Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wat moet ik doen..help...

Ik ben 4 jaar gescheiden, heb 2 meiden van 4 en 6 jaar. De oudste is een zorgenkindje.

Om de goede vrede te bewaren heb ik destijds afstand gedaan van de partneralimentatie, zijn pensioen, ons gezamelijk huis ( dus geen overwaarde of betaald epremies opgeeisd ) en de meeste inboedel heeft hij mogen houden. Een gezamelijke advocaat heeft een convenant opgezet waarin 250 euro p.mnd kinderalimentatie vermeld wordt voor beide kinderen. De omgangsregeling is de di avond t/m woe. avond en om het weekend. Dan elk de helft van de vakanties en feestdagen.

Hij woont weer samen, ik ben alleen. Al die jaren is mijn ex onder de vakantieregeling uitgekomen. Hij had altijd te weinig dagen en kon nooit een opvang regelen. Hij had dan 10 dagen zomervakantie de kinderen. De andere 10.5 week per jaar vakantie was mijn zorg. Ik heb me in bochten gewrongen om steeds weer oppas te vinden etc. Uiteindelijk kreeg ik toch problemen op mijn werk omdat ik het niet goed kon combineren. ( Ik werk in de zorg dus ook vakanties, weekenden en feestdagen ).

In jan. 2010 heb ik een maand in het ziekenhuis gelegen met darmklachten. Ik volg nog steeds therapie en daar komt uit dat ik veel te veel verantwoordelijkheid op me neem en meer uit handen met geven. Al die stress veroorzaakt de buikklachten.

Ik heb mijn ex dan gewezen op het convenant en de vakantieregeling, dus ieder de helft. Hij wil dit niet doen. Mijn advocaat heeft nu een kort geding aangevraagd waar een boete van 500 euro in staat voor elke dag die hij niet op zich neemt.

Vandaag komt hij aan dat zijn partner de relatie heeft verbroken. Dat is al meerdere keren gebeurt vanaf dat ik aangegeven heb dat hij ook zijn verantwoordelijkheid heeft. Zijn partner vindt dat teveel. Nu is zij schijnbaar aan het kijken voor een eigen huis. Mijn ex geeft mij nu de schuld omdat ik het zover heb doorgedreven. Wat vinden jullie???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
moppiemarije

moppiemarije

08-12-2010 om 19:12

Eigen gevoel

Kaatje33,

Ik vind je ontzettend moedig.
Ik ben ook bezig met een rechtzaak aan te spannen tegen onverantwoordelijke ex. Hier op het forum krijg je heel veel te horen dat je niet zo moeilijk moet doen en je ex niet kan vormen naar jouw wensen etc....
Zie draadje, ben ik zo moeilijk ??

Je kiest er samen voor om kinderen te krijgen en ook al ben je uit elkaar. Die verantwoordelijkheid blijft.
Wil je mij svp op de hoogte houden hoe het kort geding afloopt ?? Ook ik heb diverse keren gehoord dat het mijn schuld was dat het uitging tussen en ex en vriendinnetjes. Nou jammer dan dan waren ook hun niet voor elkaar gemaakt....

Groetjes Marije

kaatje33

kaatje33

08-12-2010 om 20:12 Topicstarter

Bedankt

Lieve Marije,

Bedankt voor je lieve woorden. Ik begrijp je helemaal. De worsteling tussen gevoel en verstand. Ik wil niet die boze ex zijn, en ja, ik wil voor mijn kinderen zorgen met veel liefde. Maar ook ik kan niet alles alleen. Ooit hebben mijn ex en ik die keuze samen gemaakt, dus ik vind ook dat we samen verantwoordelijk zijn. Het kort geding is op 10 januari 2011. Het is allemaal zo spannend. Ik wil gewoon het beste voor mijn kinderen. In mijn ogen in dat op dit moment als de kinderen meer contact hebben met hun vader en ik mijn baan beter kan combineren met de thuissituatie zodat ik een betere moeder kan zijn.... Voor jou ook veel sterkte, ik hoop dat alles in het belang van de kinderen gaat!

Liefs Kaatje

moppiemarije

moppiemarije

08-12-2010 om 21:12

Klinkt goed

Mag ik vragen waar het kort geding overgaat.
Heb vrijdag weer afspraak bij advocaat en ben alles ( weer) een beetje op papier aan het zetten.
Wat ik nou wil bereiken met rechter etc.)

koentje

koentje

09-12-2010 om 15:12

Kaatje 33

tjonge jonge..wat een macht schrijft hij jou toe!!
Lekker zelfstandig persoontje...

kaatje33

kaatje33

09-12-2010 om 18:12 Topicstarter

Moppiemarijke

Ja, het kort geding gaat dus over de omgangsregeling.
Het houdt eigenlijk in dat de advocaat eist dat mijn ex zijn afspraken nakomt voor de kinderen. Er wordt dan vast gelegd dat hij een X bedrag moet betalen voor elke dag dat hij niet thuis geeft terwijl hij die dag wel zijn verantwoordelijkheid is....

kaatje33

kaatje33

09-12-2010 om 18:12 Topicstarter

Reactie op antwoorden

Bedankt voor de reacties maar mijn vraag is eigenlijk of jullie in deze situatie toch het kort geding zouden laten opstarten ( het vindt normaal 10 januari 2011 plaats)...

moppiemarije

moppiemarije

09-12-2010 om 18:12

Jaaa

kaatje,

jaaa ik heb morgen dus afspraak met advocaat en voel me door jouw verhaal nu sterk genoeg het dus ook te gaan doen.

kaatje33

kaatje33

09-12-2010 om 19:12 Topicstarter

Moppiemarijke

Mag ik vragen waarom jij een kort geding aangaat?

moppiemarije

moppiemarije

09-12-2010 om 19:12

Kaatje

Ook ik heb dus een onverachtwoordelijke ex. Komt afspraken niet na, verdraaid ze etc.
Boel is 2 weken geleden geexplodeerd en ben het nu zat.
Ondanks dat ik nu ziek ben, werk ik gewoon door. ( ben eigen baas) Hebben afgesproken ieder de helft van de vakanties etc ( hij wilde geen co ouderschap!) Betaald sinds een paar maanden een bedrag aan onderhoudsgeld ( maar das alleen omdat ik weet dat hij vreemd gaat / is gegaan, en huidige vriendin dit niet weet!)
Ik kan hier een boek overschrijven.
Bij de scheiding is niets goed geregeld omdat ik zo dom was te geloven dat we er samen wel uit zouden komen....

Groetjes Marije

Maar.....

...is het in het belang van de kinderen om een vader op straffe van een dwangsom te dwingen de kinderen op te halen? Is het dan niet rustiger en fijner om het 'gewoon' zelf te doen?

En wat ik zou doen betreft dat verwijt dat het de schuld van de ex is dat zijn relatie nu stuk is omdat hij teveel verantwoordelijkheid krijgt.....heel hard lachen.

Convenant

Kaatje33, vreemd dat die gezamenlijke advocaat zoveel normale regelingen niet heeft uitgevoerd 'om de lieve vrede'. Dat is niet verstandig, want dat komt later terug als 'onbetaalde rekeningen'.
Maar goed, je hebt een convenant waarin staat dat ieder de helft van de vakanties voor zijn rekening neemt. Dus daar kun je iets mee bij de rechter.
Nu zijn 12 schoolvakantieweken wel lastig uitvoerbaar als mensen maar 20-25 vakantiedagen hebben. Zelfs als je dat bij elkaar optelt hebben jullie ieder nog maar 8-10 weken vakantie en dat zijn er nog geen twaalf. Ik denk dat je op basis van je convenant wel kunt eisen dat ieder ervoor zorg draagt dat de helft van die vakanties opgelost wordt. Of jij dan wel vader dan ook zelf vrij zijn is een tweede. Andere oplossingen zijn: logeren bij familie, kampen van Jong Nederland of zoiets etc.
Maar ook vader zou daarvoor oplossingen moeten zoeken als hij zelf geen vrij kan krijgen.

Hoe heb je het trouwens opgelost toen je in het ziekenhuis lag?

Wat betreft die vriendin, daar zou ik ook hartelijk om lachen.

Marije, het grote verschil is dat je geen convenant hebt en de bestaande afspraken wil veranderen.

Tsjor

kaatje33

kaatje33

09-12-2010 om 22:12 Topicstarter

Emine

Ik ben er erg van overtuigd dat mijn ex de kinderen heel graag heeft. Het is alleen zo dat zijn nieuwe partner die bijna 50 jaar is, het allemaal erg zwaar vindt. Dat begrijp ik best met 2 van die kleine kinderen erbij hoor. Maar naar mijn mening had ze dan niet voor die relatie moeten gaan. Je krijgt de takken bij een boom erbij toch?!

Dus ja, ik denk dat het wel in het belang van de kinderen is. Daarnaast is de oudste een zorgenkindje en als ik mijn werk en thuis beter kan combineren kan ik ook een beter moeder zijn.

kaatje33

kaatje33

09-12-2010 om 22:12 Topicstarter

Tsjor

Ja, 12 weken zijn inderdaad lastig uitvoerbaar. Mijn ex en ik hebben beide 166 uur verlof. Ik heb hem zelfs gevraagd om eens te kijken naar wat WEL moelijk was, bijvoorbeeld 4.5 of 5 weken per jaar vakantieopvang. Maar hij dat ging niet. Bij uitleg dat hij net zoveel vakantie heeft als ik kwam de aap uit de mouw dat hij dan niet meer met zijn partner op vakantie kan omdat hij dan geen dagen overhoudt. Tjsa, dat heb ik al 4 jaar!! Als wij bij elkaar waren gebleven konden we ook niet samen op vakantie gaan zonder opvang.

Toen ik in het ziekenhuis lag heeft hij ( van de 4 weken ) 2 dagen vrij genomen. De rest heeft mijn moeder en vriendinnen opgevangen.

Ik ben altijd heel loyaal geweest naat hem toe en ben hem steeds tegemoet gekomen. Nu ik dat een keer niet doe krijg ik alle verwijten naar mijn hoofd gegooid ipv een blijk van waardering voor al die jaren. En daar heb ik nu echt de balen in! De kinderen missen hem! Hoe kan hij straks aan zijn kinderen uitleggen dat hij ze niet vaker wil zien????

Weekenden

'De kinderen missen hem! Hoe kan hij straks aan zijn kinderen uitleggen dat hij ze niet vaker wil zien?'

Ik neem aan dat de kinderen een maal per week en elk weekend per twee weken wel nog naar hem toe gaan? En dat het probleem zit in de vakanties? Dat het tot voor kort altijd al zo was dat hij minder vakantiedagen aan de kinderen besteedde dan de afspraak was? Dus in die zin is hoeft hij op dit moment helemaal niets aan de kinderen uit te leggen. Ik zou de kinderen daar ook niet in betrekken.
Je hebt het convenant, dus daarmee heb je een goede basis voor de rechter.
En hij heeft geen vriendin meer, dat scheelt straks ook.

Tsjor

koentje

koentje

10-12-2010 om 13:12

Overigens

moet je vlg. mij ook stoppen verantwoording over zijn gedrag te WILLEN afleggen bij je kinderen: over wat dan ook van zijn gedrag. Gewoon laten gebeuren. Ooit begrijpen de kinderen het heel goed en komt het vanzelf dat ze alles in proporties zien.

kaatje33

kaatje33

10-12-2010 om 21:12 Topicstarter

Reacties

Het is ook niet zo dat ik verantwoording af leg of wil af leggen naar de kinderen toe. Maar ik kan het gewoon niet begrijpen dat een vader beslist dat hij zijn kinderen zon vaak genoeg ziet en niet vaker wil zien. Misschien ook omdat ik weet dat hij dit diep in zijn hart niet zo voelt maar meer rekening wil houden met zijn partner.

Gisteren kreeg ik trouwens nog een sms van hem. Of ik de kinderen wilde vertellen dat ze vandaag bij papa de kerstboom gaan zetten. Is prima, heb ik ook gedaan. Maar ik vraag me dus wederom af of zijn partner inderdaad bij hem weg gaat.
Er is gewoon al zoveel gebeurd en ja, misschien heb ik al die tijd teveel gepikt. Ik ben erg benieuwd hoe het kort geding gaat lopen en wat een rechter hiervan vindt. Heb er ( gelukkig!!!) nog geen ervaring mee....

moppiemarije

moppiemarije

10-12-2010 om 23:12

Kaatje33

Succes, met alle kritiek. Heb al gemerkt dat veel mensen hier een bepaalde visie op andere hebben en dit bekrompen beeld vasthouden.

Ik heb vandaag met advocaat besproken geen rechtzaak aan te spannen ivm toestand dochter. Zij vind het in tegensteling tot jouw kids, niet leuk om naar pappa toe te gaan. Ondanks aanmoediging van mij, psycholoog etc kan zij zich ovr bepaalde insidenten niet heen zetten. Dus het heeft voor mij geen nut om omgang af te dwingen. Het was voor mij een heftige middag met uren praten. Ik heb het los gelaten en dit voelt heerlijk..... Wil je niet, dan niet.... wil je wel dan is hij altijd welkom. Dus geen verwachtingen meer en we trekken ons eigen koers.......

kaatje33

kaatje33

11-12-2010 om 09:12 Topicstarter

Moppiemarije

Wat ontzettend moedig van je Marije. Ik denk inderdaad dat je moet doen wat goed voelt. Wat goed voelt jou en zeker naar je dochter toe. En zoals ik je mailtje lees, die opluchting, heb je een goede keuze gemaakt. Dat neemnt niet weg dat je er niet meer verdrietig over vent. Weet wel dat je dochter later vast heel trots op je zal zijn dat jij er wél altijd voor haar was. Je inzet wordt echt dik en dubbel beloond meid!
Heel veel sterkte en liefde voor jullie samen gewenst!

Bekrompen

"Succes, met alle kritiek. Heb al gemerkt dat veel mensen hier een bepaalde visie op andere hebben en dit bekrompen beeld vasthouden."

Hmm, het lijkt mij dat de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Jij hebt immers ook een visie op anderen die een bekrompen beeld zouden hebben en houdt hieraan vast.

Kritiek/reacties, daarvoor is het een forum. Dat die reacties zo uiteen lopen maakt juist dat er discussie ontstaat waaruit je zoveel nuttigs kunt halen.

kaatje33

kaatje33

13-12-2010 om 11:12 Topicstarter

Ehhhhh...

Ik wil even zeggen dat ik Marije's topic niet gevolgd heb en dus ook ff niet reageer op bepaalde reacties van haar of andere kanten. Denk ook dat mijn situatie niet te vergelijken is met de hare.

Daarnaast ben ik JUIST op dit forum om allerlei meningen/ervaringen te ontvangen. Ik wil graag het beste voor de kinderen en dus de juiste keuze maken. Natuurlijk moet die keuze wel goed voelen voor mij, maar andere meningen openen juist een deur om zaken ook eens van een andere kant te bekijken. Vooral als vaders hierop reageren, juist omdat dan de andere kant vaak een belicht wordt. Iedereen die gereageerd heeft dan ook bedankt voor jullie meedenken/ervaringen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.