Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

An.
23-11-2010 om 18:11
Wat moet ik met mezelf aan met oud&nieuw
Mijn ex en ik voeden onze kinderen in co-ouderschap op. Dit doen we nu ongeveer 3 jaar en het gaat erg goed. Beiden hebben we een nieuwe partner, ook dat gaat prima met de kinderen. Mijn vriend heeft geen kinderen (das makkelijk), de vriendin van mijn ex heeft wel een kind.
De afgelopen jaren zijn mijn ex en ik bezig geweest om vorm te geven aan ons nieuwe leven. De bijzondere dagen (koninginnedag, verjaardagen van de kinderen, sinterklaas, 11 november, oud&nieuw) vierden we met elkaar. Dat voelt niet meer goed nu, voor ons beiden niet. Volgens het zorgschema zijn de kinderen met oud&nieuw bij hem. En zijn vriendin. En ooooooooooh, wat heb ik het dáár moeilijk mee! Nee, ik kan deze dag niet meer doorbrengen met m'n ex. We raken steeds verder uit elkaar. Maar ik vind het zo moeilijk dat zij als 'gezinnetje' oud&nieuw met elkaar gaan vieren. Dat ik mijn kinderen niet bij me heb op deze belangrijke dag in het jaar. Dat ik niet mee kan zorgen dat het goed gaat bij het afsteken van het vuurwerk. Dat ik ze niet vanaf de eerste seconde een fijn nieuwjaar kan kussen. Mijn maag draait om. Toch zal het zo gaan. Wie heeft een tip, wat kan ik gaan doen met mijn vriend? Het liefste lig ik onder het dekbed en drink ik me een stuk in m'n kraag om het allemaal niet mee te maken. Maar er moet iets gezelligers te bedenken zijn. De vrienden die we hebben, hebben ook allemaal kinderen. Ik vind dat te confronterend dus bij hen wil ik het niet doorbrengen. Maar wat dan????

Irene
23-11-2010 om 19:11
Euh...
je niet zo druk maken. Je maakt het wel erg groot zo, het is maar gewoon oud en nieuw hoor. Zo belangrijk is dat nou ook weer niet.
Je kunt er toch een gezellige avond van maken samen met je vriend? Heeft hij geen plannen? En op nieuwjaarsdag eet je bijvoorbeeld iets heel feestelijks met je kinderen. Is ook leuk toch.

Rosase
23-11-2010 om 19:11
Naar een party?
Ik kijk rond deze tijd altijd een beetje verlangend naar al die aankondigingen van nieuwjaarsparty's. Met 3 kinderen over de vloer is dat voor mij geen optie. Voor jou misschien wel?
Al kan ik me goed voorstellen dat je het niet leuk vindt. Zou ik ook echt niet leuk vinden als ze er niet bij zijn. Vandaar dus ook dat ik niet naar zo'n party ga.

Vic
23-11-2010 om 21:11
Gezellig maken
Dat is helaas een van de vervelende gevolgen van een scheiding. Je bent niet meer 1 gezin, dus je kinderen maken deel uit van twee verschillende gezinnen. Gelukkig heb je een vriend, dus je hoeft niet alleen te zitten. Ik weet nog niet of mijn vriend hier kan zijn met Oud & Nieuw. Als zijn kinderen willen komen, ben ik niet welkom. Ik heb ook al eens kerstdagen alleen 'gevierd'. Dat valt best mee. Dan maak ik wat lekkers te eten, er zijn altijd leuke programma's op tv, lekkere hapjes, en dan net doen of het gewoon zaterdagavond is. Als ik dat niet zie zitten kan ik meestal ook terecht bij mijn zus en zwager, maar dan vind ik het inderdaad ook wat 'confronterend' dat ik daar tussen het gelukkige gezinnetje zit.

sus-anne
23-11-2010 om 22:11
Maak er wat van
ga lekker koken met je vriend,nodig mensen uit,huur een leuke film,ga naar een oud en nieuw party.
er zijn zoveel leuke dingen te bedenken.
probeer de voordelen er van in te zien,je vriend en jij hebben lekker een hele avond tijd voor elkaar!.
en voor de rest: je zal hier aan moeten wennen,(je kinderen hebben tenslotte ook recht op tijd en leuke dingen met hun vader )en dat gaat je best wel lukken.

heks
23-11-2010 om 23:11
Het went echt hoor!
Eerste keer is niet leuk, maar je hebt alle tijd voor je partner. Maak er een leuke avond van. Wij hebben het zo geregeld dat de op nieuwjaarsdag de kinderen naar de andere ouder gaan. Maak je er dan alsnog een feestje van. Bij mij wilden ze helemaal niet meer komen. Niet omdat het bij mij niet gezellig was, maar bij vader waren de buurkinderen om samen vuurwerk mee af te steken. En inmiddels zijn ze bijna volwassen. Alleen de jongste gaat nog volgens schema afwisselend naar mij of haar vader.
Maar ik weet ook nog hoe vreselijk ik het het eerste jaar vond.

Fély
24-11-2010 om 12:11
Lieve an
Mijn situatie is vergelijkbaar met die van jou. Alleen heeft mijn man nog geen nieuwe partner en ik wel. Ook wij zijn als gezin bij elkaar op bijzondere dagen, maar eens zal dat ook voorbij zijn. Sinds we uit elkaar zijn heb ik 2 jaar alleen met de kids oud en nieuw gevierd en zijn we naar mijn moeder gegaan. Dit jaar heeft hij ze en ik ben alleen met mijn vriend. Ik heb het geluk dat ik als het me te kwaad wordt, even snel voorbij kan gaan en ze kan knuffelen, maar ik probeer het niet te doen. Het is voor hun vader fijn om alleen met ze te zijn denk ik.
Maar ik moet zeggen, ik veheug me enorm op Oud en Nieuw met mijn lief (heeft ook geen kinderen). Misschien gaan we vrijend het nieuwe jaar in (een tot nu toe onvervulde wens), of naar een feest.
Ik sluit me aan bij de anderen: maak er iets leuks van!
Fély

Shifra
25-11-2010 om 20:11
Zelf
is dit voor mij het eerste oud en nieuw dat ik zonder kids en as ex doorbreng. Ik ga naar een vriendin en haar man, die vriendin gaat ook scheiden maar is nog op goeie voet met haar as ex.Ik dus niet. Ik woon ook nog bij as ex ,tot alles rond is (=hopelijk zeer binnenkort!!).Ik had nooit gedacht dat ik in deze situatie terecht zou komen, het is echt rot.
Die feestdagen vind ik sowieso al ellende. Maar ik heb mezelf voorgenomen om te bedenken wat ik er FIJN aan vind ,zo zonder kids en as ex te zijn. Dus me te richten op de aangename kanten, die er beslist zullen zijn....Bijvoorbeeld niet hoeven stressen over hoe de kids met vuurwerk omgaan, da's dan niet meer mijn verantwoordelijkheid! En niet meer stressen over het eten. En niet meer over 'wat te doen'. En ga zo maar door. Ik ga heerlijk slapen bij mijn vriendin. Eigenlijk ben ik dus best benieuwd hoe dit zal gaan.En volgend jaar zijn de kinderen bij mij ,in mijn eigen huisje. Daar kan ik me nu al op verheugen.
groet van shifra

sidneysheldon
25-11-2010 om 21:11
Herkenbaar
herkenbaar.... vorig jaar waren de kids met oud en nieuw ook bij mijn ex en zijn vriendin. Wat vond ik het erg! ik wilde ze bij me hebben, samen vuurwerk kijken, oliebollen eten, en nu deed hij dit, en moet ik maar hopen dat alles "veilig" ging, en zat zijn vriendin die de kids pas een half jaar kon met MIJN kinderen daar.
ook vielen de sinterklaasintochten altijd net in "zijn" weekend, waardoor ze nooit bij me waren. Ik miste 3 jaar lang de vrolijke gezichtjes bij het aankomen van de sint.
Het is het rottige van de scheiding, je moet dit soort dingen echt samen delen en daar hoort inderdaad ook de nieuwe partner bij. Voor je ex net zo goed als je kids bij jou zijn met je nieuwe vriend.
Ik heb met mijn ex afgesproken dat we het om en om zouden doen, dus het ene jaar bij mij, en het andere jaar bij hem met oud en nieuw. Dat maakte het voor mij beter te behappen want ik wist: volgend jaar heb ik ze!
Kun je niet ook zoiets afspreken?
verder nog andere tips:
ga vroeg naar bed en ga slapen, voor je het weet is het voorbij
ga naar de kroeg tussen veel mensen zitten, afleiding genoeg!
boek een weekendje parijs of iets dergelijks
zijn ze overdag nog wel bij jou? koop dan leuk vuurwerk en steek dit smiddags al met ze af, en bak oliebollen samen met ze!
het gaat erom dat je of veel afleiding zoekt en misschien nog wel een hele leuke avond hebt, of dat je zorgt dat het zsm om is!

Poezie
26-11-2010 om 10:11
Geen herkenning
De eerste paar jaren waren mijn kids bij oma (die alleenstaand is) en wist ik van tevoren dat ze het daar hardstikke leuk zouden hebben. Zelf sprak ik af met vrienden, gingen we lekker "beesten".
Gr. Poezie.

Leanne
26-11-2010 om 16:11
Herken het... ;-(
Ik herken het helemaal en kan me er nu ook al druk om maken.
Alleen is mijn situatie nog vervelender (denk ik).
Mijn kinderen zijn ook bij mijn ex. Ik zit bij mijn vriend en zijn kind. En dat laatste vind ik ook heel confronterend, omdat mijn eigen kinderen er niet bij zijn. Het liefst wil ik daar helemaal niet zijn, maar dat vindt mijn vriend egoïstisch.

Vic
27-11-2010 om 00:11
Leanne
Je vriend kan toch beter alleen met zijn kind zijn dan met iemand erbij die er helemaal geen zin in heeft? Dat komt de sfeer niet ten goede. Ik kan dat overigens wel begrijpen hoor, het lijkt mij ook heel moeilijk. Misschien denk je er tegen die tijd wel anders over, maar anders zou ik denk ik toch maar gewoon egoïstisch zijn. Heb je nog andere mensen waar je heen kunt?

PDD-ertje
27-11-2010 om 11:11
Ik herken het zo
mijn eerste oud en nieuw als gescheiden moeder was er ook één zonder kinderen. Zag er het voordeel wel van in maar ojee wat vond ik het moeilijk. We waren met een heel stel vrienden allemaal met kinderen. En dat moment dat de kindjes allemaal uit bed gehaald worden en iedereen met zijn slaperig kindje op schoot zit. Slik als ik er nu nog aan denk ik kon wel janken.
Oud en nieuw voor de scheiding waren we overdag altijd al druk met oliebolle bakken met vrienden en kinderen. Gezellig drankje erbij en met zijn allen bakken. De kinderen die stonden te smullen van de oliebollen. En dan 's avonds gezellig met zijn allen bij elkaar kindjes in bed en om 12 uur samen vuurwerk afsteken.
Wat bij mij helpt is als ik ze 's avonds niet heb dat ik ze dan overdag bij me heb dat we samen oliebollen kunnen bakken enz. Maar die avond om 12 uur blijft moeilijk. En idd er niet bij zijn als ze vuurwerk afsteken ze niet in de gaten kunnen houden, zo herkenbaar. Ik heb verder de oplossing nog niet gevonden en zie ook absoluut wel de voordelen van het ergens naar toe kunnen gaan zonder kinderen. Maar het is gewoon een rot moment zeker als er om je heen kinderen zijn dan voel je het gemis. Accepteren denk ik dan maar het is het gevolg van.....

sidneysheldon
27-11-2010 om 15:11
Ja inderdaad leanne
het gemis van je kinderen om je heen, ik weet nog: 12 uur savonds sta je buiten met je buren, en alle buren zijn daar met hun kinderen buiten en zelf sta je daar zonder...
dat vond ik ook heel moeilijk! Ik wilde ze het liefst altijd om me heen en al helemaal met dit soort momenten...

mika
28-11-2010 om 00:11
Mmmmm
ik voel me bijna een slechte moeder als ik de meeste berichten lees;-) Ik ben dit jaar zonder kind met vriend samen (hij heeft zijn kinderen ook niet). Ik weet dat mijn zoon het heerlijk bij zijn vader heeft en dat mijn ex heel goed oplet met vuurwerk. Ik vind het ook wel erg fijn om dit jaar samen met mijn vriend het nieuwe jaar in te luiden en volgend jaar weer met zijn allen.

amk
28-11-2010 om 13:11
Mika
ik sluit me bij je aan, ik heb zelfs mijn dochter uitbesteed naar haar vader omdat we het weekend erna iets hebben dat ik veel belangrijker vind dan dat geneuzel rond oud en nieuw. Elke dag is een nieuwe dag.
Een bezoek aan Megamindy is veel leuker. Wat ik zelf ga doen, geen idee. Misschien een feestje, misschien met mijn vriend op de bank hangen, misschien wel gewoon vroeg naar bed met een boek. Daar denk ik waarschijnlijk pas na kerst over na.

An.
29-11-2010 om 16:11
Bedankt
tja, gedeelde smart is halve smart denk ik dan maar. Niet dat ik weet wat ik met mezelf aan moet trouwens. Ik denk dat ik in bed kruip met vriend-lief en een filmpje huur. Ik heb me ook al voorgesteld naar een feest te gaan maar dan versta ik de kinderen niet als ze om twaalf uur bellen. Ja, noem me maar een muts, maar ik weet nu al dat ik van hun stemmen opknap. Ik weet ook dat mij ex dat weet en ze me laat bellen. Kortom: ik ben sneu, maar dat moet dan maar.
Ik snap jou ook heel goed Leanne, dat jij het er vreselijk moeilijk mee zult hebben als het kind van je vriend er wel is en de jouwe niet. Het gemis wordt dan gewoon zoveel te meer schrijnend. Ik weet in elk geval dat ik geen gezinnen ga opzoeken. Ik kruip dus in bed met vriend en lekkere hapjes en drankjes en we gaan ons gewoon vermaken.
Dank voor jullie lieve berichten hoor!!