Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wat te doen met tegenwerkende ouders?

Sinds anderhalf jaar heb ik er een kadodochter gekregen in mijn leven. Helaas ook de vader (+ vriendin). Het verloopt allemaal niet zo soepel en vraag me af wat hier tegen te doen is.
Ik wil de vader niets ontzeggen, vind het zelfs zeer belangrijk dat hij bij het leven van C. betrokken blijft. Maar het (pest) gedrag tegenover mij en mijn vriendin kan ik niet meer verdragen.
Een paar voorbeelden van het gedrag:
1. Zij komen afspraken niet na. Waardoor mijn vriendin en ik ineens afspraken moeten afzeggen. Geplande uitstapjes moeten wijzigen. Met spoed oppas moeten vinden als we werken.
2. Zij hebben een totaal andere manier van opvoeden waardoor C. een heel ander kind is als ze terugkomt bij ons.
3. De vriendin van de vader wil betrokken worden bij afspraken. Het is de dochter van mijn vriendin en haar vader....... Ik bemoei me ook niet met keuzes en afspraken. Die bespreek ik wel met mijn vriendin.
4. Er wordt niks overlegd/besproken.

Eerlijk gezegd, ben ik het behoorlijk zat aan het worden. Maar weet niet waar ik terecht zou kunnen hiermee. Is daar hulp voor of moet je dat zelf maar uitzoeken?
Er is al wel hulp voor het kind en er is ouderschapsbemiddeling ingezet. Maar ook daar is de vraag bij: gaat vader hiermee akkoord?

Eigenlijk wil ik ook gewoon eens even mijn gal spuwen. En horen wat een ander daar van vindt, over denkt en misschien wel nieuwe/andere ideeën heeft.

Moederdochter 8

Moederdochter 8

08-07-2017 om 10:07

Kan me voorstellen dat da erg vervelend is.
Ik heb dat ook meegemaakt gelukkig is die relatie vanuit hun zelf gestopt.
Dus was erg blij.

Maar ik weet ook hoe het is als de vriendin van mijn ex ineeens de rol wil hebben als moeder.
Bij alles betrokkken wil worden en zelf mij corrigeerde naar mijn Dochter toe pfff
Mij haren gaan nog overeind staan.
Ik en mijn vriend hebben zoveel mogelijk gedaanalsof het ons niks kon schelen en deden er voor mijn dochter alles aan om d'r goed op te vangen. Ook al was het vaderlijk schuld of vriendin van papa die het weer eens liet afweten.mijnsichter weet nog steeds dat ze altijd bij mij of mijn vriend terecht kan altijd!!
En dat is het allerbelangrijkste.
En natuurlijk is het erg vervelend. Leuk is het niet...
Maar hun ga je niet veranderen

Sterkte

tante Sidonia

tante Sidonia

08-07-2017 om 13:07

elija

Probeer het meer naast je neer te leggen: het is het probleem van jouw vriendin. Probeer haar te steunen, maar probeer vooral om er niet ook nog eens tussen te gaan zitten met jouw mening!
dat is dus wat je de vriendin van vader verwijt, maar wat ik bij jou ook beluister.
Jouw manier van praten geeft me het idee dat je er teveel in zit: je zegt bijv.;'ik wil de vader niets ontzeggen'....en ik krijg er een raar gevoel bij als ik dat lees. Ik vraag me dan af hoe belangrijk je jezelf vindt in dit geheel, want jij hebt namelijk de vader uberhaubt niets te zeggen of te ontzeggen, je bent maar een aan komen waaien- aanhangsel, net als de vriendin van vader. Vanuit het oogpunt dat het kind centraal zou moeten staan, zij heeft niet gevraagd om een scheiding. Jij zou je ook, net als de vriendin van vader, aan moeten passen aan de opvoedstijl van je partner. Laat dat niet ook nog eens een dingetje worden; respecteer de ouder in dat geval.

Natuurlijk heb jij ook praktisch last van het feit dat je vriendin ineens opgezadeld is met allerlei problemen of met de aanwezigheid van dochter omdat vader zich niet aan de afspraken houdt en dat is supervervelend! Ik denk dat het ook voor je vriendin heel fijn zou zijn als jij je bescheiden opstelt; haar ondersteunt in het gebeuren maar je verder op de achtergrond houdt. Dat je ervoor zorgt dat je de gemoederen nog eens extra onrustig maakt: het is na een scheiding al moeilijk genoeg om met zijn tweeen tot een redelijke omgang te komen. je bent tenslotte niet voor niets uit elkaar gegaan; meestal zijn er visieverschillen en eindeloze conflicten aan vooraf gegaan. Was het te moeilijk om tot overeenstemming te komen. Verwacht niet dat dat na een scheiding wel lukt; dat is niet realistisch.
Sterkte met de hele situatie.

Elija

Elija

08-07-2017 om 16:07 Topicstarter

Ging het maar zo makkelijk........

C is van zondagavond t/m vrijdagavond bij ons en om de 3 weken een weekend.
Ik ben belangrijk voor C. Help haar met huiswerk, ga met haar zwemmen, breng haar 's avonds naar bed, enz.
Nee ik ben geen ouder, wel iemand die een deel is in/van haar leven.

Een voorbeeld: ze moet bij vader tafel van 8 oefenen. Komt 2x thuis met een 1. Huilen en zeggen:ik kan niks, ben een nul. En na 2 dagen, 15 min. p/d, de tafel te hebben geoefend met mij haalt ze een 10.......Wat moet ik hier dan mee??? Ook mijn vriendin is over dit soort dingen geïrriteerd. Weet het soms niet meer.

Wat kun je ermee?

'Wat moet ik hier dan mee???' Jezelf een pluim geven, denken dat je het geweldig doet, veel beter dan vader. Alleen: je bent niet haar vader. Dat is iemand anders die een andere manier van doen heeft.
Wat jij ermee kunt doen is het ook leren dat ook al heeft ze een 1, dan nog is ze geen nul.
Er is ouderbemiddeling ingezet, dat lijkt me een goede stap. de eerste vraag zou kunnen zijn of er over en weer behoefte is om wraak te nemen op elkaar, eventueel via het kind. Als die behoefte over en weer weg is, dan kun je opnieuw gaan kijken naar afspraken, waarbij je ervan uit mag gaan dat er tussen jullie verschillende definities zijn over wat 'in het belang van het kind' is. Misschien kun je gaan kijken naar wat iedereen kán doen (realistisch). Er zijn 4 volwassenen en 1 kind. als iedereen doet wat hij/zij kan, dan mot je toch een heel eind komen. En dan hoeft een ander niet te doen wat jij vindt dat hij/zij moet doen.

Tsjor

Lente

Lente

08-07-2017 om 20:07

Daar moet je helemaal niets mee

Vader is blijkbaar niet zo handig in het begeleiden bij het huiswerk. Of C wilde zelf eerst niets doen en is nu geschrokken van de slechte cijfers.
C kan zelf kijken bij wie ze het beste kan oefenen.
Waarom zou je daar iets mee moeten. Wil je de vader vertellen dat hij het slecht aanpakt? En wat levert dat op......

tante Sidonia

tante Sidonia

08-07-2017 om 21:07

chevy of Elija

weet je trouwens dat je in een draadje maar met een nicknaam mag posten?

je kunt ook gewoon denken dat zo'n tafel van 8 in het begin nog erg moeilijk voor haar was. En dat ze deze goed geleerd heeft door eerst bij haar vader een poosje te oefenen en dit was weliswaar nog niet genoeg...maar door het toen nog eens met jou te oefenen lukte het wel.
Niet jezelf zo op de borst kloppen en vader maar onderschoffelen alsof hij niets goed doet hoor! Het zou je beter staan als je wat minder oordeelt.
En als jij zo vriendelijk bent om deze jongedame als je dochter te helpen met huiswerk en wat dies meer zij, hartstikke top van je! Maar graag wel met bescheidenheid en een bepaalde belangeloosheid, niet om aan te tonen hoe geweldig jij het doet. Anders maar niet.

Denkfout

Ouders zijn geen pedagogen (ik zou eigenlijk willen zeggen: geen opvoeders, maar dat gaat net te ver). Ouders zijn verbonden met hun kinderen door een bloedband of familieband. Ouders geven het leven door, terwijl zij zelf het leven leven. Kinderen leren het leven door het leven van hun ouders te delen. Hoe ingewikkeld dat leven van ouders soms ook is. Als je later in het leven van het kind erbij komt en je wilt kwijten van je opvoedkundige taak zul je dat altijd in gedachten moeten houden: kinderen moeten ook leren leven met hun moeilijke ouders (maakt niet uit welke ouder moeilijk is).

Tsjor

Paddington

Paddington

10-07-2017 om 10:07

Wat moet je?

Loslaten! Aan C aanbieden om met haar te oefenen en verder niets.

Het is voor haar vader waarschijnlijk al moeilijk genoeg dat jij er zo vaak naar bed brengt. Probeer je eens in zijn situatie te verplaatsen.
Hij moet vanwege de omstandigheden heel veel van zijn dochter missen. Dat gat wordt opgevuld door jou. Een vreemde voor hem. Iemand die het leven van zijn dochter binnen komt wandelen en meteen zich gaat voordoen als vader.

Probeer je zo neutraal mogelijk op te stellen. Mijn vriend doet dat ook bij mijn dochter. Hij wil haar altijd helpen, staat voor haar klaar indien zij het nodig heeft. Maar hij zal nooit proberen de plaats van haar vader in te nemen. Hij is zelf vader van 3 kinderen, maar bij moeder thuis is die situatie helaas anders. Daar wordt door moeder altijd haar nieuwe man naar voren geschoven en de werkelijk vader weggehouden. Dat geeft problemen voor de kinderen. Zij voelen zich verscheurd, zitten in een loyaliteitsconflict.

Zorg dat C gewoon lekker zichzelf kan zijn, kan houden van haar vader en van jou. Dat kun je beste doen door niet een strijd aan te gaan met haar vader, op welke manier dan ook. Niet op het gebied van het leren van tafels, naar bed brengen of wat dan ook.

Zoals Tsjor en Tante Sidonia ook al aangeven: dit is niet jouw strijd. Dit is iets dat jouw vriendin met oplossen met haar ex-partner. Ik hoop dat de ouderschapsbemiddeling helpt, zodat er rust komt bij jullie.

Larisse

Larisse

29-07-2017 om 09:07

Elija

Hebben jullie nog ouderbemiddeling gehad?
Hoe is het nu?

Pestgedrag

Wij leren kinderen dat pesten niet mag, dat dat niet goed is. In scheidingen maken we vaak mee dat de een de ander pest en daarbij niet schroomt om kinderen als middel daartoe te gebruiken.
Vaakgehoorde kreten zijn:
Hier is sprake van n vechtscheiding! Dit is niet juist ook niet als men spreekt van n conflictscheiding. De term "pestscheiding" dekt de lading beter.
Vaak hoort men ook "waar 2vechten hebben 2 schuld"! Ook dit is niet juist, beter is het om te zeggen: om oorlog te voeren heb je er maar eentje nodig, om vrede te stichten zijn er twee nodig!
Deze pesters zijn moeilijk te stoppen, worden ook zelden gestopt en gaan grenzeloos door.ze hebben maar een doel en dat is de andere raken, maakt niet uit hoe!
De truuk die je beschrijft het niet nakomen van afspraken is zo'n bekende. Het doel is reactie te ontlokken en dan met name dat je boos word waardoor er gezegd kan worden "zie je wel!" Het doel is reactie te ontlokken waarmee jezelf het beeld bevestig wat men graag van je neer wilt zetten, en dat beeld is zeker niet een positief beeld.
Je kan proberen het te negeren, is moeilijk en vreet energie. Uiteindelijk komt een kind ook knel te zitten, je kan de pester hierop wijzen met voorbeelden maar de pester zal zich hierdoor niet laten weerhouden.
Vaak is er bij de pester sprake van een persoonlijkheidsstoornis, welke doet er niet toe, simpel gezegd je bent gewoon gestoord als je als volwassene een pester bent en daarbij niet schuwt om je eigen kind daarbij te mis- dan wel te gebruiken. Ik noem het kindermisbruik.
Je kan hier meer over lezen in de facebookgroep "(h)erken ouderverstoting" dit is een open groep waar je misschien veel herkenbare pesterijen voorbij ziet komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.