Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Welke afspraak mbt Co ouderschap met kinderalimentatieregeling?

Ik ben momenteel in een echtscheiding verwikkeld, en tbv het ouderschapsplan zijn we afspraken aan het maken.
Plan is om 50/50 co ouderschap aan te gaan, waarbij ik mijn aanstaande ex kinderalimentatie ga betalen.
Zodat we ieder kinderbijslag en kindgebonden budget gaan ontvangen wordt de oudste van 15 op mijn adres ingeschreven, en de jongste van 9 bij mijn vrouw.
Welke afspraak zouden we kunnen aangaan mbt betaling van bv kleding, hobby's, schoolgeld, etc? Mijn aanstaande ex wil geen gezamelijke kinderrekening.
Ik denk er aan het volgende voorstel te doen: ieder betaalt de kosten voor het kind dat bij hem/haar is ingeschreven, dus ik voor de 15 jarige, en zij voor de 9 jarige. Indien een rekening hoger is dan bv € 150,00, dan delen we de kosten.
Mij lijkt dit een redelijk voorstel, maar zie ik hierbij bepaalde zaken over het hoofd? Kan dit voor één van ons nadelig gaan worden?
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Tijgeroog

Tijgeroog

17-09-2015 om 17:09

Nadeel

Geen ervaring, geen ideeën voor je, maar ik zie wel een nadeel aan de afspraak om boven de €150,- de rekening te delen: op die manier wordt een jas van €160,- goedkoper dan een van €90,-, omdat bij de eerste ander mee moet betalen. Lijkt me niet wenselijk, en een bron van conflicten.

Leeftijdsverschil

Ik heb wel meteen een vraag: Hoe ga je dat doen als de 15-jarige op eigen benen staat, en de 9-jarige nog thuis is?
De 15-jarige is immers over 3-6 jaar 'af', de 9-jarige pas over 9-12 jaar.

Sevy

Sevy

17-09-2015 om 18:09 Topicstarter

@Tijgeroog: dat is een goed punt, dank je. Hier moet ik nog even beter naar kijken.

@Frezzel: ik denk idd dat deze regeling alleen kan werken tot de oudste met studie begint. Ik denk dat we de afspraak dan moeten gaan herzien bij de mediator.

Moederalleen

Moederalleen

17-09-2015 om 18:09

Ik en mijn ex partner delen ook co ouderschap week op week af.
Echter ontvangen wij eenmalig kinderbijslag en eenmalig kgb
Wij hebben wel een gezamenlijke kindertekening waarop de kinderbijslag word gestort en een bedrag van beide om de kosten van onze dochter te betalen.

Moni

Moni

17-09-2015 om 20:09

Begroting maken

Je kunt kijken wat de kinderen (per kind ivm leeftijdsverschil) precies kosten de komende jaren aan kleding, schoolgeld, sport, hobby.
Het oudste kind zal duurder zijn dan het jongste kind.
Over het verschil kun je gaan praten.

Ik zou oudste kleedgeld gaan geven. Als dat nog geen gewoonte is, kun je beginnen met onder beheer. Stel dat moeder mee gaat kleding kopen, dan kunnen ze zich houden aan het budget voor kleedgeld.

Steef

Steef

17-09-2015 om 22:09

Budgetteren

Wij hebben een rekening waar moeder en vader een vast bedrag op storten, moeder beheert en spaart van wat over is en als er een tekort ontstaat wordt dat besproken. Ze houdt een overzicht bij van de kosten. Kinderbijslag gaat naar die rekening. Het bedrag wat gestort wordt, wordt gebudgetteerd.

Dees

Dees

17-09-2015 om 22:09

Wat een gedoe

ik zou zeggen deel alles gewoon door 2en. En dan doel ik op kleding, verzekeringen, fietsen, schoolkosten en spullen waar ze er maar 1 van hebben. Spreek bedragen af voor alles wat je koopt, dus als ma mee gaat voor de winterjas mag ze max een x bedrag uitgeven zoals afgesproken. Ik zou voor de 15 jarige gewoon maandelijkse kleedgeld afspreken.

Hoe ging dat voor de scheiding? Kan dat niet op eenzelfde manier voortgezet worden? Dan heb je denk ik meer kans van slagen dan dit soort gereken en afspraken.

Niki73

Niki73

18-09-2015 om 10:09

Discussies vermijden

Alle bronnen van conflicten vermijden, daar moet je naar streven. Dus duidelijke afspraken en zo min mogelijk punten waar discussie over kan ontstaan ("Ik wil niet meebetalen aan die belachelijk dure winterjas/merkjeans! Had je maar een goedkopere moeten zoeken."). Wij werken niet met kinderalimentatie, wel met een kinderrekening. Daar storten we beiden maandelijks een bedrag naar rato van ons inkomen op. We hebben bij de mediator duidelijk afgesproken wat daar wel en niet van betaald wordt. Als iemand iets substantieels betaalt van de kinderrekening, gaat er een sms naar de andere ouder. We controleren allebei af en toe de bankafschriften. Uitgaven boven de 75 euro moeten in overleg gedaan worden, maar we zijn zo soepel mogelijk naar elkaar toe omdat we beiden geen conflicten willen. Een dure uitgave (laatst een dure rugzak/schooltas) betaal ik soms uit eigen zak, omdat ik wel zie dat zoiets voor mijn ex op de grens van exorbitant zit (ik zit financieel wat ruimer). Dat meld ik wel even: ja, kind heeft dure rugzak gekregen, maar die is niet van de kinderrekening betaald. Zo hou je de goodwill in stand. Mocht ik het zelf niet kunnen betalen, dan had ik dus overlegd over zo'n aankoop. En dan moet je een eventuele "nee" ook accepteren.
In de praktijk hou ik in de gaten of er nog genoeg geld op de rekening staat. Voor een schoolreis of bril moet soms worden bijgestort. We hebben de maandbedragen 1 keer in overleg verhoogd.

Katniss

Katniss

18-09-2015 om 14:09

Heel simpel

Ik krijg de kinderbijslag, kindgebonden budget en een beetje alimentatie en betaal daarvan alle kosten met uitzondering van het eten en verzorging bij vader thuis.
Een kinderrekening leek mij een heel slecht idee omdat vader een heel ander idee heeft over 'normale kosten' dan ik. Zou dus alleen maar gezeur opleveren.
In jullie geval kun je dus prima afspreken om de kosten voor het kind dat bij jou woont te betalen, zonder verdere alimentatie over en weer. Ik zou dan ook geen verdere afspraken maken over grote aankopen. Tzt als de 15-jarige 18 is, kun je nog besluiten om voor de jongste alimentatie te gaan betalen.

Noet

Noet

18-09-2015 om 14:09

herzienings data

die neem je dan weer op in je convenant.
Wij hadden ze bv toen dochter 4 werd, toen ze 8, werd en straks als ze naar middelbaar gaat herbeoordelen we alles weer. Wil niet zeggen dat er dan ook iets veranderd, maar het is in elk geval weer aangepast naar de huidige stand van zaken.

Sevy

Sevy

18-09-2015 om 15:09 Topicstarter

Dank

Dank allen voor de geweldige tips, ben een stuk wijzer geworden.
Meer tips zijn uiteraard nog heel erg welkom :)

gedeelde kosten

wij hebben 1 kindje en er is ook co ouderschap.
kinderbijslag is door de helft en betaald de svb groep ook apart uit. kindgebondenbudget wordt de helft van overgemaakt naar de andere ouder.
Aan het einde van de maand wordt er een mail gestuurd en gekeken of een van beide kosten heeft gemaakt voor sport/bril/zwemles enz. en dit wordt dan achteraf nog verekend.
Alle dagelijkse kosten zoals huisvesting'/eten drinken en kleding is voor elke ouder en wordt niet verrekend

Eefje

Eefje

05-11-2015 om 13:11

ouderschapsplan

Dit lijken me allemaal dingen die je in het ouderschapsplan opneemt. Als het goed is checkt jullie advocaat/advocaten of alle belangrijke dingen in het ouderschapsplan zijn opgenomen. Toen ik ging scheiden stelde mijn advocaat (http://franssenadvocaten.nl/nederlands/advocaten/peggy-franssen/)een ouderschapsplan op, nadat ze alle dingen met ons had doorgenomen. Dus ik zou een advocaat vragen om zo'n plan op te stellen, dan weet je zeker dat je niks vergeet. ALs je een gemeenschappelijke advocaat neemt dan staat die als het goed is aan beide kanten dus zal niemand benadeeld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.