Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

matilde

matilde

07-11-2013 om 14:11

wat wel en niet in convenant

wat zet je wel en niet in het echtscheidingsconvenant. het ouderschapsplan kom ik wel uit, het 'gewone'convenant daar staat zoveel in dat ik het overzicht kwijt ben. natuurlijk kan ik alles bij een mediator neerleggen, maar voor 180€ per uur, zoek ik liever ook zelf vast wat uit.
Het is makkelijker trouwen dan scheiden qua onoverzichtelijke papierwinkel. op dit moment zijn we net broer en zus en kunnen we dus wel praten. Hoewel hij anders tegen de financiele kant aankijkt dan ik.Steekwoorden: moeder van j, kl parttime baan, as ex zzp met huis.

amk

amk

07-11-2013 om 15:11

boek

kijk of je tweede hands of in de bibliotheek een exemplaar kan vinden van regel zelf je scheiding van Saskia Knaven.

Ik ben gescheiden voor het verplichte ouderschapsplan. In mijn convenant staat de allimentatie geregeld zowel de kinder als de pa. de verdeling van de eigen bijdrage kinderopvang (is geen kindkosten en beiden hebben belang bij werkende ouders en goede kinderopvang)

de omgangsregeling en wanneer die geevalueerd wordt en door wie jaarlijks opgesteld. Wij evalueren ongeveer om de 4 jaar, kind wordt groter en krijgt meer inspraak en zowiezo gaat je leven door. Een kind van 11 maanden is iets anders dan een kind van 8. De verdeling van de vakanties. Hoe we omgaan met de verjaardagen van de ouders en van de opa's en oma's. (in de praktijk houden we ons hier in wederzijdsgoedvinden nauwelijks aan)

waar onze dochter haar hoofdadres heeft. Wie er verantwoordelijk is voor de financien rondom dochter. geen gedoe over wie wat moet betalen, allimentatie is een all in bedrag en daar moet ik het mee doen. Ook sparen voor als ze later zal gaan studeren.

de verdeling van de goederen (in een bijlage), wat we deden met de opbrengst van ons huis. Dat we elkaar niet zullen hinderen bij het verkrijgen van nieuwe woonruimte. Ex moest daarom met mij meetekenen om mijn nieuwe hypotheek rond te krijgen. En ik bij hem.

Wat te doen met de pensioenaanspraken.
Eigenlijk de belangrijke basics dus.
En wij wel met een mediator/advocaat, maar dan wel gezamelijk en veel zelf gedaan. Ik heb hier veel goede tips gekregen.

realistisch

Je kunt het hele convenant zelf en samen invullen. Er zijn voorbeelden op internet. Dat zou ik doen.
Bijvoorbeeld: https://www.google.nl/search?hl=en&q=echtscheidingsconvenant+formulier&meta=
Houdt het wel realistisch en toegesneden op jullie situatie. Mijn exman droeg niet bij in geld maar wel op zijn manier. Hij kocht kleding en spullen voor de kinderen en deed de boodschappen.
Er is dan ook geen alimentatie afgesproken, dat was ex kennende een eindeloos gedoe geworden.
Verder is het me niet gelukt om onze pensioenen goed te scheiden. Je kunt ook het soms verborgen partnergerelateerde deel van je pensioen in het convenant zetten. Ondanks dat ik zelf mijn convenant formuleerde heb ik toch weer niet scherp opgelet dat het ook overgenomen was door de advocaat.
Dus dat advies kan ik je in elk geval geven.
Houdt goed bij wat je er zelf in wil hebben en controleer dan of de advocaat het er ook werkelijk ingezet heeft als hij of zij een ander format gaat gebruiken.

matilde

matilde

19-11-2013 om 17:11

wel niet in convenant

op internet kun je al veel vinden idd, maar het overzichtelijk houden en op maat gesneden is lastig. Ik moet oppassen dat ik niet omwille van de lieve vrede akkoord ga met dingen waar ik eigenlijk niet akkoord mee ben. Ik ga dus dingen op "papier" zetten en samen met de mediator doorlopen, samen met as ex.
dank jullie wel zover

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.