Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

thuiszitter

thuiszitter

07-02-2017 om 09:02

wel of geen toevoeging advocaat

Het volgende is gaande nu ( ja ik weet het, jullie denken misschien houdt het dan nooit eens op)

Stel ik heb een advocaat nodig, telt dan mijn inkomsten van de overheid zoals kinderbijslag-allenstaande ouderkop etc ook mee in de bepaling van je recht op een toevoeging?

Vesta

Vesta

07-02-2017 om 10:02

belastbaar inkomen

er wordt uitgegaan van je belastbaar inkomen.
Dus niet de kinderbijslag, kindgebondenbudget.
wel van je vermogen. En van 2 jaar voor het huidige jaar het zogenaamde peil jaar. Die gegevens worden opgevraagd bij de belastingdienst.

http://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/inkomensnormen

precies

Vesta was me voor.
Kleine aanvulling: er geldt een peiljaarbeginsel, maar als je inkomen nadien is gedaald kan dat reden zijn voor peiljaarverlegging om de eigen bijdrage te verlagen (of alsnog voor een toevoeging in aanmerking te komen).

Er staat me iets van bij dat je een nieuwe partner hebt. Als je samenwoont, is het gezinsinkomen van belang (dus jouw inkomen in 2015 en partners inkomen in 2015, en dan opgeteld, ook al woonden jullie in 2015 niet samen), woon je niet samen, dan geldt alleen jouw inkomen.

Groeten,

Temet

thuiszitter

thuiszitter

07-02-2017 om 13:02

oneerlijk

Het is gewoon oneerlijk nu geregeld, zo kan de ex me gewoon financieel blut procederen aangezien ik net een paar honderd euro bruto erboven zit, en zij eronder, dus ik geen toevoeging en zij wel

thuiszitter

Laat het eens even heel goed bekijken, want soms kan er met bijvoorbeeld peiljaarverlegging alsnog onder de toevoeggrens gedoken worden. Kijk ook even of er aftrekposten zijn blijven liggen (alimentatie bijvoorbeeld).

Maar inderdaad, een makke in dit systeem is dat wie net buiten de toevoegingen valt ontzettend veel slechter af is dan wie eronder valt, zeker in familiezaken die vaak erg veel tijd kosten en daarmee ook veel geld als de advocaat per uur moet worden betaald. En proceskostenveroordelingen worden iha niet uitgesproken, dus zelfs als je wint ben je je geld kwijt.

Groeten,

Temet

overigens

Als een zaak betalend begint en het inkomen op enig moment alsnog onder de toevoeggrens duikt, kan alsnog een toevoeging worden aangevraagd voor de rest van de zaak. Wat dat betreft is het wel aan te raden om een advocaat te zoeken die bereid is op toevoegbasis te werken, zelfs al zou je er nu niet voor in aanmerking komen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.