Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anke

Anke

28-04-2015 om 08:04

Werk, vervoer, kosten en reistijd..

Hoi allen,

Zoals de meesten van jullie weten lig ik in echtscheiding en ik word ineens dus met hele praktische zaken geconfronteerd waar ik jullie mening graag over wil horen (en hoe doen jullie dat ??)

Ik kan meer gaan werken, een volle dag meer (van 3 naar 4) en ook meer uren op een dag. Ik zie daar wel enigszins tegenop, maar om financieel rond te komen moet ik wel. Het werk is leuk, dus dat zal wel loslopen.

Ik werk 40 km van m'n woonplaats en ga elke dag met de auto (= een half uurtje rijden). Goed te doen.
Het contrast is groot met openbaar vervoer, want dat kost me per enkele reis anderhalf uur extra ofwel 3 uur reistijd op 1 dag.

Een ongeluk komt nooit alleen, want ik heb dus onlangs met onze auto een ongeluk gehad. Hij is opgelapt, maar niet optimaal vanwege geldgebrek. En nu ineens pieker ik me rot...

Hoe lang gaat deze auto nog mee ? Is ie voor mij te betalen ? Toch maar met openbaar vervoer en incalculeren dat ik elke dag heel laat thuis kom ? (vind ik voor onze kinderen heel onprettig). Kortom; hoe doen anderen dat die niet naast de deur werken ????

grt Anke

Bimba Boef

Bimba Boef

28-04-2015 om 09:04

begrijp ik het goed

Je bent nu bezig met het bedenken van doemscenario's. Wat wil je precies van ons? Tips om het piekeren af te remmen of financiële tips omtrent vervoer?

Jojo

Jojo

28-04-2015 om 10:04

Misschien een beetje van allebei, want het is niet nogal wat.

Doemscenario's met een auto die half is opgelapt, dat is vrij normaal.
Het is nu eenmaal een risico.
Wat is er dat nog moet worden opgelapt en in hoeverre vergroot het de kans op ongelukken? Ik bedoel: een raam dat niet meer open kan is geen risico, een slechte as wel.

Heb je "mannetjes" in de buurt die het voor weinig kunnen doen?

Dat je over dit soort dingen aan het piekeren bent is wat mij betreft heel normaal en hoort er allemaal bij. Ik ben bijna 2 jaar gescheiden en lig vaak nog wakker te piekeren, herinneren, verwerken, na te denken, op te lossen enz.

Op boodschappen valt vaak een hoop te besparen. Ander merkje, een ingredient overslaan, vervangers voor een product enz.
Misschien in elk geval handig om zodra je meer kunt werken een buffer op te gaan bouwen. Ook met weinig geld valt te sparen. Minder nieuwe dingen aanschaffen, overdenken of je iets echt nodig hebt en zo geld besparen om aan je auto uit te kunnen geven als het moet.
Als het een hopeloze zaak is of een oneindig diep gat waarin alleen maar geld gaat zitten zou ik hem van de hand doen.
Je krijgt waarschijnlijk wel een kilometervergoeding van de baas?
Tijdelijk met OV is niet zo'n ramp, maar ik vind 3 uur extra wel heel veel.
Desnoods iets als een scooter als de auto er niet meer af kan.

Marie

Marie

28-04-2015 om 11:04

carpoolen

Is er een mogelijkheid om (deels) te carpoolen?

Hanne.

Hanne.

28-04-2015 om 11:04

In jouw situatie lijkt me OV geen geschikt middel om standard mee naar je werk te gaan. De auto kost je een uur per dag, OV 3 uur extra. Dat is dus 4 uur reistijd per dag. Tel daar 8 werkuren en een half uur pauze bij op en je bent meer dan 12 uur per dag kwijt aan het werk.

Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar dat betekent al snel dat je én met het ontbijt én met het avondeten er niet bent. Lijkt me verre van ideaal.

In die zin sluit in met bij Jojo aan. OV is leuk voor tijdelijk/als het niet anders kan. Maar ik zou vooral alternatieven gaan bekijken. Wat is het probleem met de auto? Is het een bodemloze put? Kan je de OV reistijd bekorten door bv een stuk met de fiets/brommer oid af te leggen? Geen idee wat voor werk je doet, maar misschien kan je een deel van je OV tijd als werktijd besteden? Dan scheelt het ook effectief uren.

Anke

Anke

28-04-2015 om 12:04

Doemscenario

Hoi

Bedankt voor de reacties tot dusver. Voor dit ongeluk gebeurde was ik niet zo somber, door het ongeluk ben ik ineens geconfronteerd met iets wat bij mij nogal hard binnenkwam. De auto is veilig, alleen is het spatbord met kunst en vliegwerk vastgehouden. T.z.t. zal deze alsnog gerepareerd moeten worden voor ie me er ineens onder weg valt. Deze hele reparatie kost me dan 500 euro. Geld wat ik nu niet heb. Zeker omdat de reistijd met ov zo lang is zal ik er voor knokken om een auto te houden. Ov zie ik echt voor tijdelijke noodoplossing. Ik denk dat ik nog wel eventjes vooruit kan met deze auto en probeer te sparen voor iets anders. Ga ik zeker hard m'n best voor doen. Voel me over dit alles ineens zo kwetsbaar en onzeker omdat bijna-ex zich niet meer met autozaken bemoeit. Dus ik vind dit best lastig.

Deels carpoolen is misschien een optie, zou ik uit moeten zoeken of dit mogelijk is. Van 1 iemand die wel met de trein gaat weet ik dat hij altijd pas 's avonds een uur of 8 aan de warme prak zit. Met kinderen dus zeker niet ideaal. Fiets/brommer is trouwens geen optie. Ik moet me er maar eens over buigen. Vooralsnog probeer ik nog een tijdje met deze auto te doen.

grt Anke

Evenannonu

Evenannonu

28-04-2015 om 15:04

Vakantiegeld?

Hoi Anke,
Meer werken zou ik zeker doen. Ik ben ook een dag meer gaan werken. ( dat het kon was een klein wonder ) heel even wennen maar je past je snel genoeg weer aan. Kun je je vakantiegeld nog aanwenden om de auto op te lappen of had je dat al nodig voor andere dingen? Of wellicht lukt het je om een tijd het extra geld dat binnenkomt met de extra uren apart te houden. Ik moet ook ineens allerlei dingen doen die ik nooit deed. Als ik ergens enorm tegenop zie wacht ik altijd wel even op een goede dag. Valt tot nu toe elke keer weer mee. Op een dipdag begin ik er niet aan want dan zitten de tranen veel te hoog. Sterkte met alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.