (& prioriteiten) gaan verschuiven, of je dat nu wilt of niet en dat brengt emoties met zich mee. Ik kan me namelijk ook heel goed voorstellen dat zijn kinderen dit ook een hele lastige en vervelende situatie vinden.
Normaal kan een van je ouders in actie komen als je ergens vaak bent en je hebt het er niet fijn, als je het zelf niet kan oplossen. Maar misschien heeft jouw vriend daar op dit moment geen of weinig boodschap aan en had de moeder het gevoel dat ze op moest komen voor de kinderen.
Bij gescheiden ouders heeft de ex-partner vaak niets meer te zeggen over de situatie bij de ander, of kinderen daar nu onder leiden of niet. En zeker als er een nieuwe partner in het spel is. Dat is iets waar je als gebroken gezin aan moet wennen. Niet alleen de ex van je partner in dit geval maar ook de vader en jij. Of het waar is of niet van deze ex, je moet haar niet berichten van iets waar jij niet bij hent geweest.
Ga uit van jezelf, van je eigen kracht.

AnneJ
08-09-2015 om 12:09
Direct
" De aanleiding is dat ik een berichtje van de moeder van de zonen aan mijn vriend las, waarin stond dat de kinderen me echt niet aardig vinden en mijn dochter een verwend kreng. "
Dat lijkt me niet al te indirect. Of ingebeeld of niet bij geweest.
Tijd voor herstelwerkzaamheden door partner waar jij als nieuwe vriendin buiten staat.
Vind het vooral zielig gedrag van een volwassene en zielig voor de kinderen. Sneu. Trek het je vooral niet aan, want moeder is vooral met zichzelf bezig, zoals vaak met dit soort sneue dingen. Al was je Maxima, dan nog had je het bij voorbaat verbruid.

Moederalleen
08-09-2015 om 13:09
Vervelend dat ze dat uitspreken
Ik begrijp dat je het erg vervelend vind, want je wilt toch graag dat het loopt.
En je wil toch ook graag aardig gevonden worden.
Maar je moet het toch proberen te negeren tenzij net echt te ver gaat natuurlijk dan moet je wel zeggen tot hier en niet verder.
Prima dat je me niet aardig vind maar je hebt wel respect.
Mijn vriend zijn zoontje is 3 en erg dwars ook.
Hij is nog erg klein maar kan ook erg boos doen en sagereinig en als papa er dan bij komt is hij ineens poeslief.

Ava
AnneJ
Waarom moet de moeder van deze kinderen het nu ontgelden? Ze zit niet aan tafel bij deze discussie, het is van horenzeggen met allerlei interpretaties. Misschien is het waar en heeft ze daar haar redenen voor maar misschien ligt het heel anders. Hoe dan ook, het maakt niet uit. Je kan iemand die heel in de verte een stem heeft, geen hoofdpersoon maken om daar 'de schuld' aan toe te schrijven.
Als vriendin van, ben je gelukkig niet emotioneel belast met enige voorgeschiedenis. Prijs je gelukkig. Dat is een zegen! Die je voordeel ermee. Meng je er niet (voorlopig) niet in. Het is een lastige situatie, dat is niet te ontkennen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de anderen in dit verhaal. En dat mag. Maar die hebben waarschijnlijk met elkaar in een emotionele achtbaan gereden en zijn daar vast nog niet klaar mee. Probeer het eens uit het punt van de kinderen te zien.
Laat het los, Als mensen je niet mogen om welke reden dan ook, verander je dat niet door elkaar gedwongen tegen te komen. Of om ze dwingen beleefd te zijn (cq een lesje te leren). En dat hoeft ook niet. Dat zou ik dan ook vooral niet doen. Jullie als twee volwassenen kunnen regelen dat je elkaar buiten de momenten met de kinderen ziet.

swaen
De ex
Ik heb de ex van mijn vriend nog nooit ontmoet. het bericht heeft ze dan ook aan mijn vriend gestuurd. Ze heeft mijn nummer, thank God, niet. Dat ik het heb gelezen is toeval. Ik lees eigenlijk nooit iets van de berichten die ze stuurt.
Je maakt een verhelderend punt Ava. Ik zie nu in dat het voor haar ongelooflijk lastig moet zijn dat de relatie tussen mij en haar kinderen niet goed is en dat ze weinig mogelijkheden heeft daar iets aan te veranderen. Dat is een lastige positie lijkt me. Ik ben op mijn beurt heel blij dat mijn dochter het goed kan vinden met de vriendin van mijn ex.
Ik realiseer me door jullie ideeen en tips ook dat er waarschijnlijk iets aan de hand is tussen mij en mijn vriend. We hebben allebei een andere focus op wat er speelt. Hij vindt het een probleem wat hij met zijn kinderen moet oplossen. En houdt mij daar eigenlijk volledig buiten. Ik weet niet wat er speelt bij zijn kinderen, maar bemerk wel dat er zaken spelen door de manier waarop ze met me omgaan, al zijn dat natuurlijk aannames. Er wordt niets uitgesproken. Ik ben wel een onderdeel van het probleem maar geen onderdeel van de oplossing. De hele goeie voorstellen die jullie doen (samen met de kinderen in gesprek gaan, wij twee eens met professional praten over wat we wel en niet kunnen doen) heb ik inderdaad al eens voorgesteld. Maar hij gaat er niet op in. En inmiddels is hij het ook zat dat ik het onderwerp met hem wil bespreken als er iets is voorgevallen. Hij vindt dat ik in rondjes praat. Daar heeft ie vast een punt. Maar zolang ik het gevoel heb dat hij me niet begrijpt blijf ik de behoefte voelen mezelf en mijn rol toe te lichten.
Hm. Moet het draadje wellicht naar relatieproblemen
Dank voor jullie reacties. Fijn om ervaringen te lezen.

Ava
08-09-2015 om 14:09
Indirect
Het was een sms aan vader, niet aan jou, als vriendin van vader. De ex mag dat vinden en zeggen en dat heeft ze keurig gedaan naar de vader (waar het hoort) maar die pakt het niet op of weet niet hoe dat moet. En dan ben je als nieuwe partner van vader een soort van outsider. De ex is dat op haar manier ook. Dat zijn altijd lastige situaties, belanghebbende zijn en tegelijk een outsider.
Het is niet handig dat je die sms hebt gelezen. Wilde hij dat graag of lag zijn telefoon op tafel met die sms in zicht? Ik zou daar zelf boos om kunnen worden, ook als ik 't was die het je had laten lezen, als het onderwerp dat steeds weer daarop wordt gebracht. Door het te lezen en het je aan te trekken (wat begrijpelijk is), haal je haar (ongevraagd) binnen. Zij vraagt daar niet om, jij doet dat. En dat kan je haar dan ook niet verwijten. Ik denk dat je je van zoiets verre moet houden. Naast dat het absoluut niet netjes is om zoiets te lezen. Ik neem aan dat zij ook niet ongevraagd een gesprek tussen jou en jouw ex, bijwoont.
En dat hij het onderwerp niet oppakt, waarmee de situatie blijft haperen, dat is ook wel typisch des man, soms. Jij kan er niet veel aan veranderen maar je kan het wel, voorlopig, loslaten.
Een vriendin van mij is nu een paar jaar gescheiden, heeft sinds een half jaar een vriend (die aan het scheiden is en overloopt van emoties) en sindsdien hoor ik alleen maar verhalen over DIE EX. Alsof ze niet gelukkig kan zijn met haar nieuwe liefde, op hun eigen conto. Daar speelt zij zelf een actieve rol in (die ze niet meer los kan of wil laten, ook) en praat na wat haar nieuwe vriend over zijn ex zegt (wat natuurlijk ook vertekend is). Dat kan ook een manier van iets gemeenschappelijks hebben en houden: beiden haten ze zijn ex. Maar ze ziet het allemaal heel anders richting nieuwe vriendin van haar eigen ex. Zelfde gedoe, andere argumenten: haar eigen argumenten. Allemaal onzekerheid en jaloezie richting ex van haar vriend, lijkt mij. Dat is op een gegeven moment een spiraal waar je niet zo makkelijk uitstapt. En het kost bakken met energie. En elk situatie wordt daar ingewikkelder van, vooral voor de kinderen.
Laat het gedoe waar het hoort, tussen hun. Daar waar je het kan oplossen met weinig moeite, zou ik dat doen, aan jouw kant van het verhaal. Bijv: misschien is er een reden dat de jongens vinden dat jouw dochter verwend is (of wordt). En is dat in hun ogen terecht, als puber zijnde. En misschien kan je dat, als zijn zonen er zijn, anders doen of wegnemen. Of misschien missen zij die zorgzaamheid van jou naar dochter, bij hun vader. In de ogen van jongens zijn meisjes kleine kinderen, soms ook verwend. Dat wil niet zeggen dat het ook zo is. En voor de rest afwachten, rustig aan doen. Je leven en je relatie wordt er prettiger van. Je kan altijd nog moeilijk doen, als het nodig is.
En vwb het gunnen van jou richting de nieuwe vriendin van de vader van jouw dochter: ik weet niet of die zich mengde in het geheel tijdens de ontmanteling van jullie als gezin? Dat is namelijk iets waar je een kind van en ex van, enorm mee kwetst. Alsof je een ontsteking hebt, waar een splinter in wordt geduwd. Misschien deed zij dat niet of misschien kwam ze pas later in beeld.

swaen
08-09-2015 om 14:09
Natuurlijk was het bericht niet aan mij gericht. Het gáát wel over mij. Het is op zich niet zo gek dat ik me dat aantrek toch? Mijn posting gaat ook helemaal niet over haar als moeder van de zonen. Maar over mijn rol in het geheel en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Geloof niet dat ik haar ergens de schuld van geef zoals jij schrijft Ava. In tegendeel. Ik probeer het bij mezelf te houden. Wat ik in deze positie het beste kan doen of laten.

Niki73
08-09-2015 om 16:09
Wat ik me nog bedacht
Kleine meisjes die verlegen of onzeker zijn, en dus wat stil, worden soms ook als verwaand gezien. Terwijl er dus iets heel anders achter zit. Misschien ook iets om alert op te zijn.
En ik denk dat Ava een ding heel scherp omschrijft: misschien (theorie!) zijn de jongens niet gewend dat er met een bepaalde warmte en zorgzaamheid met kinderen wordt omgegaan en zien ze dat als verwengedrag. Mijn ex had/heeft daar een handje van. Terwijl de kinderen zeggen dat ik veel strenger ben dan hij. Maar de knuffels die deze strenge moeder geeft, gaan nooit op, zeg ik altijd. Van knuffels worden kinderen groot en sterk. ;-)

An
09-09-2015 om 14:09
Geef het tijd
Mijn ervaring is, dat de kinderen moeten ervaren dat jij echt niet die heks bent, die zij blijkbaar denken dat jij bent, hetzij ingegeven door hun moeder, hetzij hun eigen interpretatie. En dat jouw dochter eigenlijk ook wel best te pruimen is. En dat kost heel veel tijd. Kijk, aan het gedrag van je vriend, het gedrag van hun moeder of hun gedrag kun je niet veel doen, maar wel aan je eigen gedrag.
Het beste kun je jezelf open blijven opstellen naar de jongens, met respect over hun moeder kletsen als zij als onderwerp naar voren komt, gewoon de dingen doen zoals je altijd doet en niks forceren. Als de jongens met dopjes in hun oren jou willen negeren, doen ze dat lekker, en vraag je af en toe hun aandacht door bijvoorbeeld iets aan te bieden (lust jij ook chips, hebben jullie ook trek, zal ik een tosti maken) of je vraagt zijdelings of ze weer naar avici luisteren ofzo. Mijn puber vind overigens ook alles saai, maar toen we voorstelden om met zijn allen een rondleiding te doen in het stadion van zijn favoriete club stond hij te trappelen. Het tikibad is ook een hit. Ik beheer altijd de tas met lekkers, dus moeten ze naar mij toe voor iets te eten/ drinken, waardoor ik niet genegeerd kan worden tijdens uitjes.
En als een kind stampei maakt omdat hij niet naar een feest wil waar jij bent, is dat niet leuk, maar wees rationeel, ligt dat aan jou persoonlijk, of aan het feit dat jij de "nieuwe" vrouw in het leven van hun vader bent?

Ava
10-09-2015 om 11:09
Swaen
Swaen, het bericht was niet aan jou gericht en niet voor jou bedoeld. Het ging over jou. De buurvrouw heeft vast ook wel eens een gesprekje over jou, als buurvrouw waar je niet altijd even florisant in naar voren komt. . Zo'n buuv zegt dat niet expres om jou te kwetsen (omdat ze hoopt dat jij dat gesprek hoort) maar omdat zij daar een reden voor heeft. Welke dat ook is, die is belangrijk voor haar. Ik zou dat ook zo zien mbt zijn zonen.
Ik snap niet zo goed hoe je per ongeluk zoiets leest maar wat het ook is of was, het gaat jou niet(s) aan. Dat je het je aantrekt zegt iets over je onzekerheid (als persoon, of als partner) en dat heeft weer niets met zijn ex of hem of zijn kinderen te maken. Je kan het namelijk ook als een mogelijk gegeven zien waar je (nog) niet emotioneel over hoeft te zijn omdat je eens wil informeren bij de kinderen en de vader. Dan stel je een vraag: of zijn kinderen het wel naar hun zin hebben en waarom dan niet. Hoe het prettiger voor hun (en daarmee voor jou en je dochter) kan worden.
Al dat indirecte bewijs, bewijst vooral dat jullie niet veel met elkaar praten maar over elkaar.
In sommige reacties op jouw bericht wordt wat over de ex gezegd (misschien omdat men dacht dat jij die sms op jouw telefoon had gekregen oid?) die je niet recht zet om gesprek in de discussie in een voor jouw gewenst spoor te leiden.
Zij heeft niet jouw nummer, gelukkig (zeg je), maar jij kan wel bij haar nummer en bij haar berichtjes. Das niet zo gelukkig voor haar, dan? Ik heb niet de indruk dat zij jouw grenzen overtreedt, ondanks dat zij een mening en gevoelens heeft die jou niet bevallen). Maar andersom ga jij dus wel over een grens. En mensen gaan nooit over maar 1 grens, denk ik dan.
Vraag je eens af hoe het zit met jouw rol in het geheel van die relatie: werk jij aan die van jouw vriend, jou en je dochter en zijn zijn zonen, enigszins bijzaak? En doet hun vader ook zo. Het gaat er dus niet om of jij dat vindt, of je vriend, maar of dat zijn zonen dat zo vinden. Is het deel van zijn zonen in deze complexe relatie, vooral hun eigen zaak en niet zo die van jou, hem of jullie? Dat gebeurt vaker in dit soort situaties. Dan voel je je buitengesloten en kan je de nieuwe vriendin ook niet aardig vinden (ookal is ze dat wel).

swaen
10-09-2015 om 11:09
Jou aanname is dat ik niet per ongeluk haar bericht aan mijn vriend heb gelezen. In de slipstream vind je dat ik daarmee een grens heb gepasseerd, En neemt daarbij gelijk aan dat ik vast meerdere grenzen ben overgegaan. En voor het gemak stel je dat ik een onzeker persoon ben.
Misschien druk ik me wat ongelukkig uit in mijn berichten. Een forum is voor mij ook geen plek om tot in de detail zaken te beschrijven. Ik heb niet zo de behoefte om in te gaan op jouw aannames. Want in mijn beleving zijn ze niet correct.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.