Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

m
11-08-2010 om 10:08
Welke rechten heb ik?
Wij wonen al 20 jaar samen hebben hebben 2 kinderen van 12 en 13. Door allerlei dingen die er gebeurd zijn wil ik scheiden maar weet totaal niet wat mijn rechten zijn mbt ons koophuis, alimentatie, zijn eigen zaak en mijn 18-urige baan enzovoort.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Tinus_p
12-08-2010 om 11:08
Heu2
Ouders Online helpt graag, maar dan uis het handig als je iets meer info geeft.

m
12-08-2010 om 12:08
Sorry
sorry, maar ik kan alleen op mijn werk hier communiceren. Vandaar dat ik niet reageerde. We hebben idd een koophuis op beider naam. Maar wat ik wil weten is wat ik aan finacnien moet verwachten, want mijn baas heeft niet voldoende werk voor meer uur en hoe zit het met mijn levensstandaard die ik nu gewend ben en de kinderen. Ik weet gewoon helemaal niets en hoop hier wat info te vinden voor mensen die scheiden als ze samenwonen.

Tinus_p
12-08-2010 om 12:08
m:
"Maar wat ik wil weten is wat ik aan finacnien moet verwachten,"
Kinderalimentatie (als jij verzorgende ouder wordt na de scheiding). De helft van het huis. De helft van de gezamenlijke boedel. Geen partneralimentatie. Hoe zit dat met die eigen zaak?
Voor een indicatie van de KA: http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html Let op, dit is een soort maximumbedrag, vaak komt het lager uit. Een eigen zaak maka t een KA berekening vaak erg ingewikkeld.

m
12-08-2010 om 13:08
Heel erg bedankt
Hoi Tinus,
Heel erg bedankt voor de link. Kon zelf niets vinden over samenwonen en uit elkaar gaan, dus ben blij dat ik in ieder geval wat antwoorden heb.
Die eigen zaak is helemaal van hem, dus daar verwacht ik ook niets van. Vroeg me alleen af hoe het nu zat met de levensstandaard die je gewend bent. Waarschijnlijk kom ik in een huur-huisje ergens 10-hoog en zal ik flink moeten inleveren terwijl hij zijn leventje door kan blijven zetten. Dat vind ik oneerlik

Tinus_p
12-08-2010 om 14:08
Eerlijk
M:
"Waarschijnlijk kom ik in een huur-huisje ergens 10-hoog en zal ik flink moeten inleveren terwijl hij zijn leventje door kan blijven zetten. Dat vind ik oneerlik"
Nouja, zo is het leven. Het alternatief is bij elkaar blijven. (dat is bot, maar het is tenminste wel eerlijk).
Genuanceerder: wat is er gebeurd, dat jullie uit elkaar willen? Zijn keuze? Jouw keuze?

Temet
12-08-2010 om 21:08
Levensstandaard
Scheiden doet lijden, met name financieel. Het is heel simpel: van het gezamenlijk inkomen werd eerst éen huishouden draaiende gehouden, en nu moeten er twee huishoudens van draaien. Dat levert dus minder geld per huishouding op (fiscaal wordt de klap mogelijk iets verzacht, maar er blijft een gat).
Je gaat er dus altijd op achteruit. Behalve als je scheidt van een spilzieke man (zoals een vriendin van mij, die ging vooruit na een scheiding). Anders geldt: gelijkblijvende inkomsten maar hogere lasten betekent minder te besteden. Leuker kunnen we het niet maken, helaas.
Groeten,
Temet

m
13-08-2010 om 09:08
wat er gebeurt is wil ik niet over uitwijden. Het feit dat ik ongeluk ben met de situatie heeft mij aan het denken gezet. Vandaar mijn vraag.
Bedankt voor jullie inbreng

Tinus_p
13-08-2010 om 11:08
Tsja
Je wil niet uitwijden, maar je vind het blijkbaar oneerlijk, wat er is gebeurt. Tsja, ik denk dat niemand daar verder iets zinvols over kanz eggen, als je niet meer achtergrondinfo geeft.
Dat maakt dat de keuze nu bij jou ligt; je kunt kiezen voor minder geld (en andere praktische problemen), maar dan ben je iig uit deze relatie die je blijkbaar niet meer wil, of je kiest voor het volhouden van je relatie.

Primavera
13-08-2010 om 14:08
Oneerlijk?
De helft van het koophuis is toch van jou? Dus of dat huis moet in de verkoop of hij moet jouw helft uitkopen (naar aanleiding van je berichtjes schat ik zo dat jij geen geld hebt om hem uit te kopen).
Verder als je eerst geen contract hebt willen tekenen door huwelijk of samenlevingscontract, dan heeft het achteraf niet zoveel zin om te jammeren dat het niet eerlijk is dat hij zich niet hoeft te houden aan bepalingen die in die contracten staan (zoals partneralimentatie).
Groeten Primavera